Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Welk merk voldoet aan de meeste eisen van mijn zoon?  (gelezen 6622 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: Welk merk voldoet aan de meeste eisen van mijn zoon?
« Reactie #15 Gepost op: 09 August 2013, 11:58:53 »
Ai, je hebt helemaal gelijk !

Strafpunt voor mij.
Geoline dus :)
« Laatst bewerkt op: 09 August 2013, 12:00:37 door Chris »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 August 2013, 13:18:41 »
Ik ben verknocht aan het merk Fleischmann vanwege de kwaliteit. Toch vind ik de Fleischmann profirails niet prettig en heb ik ze eruit gegooid. Met name omdat kruiswissels naarmate zij ouder worden op het wisselhartstuk uitslijten. Hierdoor ontsporen de treinen. Maar goed daar mag iemand anders natuurlijk het zijne van denken. ;) Ben nu overgestapt op Rocoline naar alle tevredenheid. (y)
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2013, 13:34:06 »
Fleischmann Profi
Wel prijzig maar heel gemakkelijk weer (door) te verkopen, en is 2e hands best goed verkrijgbaar.
Neem niet de 6120 bochten (356Gr) erg scherp!
Ook de kwaliteit is best stevig alleen hele kleine mini lokjes willen nog wel eens vastlopen op de wissels bij het puntstuk.

Roco Geo/Line is ook prima spul zeer voordelig te krijgen een bochtje 0,75 cent een rechte 1,- maar momenteel nog wat beperkt er is zover ik weet ook geen Flexrail van verkrijgbaar.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2013, 14:14:10 »
Piko lijk me het slimste.( en goedkoopste)
Hij komt straks toch op de leeftijd dat scenery belangrijk wordt en dan is ballasten van rails een leuke klus.
Tenslotte is modelspoor een benadering vande werkelijkheid en worden in het eggie ook geen railstaven met ballastbed in 1 keer geplaatst.

Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens en vind ik een veel gemaakte 'fout'; Modelspoor is zeker niet per definitie een benadering van de werkelijkheid, het is maar net hoe de uitvoerende persoon dat zelf het liefst wil ervaren. Daarin zijn heel veel variaties mogelijk van 'rondracen met oud blik' tot 'finescaling madness'. Af en toe ontbreekt het (ook hier op het forum) aan begrip daarvoor (niet persoonlijk bedoeld Han). Uiteindelijk moet men zich wel goed realiseren dat het meeste of misschien wel alles voortkomt uit het ouderwets spelen met treintjes. Vanuit daar besluit de 1 om lekker op dat niveau te blijven en enorm daarvan te genieten en de ander introduceert naast het spelen ook het modelbouwen in hun hobby en maakt het allemaal steeds realistischer en gedetaileerder (en frustrerender  :P ::) ;D).

Zo ook met de eeuwige discussie 3-rail (Marklin, wisselstroom) of 2-rail (overige vele merken) te kiezen. Er zijn vele aanhangers van beide opties en terecht, want ze hebben ook allebei voor- en nadelen. Even kort;

3-rail
+ duurzaamheid (metalen kap en aandrijving)
+ betrouwbaarheid ('rijdt altijd' door 3-rail systeem)
+ laag onderhoud
+ robuust
+ verzamelwaarde
- prijs
- uiterlijk rails (punt kontakten in het midden door 3-rail)
- slepers onder je locs (voor op de derde rail)
- beperkte modellen (alhoewel veel overige merken ook 3-rail modellen leveren, echter zonder de overige voordelen van het Maerklin materieel/iaal)
- rijgeluid locs door metalen aandrijving (alhoewel dat voor sommigen juist een pré is, zeker analoog geeft het wel sfeer)

2-rail
+ uitgebreide mogelijkheden
+ werkelijkheidsgetrouw
+ veel merken en modellen
+ prijs
- storingsgevoelig(er)
- vaak meer techniek en modelbouw vaardigheden vereist
- veel verschillende gangbare systemen

Bij beide systemen is er later de mogelijkheid om van analoog door te gaan op digitaal en zelfs (volledig geautomatiseerd) via tablet of pc. Wat dat betreft maakt het dus weinig verschil wat je uiteindelijk kiest.

