Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Josephes
Vandaag om 16:36:28
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door brutus
Vandaag om 16:26:25
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: U vormige baan met station en depot  (gelezen 5546 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
U vormige baan met station en depot
« Gepost op: 25 mei 2016, 21:05:43 »
Hulp gevraagd bij een baanplan. De oude baan in de garage  is afgebroken. Hij was te breed (4.70 x 1.20), verkeerde materialen voor de bodemplaat (geperste vloerdelen van 18 mm dus zeer onflexibel) en de garage was te koud en te vochtig (geen verwarming). Na veel overleg mag ik nu de computerkamer op de eerste verdieping gaan gebruiken en kan de garage gebruikt gaan worden voor de overwintering van alle tropische tuinplanten en bomen.

Ik krijg nu een ruimte van 4.70 x 240 en de bedoeling is om daar een u vormige baan te maken die overal 80 cm breed is. 1 poot van de U zal wat korter worden ivm de deur.

Ik had het onderstaande plan in gedachte. Als eerste de lange poot van 4.70 x 80 bouwen, als die gereed is het dwarsstuk van de U, dus 2.40 - 80 (van de eerste poot) en als laatste de korte poot van de U 3.80 - 80 (van het  dwarsstuk) en alles in twee verdiepingen voor de schaduwstations.

De bedoeling is om het station op de korte poot te vervangen voor een stoom depot, inclusief draaischijf en ringloods en alle tractie zal bestaan uit stoomlocs periode III en IV.

Alle commentaren en/of opmerkingen zijn welkom.


Bron: Kleine modelbaan serie
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2016, 21:25:31 door heuvelbaan. Reden: bron toegevoegd »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2016, 23:44:27 »
Hallo,

Als ik zo kijk doet het mij denken aan een ontwerp uit railhobby uit de jaren 80.
Ik vind het wel een mooi plan.
Je kunt het zeker gebruiken als uitgangsontwerp en dan kun je het sporenplan nog wat aanpassen aan je eigen wensen.

succes en ik ben benieuwd naar de bouw

jandcargo

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2016, 06:13:12 »
Mooi plan. Ik zou zelf nog overwegen om de twee schaduwstations met elkaar te verbinden, zodat een trein ondergrond om kan draaien maar ook bij de andere tunnel tevoorschijn kan komen. En ik zou de teksten even spiegelen :D.
Mvg, Bjorn.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2016, 08:59:35 »
Leuk plan, maar kan je op 80 cm rond komen met een boog? Dan zou je al R1 moeten gebruiken. Bovendien is 80 cm best breed voor de rest van de baan en ongunstig voor het hout materiaal wat je moet halen. Het meeste is 120x60, dit omdat het plaatwerk ook zo in de winkel ligt en bij de meeste houtzagers (soms ook 250x120, waarbij je 4x 120x60 uithaald). 60 cm is al redelijk breed. Als de baan laag staat is het geen probleem maar hoe hoger je hem zet hoe moeilijker je achterin gaat komen met je handen, zeker bij 80 cm. Kijk of je het plan aangepast krijgt naar een breedte van 60 cm en de uiteinden van de poten op 100 of nog beter 110/120 waarbij je dan gewoon R4 als boog kan gebruiken.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

guest7823

  • Gast
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2016, 09:12:51 »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2016, 09:28:49 »
.....Bovendien is 80 cm best breed voor de rest van de baan .......
Gr Remco

Waarom moeten banen tegenwoordig toch zo smal worden? Vroeger maakte ik mijn baan gewoon op een volle plaat, 120 breed, en daar kon ik me prima mee redden. Ja achter in was niet helemaal ideaal, maar je kon er prima bij. Voor het werken aan de omgeving zat ik meestal gewoon op de plaat, en bij een ontsporing ging het prima even.
Als je daar nu mee aankomt is het veel te breed.

Nu is dit naar mijn idee al een smalle baan, 80. Maar zelfs dat is nog weer te breed en moet naar 60?
Persoonlijk vindt ik dat echt te smal hoor. 80 vindt ik al smal. Op 60 kun je echt niet rond komen. Dus moet je in de hoeken breder gaan. Maar hoe smaller de rest van je baan wordt hoe meer lengte je vervolgens nog eens verliest om daar weer op uit te komen. Hoe je helemaal geen lengte meer over voor een station. En als je al een station van een paar sporen hebt is er geen ruimte meer voor mooie aankleding er langs.

Ik ben voorstander van zo breed mogelijk ( ja je moet er nog net bij kunnen, maar dat kon vroeger voor mij dus ook nog met 120 breed ), geeft je ook meer mogelijkheden de sporen niet te parallel langs de tafelrand of achter muur te laten lopen. En geeft meer diepte aan je totale baan.
En als 60 jouw maximale breedte is ook prima, maar als je de ruimte hebt, en je ziet het zitten om naar meer te gaan vooral doen.

