Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24

Auteur Topic: Camera(s) in een modeltrein  (gelezen 31573 keer)

Thurbo

• Offline Offline
Re: Camera(s) in een modeltreintrein
« Reactie #45 Gepost op: 16 September 2013, 15:11:17 »
Werkt het niet om de compatibiliteit terug te zetten van het programma in Win7 naar WinXP?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #46 Gepost op: 16 September 2013, 17:19:57 »
Nee, het programma werkt wel maar dan ziet hij de helft niet.
De camera ontvangers activeren dan ene of andere reden niet.

Werkt trouwens ook niet onder XP home, het moest echt onder XP Pro waardoor ik nu elke keer mijn 2e laptop in XP moet starten om de cam te gebruiken, maar het is ook niet zon geweldige ontvanger als er 3 cameras of meer aan staan loopt het beeld heel traag en stotterig.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

corvand

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2014, 11:11:59 »
Eindelijk weer eens nieuws over het camera project, heb het erg druk gehad op het werk, dus dit heeft een aantal maanden op een laag pitje gestaan. Sinds afgelopen weekend heb ik een prototype werkend, de beelden zijn naar mijn bescheiden mening redelijk goed(hoor graag jullie mening!). Ik voed de processor via de rails zonder noemenswaardige storing. Heb wel een erg betrouwbare aanvoer nodig, vandaar dat ik op dit moment met twee slepers werk, als de voeding namelijk even weg is dan herstart de processor, er is in feite een complete computer aan boord, dus dat geeft ook straks uitgebreide mogelijkheden (denk aan motion feedback, als je dan een echte gamers stoel hebt dan voel je ook de wisselstraat onder de trein door gaan ).

Wat heb ik allemaal uitgevoerd, ben begonnen met een micro controller, maar kwam er snel achter dat dit een doodlopend pad was, een micro controller is simpelweg niet opgewassen tegen de hoge eisen die video processing vereist, ik kwam niet verder dan 6 beelden per seconden (gangbaar is 25).
Daarna overgestapt op een GPU dit is een combinatie van een CPU en een grafische processor. Bijkomend voordeel is dat deze GPU H.264 video compressie mogelijk maakt. Dit geeft een prima beeld.

Vervolgens kwam het volgende probleem om de hoek, de processing unit was erg dorstig wat betreft stroomopname. De eerste voeding schakeling die ik heb gemaakt, nam ruim 600mA op van de rails, resulterend in nog net geen vast gelaste wielen/stroomopnemers. Om over de temperatuur van de voeding maar te zwijgen (>80C). Dit heb ik uiteindelijk op kunnen lossen d.m.v. een DC-DC convertor(geschakelde voeding). Het resultaat, nog maar 10% van de originele stroomopname nu dus ~ 60mA en de temperatuur rond de 29C.

In de tussentijd ook nog een 3D printer bouwpakket in elkaar gezet, zodat ik allerlei klemmen en andere zaken kon ontwerpen / printen. Dit om de op dit moment groot uitgevallen prototype printplaten letterlijk aan de trein te hangen.

Zo dat is de status op dit moment, nu een moment van bezinning en hoe nu verder. De verwachting is dat de uiteindelijke print plaat voor de processor rond de 15x20 mm uitkomt. Daarbij nog een voeding plaatje van 20 bij 30 mm. Iets groter dan verwacht. Inbouw in HO moet kunnen, de camera unit zelf zit aan een flexibele print van Max 50 cm, de camera zelf is 2x2x2 mm maar die zit wel op een klein printje, op dit moment 2x2 cm maar dat moet ook nog kleiner kunnen.

Ben nu aan het kijken of ik de gebruikte prototype componenten ook in voor de markt relatief kleine aantallen kan aanschaffen en of dit tegen redelijke prijzen te produceren is, mocht dat niet het geval zijn dan blijft e.e.a. in dit prototype stadium, moet zeggen dat ik enorm veel plezier heb gehad tot nog toe en ook de creativiteit en leerzaamheid is ook nooit weg .
De beelden staan op YouTube, opgenomen op mijn baan in aanbouw, dit zijn live beelden die via WIFI op de PC worden getoond, zoals ik verwachte heeft deze constructie geen last van stoorsignalen op mijn YouTube kanaal staat ook een filmpje met een ‘ouderwetse analoge camera’ destijds in 2009 de beste camera die ik kon vinden. Onderstaand wat foto’s die ik tijdens het project heb gemaakt.

Beelden van de prototype trein: http://youtu.be/jB8pWS8UZUA
Beelden vanuit de cvdTrainWIFICam: http://youtu.be/cwGfrTA24a0

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #48 Gepost op: 15 February 2014, 16:08:51 »
Hoi Cor,

De bewegende beelden zien er inderdaad heel goed en strak uit, zonder storingen, etc.
Ik ben heel benieuwd naar eventuele kleine printjes voor inbouw in H0.

Groetjes,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 15 February 2014, 17:40:23 »
Het valt me idd niet tegen.

