Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
Vandaag om 00:23:50
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 00:20:30
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Deetrein
Vandaag om 00:07:24
Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
06 November 2025, 15:53:08
  

Auteur Topic: Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos  (gelezen 8061 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #15 Gepost op: 26 April 2013, 10:51:03 »
Klaas,

wie veel wijsheid vergaart, vergaart veel smart. Ik word er niet gelukkiger van nu je (weer eens) jouw wijsheid met ons deelt. De motoren zijn besteld en de praktijk zal moeten uitwijzen hoe het allemaal uitpakt.
Toch dank voor je reactie.

Theo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #16 Gepost op: 26 April 2013, 12:04:10 »
wie veel wijsheid vergaart, vergaart veel smart.
Als het omgekeerde ook geldt, dan wens ik je veel smart. ;)
Het spijt me dat ik je ongelukkig heb gemaakt. Maar als je ombouw klaar is, dan hoop ik dat je de resultaten hier aan ons meedeelt.
 
En ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten van degenen die de ombouw naar Mashima 18x33 al hebben gedaan. Met name, hoeveel rijtuigen kun je er achter hangen voordat hij het opgeeft?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #17 Gepost op: 29 April 2013, 17:46:19 »
Hierbij wat beeldmateriaal;

Filmje ; Blokkendoos met mashima motor ,link; https://www.youtube.com/watch?v=VNrjetRbUX8



Mashima 18x33 motor met vliegwiel.





wil.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #18 Gepost op: 29 April 2013, 19:14:16 »
Miijn laatsteversie mat 24 trekt opzijn roco motortje zonder moeite vier rijtuigen waarvan een eerste gebneratie motorwagen. Daar heb ik wel het hele drijfwerk en een groot deel van het zware interieur van weggehaald.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #19 Gepost op: 29 April 2013, 19:42:06 »
En ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten van degenen die de ombouw naar Mashima 18x33 al hebben gedaan. Met name, hoeveel rijtuigen kun je er achter hangen voordat hij het opgeeft?

Die uitdaging kon ik niet laten liggen.
Ik heb een paar jaar geleden zo'n ding omgebouwd. Gelijk op de baan gezet en er hangen nu 6 Roco en 2 Kleinspoor rijtuigen achter. Hij trekt het nog steeds over een proef-ovaaltje met een boogstraal van 60 cm.
Aan het trillen kan ik zien dat hij met die last wel hard moet werken.

Aangezien een blokkendoostrein maximaal een 8 wagenstel was, is een Mashima 18x33 dus voldoende krachtig om de ombouw tot een succes te maken.

dan kun je ook constateren dat de 18x33 maar heel weinig extra heeft. Die zal het na een aantal rijtuigen ook opgeven.

Niet dus. Myth busted.  8)

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #20 Gepost op: 29 April 2013, 22:36:08 »
Aangezien een blokkendoostrein maximaal een 8 wagenstel was, is een Mashima 18x33 dus voldoende krachtig om de ombouw tot een succes te maken.
Sterker dan de echte dus, want in een 8 wagenstel zaten minstens 3 motorwagens.
Citaat
Niet dus. Myth busted.  8)
Dan is mijn voorzichtige conclusie dat de cijfers niet kloppen. Als een 16x30 er met zijn 15 g.cm er bij 1 aanhangrijtuig al mee kapt, dan is het onlogisch dat de 18x33 met 20 g.cm 6 rijtuigen kan slepen. Het verschil in koppel tussen beide motoren moet dus veel groter zijn dan de getallen aangeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #21 Gepost op: 29 April 2013, 22:52:18 »
Als een 16x30 er met zijn 15 g.cm er bij 1 aanhangrijtuig al mee kapt, dan is het onlogisch dat de 18x33 met 20 g.cm 6 rijtuigen kan slepen. Het verschil in koppel tussen beide motoren moet dus veel groter zijn dan de getallen aangeven.

Klaas,

Je vergeet de 2 Kleinspoor rijtuigen  ;D Het waren er dus 8.

Jouw stelling over het koppel van de motoren geloof ik onmiddellijk. Daarover weet jij veel meer dan ik. Ik zie wel dat het vermogen van de 18x33 bij 5000 rpm ongeveer het dubbele is van de 16x30. Misschien is dat een deel van de verklaring?

Als het motorrijtuig zelf bijna niet van de plaats komt, zou het ook kunnen dat er iets anders aan de hand is dan het gebrek aan koppel en / of vermogen van de 16x30. Dat is aan de hand van de gegevens in dit draadje moeilijk te bepalen, maar misschien loopt er ergens iets aan? Misschien een slippende cardan of tandwielen die over de as slippen?

@Theo,

Als jouw motorwagen niet van de plaats komt, hoor je de motor dan wel toeren maken of slaat die vast?

