Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:31:39
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Ruyschbeeck 1969 (voorheen Groenewoud 2.0)  (gelezen 19978 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #30 Gepost op: 26 September 2013, 19:38:01 »
Michel en anderen,

Hierbij mijn verbetering v.w.b. het goederenspoor:


Verbeteringen en opmerkingen zijn welkom.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #31 Gepost op: 26 September 2013, 21:03:38 »
Het is wel een leuk plan maar ik vind het wel een beetje jammer dat je geen omloopspoor in je kopstation hebt.
Iets wat handig kan zijn als je met een getrokken trein binnenkomt aangezien je niet 1-2-3 de plaats hebt om de wagens eruit te trekken en de loc eruit te laten komen.

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #32 Gepost op: 26 September 2013, 21:34:59 »
@Olivier:
volgens mij is het plan zo dat er een andere trein de wagons mee neemt :)

@Ronald:
het zijn zo wel extreem veel engelse wissels daar op dat stuk.. zou je niet beter voor de eerste engelsman een normale wissel kunnen leggen en de rest ongeveer zoals origineel houden?
groeten,
Auke

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #33 Gepost op: 26 September 2013, 22:02:24 »
Hoi Ronald,

Je aanpassingen kunnen, ik vind het ook wat druk. Er zit 1 dubbele verbinding en dat is het tweede wissel gezien vanaf spoor 7. Dat zou weg kunnen, daar het eerste wissel ook de perronsporen van het station kan bereiken. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat er vanaf spoor 7 ledig materieel bijgeplaatst kan worden, of een lok richting personentrein gaat?
Het tweede is, dat spoor 4 het vertrekspoor is voor de goederentrein, een ander spoor kan niet, want dan kom je niet meer op het rechterspoor.

Groet,
Michel

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #34 Gepost op: 28 September 2013, 08:37:37 »


Verbeteringen en opmerkingen hoor ik graag.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #35 Gepost op: 28 September 2013, 16:38:53 »
Gek idee,

Als je de wissel die sp 2+3 en 4 met elkaar verbind,nu vervangt met een 3weg wissel,dan houd je meer goederen spoor over omdat de rest qua wissels allemaal iets opschuift naar rechts.
Zomaar een gek idee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #36 Gepost op: 29 September 2013, 14:48:34 »
Het puzzelen gaat intussen vrolijk door:



Goederentrein komt binnen via spoor 51 en gaat naar ontvangstspoor 5.
Rangeerloc komend van spoor 7 haalt de wagons voor spoor 6(verhoogde losweg) op en via spoor 7 worden deze daar neergezet, loc gaat via 7 naar 5 om de wagons voor spoor 4(goederenloods) op te halen.
Wanneer spoor 5 leeg is kan een eventuele nieuwe goederentrein binnenkomen en kan rangeerproces weer opnieuw beginnen.
Beladen goederenwagons op spoor 4 kunnen direct hun weg vervolgen naar hun eindbestemming, wagons op spoor 6 gaan via spoor 7 naar 5 om daarna naar hun eindbestemming te gaan.
Op deze manier wordt de hoofdbaan ontlast zodat reizigerstreinen geen last hebben van de rangeerbewegingen.

Verbeteringen en opmerkingen zijn welkom.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #37 Gepost op: 29 September 2013, 15:36:08 »
is dat goederenspoor nu niet heel erg kort?
als ik het goed zie is het spoor rond de 80 cm..
dit betekend dat de goederentrein maximaal(met een redelijke lok ervoor) 60 cm aan wagons kan hebben(5 a 6 kleine)
groeten,
Auke

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #38 Gepost op: 29 September 2013, 15:50:04 »
Dat klopt Auke, het gaat hier om buurtgoederentreinen die in de regel 5 á 6 wagons hebben.
Deze zal uit een aantal gesloten goederenwagons en met een paar kolen-en ketelwagons bestaan.
Tevens zal de aan-en afvoer van de kolen-en slakkenwagons vanaf het depot hier plaatsvinden.

Kortom, geen lange goederentreinen maar korte die elders samengevoegd zullen worden.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #39 Gepost op: 30 September 2013, 08:02:56 »
De sporen zijn wat kort, maar het plan ziet er rustiger uit dan het vorige. Als die korte sporen geen probleem zijn, heb je een mooi ontwerp.

Groet,
Michel

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #40 Gepost op: 30 September 2013, 11:29:53 »
Michel,

Dank voor je compliment. Het baanplan is voor TP III en IV dus geschikt voor buurtgoederentreinen die relatief kort waren, hooguit 5 á 6 wagons.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #41 Gepost op: 06 February 2016, 15:21:10 »
Het is al een hele tijd stil geweest, de situatie zoals het er nu erbij ligt:





Ben inmiddels bezig geweest om het baanplan in koploper te verwerken maar op de een of andere manier zint het mij niet, metname het goederen gedeelte. Ik heb inmiddels een verandering aangemaakt in AnyRail welke ik jullie wil voorleggen.



Ben benieuwd naar jullie reacties/verbeter voorstellen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #42 Gepost op: 06 February 2016, 17:11:54 »
De sporen die je benoemd hebt met 11,31,41,hoelang zijn die tot aan t stootblok ?
Moet daar enkel een loc kunnen staan ?
Zo ja dan kan je die wissels er naar toe leidend miss nog wel wat opschuiven ri stootblok ?
Hou je meer nuttige lengte over voor de trein zelf.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0
« Reactie #43 Gepost op: 06 February 2016, 18:45:20 »
Floris,

De sporen 11, 31 en 41 zijn resp. 42, 28 en 50 cm lang. Spoor 21 en 31 zijn bedoeld om een loc neer te zetten, op spoor 41 kunnen enkele goederenwagons staan en 11 is het perronspoor.
Een binnenkomende goederentrein zet de wagons neer op sp.3 en rijdt zelf naar sp.31. Via sp. 4 kan deze loc op 42 dan wel de loodssporen 12, 13 of 14.
Sneltrein komt binnen op sp. 2, loc rijdt door tot sp. 21 en koppelt af. Stoptrein komt binnen op sp. 1.
Pas als de stoptrein weg is kan de loc op sp. 21 via 1 naar 12, 13 of 14 en wacht daar zijn volgende dienst af.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #44 Gepost op: 08 February 2016, 00:46:08 »


Nogmaals aan het puzzelen geslagen en met bovenstaande als resultaat.

Bovenstaande is gesitueerd in TP IIIb tot TP IVa waarbij het depot op zijn laatst loopt. Sneltreinen worden zoveel mogelijk afgehandeld op spoor 1 en stoptreinen op spoor 2. De binnengekomen E- loc wordt "opgesloten" en vanaf spoor 21 komt een verse loc en vervolgt zijn dienst. de "opgesloten" loc komt nu vrij en kan naar spoor 21 voor een volgende dienst. De omloop is dusdanig dat de stoptrein eerst binnenkomt en pas weer vertrekt als de sneltrein vertrokken is.

Buurtgoederentreinen komen binnen op spoor 3 waarna de diverse wagons via spoor 31 deels naar spoor 4 gaan, richting goederenloods. Andere wagons gaan via 31, 4, 51 naar spoor 5. De sporen 31, 41 en 51 zijn derhalve uithaalsporen, spoor 4 en 5 zijn dus de sporen voor de goederenloods.

Als de wagons beladen zijn worden deze neergezet op spoor 3 waarna de loc wordt aangekoppeld en via spoor 32 zijn dienst gaat vervolgen.

Tips, kritische noten en verbeteringen zijn welkom.

Grt, Ronald.

 
Grt, Ronald.