Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 00:08:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Syb030
Vandaag
om 00:01:32
Klompentrein
door
grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet
door
phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module
door
Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762)
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124
door
Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025
door
Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025
door
Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein
door
Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam
door
bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
04 October 2025, 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Ronald69
04 October 2025, 13:28:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden? (gelezen 3129 keer)
Landsee
Offline
Berichten: 82
CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Gepost op:
09 August 2013, 18:46:50 »
Ik heb in het topic gezocht, maar kan nog geen antwoord vinden.
De mogelijkheid bestaat om te wisselen met de hobbyruimte van mijn vrouw. Voordeel, de ruimte is iet groter, Nadeel, er hangt een cv combiketel.
Ik weet dat ik rekening moet houden met:
-De ruimte die nodig is om het jaarlijks onderhoud uit te laten voeren.
-Opletten tijdens het bijvullen van de ketel met water.
Zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening dien te houden?
Overigens is het geen optie om de ketel te verplaatsen.
Alvast dank voor het meedenken.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4026
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #1 Gepost op:
09 August 2013, 18:57:56 »
Hallo,
Houd er rekening mee, dat de monteur ook bij gewoon onderhoud aan alle drie de kanten van de ketel moet kunnen komen.
Ook dat hij tijdelijk losgemaakte onderdelen ,b.v. van de omkasting vlakbij de kachel moet kunnen neerleggen . Ook heeft hij tegenwoordig een laptop bij zich ,die hij ook ergens moet kunnen bedienen.
Dat is wat ik mij voorstel hoe het gaat, omdat wijzelf ook wel eens bezoek krijgen van de onderhoudsman.
(Mijn baan is op het andere grotere deel van de zolder , ik heb er geen last van)
Vr Gr,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
jerrytrein
Offline
Berichten: 5926
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #2 Gepost op:
09 August 2013, 19:17:20 »
Of de ketel meeverhuizen met je vrouw
Gelogd
reMARKable
Offline
Berichten: 2086
TP V-VI op duits territorium
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #3 Gepost op:
09 August 2013, 19:30:15 »
Citaat van: Landsee op 09 August 2013, 18:46:50
Overigens is het geen optie om de ketel te verplaatsen.
Citaat van: jerrytrein op 09 August 2013, 19:17:20
Of de ketel meeverhuizen met je vrouw
Gelogd
Regelmatig nieuwe foto's online!
https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/
jerrytrein
Offline
Berichten: 5926
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #4 Gepost op:
09 August 2013, 19:54:42 »
kan de baan niet deels als module bij de ketel
Gelogd
Remystoom
Offline
Berichten: 1192
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #5 Gepost op:
09 August 2013, 19:58:49 »
Je kan ook een uitneembaar deel maken, daarvoor kan
'je het best een brug maken.
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #6 Gepost op:
09 August 2013, 20:04:55 »
Henk heeft een slechte ervaring met een ruime waar de cv staat..
bij hem was een leiding gesprongen en heeft daarmee een groot deel van zijn werk beschadigd..
dus hou ook rekening met het minder snel verwachtte
Gelogd
groeten,
Auke
prutser
Offline
Berichten: 6745
Spaar ze allemaal.
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #7 Gepost op:
09 August 2013, 20:36:19 »
Leidraad bij NEN 1078 1999 zegt over een opstellingsruimte b.v.:
Vrije stahoogte voor de bedieningszijde van een toestel, gerekend vanaf de vloer van de ruimte, ten minste 1,8m.
Aan de bedieningszijde van elk toestel, bij geopende toegangsdeur, een vrije loopstrook van ten minste 1m aanwezig is.
Geen enkele zijde van een toestel zich op minder dan 0,1m. van een wand, deur of luik bevindt, tenzij het de ophangzijde betreft van toestellen die zijn bedoeld voor bevestiging aan de wand.
De aanvullende installatievoorschriften van de fabrikant zijn opgevolgd.
Ik het kort: Als je voor de monteur voldoende ruimte kan maken om een beetje je kont te kunnen keren vóór de ketel dan is dat genoeg.
Stephan.