Dit was allemaal even vrij objectief, dus nu mijn persoonlijke mening; ik ben zelf een 'fan' van gedetaileerd 2-rail spul en zie dat ook het allerliefst. Wel kan ik me ook volledig inleven in het plezier wat ik sommigen zie hebben met een 'ouderwetse' 3-rail 'racebaan' of 'spaghetti-bowl' (plaat vol met door elkaar lopende spoortrajecten. Het geeft me dat warme gevoel van vroeger toen ik ook nog lekker met treinen ging spelen. Zeker als ik mijn zoontje (2,5) nu zie genieten van zijn Duplo treinen en ik zelf ook die pret weer terugvindt. Hierdoor betrap ik mezelf er soms op dat ik ook zo'n miereneuker wordt waarbij alles een doorgedraaid gedetaileerd technisch hoogstandje moet zijn. Daarbij gaat het 'echte' plezier nog wel eens verloren. Als ik voor mijn zoontje een treinbaan zou gaan kopen zou ik daardoor nu misschien zelfs wel voor Maerklin kiezen! C-rails baantje waarmee hij op een tafel (of zelfs grond) lekker kan expirimenteren met verschillende 'ontwerpen' en zijn liefde voor bepaald materieel leert ontdekken. Hij kan er dan makkelijk zelf mee rommelen en het blijft altijd redelijk zijn waarde houden, dus mocht hij in de toekomst zelf besluiten om de modelbouw kant op te gaan, dan kan hij makkelijk het hele spul verkopen en alsnog in 2-rail beginnen.

Maar laat je dus vooral niet teveel beïnvloeden door alle persoonlijke meningen en zo ook niet die van mij. Bekijk je zoontje goed (jij kent hem vast het beste) en bepaal waar hij het meeste plezier uit zal halen. Een bouwer of een rijder, alleen of liever met iemand, is hij een verzamelaar, wat voor ruimte is er beschikbaar voor het bedrijven van modelbouw of neemt een simpele baan alle ruimte al in beslag? Dat soort vragen zou ik mezelf stellen en dan vormt zich al snel een beeld waar vast een specifiek systeem bij past.

Succces en have fun!

« Laatst bewerkt op: 09 August 2013, 14:23:23 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #19 Gepost op: 09 August 2013, 14:49:18 »

Roco Geo/Line is ook prima spul zeer voordelig te krijgen een bochtje 0,75 cent een rechte 1,- maar momenteel nog wat beperkt er is zover ik weet ook geen Flexrail van verkrijgbaar.

61106.  GeoLine flexgleis g800 lengte 785 mm

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #20 Gepost op: 09 August 2013, 16:00:13 »
Op het gevaar af dat de discussie in dit draadje niet meer over de oorspronkelijke vraag gaat:

@mudhen

De definitie van modelspoor en modelbouw is toch echt het namaken van iets uit de werkelijkheid in model.
De term zegt niets over wat je er mee kunt doen. Dat houdt in dat het gebruik van modelspoor geheel is voorbehouden aan de gebruiker. Spelen, kijken, whatever wat hij wil. De vraagsteller een advies over aan te schaffen materiaal.

Feit 1 er wordt al gereden op basis van gelijkspanning
Feit 2 NS materieel verdient de voorkeur
Feit 3 H0 is de gewenste schaal
Feit 4 is de leeftijd van de gebruiker

Die vraagstelling heb ik en een groot aantal anderen beantwoord.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #21 Gepost op: 09 August 2013, 19:22:56 »
@Han

Modelspoor is niets meer en niets minder dan een (werkende) trein in het klein.  NS materieel heeft Maerklin ook voldoende en als er toch 'opnieuw' gekozen wordt lijken mij alle opties open.

Zoals ik al aangaf; het was niet persoonlijk bedoeld, maar had je gequote als voorbeeld. Ik stel zelf hoge eisen aan modelbouw en vind het prachtig aks anderen dat ook doen. Maar het gaat hier om een manneke van 10 (als ik het goed heb) en die heeft een hele andere belevingswereld dan ons.

Vandaar naar aanleiding van mijn statement even heel sec alle mogelijkheden uiteengezet adhv de voornaamste voor en nadelen. En dat alles (incl. genoemde vragen/eisen) in overwegende nemen zou ik een keuze voor Maerklin dus niet eens zo gek vinden.

Er wordt naar mijn idee teveel gestuurd vanuit eigen belevingswereld (en niet alleen in dit topic overigens). Dus misschien dat ik daarom een soirt van 'advocaat van de duivel' positie had ingenomen in mijn aanvulling.

Bij een 'doorstart' lijkt het me juist leuk en nuttig om alle mogelijkheden in overweging te nemen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt...