Waarschijnlijk heb je het al ergens staan, maar welk type sensor (grootte) gebruik je?

Gr, Bert

corvand

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 15 February 2014, 18:17:04 »
Inderdaad, eerste entry van dit topic....
Mvg,
Cor

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #51 Gepost op: 16 February 2014, 00:18:31 »
Heb ook interesse voor H0  (y)

Groet stefan :)

corvand

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 16 February 2014, 23:21:08 »
De camera rechtstreeks aan het wielstel, levert in bochten een meedraaiende camera op, beeld gaat wel meer heen en weer door de rechtstreekse koppeling. Ik ga een andere manier proberen met iets van tandwielen, waardoor e.e.a. wat gedempt wordt, later meer 

De beelden: http://youtu.be/vtX9_tgWBoo

Mvg,
Cor

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #53 Gepost op: 17 February 2014, 05:46:43 »
Leuk idee om met de boog mee te kunnen kijken, maar direct op het draaistel kijk je weliswaar beter naar waar je heen gaat maar ook nog niet exact. met een paar tandwielen er tussen moet het mogelijk zijn om de camera nog verder te laten draaien zodat je nog beter ziet waar je heen gaat. Probleem is dan alleen dat elke beweging van het draaistel als het ware uitvergroot wordt. Dus moet er een soort van demping gemaakt worden. Bij een mechanische demping van de tandwielen is er weer kans dat het draaistel uit de rails loopt.

Softwarematige 'steadyshot' is ook nog mogelijk. Maar dit gaat ten koste van de resolutie denk ik.

Als de printplaat voor de camera klein genoeg is dan wil ik deze in een stuurstand of treinstel inbouwen. Motorpost lijkt me ideaal, genoeg plaats om de elektronica weg te werken. Of de dummy motorwagen van een Thalys of zo.

Ik blijf dit volgen :D

Mvg,

Robert

corvand

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 17 February 2014, 23:21:35 »
was benieuwd of ik ook rook kon zien  ;)

http://youtu.be/Y1nt1SI1JmY
Mvg,
Cor

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 18 February 2014, 10:59:56 »
Eigenlijk zou je de constructie zo moeten maken dat de camera dan toch op de vierassige wagen rust en niet op de draaistellen zelf. Dit ter bevordering van een rustige loop en ter voorkoming van een"bumpy ride".
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7822

• Gast
Re: Camera(s) in een modeltrein
« Reactie #56 Gepost op: 18 February 2014, 11:49:07 »
De uitslag kan je ook vergroten met een eenvoudig hefboompje..... Maar, wel een goed idee, want dat rechtuit kijken in de bocht stoort me bij de meeste oplossingen......

Walter

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #57 Gepost op: 18 February 2014, 12:30:06 »
[...]
Dus moet er een soort van demping gemaakt worden. Bij een mechanische demping van de tandwielen is er weer kans dat het draaistel uit de rails loopt.

Softwarematige 'steadyshot' is ook nog mogelijk. Maar dit gaat ten koste van de resolutie denk ik.
Softwarematige stabilisatie is perfect voor trillingen, maar video's waarin beweging naar voren of achter voorkomt zijn er vaak totaal ongeschikt voor: de software denkt dan dat de beweging naar voren een beweging is die ongewenst is en gaat dat corrigeren, wat een zeer onrustig 'pendelend' beeld oplevert. Zoek maar eens op youtube op enkele dashcam video's die gestabiliseerd zijn: de trillingen van de auto of filmer zijn prima opgelost met dergelijke software, maar het vooruit rijden van de auto is iets waar de software niet goed mee overweg kan.

Ik denk dat je met wat elektronica een volledig onafhankelijke oplossing kan maken wat betreft het meesturen: ik denk zelfs dat je met ingrepen in een servo best een aardig eind komt. Als je de potmeter van de servo loskoppelt, en die op de een of andere manier (eventueel met een overbrenging) aan het draaistel verbindt. Draaistel maakt een bocht naar links: de servo draait naar links. Draaistel draait naar rechts, de servo draait naar rechts...

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #58 Gepost op: 18 February 2014, 19:27:48 »
Kan de camera overweg met direct licht van een TL of halogeenlamp? Deze heb ik als baanverlichting hangen en alle mini&spy cams die ik gehad heb, maakte er een witte vlek van. Het resultaat was altijd een overbelicht filmpje.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

corvand

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 18 February 2014, 21:25:26 »
Gaat goed, het filmpje met de bewegende camera en de rook pluim zijn s ‘avonds gemaakt, heb een 300 watt halogeen om e.e.a. te verlichten...., was bezig te kijken naar nacht en zons opgang scenario, rijd langs een verlichte koploper en ook front verlichting van een stoom loc die redelijk fel is, daarna draai ik de omgeving verlichting aan benieuwd wat je ervan vind... :
http://youtu.be/VjLIqJ_3AAU
Mvg,
Cor