Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:12:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:04:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: DR4018 Digirails  (gelezen 1372 keer)

Ribo

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
DR4018 Digirails
« Gepost op: 10 August 2013, 20:16:50 »
Beste,
Ik heb mijn baan voorzien van Digirails wisselsturing, type DR4018
Op zich werkt alles naar behoren met totaal 5 modules.
Na enige tijd als de baan is ingeschakeld treden er problemen op met de 1e module.
Hiervan zijn zonder aanleiding de 1e zes adressen niet meer bereikbaar.
Adres 7 en 8 en de overige modules werken prima.
Om de module weer inbedrijf te krijgen moet ik het knopje indrukken en het 1e adres aanklikken.
Dan werkt het goed maar na enige tijd 10 of 20 minuten ben ik wederom de 1e zes adressen kwijt.

Communicatie vindt plaats middels Xpressnetli en Roco Multimaus met daarboven iTrain voor besturing.
 
Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat?

Ron


« Laatst bewerkt op: 10 August 2013, 20:31:27 door Ribo »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2013, 10:20:13 »
Hoi Ron,

Hoe en waarop heb je de Power ingang aangesloten ?

Grtzz,

Karst

Ribo

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2013, 14:02:03 »
Beste Karst,
De voeding is aangesloten middels een externe voeding (trafo).
DR4018
Power: aan de wisselvoeding van een Fleischmann trafo
Signaal: aan de rails, dus aan de Multimaus

Gr,
Ron

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2013, 14:07:41 »
met programeren sturen en schakelen beide op digi stroom
na programern pas scheiden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2013, 14:28:19 »
@Jerry,

Maakt niet uit in dit geval.

Ik denk eerder dat 1 van de wisselaandrijvingen veel to zeer veel stroom trekt, waardoor de Fleischmann trafo 'door de knieen' gaat en de Power ingang beneden de 8 volt komt. Als dit tegelijk gebeurt met het schakelen van een wissel ( wel zo aannemelijk ;) ) dan kan de 4018 in de programmeerstand schieten. Het wisselcommando heft dat dan gelijk weer op maar het beginadres van de module is verloren gegaan...

Dus... welke wisselaandrijvingen zitten er aan en is het een 1 Amp of een 500 mA trafo ?? Testen evt. met de 'Muis-spanning' op de power ingang.

Grtzz,

Karst


Ribo

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2013, 14:48:33 »
Hoi Karst,
De trafo is 500mA, zou inderdaad kunnen dat het aan het vermogen ligt.
Bij auto rijden worden wissels op verzoek geschakeld en soms tegelijk aangestuurd.
Ik ga een andere voeding aansluiten of zoals je oppert aan de muis voeding.

Wordt vervolgt,
Bedankt,
Ron

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2013, 15:10:08 »
Karst
ik heb dit ook gehad en bij de buurman ook
voeding en prog spanning op beide en het werkt
ribo
volgens mij schakelt Itrain net als koploper na elkaar en nooit 2 gelijktijdig
vraag anders eens aan tomhas of dacht anne W
die zijn al heel lang met Itrain bezig en anne vanaf de ontwikkeling
anders op 3 rail forum kijken
daar zitten beide

Caterpillar

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2013, 23:29:45 »
Een trafo van 500 mA lijkt me aan de krappe kant, zo'n spoel trekt heel even veel stroom en kan dan de spanning flink laten dalen, de suggestie van Karst kom me plausibel over.

Computerprogramma's kunnen wissels in een wisselstraat niet tegelijk schakelen, instructies worden serieel uitgegeven, maar de tijden tussen de instructies zijn kort, dus zou het kunnen dat de tweede instructie het "naar beneden trekken" van de spanning van de trafo versterkt.

Indien beschikbaar in het programma dan zou je wissels in een wisselstraat met grotere tussenpozen kunnen laten schakelen om de piekbelastingen van de trafo verder uit elkaar te "trekken".

Maar een grotere trafo is gewoon de beste oplossing.

Groet, Caterpillar