Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Koppelingen Holland Rail NS2400  (gelezen 3025 keer)

2janm

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Koppelingen Holland Rail NS2400
« Gepost op: 05 juni 2013, 21:41:25 »
Hallo daar ,

Ik ben onlangs eigenaar geworden van een holland rail 2400 lok en ben er tevrede dit samen met een rocomaus en dus mijn eerste digi ervaring ,maar het viel mij op dat de bevestiging en de koppeling zelf nogal ver uitsteken :-[
Er zit wel nem( als ik dat goed zeg ) schacht die aan de lange kant is ,steekt al een stuk uit en dan een wat grove koppelingen , die laaste is natuurlijk te vervangen maar is er een korte variant voor deze lok ?
Dit zal wel al honderd keer gevraagd zijn maar kon het nie vinde :-\

Jan
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2013, 20:17:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Koppelingen holland rail 2400
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2013, 23:32:56 »
Je kunt de schacht een eind inkorten en daar dan een koppeling naar keuze inlijmen. Naar mijn herinnering kon er wel een milimeter of vijf af.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Koppelingen holland rail 2400
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2013, 00:01:31 »
In de NEM362 staat dat de koppelhuls 7,5 mm achter de buffers moet zitten. Maar in de voetnoot staat dat die maat alleen geldt als hij aan een kortkoppelmechaniek zit. Zo niet, dan moet je hem iets langer houden

Kees de Rooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Koppelingen holland rail 2400
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2013, 00:52:29 »
Op het gevaar af er dat Homerisch gelach op gaat klinken: mijn DKM 2400 heeft verende buffers.
Die zijn "af fabriek". Ik heb het gevoel dat ze dat allemaal zullen hebben, en dan kan je volgens mij met een gerust hart iets aan de NEM-schacht gaan wijzigen. Succes !

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Koppelingen holland rail 2400
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2013, 07:31:58 »
De schacht zit ruim voor de buffers Klaas. Je kunt de nodige milimeters verwijderen zonder zelfs in krappe bogen problemen te krijgen. Buffers zijn inderdaad ook nog verend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

2janm

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Koppelingen holland rail 2400
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2013, 22:35:39 »
de schacht inkorten is een goeie ,daar ga ik eens verder mee eerst even wat mooiere koppelingen halen.
handig zo'n forum ;D

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Koppelingen holland rail 2400
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2013, 22:56:44 »
Jan, van harte welkom op dit forum.
Succes met de lok, Misschien handig om je ervaringen te delen.
Foto bijplaatsen is misschien een idee. Leuk om te delen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

2janm

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Koppelingen holland rail 2400
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2013, 20:14:55 »
Ik zal eens kijken of ik er een foto op krijg als ik de koppeling aangepast heb.
Ik heb ook nog een dcc vraag over het geen wat ik gebruik maar dan zal ik iets moeten posten bij een ander onderwerp.
Maar dat heeft nog geen haast.
EErst weer eens wat rail gaan leggen en het nu goed doen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Koppelingen Holland Rail NS2400
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2013, 20:00:38 »
Ik heb net even de koppelingen van mijn HR 2400 aangepast.
Met behoud van een NEM schacht is dit het maximale, wil je korter dan zou je de koppelingen zelf moeten versnijden en vast moeten lijmen.


Stukje van de voorkant van de schacht afgesneden en er achteraan weer op gezet.

Een vergelijk:

Origineel.


Ingekort.


De Roco 2400.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2013, 21:53:29 door prutser »

2janm

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Koppelingen Holland Rail NS2400
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2013, 17:25:34 »
Goeie foto's  (y)

Dat kleine beetje aanpassen scheelt heel veel , super .
Was er nog niet aanbegonnen eerst even voorzichtig open maken
Wil de decoder even zien en de trucks loshalen , lijkt op athearn blue box  :-\

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Koppelingen Holland Rail NS2400
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2013, 18:13:51 »
Sterker, het zijn ook Athearn onderdelen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

2janm

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Koppelingen Holland Rail NS2400
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2013, 19:13:50 »
Die moet ik los halen om de koppeling vrij te te krijgen als ik zo zit te kijken .
Snap nu ook de prijs een beetje :-\
Straks maar eens kijken hoe ze rijdt

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Koppelingen Holland Rail NS2400
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2013, 20:00:37 »
Los halen? De koppelingen heb ik er gewoon zo uitgewipt.
Uitstekend pennetje onder het beugeltje (beugeltje iets ophalen met schroevendraaiertje) doorhalen door de koppeling schuin omhoog te trekken en dan eventueel een kontje na geven met het schroevendraaiertje.

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 20:03:33 door prutser »

2janm

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Koppelingen Holland Rail NS2400
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2013, 21:29:45 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0019_6.jpg

Ik denk dat hij het doet en dan zie dat na een uurtje klooien de wagons een stuk dichter bij staan , wat heb je weinig ruimte onder zo'n europeaan :P