Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 03:51:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56

Auteur Topic: Hoekse lijn wordt definitief metroverbinding  (gelezen 2594 keer)

Daniel24

• Offline Offline
Hoekse lijn wordt definitief metroverbinding
« Gepost op: 21 June 2013, 18:10:21 »
Al een poosje bekend maar nog nergens een draadje.

Bericht van RTV Rijnmond:

De Hoekse lijn wordt omgebouwd tot metro en wordt verlengd tot aan het strand. Daarover is de Stadsregio Rotterdam het eens geworden met de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam.

De lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland krijgt ook een nieuwe halte: Steendijkpolder. Dat wordt de derde halte in Maassluis.

De nieuwe lijn wordt een verlenging van de bestaande metrolijn B die in Nesselande begint en dwars door het centrum van Rotterdam loopt. Inwoners van Rotterdam-Noord krijgen hiermee een rechtstreekse metroverbinding met Hoek van Holland. De lijn wordt in Hoek van Holland met ruim een kilometer verlengd tot aan de strandopgang.

De ombouw en verlenging van de spoorlijn gaat 318 miljoen euro kosten en moet in 2017 gereed zijn. Als de financiële dekking rond is neemt de stadsregio komende zomer een definitief besluit over de uitvoering ervan.

Bron:RTV Rijnmond

Vindt het wel jammer. Reis wekelijks op de lijn en heb toch veel meer met treinen dan met metro's. Zo'n oude treinverbinding die dan verdwijnt. In 1990 nog met internationale treinen en in 2017 een metroverbinding..... Alhoewel het voor mij wel makkelijker wordt. Je kan straks in 1 keer doorrijden naar Nesselande en misschien komt er een nieuw Hoek van Holland strand station die wél bij het strand eindigt.

Groet,

Daniel

Romeo373

• Gast
Re:Hoekse lijn wordt definitief metroverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2013, 18:18:30 »
Heel vervelend voor Key & Kramer in Maassluis. Die zijn uitgepijpt, eh..... pardon ..... ik bedoel:
 ;D die moeten voor hun buizen en pijpen een andere vervoersmogelijkheid zoeken.  ;D

En Maassluis en Maassluis West gaan erop achteruit, want de korte dienst zal tot Vlaardingen West gaan.

En de directe verbinding van Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen met Rotterdam CS
en alle overstapmogelijkheden daar? Helaas, pindakaas  ;D

Gr. NS150

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2013, 18:57:48 »
Heren,

Dit is van het voorjaar al bekend gemaakt. Toen is ook gezegd dat de goederentreinen gewoon blijven rijden, maar wellicht wel buiten de spits.

http://stadsregio.nl/stadsregio-en-gemeenten-maken-afspraken-over-ombouw-hoekse-lijn-tot-metro-en-verlenging-tot-aan-het

"Bijzonder is dat het spoor tussen Maassluis en Schiedam in gebruik zal blijven voor goederentreinen van enkele bedrijven die erlangs zijn gevestigd. Die goederentreinen zullen alleen buiten de spitsuren rijden."

CKLX

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2013, 19:02:31 »
Prima, sluit aan bij het feitelijk gebruik van de lijn, maar dan voor de meeste mensen beter. Het is tegenwoordig vooral een regionale verbinding. En weer door naar het strand.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daniel24

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2013, 19:04:10 »
Als je alles inderdaad bij elkaar optelt zijn er alleen maar pluspunten. Alleen de nostalgie en treinenliefde zijn voor mij minpunten. Maar ja, of dat opweegt tegen de voordelen....... ::)

Landsee

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2013, 19:36:22 »
Vindt het wel jammer. op dit baanvak heb ik het vak van treindienstleider geleerd. Juist de internationale treinen gaf dit baanvak zijn charme, tevens was er begin jaren 90 nog een actief goederenvervoer, met ook aardig wat werk voor een treindienstleider.

Je was hier `eigen` baas, alles wat heen ging moest tenslotte ook weer terug.

Ik kan mij nog herinneren dat er een bezetspoor melding op het tableau verscheen bij het overpad van station Vlaardingen. Bij de rangeerders gevraagd of ze een kijkje wilde nemen wat er aan de hand was. op een gegeven moment werd ik teruggebeld met het verhaal dat een vader zijn zoontje liet zien hoe je met een muntje de overweg kon laten sluiten :-X :(

Helaas allemaal vergane glorie.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 19:45:14 door Landsee »

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2013, 20:55:33 »
Als ze van de RET maar niet dat aftandse materiaal gaan gebruiken zodat we meer geluidsoverlast krijgen.
Kijk nu van uit het zijraam op het spoor bij Vld West en hoor de nieuwe sprinters haast niet rijden.
Gelukkig blijft het goederen vervoer, ga altijd even kijken bij het raam als de buizen trein voorbij komt (en ja die maakt iets meer geluid, maar dat hinderd mij niet).

