Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Soldeerstation, ervaringen gevraagd.  (gelezen 5180 keer)

kawaaad

• Offline Offline
Soldeerstation, ervaringen gevraagd.
« Gepost op: 07 April 2013, 12:16:00 »
Hallo forumleden, ik soldeer regelmatig maar met een klein boutje. Nu heb ik de neiging om iets beters aan te schaffen. Nu lees ik regelmatig iets over soldeerstations. Nu kan ik ook lassen dus zie wel het nut van zo,n station. Kan een van jullie mij een beetje het nut of niet nut van zo,n station een beetje uitleggen?? En eventueel tips geven over wat te kopen??

mvg aad
« Laatst bewerkt op: 07 April 2013, 21:33:18 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:soldeer station
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2013, 12:21:17 »
Hallo Aad,

Een van de voordelen is dat je de temperatuur van de bout kan instellen. De meest eenvoudigen hebben gewoon een draaiknop om de temperatuur in te stellen en een houder voor de soldeerstift.

Een ander persoonlijk voordeel vind ik het wel gemakkelijk dat de houder altijd binnen bereik is ;) Een tip voor het kopen? Zelf heb ik een eenvoudige conrad. Deze bevalt mij goed. Wil je een merk dan kan je eens kijken naar Weller.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2013, 12:53:04 »
Nu kan ik ook lassen dus zie wel het nut van zo,n station.
Alleen is lassen toch echt iets anders dan solderen.  :-\
Heeft niets met solderen te maken.

Maar kan me aansluiten bij Ronald zijn advies. Kijk eens bij Weller. Prima spul en goede onderdeelvoorziening mocht er iets kapot gaan / versleten zijn.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

TonM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2013, 12:53:26 »
Dag Aad,

Een gewone bout wordt alleen maar heter zolang hij aan staat. Daardoor zal de boutpunt sneller naar de knoppen gaan. Een soldeerstation schakelt zichzelf in en uit om de ingestelde temperatuur vast te houden.
Zoals Ronald al schreef: Je kan zelf bepalen welke temperatuur je wilt gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld details solderen met 145C soldeer, zonder dat stukken die zijn vastgezet met 188C soldeer loskomen.

Welk station voor jou het beste is, is afhankelijk van de vraag wat je ermee wilt solderen. Hoe groter de werkstukken die je wilt maken, des te hoger moet het vermogen zijn. Het bereik van de temperatuurregeling moet afgestemd zijn op het materiaal dat je gebruikt. De meeste eenvoudige stations hebben een bereik van 150C tot zo'n 400C. Wil je ook witmetaal solderen, dan kan je beter een station nemen dat een bereik heeft vanaf 70C.
Ik gebruik zelf al jaren een Antex 660TC dat zo'n groot bereik heeft. Als hij kapot zou gaan, zou ik onmiddellijk zo'n zelfde weer kopen.

Grtz,
Ton

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2013, 13:07:07 »
Wat Ton zegt, een goed soldeerstation is aan te raden (en goed hoeft niet perse reteduur te zijn). Ik heb zelf een soldeerstation van 48 Watt, dat werkt op zich best aardig, maar ik zou je adviseren een hoger wattage te nemen. Dat werkt fijner en sneller. Voor de rest, de serieuze modelbouwer kan niet zonder soldeerstation ;D

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

kawaaad

• Offline Offline
Re:Soldeerstation, ervaringen gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 09 April 2013, 17:49:34 »
Mensen,bedankt voor uw input!!! Nu zag ik dat weller mooie stations heeft. nu is er van de 80w versie bv de wsd81 maar ook bv de wd 1000t. Welke verschillen zitten er tussen deze stations behalve de prijs??

mvg aad

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2013, 18:43:49 »
WSD81 is een ding met fancy digitale aflezing, voor een modelbouwer absoluut overkill
WD1000T is een nieuwer station, maar zelfde mogelijkheden van wat ik zo 1-2-3 zie...

Je zou ook naar een WS81 kunnen kijken, die is goedkoper dan de WSD81 maar even bruikbaar. Ik heb ook een WS81 en doe er zowel modelbouw (so far 1 messing wagentje gedaan) als electronica mee, zelfs SMD. Kwestie van puntje wisselen. Investeer meteen wel in 2-3 punten : fijne spitse punt voor fijne electronica, kleine en grote 'schoevendraaier' voor algemeen werk en modelbouw.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2013, 23:04:41 »
Hallo Jab, bedankt voor je antwoord.Ik ga het meenemen in mijn beslissing welke ik ga aanschaffen.

mvg aad

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2013, 23:22:27 »
Nuttig topic!