Ps; sorry voor als je mijn bijdragen niet kunt waarderen. Ieder zijn mening toch.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2013, 19:25:20 door Mudhen »
-1- Sebas

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #22 Gepost op: 09 August 2013, 20:45:13 »
Sebas en Han

Het volgende.
Sebas ik vind dat je een uitgesproken mening hebt over modelspoor dat is goed maar laten we wel wezen
ook jonge mannekes van 10 jaar kunnen soms heel goed beseffen dat modelspoor te maken heeft met het
nabootsen van een stukje werkelijkheid, ik heb zelf een kleinzoon van 4 jaar en zelfs deze praat hier soms al over.
De natuur was er eerder dan de spoorbaan en het is goed dat jongelingen daar al op gewezen worden.
het gaat in deze hobby niet om gelijk te krijgen maar om elkaar te ondersteunen in deze mooie hobby.
Daar komt bij dat we hier in deze topic bezig zijn met een vraag te beantwoorden van een mede hobbyist die
waarschijnlijk nog veel wil leren.

Op het gevaar af dat de discussie in dit draadje niet meer over de oorspronkelijke vraag gaat:

Inderdaad

De definitie van modelspoor en modelbouw is toch echt het namaken van iets uit de werkelijkheid in model.

Feit 1 er wordt al gereden op basis van gelijkspanning
Feit 2 NS materieel verdient de voorkeur
Feit 3 H0 is de gewenste schaal
Feit 4 is de leeftijd van de gebruiker

Die vraagstelling heb ik en een groot aantal anderen beantwoord.

Wat dit betrefd ben ik het roerend met Han eens we zijn bezig van de vraag af te dwalen en dat doen we juist te veel in diverse topic's
gr.
Herwim
« Laatst bewerkt op: 09 August 2013, 20:46:44 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #23 Gepost op: 09 August 2013, 20:57:30 »
Zou je nieuw moeten beginnen dan zou ik Märklin drierail adviseren, met Märklin C-rails. Dat rijdt doorgaans storingsvrij en je kunt er probleemloos alle figuren mee leggen die je maar wilt, zelfs driehoeken en keerlussen, zonder over (soms moeilijke) schakelingen te hoeven nadenken. De C-rails staat bekend om zijn zeer goede stroomdoorvoer (de contacten zijn dubbel uitgevoerd) en de sleper onder ieder tractievoertuig (loc of treinstel) zorgt voor een prima stroomopname.

Nu je echter al wat spullen hebt is het verstandiger daarmee door te gaan. Het laten ombouwen van je bestaande materieel naar het (Märklin) drierailsysteem is een kostbare geschiedenis en zou ik alleen om die reden in jouw situatie niet doen. Bovendien ziet tweerail-rails er doorgaans mooier uit, zonder puntcontacten in het midden voor een voeding via een sleper. Om die reden zul je op dit forum vaak een voorkeur horen voor het tweerailsysteem, dus Roco, Piko, Fleischmann etc. waarbij voeding via de wielen plaatsvindt. Wil je later door met een wat professioneler uitziende baan dan is tweerail het beste uitgangspunt. Zorg ervoor dat je rails en wielen goed schoon houdt, dan zul je weinig problemen hebben. Er zijn hier al een aantal suggesties gedaan voor de toe te passen rails.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #24 Gepost op: 09 August 2013, 21:25:51 »
@Herwim. het lijkt mij goed om alles in overweging te blijven nemen.

Ik ken die beste jongen ook niet, vandaar dat ik dus ook duidelijk aangeef dat de vader/vraagsteller daar het meeste zicht opheeft. En de concrete vraag was 'welk merk voldoet aan de meeste eisen van mijn zoon?'. Als ik dan het vervolg lees denk ik toch eerder aan de betrouwbaarheid en het gemak van Maerklin. (Ik citeer: Nu wil hij dit te gaan vervangen voor nieuwer en beter, maar voordat hij hier veel geld aan gaat spanderen aan een Fleischmann of Marklin treinbaan, wil ik eigenlijk weten welk van de twee voldoet aan de wensen van mijn zoon.
-Analoog
-H0
-veel NS materiaal (sprinter en hondekop bijvoorbeeld)
-beschikbaarheid spoorweg overgangen die automatisch open en dicht gaan.)
- niet storing's gevoelig)

Ook al zou mijn eigen interesse daar niet naar uitgaan en dient hij wel materieel te verkopen en 'opnieuw' te beginnen. Maar ook dat heb ik al meerdere malen gedaan en daar leer je alleen maar van welk aspect(en) je zo waardeert aan onze hobby.

