Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 46870 keer)

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen
« Reactie #45 Gepost op: 05 August 2013, 12:14:07 »
@J J H S
Ja, daar is een boeken markt goed voor, in verschillende boeken staat wat over het station zelf, het emplacement, maar ook over materieel wat er toentertijd gereden heeft.
Ik heb al een voor aanzicht in schaal van het station voorbij zien komen. en een een tekening hoe in de verschillende jaren de sporen hebben gelegen.
Maar het geeft al met al ook een mooi beeld wat er zich in die tijd heeft afgespeeld, omdat ik me er vroeger nooit veel van mee gekregen heb is dat ook erg interessant.

bedankt voor je tips  (y)
« Laatst bewerkt op: 05 August 2013, 12:30:31 door De Stoker »

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 05 August 2013, 12:20:16 »
@KoenF

Ik heb op aanraden van jouw geloof ik de rechte lijn achter de wissel naar rechts (kolenbak en pickerfabriek) ingekort zodat er meer ruimte komt voor de fabriek.

In de boeken kwam ik ook tegen dat er rond 1920 aan de andere kant van het station met de afslag naar de bleekerij nog een stuk spoor heeft gelegen met een engelse wissel (kruissing?) erin. Dit wil ik nog nader bekijken om de "speelbaarheid" van het project te vergroten.

Ben net terug van vakantie zal de komende week nog eens even kijken wat ik het laatst getekend heb
« Laatst bewerkt op: 05 August 2013, 12:54:28 door De Stoker »

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 05 August 2013, 12:29:49 »
@Speedy

Het boek van Heusinkveld had mijn hoogste verwachting, ik heb de drie boeken gister vluchtig door gekeken en zag dat het boek van Heusinkveld veel gedetailleerde info bevat over stations, waaronder een vooraanzicht op schaal van Station Eibergen. Ook drie tekeningen over het emplacement van Eibergen door de jaren heen (alleen de spoorplan tekening) helaas niet een tekening waar het hele terrein in schaal op staat.
Ik wil me komende tijd dan ook verdiepen in de fabrieken die er rondom heen gestaan hebben

Maar ook info over welke treinen en in welke periodes over de verschillende trajecten hebben gereden.

Ook leuk dat je mijn project met anderen bespreekt, daar ben ik op dit moment nog niet aan toe gekomen wegens verbouwing van het huis. Ik ben ook nog benieuwd of het kan dat er eind jaren 70 nog een trein op dat tracee heeft gereden of dat het treinen waren voor het opbreken van de rails?

overigens het onderzoeken en bestuderen is al een erg leuke bezigheid, ik hoop dat ik mijn eigen verwachtingen een beetje kan gaan waar maken.

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 August 2013, 12:50:57 »
@Speedy

De halte ligt idd ter hoogte van "De Keet" aan het voormalige spoor, het ligt iets richting Eibergen met de kruissing spoor/molen weg er is een gedenksteen oid geplaatst.
Het heeft echter lang geduurd voordat de stopplaats er kwam. Er is bij aanleg van het spoor schijnbaar al overgesproken (1884) maar pas in 1917 geopend.

volgens wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stopplaats_Hupsel
« Laatst bewerkt op: 05 August 2013, 13:14:28 door De Stoker »

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #49 Gepost op: 05 August 2013, 13:14:54 »
Hallo,

Tja, door te praten over zoiets komt er vanzelf wel iemand met kleine feitjes. Ze zouden er anders ook niet over beginnen, dus...
Over het verkeer op de rails. Luto exporteerde vlees naar Italië, maar dat ging op het laatst van Winterswijk tot Groenlo en weer terug. Deden ze op het laatst met een Sik. Van een 2400 zijn foto's met een gemengd vervoer zoals je gezien hebt..
Ik weet dat toen de Grolsch in de jaren '70 uit ging breiden, er een groot transport geweest is vanuit Enschede. De lading was een aantal gigantische tanks voor de opslag van ammoniak. Deze werden vanuit de kanaalhaven op wagons geladen. Ze werden al snel de Saturnus tanks genoemd, door het geribbelde uiterlijk, maar vooral de lengte was enorm. Dat kon eigenlijk best over de weg, maar ze zijn dus per spoor naar Groenlo gekomen en dan kan het niet anders dat ook Eibergen op de route lag. Bij de sloop van de Grolsch heb ik destijds foto's kunnen maken van deze gigantisch bouwsels. Ze werden toen over de weg terug gebracht naar Enschede.
Ik ga ook maar eens opzoek naar dat boek van Heusinkveld, lijkt me interessant.