Gelogd
Adieu
phdirk
Offline
Berichten: 1962
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #8 Gepost op:
09 August 2013, 21:36:34 »
Hallo,
Ook zeker ervoor zorgen dat de ketel goed onderhouden blijft en dan met name de luchtaanvoer en de rookgasafvoer. We worden daar in Nederland steeds slordiger mee en het zal niet de eerste keer zijn dat de stille moordenaar zijn werk doet helaas. Een CO=verklikker lijkt me dan zeker verstandig.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
hannes_61
Offline
Berichten: 53
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #9 Gepost op:
09 August 2013, 21:43:25 »
Hallo
Ik heb een zolder ruimte waar ook een combiketel hangt ,en om de ketel en eventueel monteur ruimte te geven heb ik een ruimte om de ketel gemaakt met toegangsdeur die de zolder op draait.
de ruimte die ik heb gemaakt is groot genoeg voor onderhoud aan de ketel (overlegd met een cv monteur) ongeveer 1,50 meter diep.
de rest met gipsplaten afgetimmerd en zo een extra hoek op d zolder gemaakt .
Voordeel van de ketel die ik heb hangen is dat hij zijn lucht aanzuigt via een apart luchtkanaal vanuit t dak.
Voordeel van deze apart afgetimmerde ruimte is dat er een extra wand nu op de zolder is waar je weer een stuk tafel kunt bouwen.
Ik heb een schematisch tekeningetje gemaakt.
ik heb ongeveer 12 lengte gerekend bij het trap gat en 7,8 meter op het breedste punt beschikbaar
misschien kun je er je voordeel mee doen.
gr Han
«
Laatst bewerkt op: 09 August 2013, 21:46:06 door hannes_61
»
Gelogd
Als je manometer goed staat weet je wel dat alle goed gaat ( ed en willem bever)
NS264
Offline
Berichten: 9018
Het leven op de weg.
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #10 Gepost op:
09 August 2013, 22:17:50 »
En als je de ketel vrij aan een muur hebt hangen
zonder trapgat
zoals bij mij zou je kunnen overwegen om over de volle breedte een wand ervoor te zetten ( +- meter diep) met bv een schuifdeur erin. Vergeet de verlichting (TL) niet en idd genoeg ventilatie.
Ikzelf ben lang niet zo handig maar het idee heb ik wel. En je hebt gelijk een strakke achterwand voor achtergronden.
Gr Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
1200blauw
Offline
Berichten: 2925
Twentelijn 1968-1980
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #11 Gepost op:
09 August 2013, 22:34:41 »
In mijn vorige huis had ik ook de CV in de treinenkamer. De keerlus was precies vòòr de inham waar de ketel hing. De keerlus was ingebouwd in een stevige (eigenbouw) kast waar ik vanaf de zijkant goed bij kon. De CV-monteur moest over de keerlus heen om de ketel te bereiken. Dat ging prima, want met een trapje (dat ik er altijd voor had staan) kon hij OP de kast lopen en dan zittend de CV-ketel onderhouden die op ARBO-hoogte voor zijn neus hing. Ook het kraantje en de slang voor bijvullen waren vanaf die zitplaats goed bereikbaar. Ik heb nooit klachten gehoord. Ik heb één keer lekkage gehad. De kast en een gordijn beschermden de baan tegen het (spat)water, dus aan de modellogistiek geen schade (wel aan andere zaken, maar dat terzijde). Ook de kast zelf is daar ongeschonden uit gekomen.
Hieronder een plaatje van de situatie nadat de rails was verwijderd (ter nagedachtenis
).
De vliegtuigjes stammen uit mijn jeugd, mocht dat een vervolgvraag worden. Ik doe er niets meer mee, anders dan soms nog eens naar kijken.
Gelogd
Landsee
Offline
Berichten: 82
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #12 Gepost op:
10 August 2013, 17:35:15 »
Ik wil iedereen bedanken voor de nuttige tips.
De cv ketel meeverhuizen met mijn vrouw klinkt heel goed, ben echter bang dat, dat het niet gaat worden.
Groet,
Ronald
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5926
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #13 Gepost op:
10 August 2013, 17:37:13 »
wie heeft de broek aan in huis
anders verplicht dames in rok
heb je toch nog een onderbr...
en zij maar een sl..
Gelogd
Remystoom
Offline
Berichten: 1192
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?
«
Reactie #14 Gepost op:
10 August 2013, 17:38:16 »
Hij is melig...................
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
CV combiketel in hobbyruimte. Waar moet je rekening meehouden?