Maar ik ben het zeker eens dat als die jongen er klaar voor is en interesse in heeft de 2-rail kant meer uitdagingen en een realistischer beeld biedt.

It's all good.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2013, 21:44:50 door Mudhen »
-1- Sebas

nalekx

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 August 2013, 08:54:11 »
Nooit gedacht dat ik zoveel reacties zou krijgen op de vraag van mijn zoon, hier ben ik erg blij mee.
Omdat ik als ouder toch enig invloed heb wil ik het volgende voorleggen.
Op internet vind ik meer van digitaal spoor dan van analoog, behalve op markplaats dan.
Dit keer wil mijn zoon een nieuwe set kopen en geen gebruikte set om een goed begin te hebben van zijn spoor. Hoe moeilijk is het gebruik van digitaal versus analoog?
Is het direct klaar voor gebruik? Dit is namelijk de reden dat mijn zoon analoog wil.
Maar als ik nu op de sites van Fleischman, Roco en Pico kijk, is het vooral digitaal wat de boventoon voert. Al zijn er wel analoge sets te vinden. Ik wil wel dat mijn zoon een verstandige keuze maakt. Verder wil mijn zoon heel graag een spoorweg overgang die automatisch werkt. Tot nu toe heb ik dit alleen van Marklin (74920/74930) kunnen vinden. Of heb ik niet goed gezocht?
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #26 Gepost op: 10 August 2013, 09:03:49 »
Er komt steeds meer en meer digitaal op de markt. Een digitale startset is net zo "klaar om te rijden" als analoog. Eigenlijk is het aansluiten net zo gemakkelijk.

Mogelijk zal je hem even uitleg moeten geven hoe hij het een en ander moet bedienen maar dat zal zeer snel gaan. Dan is bijvoorbeeld een roco-multimaus of een märklin Mobile Station I of II setje een goede keuze. Zelfs een Piko beginset is in het begin meer dan voldoende.

Over de overweg: Je had vroeger van Lima / hema een overweg die op gewicht van de trein dicht ging. Ik weet niet of dat nog steeds te krijgen is. Ik dacht dat sommige gebouwen-frabrikanten als Faller mogelijk nog iets in het assortiment hebben.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 August 2013, 09:07:27 »
De tendens is dat digitaal steeds meer toeneemt en analoog wat afneemt. Het grote voordeel van digitaal is, voor een beginner, dat je met meerdere treinen tegelijk kunt rijden, die je onafhankelijk van elkaar kunt bedienen. Met analoog gaat dat, op beginners-nivo, gewoon niet.

Als je een digitale startset koopt, dan is die compleet. Je kunt meteen aan de slag, je hoeft niets extra te kopen en je hoeft niets moeilijks te gaan doen met soldeerbout of zo. Gewoon stekkertjes aansluiten en rijden. In feite net zo eenvoudig als analoog.

Fleischman, Roco en Pico leveren allemaal complete startsets. Pico zou voor mij afvallen omdat de beide anderen een Multimaus oplossing als centrale hebben (de rode of de grijze). Mijn persoonlijke voorkeur is Roco omdat je daarbij de al vaak genoemde GeoLine rails hebt. Ik heb de indruk dat Roco ook verreweg de meeste startsets verkoopt ten opzichte van de anderen - je hebt in ieder geval een hele ruime keuze.

Over spoorweg overgangen kan ik niets zinnings zeggen, dat weet ik gewoon niet.

Sander

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #28 Gepost op: 10 August 2013, 11:05:31 »
Kijk idd eens voor een startset met een multimaus,
Kost iets meer als een analoge set, maar je hebt wel de voordelen van digitaal rijden.

Fleischmann en roco leveren sets met die multimaus, maar volgens mij roco alleen een nederlandse.
Persoonlijk vindt ik wel dat de geoline rails te ver van elkaar af liggen.

Groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

hannes_61

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2013, 11:19:21 »
 Elektronische overweg is van faller te verkrijgen en deze kan zowel voor gelijkstroomrail als voor marklin worden toegepast
catalogus nummer Faller 120174.

De meeste modelspoorwinkels zullen m wel in t assortiment hebben of anders is die op marktplaats ook wel te vinden

groet han
Als je manometer goed staat weet je wel dat alle goed gaat ( ed en willem  bever)