Ik moet ook nog op zoek naar een soldeerstation. Hij moet geschikt zijn voor het solderen van een hele messing locomotief ( NS 2000 van Mesu ) maar ook voor wat electronica. Nu weet ik dat je niet moet bezuinigen op gereedschap, maar neem bijvoorbeeld deze: klik Hij lijkt vergelijkbaar met de Weller WS81, maar kost de helft. Iemand ervaring die zo'n enorm verschil kan verklaren?

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2013, 23:36:04 »
Simpel. Als er iets aan die Toolcraft stuk gaat na 10 jaar is de kans klein dat je er nog onderdelen voor gaat vinden. Bij Weller kun je na 30 jaar nog een elektronicazaak binnenwandelen en het onderdeel krijgen of laten bestellen. Die prijs zit 'm dus vooral in de kwaliteit van de onderdelen en vooral de verkrijgbaarheid ervan.

Je zal bij Weller vast ook wat voor de naam betalen, maar bij Weller weet je 1 ding zeker: het is kwaliteit die jaren meegaat. In de elektroniczaak waar ik vorig jaar nog werkte kregen we op een gegeven moment een van de allereerste Wellers binnen: na iets van 45 jaar had de schakelaar het begeven en het element meegenomen.

Wat betreft punten nog een tip: een lange spitse punt lijkt hartstikke leuk, maar in de praktijk koelt die vervelend af bij puntje waar je mee soldeert. Beter investeren in een korte spitse punt: het is ook niet persé nodig, ik soldeer 0603 LEDs ook gewoon met m'n 3 mm brede schroevendraaierpunt van m'n Weller WTCP-51 hoor ;)

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 April 2013, 23:44:29 »
Zo'n 20 jaar geleden een Weller WTCPS? soldeerstation gekocht. Was toen een flinke uitgave.

Zeker 30 messingmodellen ( loks en wagons ), veel electronica etc. gesoldeerd met verschillende stiften ( 7 t/m 9 ) en kan niet anders zeggen dat het een perfect apparaat is.

In het begin voor witmetaal een aparte getrimde bout gebruikt. Nadat ik meer ervaring hiermee had opgedaan soldeer ik nu witmetaal met mijn Weller bout met een lichte stift.

Dit type Weller heeft een zwak punt en dat is de ingebouwde mechanische temperatuurschakelaar. Deze heb ik twee keer moeten vervangen. Het blijkt dat hier meerdere gebruikers problemen mee hebben gehad.

Resumerend ben ik zeer tevreden over mijn Weller station. Ook op onze club is Weller aardig ingeburgerd. Onze club heeft er 2 in gebruik.

Succes met je keuze!

Coen.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2013, 08:39:34 »
: fijne spitse punt voor fijne electronica, kleine en grote 'schoevendraaier' voor algemeen werk en modelbouw.

Hangt er net vanaf wat je zelf handig vindt, heb ook een weller, maar gebruik een 'schroevendraaier' punt ook voor elektronica, Zelfs SMD onderdelen als leds en IC's soldeer ik prima met deze punt. Meerdere pootjes van een IC tegelijk, en met de juiste hoeveelheid tin en een schone punt zitten alle pootjes vast en zit er niets tussen de pootjes wat kortsluiting veroorzaakt.

Groet,
Roelco

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 11 April 2013, 09:46:08 »
Idem hier Roelco ! (y) Gebruik slechts zeeeer zelden de 0.8 stift. Standaard zit de 3mm schroevendraaier er in ;) Crux is het goed schoon houden van de punt idd !

Grtzz,

Karst

knar46

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 April 2013, 15:55:57 »
Weller soldeer stations zijn nogal aan de prijzige kant.
Een goed maar goedkoper (nog gelijkend ook) soldeer station is er een van Velleman met mogelijkheid van gebruik van verschillende stiften.

Knar46 

achterhoek

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 April 2013, 17:51:00 »
Ik heb zeer goede ervaringen met een 100 watt Reichelt soldeerstation. Een degelijk apparaat en zeer betaalbaar. Is mij aangeraden door Petau, een Duitse fabrikant van zeer fraaie messingkits in spoor 0. Ik ken inmiddels diverse tevreden gebruikers. Voor H0 kan je misschien volstaan met de 80 watt uitvoering, alhoewel een beetje extra vermogen nooit weg is. De temperatuur is zeer fijn in te stellen.
Tip: Bestel er meteen stiften in verschillende maten bij.

zie:   http://www.reichelt.nl/Soldering-Stations-XYTRONICS/2/index.html?;ACTION=2;LA=2;GROUPID=4543

Rob