Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
  

Auteur Topic: HSM C10c's, suf werk...  (gelezen 5116 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2007, 18:23:03 »
Maakt allemaal niet veel uit waar ze van zijn, ze rijden wel op een baan, ik ik heb tot nu toe nog bijna nergens een trein gezien met philo coupe rijtuigen.

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2007, 19:02:27 »
I need to say more  ;D

Ze zijn van kunstof!

 :-X
you need to say nog veel more: "st". Dan wordt 't kunststof  ;D

En Philotrain-kitjes zijn veel makkelijker te solderen dan styreen  8)
« Laatst bewerkt op: 07 August 2007, 19:09:59 door Reinier »
Reinier

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #17 Gepost op: 07 August 2007, 20:09:10 »
Ik heb ook zelden echt een stam philo's gezien... Ik vermoed dat dat komt omdat die dingen nou eenmaal vrij kritisch zijn qua rijeigenschappen (grote boogstralen nodig) en vrij zwaar zijn... De philo-locs trekken nou niet bepaald als een beer dus met een bak of 3, 4 houdt het wel op. (nog afgezien van het bedrag dat er op de baan staat als een philo-loc met 4 bakken langskomt... dat wil je neit van de baan af laten kletsen)
De coupébakken die ik maak hebben altijd maar een klein beetje of helemaal geen ballastlood, net genoeg om in het spoor te blijven eigenlijk. Vandaag heb ik voor de grap nog eens mn 5800 voor de trein gezet (geen antislipbanden) en die kreeg het hele spul niet alleen weg, maar ook (weliswaar onder protest en met enig doorslaan) door de 45 cm-bochten. (45 cm mag geen boog heten, das een bocht  ;))
Nou ja, al met al zijn de philo's geschikter om in een vitrine te zetten en er van 10 centimeter naar te turen en te bewonderen hoe strak ze zijn, dit spul moet gewoon met 90 schaalkilometer in een lange sleep komen langsstuiven en t komt net zo goed over. Net wat je belangrijker vindt  ;)

arjen

  • Gast
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2007, 20:27:32 »
Via de Stichting Doorreis weet ik wat een stam Philotrainrijtuigen weegt. Dat valt best mee, het messing is vrij dun en extra gewicht zit er niet in. Dat je ze nooit ziet rijden komt doordat a) doordat vrijwel niemand er zo veel in de collectie heeft, b) omdat men bang is dat ze gejat worden, c) omdat er meestal geen fatsoenlijke koppelingen op zitten en d) omdat ze inderdaad niet door krappe bogen lopen vanwege onvoldoende speling tussen de draaistellen en de treeplanken.
Overigens, strak zijn Philotrains wel maar ik vind de detaillering persoonlijk vrij vlak, voor een houten rijtuig eigenlijk té vlak... die plastic rijtuigen zouden er van een afstandje wel eens 'echter'  uit kunnen zien.
Ik kan als basis voor de ombouw  trouwens ook de tweeassige 'Windbergbahn'-coupérijtuigen van Piko en de draaistellen van oude Rivarossi/Trix coupérijtuigen (FS Italia) aanbevelen, die komen volgens mij nog beter nog dichter in de buurt...

Arjen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2007, 20:50:52 »
Ja, die windbergwagentjes ken ik, daar heb ik al eens een C8 van gemaakt:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/exHSM_C8_1.JPG
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/exHSM_C8_2.JPG
Inderdaad mooier dan die oude liliput-rommel maar dat liliputspul had ik nog liggen, klopt beter voor deze C10c's (deuren met ronde hoeken en geen ventilatierooster erboven) en is een stuk goedkoper (dit drieassertje kostte alleen aan sloopzooi al een schokkende €17,50, te weten twee windbergbakjes a €5 en een roco vierdeklassepruis van €7,50 voor het onderstel en de deurraampjes, die passen namelijk precies  ;)) Toen moest het onderstel nog verlengd worden, nu loopt ie wel maar net echt fantastisch omdat de buitenste assen zo ver uit elkaar staan dat het enigszins wringt in de bogen (de middenas heeft genoeg speling).
De windbergwagentjes zijn wel weer bruikbaar voor een C11 als je eventjes een oogje dichtknijpt omdat een C11 helemaal rechte wanden heeft en die van de windbergjes nog een lichte bolling hebben. Omdat ik nog een hoop windbergjes heb liggen waag ik me daar toch nog wel een keer aan denk ik. Meteen ook nog maar een C8c erbij maken  ;)