Groeten uit Groenlo,

Robert Jan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #50 Gepost op: 05 August 2013, 14:52:40 »
Heb niet het hele verhaal gelezen van dit draadje,maar miss heb je aan onderstaande links nog wat.
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=eibergen&vraag=eibergen

http://www.geldersarchief.nl/zoeken/?mivast=37&mizig=284&miadt=37&miq=212750186&milang=nl&misort=last_mod%7C&mizk_alle=eibergen&mif2=Eibergen&miview=gal1
De link hierboven bevat trouwens ook zat bouw tekeningen van nederlandse huizen uit die tijd  ;)
http://www.ecal.nu/archieven?mistart=4&mivast=26&mizig=110&miadt=26&miq=212758840&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&miview=ldt&mizk_alle=station%20eibergen
Staan nog wat oude plaatjes op van station Eibergen
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/161391
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162737
http://www.gols-station.nl/
Link hierboven misschien voor wat algemene info handig ?
En als afsluiter nog wat oude plaatje op een site die niks anders schijnt te doen dan erg veel oude fotos te mixen met nieuwere van eibergen en omgeving :o
http://fotoboek-eibergen.nl/index_f400.htm
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 05 August 2013, 22:01:40 »
Hallo Floris,

Een groot aantal foto's hand ik inmiddels gevonden, toch zit er er nog een interressante ansichtkaart tussen, Dank daarvoor

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 13 August 2013, 13:11:10 »
Zie net dat dit topic de status "populair" heeft gekregen  (y)

Iedereen alvast bedankt daarvoor, Ik ben inmiddels ook gevorderd met het baanplan maar daarover later meer

NS2408

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 13 August 2013, 19:35:53 »
Hoi Stoker, ergens staat de opmerking dat goed kaartmateriaal op schaal ontbreekt, afhankelijk van het tijdstip/tijdperk kun je voor kaartmateriaal terecht bij het kadaster of bij de topografische dienst. Met een beetje goedewil kun je je dat dan vergelijken met google. Of je alles op schaal wilt maken is natuurlijk een eigen keuze. Misschien kun je ook wel terecht bij de histrische vereniging van Eibergen.
Die hebben ook van die historische boekjes uitgegeven.
Op deze manier kun je volgens mij wel tot een verantwoorde schikking van de gebouwen komen.
De situatie ken ik erg goed. Ik kom er ongeveer 1keer per maand,
Groeten, Evert

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 13 August 2013, 20:27:11 »
Mijn Pa is lid van die historische vereniging en is al wel aan het zoeken, maar is daar op dit moment ivm met het seizoen nog niet zo hard mee bezig.
Ik zat te denken om de historische verenigin aan te schrijven en hun er naar te vragen.

Als je er 1 maal per maand komt kom je er vaker dan mij, ik ben er volgens mij in geen jaren geweest, heb je familie oid daar wonen?

Mijn plan is om de gebouwen op schaal temaken en het rail plan zo ongeveer naar waarheid maar daar kom ik met de ruimte niet mee weg.

Het idee is ook om een schaduwstation er achter te leggen

Dit is een volgende stap:

In dit schaduwstation kan ik drie treinen stallen zonder dat ze elkaar al te veel in de weg zitten, daar het station ook alleen maar kleine combinaties aan kan moet het wel kunnen dacht ik.
Het plan valt alleen buiten de tafel maar daar moet nog iets op vinden
Voor het schaduw station komt een wandje met een half reliëf van de bleekerij en een stuk dorp.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 14 August 2013, 15:55:10 »
Als ik het schaduwstation zo bekijken dan kan volgens mij die wisselstraat in het midden er wel uit.
Ik snap niet wat de functie ervan is met een 1 sporig geheel wat aan beide zijde weer je zichtbare baan deel opkomt.
Als je wat opstel ruimte wil hebben dan kan dat denk ik ook anders.
Ofwel je pakt 2 normale wissels en sluit die aan op de uiterst linkse en uiterst rechtse wissel zodat je 3 sporen onder/boven elkaar krijgt.
(als je begrijpt wat ik bedoel ? )
Dan ben je er volgens mij ook en iets goedkoper ook nog  ;D
Met vr gr

Floris

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
kleinigheidjes.
« Reactie #56 Gepost op: 14 August 2013, 23:00:21 »
Met Floris eens :). Je kan eventueel onder of boven je schaduwstation een extra schapje met sporen creeren als je het niet erg vind om af en toe met de hand een trein op het spoor te zetten/wisselen.

