Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoeken in het Utrechts archief door Pauldg
Vandaag om 19:32:28
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:29:06
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 18:57:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:45:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:43:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
  

Auteur Topic: PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken  (gelezen 1453 keer)

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Gepost op: 11 April 2013, 12:00:41 »


Citaat
De PvdA-afdelingen in de Parkstadgemeenten zijn bezorgd over de treinagenda van Limburg.

In een brief aan alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer wijzen ze op het belang van een goede treinverbinding naar Aken. De schrijvers noemen de spoorlijn Heerlen-Aken van groot belang om te profiteren van de technische hogeschool Aken.

Maandag bleek in een kamerdebat infrastructuur dat het niet 100 procent zeker dat de regering de resterende 18 miljoen op tafel legt om het spoor tussen Heerlen en Aken op te knappen.

De spoorlijn tussen Heerlen en Aken moet deels worden verdubbeld en geëlectrificeerd om in de toekomst een intercity-verbinding naar Aken mogelijk te maken.

bron: http://www.l1.nl/nieuws/211520-pvda-parkstad-bezorgd-om-spoor-aken#.UWaBt1e0NDg

Het volgende project dat de mist in gaat? De euregiobahn stopt er al mee eind dit jaar

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2013, 13:29:27 »
 :o Niet eens een HSL? 8)

Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22773
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2013, 13:39:11 »
Tja, dergelijke regionale grensoverschrijdende verbindingen kennen in de regel weinig reizigers. Altijd veel minder dan ooit in de prognoses stond.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2013, 13:57:51 »
@ Henk.
Dat dit soort verbindingen in de regel weinig reizigers trekt klopt.
Maar dat ligt ook erg aan het aanbod.
Welke reiziger zit te wachten op een uurdienst? Niemand dus.

Kijk maar eens naar de Heuvellandlijn van Veolia.
De NS leed op de lijn wat verlies, maar dat was ook niet zo moeilik met het aanbod van een half uur dienst in de spits, en een uur dienst buiten de spits.
Nu er sinds Veolia de kwartierdienst is, is het reizigers aanbod erg toegenomen.

Hier is ook Schin op Geul - Aachen aan ten onder gegaan.
Die hadden op het laatst slechts een 2 uur dienst.

Als je echt de lijn Heerlen - Aachen rendabel wil maken moet dat op zn minst met een half uur dienst. Dan komen je klanten vanzelf.

Nu nemen nog veel mensen de auto of de bus Naar Aachen.
Als dan iets misgaat in de verbinding hoeven de mensen geen uur te wacht.
Met deze wetenschap in het achterhoofd zijn de mensen eerder geneigd op eigen vervoer te gaan.
Want niemand wil een heel uur staan wachten op een trein.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2013, 14:15:30 »
De NS leed op de lijn wat verlies, maar dat was ook niet zo moeilik met het aanbod van een half uur dienst in de spits, en een uur dienst buiten de spits.
Nu er sinds Veolia de kwartierdienst is, is het reizigers aanbod erg toegenomen.
De suggestie dat de lijn nu winst maakt is onjuist. Ook is de kostendekkingsgraad niet toegenomen, in tegendeel.

Ik ben het met je eens dat een interval lager dan 2 treinen per uur geen zin heeft. Dan worden de reizigersaantallen zo laag dat het politiek niet meer te verdedigen is om er geld aan uit te geven. Tegelijkertijd vraag ik me af welk argument de keuze-reiziger in deze file-arme regio eigenlijk heeft om met de trein te reizen.

Het eerste bericht wijst specifiek naar de TH. Mogelijk is het argument dat men techniekstudenten in regio wil houden om op lange termijn de economie van de regio te ondersteunen. Ik vrees dat een treinverbinding daarvoor een nogal indirect middel is.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 14:19:53 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2013, 14:57:22 »
Als ik naar Aachen zou moeten, neem ik fijn de auto!
Al die grensoverschrijdende dingen kosten alleen veel geld, zie FYRA!
Ook al zou het werken, kost dat kwa tijd?

