Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 72140 keer)

Jamie

• Offline Offline
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #15 Gepost op: 03 July 2013, 12:15:26 »
Dus eigenlijk mist die 6317 een hoop onderdelen dan?
Is dat niet meer te maken of aan te komen?
Zou toch schitterend zijn als hij weer op eigen kracht kon rijden.
Of is echt alles van binnen gesloopt,heb echt geen idee?

De 3737 zal ik eens opzoeken inderdaad.
Mvg jamie diks

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #16 Gepost op: 03 July 2013, 12:17:37 »
Tsja, het spoorwegmuseum heeft geen boodschap aan de wensen van een klein groepje hobbyisten. En zoals conservator Lex van Marion het zegt:  "De collectie is voor eeuwig, maar de visie daarop en de wijze van presenteren veranderen wel eens..."

Die 6317 komt gerust wel weer uit die attractie.

Zou toch schitterend zijn als hij weer op eigen kracht kon rijden.

De 6317 is volgens mij redelijk compleet, maar heeft 60 jaar geen wezenlijk onderhoud gehad. En op eigen kracht rijden... Dat wordt deels de zelfde discussie als over de 3737.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 12:20:53 door NS8714 »

Luit

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 July 2013, 12:24:38 »
Citaat
""Met alle respect voor mejuffrouw Asselberghs, maar die heeft nooit verder kunnen kijken dan 'haar' spoorwegmuseum. En dan is het jammer dat je je meent te moeten distantiëren van het museum zoals dat onder je opvolgers vorm heeft gekregen. Des te sneuer is het dat ze gemeend heeft het museum te schrappen uit haar testament.""

Misschien heeft ze dat wel gedaan door het verkwanselen van haar levenswerk door de huidige beheerders van het Spoorwegmuseum.
Die hobbyisten doen er toch niet toe is zelfs hier al weer voorbij gekomen.
In een spoorweg of breder techniek museum wil ik ook zien wat er aan mechanisch speelgoed ;D is gemaakt en waar het toe heeft geleid. En niet een spookhuis van de kermis als attractie.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 14:11:55 door Bert van Gelder. Reden: quote hersteld »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #18 Gepost op: 03 July 2013, 12:28:19 »
Hoezo 'haar levenswerk'? Het heet toch niet het 'Anne-Marie Asselberghs museum'? Ze zou juist blij geweest moeten zijn met het gegeven dat het museum eindelijk de collectie locs en wagons droog en beschut binnen heeft staan waarbij het ook nog eens aantrekkelijk is gemaakt voor het grote publiek. Want je kunt zeggen wat je wil, het spoorwegmuseum is er in geslaagd om na meer dan 80 jaar gewoon een goed lopend en populair museum te zijn.

Eelco

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 July 2013, 12:44:48 »
Volgens mij moet je het register 'ludieke acties' open trekken om hier aandacht voor te vragen. Bijvoorbeeld op deze manier:

Timmer een informatiepunt NS 6300 voor de stoep van het museum en verspreid daar folders en foto's van de machine (alsmede chocolademodellen voor een gunstige prijs). Het museum heeft de machine immers 'kwijtgemaakt' waardoor niemand er meer mee in aanraking komt.

Foto, persbericht opstellen en TV Utrecht er bij halen en je hebt een hele leuke dag.  :)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #20 Gepost op: 03 July 2013, 12:47:01 »
Ik zou zeggen: veel succes  (y)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 July 2013, 12:49:10 »
Ik ben van het beleid, niet van de uitvoering  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Luit

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 July 2013, 12:50:53 »
Een populair museum hoeft niet een goed museum te zijn.
Vanmorgen tijdens het zappen een groot Engels spul gezien ,ik dacht in York,waar een heel ritsje mooie stomers stonden waar je omheen kon lopen en niet in een kermisatractie.
En net als dat er helaas mensen zijn die vinden dat dit een "geweldig" museum is ,was mevr. van Asselbergh misschien wel meer een liefhebber van het "hobbyisten" museum en gruwde zij van dit gebeuren.
Dan geef je toch je spullen niet aan iets wat je eigen goedkeuring niet kan wegdragen.
En blijkbaar waren de erfgenamen ook geen vriend van het kinderparadijs (of mochten niet) en werd het spul verkocht.Erfgenamen blij ,en geheel in de haatdragende modus doorgaand , en het Spoorwegspeelparadijs een hoop geld minder.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #23 Gepost op: 03 July 2013, 12:53:03 »
Een populair museum hoeft ook niet meteen een slecht museum te zijn.
Bijzonder om te zien hoeveel varianten er overigens op de naam van mej. Asselberghs mogelijk zijn...  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 12:58:35 door NS8714 »