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2013, 21:12:15 »
Heeft iemand enig idee hoe die totale kosten van 318 miljoen zijn opgebouwd ?

Het gaat voor een groot deel van het traject over bestaand spoor dat dagelijks in gebruik is. Natuurlijk zul je her en der wat moeten opknappen en wellicht ergens een stukje vernieuwen.
En een deel van de kosten zullen gaan zitten in het verlengen naar het strand, maar dat is maar een dikke kilometer.

Maar dan nog .... 318 miljoen is best wel een boel geld voor zo'n kort stukje spoor.

Sander

Remystoom

• Offline Offline
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2013, 21:15:50 »
Dit is inderdaad jammer! >:( Vind het maar niks.
Er zijn al meer lijnen getroffen door dit lot!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

guest7823

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2013, 21:35:41 »
het verhaal dat een vader zijn zoontje liet zien hoe je met een muntje de overweg kon laten sluiten :-X :(

Helaas allemaal vergane glorie.

Kan nog steeds hoor  ;D

Maar geef toe dat ik met dit citaat je verhaal goed uit z'n verband trek  ;)

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 June 2013, 00:11:46 »
Ik vind het ook zonde dat dit mooie traject z'n charme zal verliezen, maar het zal wel interessant worden om metro's en goederentreinen op hetzelfde traject te zien.
Wat me alleen niet slim lijkt is dat er dus geen rechtstreekse verbinding naar Rotterdam CS is waardoor je alle overstappen op treinen wel kunt vergeten. Ja, een aantal treinen stoppen op Schiedam Centrum maar de meeste intercity's en treinen richting Gouda niet dus zullen heel veel mensen een extra overstap erbij krijgen.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 22 June 2013, 00:56:54 »
Dat wordt een hoop leuk uitzicht missen in de zomer...  :'(

Aan de andere kant, echt missen ga ik het vast niet, vooral de late avonden en staptreinen zijn niet echt leuke dingen om te rijden. Het is het enige traject wat ik rij met mijn cabinedeuren op slot.

Ben trouwens wel benieuwd hoe ze dat nu allemaal precies gaan doen met die goederentreinen over een metrospoor. Het wordt sowieso een interessant gebeuren, ik neem aan dat vanaf dat moment er eindelijk eens serieus werk gemaakt gaat worden van de spoorverdubbeling tussen Schiedam en Delft. Dat blijft anders een enorme bottleneck. Als ze die metrolijn doortrekken kunnen de 2 treinsporen mooi gebruikt worden voor een viersporige lijn naar Delft. Ik meen tenminste dat dat ooit de opzet was.

Overigens zie ik dat het alleen maar een convenant met afspraken betreft en een planning. Een definitieve planning is er nog nooit. Ik heb dan ook nu al mijn twijfels of dit gehaald gaat worden en ik voorzie een enorme budgetoverschrijding. Zoals gewoonlijk  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 June 2013, 01:01:29 door AlfaArjen »

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2013, 01:23:46 »
Die viersporigheid zal er op station Schiedam Centrum en zowel binnen Delft (tunnel+vier sporen bij station Delft Zuid) er sowieso aankomen als we prorail moeten geloven, maar over het traject Delft Zuid-Schiedam Centrum wordt niet gesproken:
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/DenHaagRotterdamBreda/Pages/4sporigheidRijswijk-DelftZuid.aspx

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 June 2013, 09:05:46 »
Ja, een aantal treinen stoppen op Schiedam Centrum maar de meeste intercity's en treinen richting Gouda niet dus zullen heel veel mensen een extra overstap erbij krijgen.

Hoeveel dan?
Niet veel hoor. Mensen die op CS de Hoekse Lijn nemen komen nu ook al vooral uit een metro of tram gerold.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #14 Gepost op: 22 June 2013, 09:12:11 »
Hoeveel dan?
Niet veel hoor. Mensen die op CS de Hoekse Lijn nemen komen nu ook al vooral uit een metro of tram gerold.

Nou, er zijn best wat mensen uit 't Westland die naar weetikveelwaar moeten via Rotterdam Centraal. Als ze de toekomstige metro zouden pakken, moeten ze op Schiedam, Beurs of Blaak overstappen op een metro naar centraal, om dan op hun trein te stappen... Niet erg handig.
Check ook mijn Facebook