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2013, 17:51:12 »
Er wordt hier gesproken over een toekomstige intercitydienst naar Aachen. Zou dat betekenen dat ze bijv. vanaf Eindhoven of Rotterdam met Traxxen en ICRm naar Aachen gaan karren? Bij gebrek aan ander voor het buitenland geschikt IC materieel?

Als ze dan een mooie aansluiting creeren op de Thalys en ICE vanaf Aachen kan ik me voorstellen dat zo'n verbinding nog best zin heeft.

Gr. Viktor

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2013, 18:13:14 »
Woon zelf in landgraaf.
Als ik in landgraaf een schönertag ticket koop is het pas vanaf herzogenrath geldig.
Met zo'n kaart wordt je dus verplicht om nog een enkele reis erbij te kopen a 4,30 heen en 4,30.
Dan ga ik met de auto tot herzogenrath waar een mooie parkeerplaats voor DB gebruikers naast ligt.
Daar kan je ook nog gratis parkeren en de benzine die ik verbruik is hoogstens 2 euro.

Ben benieuwd wanneer en of er überhaubt een IC verbinding tot Aken gaat komen.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2013, 19:55:22 »
in het kader van geldverspilling in de regio parkstad:

http://www.limburger.nl/article/20130411/REGIONIEUWS05/130419754

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2013, 21:49:14 »
Gelukkig is het station (spoor1) van landgraaf vorig jaar voor pinksteren aangepast en helemaal opnieuw bestraat.

Ik zie de meerwaarde er eigenlijk niet van in, dan lopen de mensen toch 150 meter verder.

Verder lees ik ook dat de avantis lijn mogelijk opgeofferd gaat worden voor de IC verbinding.
Ook zie ik geen meerwaarde voor die avantis lijn.

Met de bus naar aken vanuit kerkrade is sneller en voor die 3 bedrijven die op avantis liggen hoef je het ook niet te doen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 21:53:00 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2013, 22:24:11 »
Is het niet zo dat de PvdA zich altijd bezig houd met onzinnige en geld verslinden de projecten???

Gr Arnout

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:PvdA Parkstad bezorgd om spoor Aken
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2013, 19:06:59 »
Als ik naar Aachen zou moeten, neem ik fijn de auto!
Al die grensoverschrijdende dingen kosten alleen veel geld, zie FYRA!
Ook al zou het werken, kost dat kwa tijd?

Precies! Dat doe ik dus ook. Ik woon 7 km ten noorden van Heerlen, als ik met het OV naar Aken zou gaan zou me dat 35 minuten met de bus kosten (belachelijk lang voor 7 km hemelsbreed) en 33 minuten van Heerlen tot Aachen Hbf. Dan ben je nog niet in de stad zelf en heb ik de wachttijd op het station nog niet meegerekend. Met de auto is het hooguit 25 minuten (als het lang duurt). ;)

Zoals eerder ook in dit topic naar voren kwam is een uursdienst ook niet rendabel. Je bent altijd afhankelijk wanneer er nou eindelijk een trein rijdt. De heuvellandlijn is in dat opzicht een stuk prettiger. Toen ik nog een OV studentenkaart had en soms tussen Heerlen en Maastricht reisde, keek ik niet op de klok, ik stapte gewoon in de eerstbeste trein. Mij maakte het persoonlijk niet veel uit of het dan een stop- of sneltrein was. Amper verschil. Als dat op Heerlen-Aken ook gebeurt dan zou dat best eens een interessantere verbinding kunnen worden (niet persé een kwartiersdienst, maar een halfuursdienst). Ook 's avonds en in het weekend. Nu kun je nog niet ergens een terrasje pikken, ergens gaan eten zonder dat je constant op de klok moet kijken om weer op tijd op een station te zijn. Daar gaat het OV aan kapot en verliest het keer op keer van de auto.
Duits en Nederlands tp III-IV-V DCC