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #24 Gepost op: 03 July 2013, 12:54:00 »
Die lok zal vast wel weer tevoorschijn komen. Als het goed is in het spoorweg museum dat dan, in die tijd, een relevante functie heeft en veel bezoekers trekt.
Mijn indruk is dat het spoorwegmuseum nu op de goede weg is wat populariteit en contact houden met haar bezoekers betreft. Zolang de conservator ervoor zorgt dat de collectie in stand blijft, dat alleen maar de presentatie veranderd, is er niet zoveel aan de hand.
Gezien de weg die ze daarin gekozen hebben, zal er binnen afzienbare tijd (een jaar of 20  ;D ) wel weer het een en ander verbouwd moeten worden. Dus wie weet?
Zonder deze make-over betwijfel ik of het museum wel een toekomst gehad zou hebben, zeker op die plek en met die collectie (zo'n grote collectie).

Naast dit ene exemplaar dat ingebouwd staat, zijn er een hoop machines waar je omheen kunt lopen. En de collectie die binnen staat wisselt regelmatig  (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 July 2013, 12:58:31 »
Mooi gesproken.

Ik denk dat de verbouwing van het museum getuigde van visie en lef. Het heeft het museum van een stoffig hol voor een handvol fanaten omgetoverd tot één van de populairste dagatrracties van Nederland.
En ja, ze hadden een ander loc kunnen nemen maar daar was vast ook discussie over ontstaan ("wat moet een Duitse loc in ons museum?"). De loc is er nu nog en het museum is springlevend. Hulde dus wat mij betreft. Een ingebouwde loc is dan een klein offer van de liefhebber voor het succes van het museum. Denk niet dat het de gemiddelde bezoeker ook maar iets boeit.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 13:00:29 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 03 July 2013, 13:06:58 »
Ja, het heeft ook niet perse met de vernieuwing van het museum te maken. Ook in de huidige opzet kan de 6317 gewoon op een andere plek worden opgesteld. Ik vind het één van de topstukken en wil hem dus graag goed kunnen bekijken. Dat is alles.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #27 Gepost op: 03 July 2013, 13:08:08 »
Deze hele discussie over de koers van het spoorwegmuseum is hier eigenlijk niet relevant. Of je nu vindt dat het Spoorwegmuseum een museum of een speeltuin is, feit is dat het vol staat met mock-ups, juist in die 'Werelden'. Dus waarom ze dan voor die anderhalve meter 6317 die je in het donker voorbij ziet flitsen per se de hele echte machine moesten gebruiken, en niet ook een mock-up hebben gemaakt, is mij nooit duidelijk geworden. In elk geval zou dat makkelijk alsnog kunnen en dan kan de loc weer de plek in de zichtbare collectie krijgend die hij verdient.
Misschien moeten wij aanbieden die mock-up te maken? Twee wielen, een rand van de voetplaat en die uitwendige pijp van de injecteur (als ik dat goed zeg). Veel meer zie je er niet van. Beetje modelbouwen in 1:1 en het probleem kan opgelost zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 13:09:45 door janw »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #28 Gepost op: 03 July 2013, 13:10:41 »
Een discussie over de koers van het museum is wel relevant, omdat mede door de koers van de afgelopen jaren de spoorweghobbyisten ernstig het gevoel hebben dat ze er niet toe doen voor het museum. En dat reageren ze af door regelmatig de koers en keuzes van het museum als een negatieve ontwikkeling voor te stellen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 03 July 2013, 13:13:34 »
Volgens mij is dat maar een beperkt groepje onder de spoorliefhebbers hoor. Je kunt heel goed positief zijn over de richting die het museum is ingeslagen - ben ik zeker - en toch vinden dat de 6317 weer zichtbaar moet worden opgesteld
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.