Ik zie geen rangeerspoortje voor de bleekerij terug, laat je die weg?

De wissels links en rechts onderaan je baanplan hebben die nog functie? Anders zou ik die schrappen. Dan kun je beter een spoortje direct vanuit je station verlengen evt straatspoor voor je overweg langs. Als je ze weglaat heb je meer ruimte voor goede aanleg van je overweggangen links en rechts. Denk hierbij bv aan greppels, sloot, stoep. Dat laatse kan karakterbepalend zijn voor je baan omdat je er wat sceneryhoeken bij kan maken.

sterker nog, het spoor van de papierfabriek doortrekken naar bleekerij, of wijkt dat te veel af van je basisidee? Hangt logischerwijs naar modelbouw ook wel een beetje met elkaar samen die 2 fabrieken.
Leg de toegangswegen ietsjes schuiner naar een denkbeeldig verdwijnpunt achter de papierfabriek, dat maakt het geheel ruimtelijker.

@plan buiten de tafel, tja, inkorten stationsporen, schipperen blijft :-[.
Bedenk telkens de hoeveelheid wagons, treinstellen waar je de diensten mee gaat uitvoeren, je zal zien dat er aardig wat kan op deze spoorbaan ook al blijven de samenstellingen kort.

Succes, gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2013, 00:14:30 door KoenF. Reden: tips »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 15 August 2013, 10:03:24 »
@tijgernootje, ik snap wat je bedoelt, door de wissel achter de wissel te plaatsen krijg ik drie sporen. Toevallig dat ik dat gister in Amelo 1:1 ook tegen kwam.

Het voordeel is ook dat er langer materiaal kan staan dat niet kan stoppen op het station maar er wel aan voorbij gaan. Zal dat nog eens even uit tekenen

@KoenF
De wissel links ligt er als afslag naar de bleekerij, het spoor recht door suggereert de aansluiting naar Neede (wissel wordt als zo danig dan ook niet gebruikt). De wissel rechts ligt er alleen voor de suggestie dat het spoor richting Huspel loopt, de afslag bestaat niet maar dient er alleen voor om de de treinen ook naar rechts het station uit te kunnen laten rijden, anders kan ik alleen via de bleekerij het schaduw station bereiken. Ik zit ook te denken om in het schaduw station de mogelijkheid aan te brengen om de loc om te koppelen (van voor naar achter en vice versa)

Het rangeerspoortje bij de bleekerij heb ik helaas geen ruimte voor. De bleekerij komt in relief en het spoor verdwijnt daar ergens achter de gebouwen, Misschien dat ik met een boogwissel als ingang van het schaduw station nog wel een rangeerspoor kan suggereren.

Ik heb aan de linker kant nog een kleine 30 cm speling dat zou net moeten kunnen. Qua trein lengte moet het wel kort zijn ook het origineel waren de treinen kort 3 a 4 wagons.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 15 August 2013, 10:18:48 »
Idd zoals de foto,dat helpt je zoals je zelf al opmerkt op meerdere manieren  (y)
Met vr gr

Floris

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 15 August 2013, 11:35:47 »
@KoenF
Wat jij noemt papierfabriek moet waarschijnlijk zijn Pickerfabriek. en welke toegangsweg(en) bedoel je precies met iets schuin leggen?

In de Picker fabriek werden zogenaamde pickers gemaakt, dat zijn een soort klossen die in een weefgetouw heen en weer schieten met de weef draad. waar het spoor voor gediend heeft moet ik nog uitzoeken. Het verbinden van de Pickerfabriek met de bleekerij met even tueel een straat spoor wijkt me op dit moment te veel af van het origineel

@ tijgernootje
Je idee inmiddels getekend  (y) , er kan helaas geen boogwissel voor om een rangeerspoor te suggereren @Bleekerij

Zal later nog even een update posten