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
    • Mijn YouTube filmpjes
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #22 Gepost op: 29 April 2013, 23:11:37 »
Hallo,
Mijn ervaring met de Mashima 16x30 is heel positief. Ik heb nu al diverse oude motorwagens er mee uitgerust en heb er geen klagen over. Mijn "record" staat op 6 wagens waarvan 1 de motorwagen (mB5d) tussenwagens (Bec Aec Cec mCd Cec en stuurstand mCd) Het treinstel bleef rustig zijn rondjes rijden zonder problemen. De motor werd niet overmatig warm oid. Een extra tussen rijtuig toegevoegd trok de motorwagen ook nog wel rond maar bij wegtrekken in een R2 boog was bekende duwtje nodig.

Het geheim zit in het reduceren van sleperdruk op de binnen zijde van de wielen, het contactvlak van de slepers verkleinen door in de sleper een bol puntje te tikken. Verder hebben alle tussenwagens de puntlagerdraaistellen van de latere blauwe tussenrijtuigen. Wat ook een hele verbetering is om het motordraaistel uit elkaar te halen en te ontdoen van alle oude vet resten en dit te vervangen door b.v. trix vet spaarzaam aan te brengen. En vervang die spiraalveer aandrijving door een cardan.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #23 Gepost op: 30 April 2013, 11:24:08 »
Om eerlijk te zijn begrijp ik nog steeds niet geheel de wil/wens om altijd maar de bak uit te frezen. Het is toch véél eenvoudiger om bijvoorbeeld een nieuwere 1600 te pakken, hier de motor te verwisselen voor de mashima en vervolgens de roco 1600 motor in de blokkendoos te zetten? Zo heb ik het in ieder geval aangepakt en bevalt me tot op heden prima :-).

Groet,

Richard

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #24 Gepost op: 30 April 2013, 12:01:57 »
Richard,

Misschien heeft niet iedereen een nieuwe 1600 o.i.d. staan om als donor te dienen?  ::)
Daarnaast zijn er veel mensen die het gewoon leuk vinden om een beetje te knutselen. 8)

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #25 Gepost op: 30 April 2013, 16:55:08 »
Dank aan allen voor de uitgebrachte adviezen en Wil voor zijn filmpje. Ik ben direct aan het werk gegaan en heb het volgende uitgevoerd:
de tandwieltjes met wasbenzine schoongemaakt. De wasbenzine was na afloop aardig verkleurd;
een klein druppeltje Trix Express olie op een enkele tandwieltje gedaan;
de stoomafnemers licht afgesteld.
Wat ik nu constateer is -inmiddels is een 18x33 motor geplaatst - dat de cardanas goed draait en overbrenging op de wielen goed is.
Daaraan ligt het dus niet.
Maar als enige trekkracht van het treinstel wordt gevraagd (motorrijtuig zonder wagon op een helling of wagon er achter op de vlakke baan) staat hij met draaiende wielen op de baan. Met een lichte vingerdruk op de bovenzijde van het draaistel loopt hij wel.
Aangezien het 4 stroomafnemende wielen zijn lijkt mij het aanbrengen van (2 of 4) antislipbandjes niet zo'n goed idee/advies.
Maar wat is de oplossing dan wel?

Knar46  
« Laatst bewerkt op: 30 April 2013, 18:46:26 door knar46 »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
    • Mijn YouTube filmpjes
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #26 Gepost op: 30 April 2013, 17:31:53 »
Twee nieuwe antislipbandjes wil ook el eens helpen. Ik doe het standaard bij oudere modellen daar ze meestal bros zijn door ouderdom, vaak vettig of zelfs slippen.

Voor de stroomafname zou ik me geen zorgen maken, ik zie zelf geen problemen bij mijn exemplaren.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #27 Gepost op: 30 April 2013, 17:47:55 »
Hallo Knar46

De mijn (alter art. nu. 04190 S nieuwe art. nu. 43017) bezit twee antislip bandjes.

Maar kijk eens als hij op de rils staat of je tussen de rils en het loop vlak van de wielen een stukje papier kan door halen. Zo ja dan hebben de draaistelen niet genoeg speel.

Olie op de wielen versterkt het door slippen (olie of vet hoort bij de tandwieltjes).

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #28 Gepost op: 30 April 2013, 18:21:07 »
Met een lichte vingerdruk op de bovenzijde van het draaistel loopt hij wel.
Maar wat is de oplossing dan wel?

Knar46  
Gek idee,meer gewicht in het stel aanbrengen ?
Als het treinstel te licht is van zichzelf en dus niet loopt en je druk met je vinger erop en hij doet t wel,dan zeg ik t stel is te licht om z'n kracht van zichzelf op de sporen over te brengen   ;)
Wat verzwaren is dan een gek idee van mijn kant  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
« Reactie #29 Gepost op: 30 April 2013, 19:08:52 »
Knar,

Anti-slipbandjes horen er echt op. Op twee van de vier wielen van het voorste draaistel.
Als ze er niet opzitten, heb je twee van de vier wielen met een groef erin, waardoor die geen goed contact maken met de rails. Dat heeft dan ook weer invloed (door het kantelen van het draaistel) op de andere twee wielen. En op die laatste twee komt dan alle kracht van de motor te staan. Niet zo vreemd dat ze doorslippen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van die rubber banden, maar in dit geval heb je ze toch echt nodig. Tenzij je andere wielen monteert natuurlijk.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.