Wil je dit plan smaller maken moet je bij het doorgaande station sporen of het stationsgebouw weg doen, en liefst het spoor rechter leggen.
Bij het kop station komt de doorgaande spoor er wel heel vlak langs te lopen.

Groet,
Roelco

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2016, 15:29:38 »
gezien de layout van de tekening komt het plan waarschijnlijk uit deel 1 van de Kleine modelbaan serie. Misschien kan de topicstarter een bron vermelden?

80 cm breed kan best, alleen moet je in de bogen enkelspoor toepassen om R2 te gebruiken.

Het hoofdstation zou ik iets anders positioneren op de bovenste poot, namelijk schuin van linksboven naar rechtsonder. In de rechterboven hoek heb je dan ruimte voor een depot, goederenafhandeling, etc. Bovendien kun je daar met een ruime boog de zijlijn beginnen zonder dat je een steile helling moet inplannen om deze lijn te laten kruisen met de hoofdlijn.

groet,

Hans
Met vriendelijke groet
Hans

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2016, 17:53:15 »
Hallo Heuvelbaan
(Ik hoop ooit nog eens je echte naam te horen)

Waar dit ook vandaan komt een heel mooi ontwerp.
En wat die 80cm diepte betreft sta ik helemaal achter is een mooie maat zonder dat je je echt de armen uit de kom werkt.
Hier kan je ook nog eens op een kruk of zo fijn aan werken.
Het enige wat ik zelf zou doen zijn de aantal sporen bij het station, iets minder zou ook kunnen.
Maar in principe een mooi ontwerp, ik ben heel benieuwd hoe je bouw traject eruit gaat zien.
succes met alles
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2016, 21:24:24 »
@jandcargo Nee, het ontwerp komt uit de kleine modelbaanserie.

@Dutch Inderdaad, met dat idee liep ik ook al rond, vandaar ook mijn vraag over suggesties.

@Zwitserlaantje Als ik multiplex haal van 1.22 x 2.44 (standaard maat) kan ik daar 9 platen van 80 x 40 uithalen. Dit moet geschroefd op een goed frame wel voldoen lijkt me. Aan de uiteinden van de U wordt de baan inderdaad 100 cm breed.

@Paul Bender, ik had de foto bewust gespiegeld geplaatst omdat dit past bij de inrichting van de kamer waar dit geplaatst gaat worden. Op jouw teruggedraaide foto zit de lange poot dus precies voor de deur. (niet handig).

@rjr Dit is echt grappig, mijn vorige baan (garage heuvel baan geloof ik) was 120 cm breed en daar kreeg ik juist commentaar op dat het te breed zou zijn. En in de praktijk bleek dit ook zo te zijn. Ik ben 2.00 cm lang en heb behoorlijke lange armen, maar iets precies solderen op 1.20 cm was er echt niet bij.  ;D

@bigboynl Klopt inderdaad, zal de bron alsnog even vermelden. Aan de uiteinden van de U wordt de baan dus 100 cm breed. Ik heb bij het hoofdstation geen ruimte nodig voor een depot. Dat komt namelijk ipv het kopstation (zie originele bericht).

@ Herwin Frank Mijn echte naam is Marco maar vind ik niet echt relevant. Het aantal sporen kan eventueel in het definitieve ontwerp nog aangepast worden. Dit is maar een eerste opzet, ik wil niet, net als met mijn vorige baan in dezelfde gaten vallen (bijvoorbeeld te snel met bouwen beginnen)

Groeten Marco

Gevonden het vorige projectje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/topic,59656.0.html

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2016, 16:59:08 »
Ik vind het best een goed plan wat je nu voor ogen hebt. Enkel daar waar de spiralen zitten zien dat je een R3 en R4 bocht kan leggen, dan neemt het stijgingspercentage af en kunnen je treinen probleemloos naar boven geraken.

80cm is misschien een beetje breed, maar zeker niet ondoenbaar. Zeker als er een aantal sporen naast mekaar liggen mag dat wel.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2016, 10:34:22 »
Ik vind het best een goed plan wat je nu voor ogen hebt. Enkel daar waar de spiralen zitten zien dat je een R3 en R4 bocht kan leggen, dan neemt het stijgingspercentage af en kunnen je treinen probleemloos naar boven geraken.
Ik zit er aan te denken om de klimspiralen ovaal te maken, dan kom ik uit met de breedte en wordt de helling niet te stijl.

80cm is misschien een beetje breed, maar zeker niet ondoenbaar. Zeker als er een aantal sporen naast mekaar liggen mag dat wel.
80 cm is al een heel stuk smaller dan 120 cm. Dat was net even teveel van het goede. Dus dit moet wel gaan lukken.

Groeten Marco

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Re: U vormige baan met station en depot
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2016, 22:08:13 »
ff wat stof eraf.  ;D

Inmiddels heb ik een eerste plan voor de baan klaar.
Het is de lange kant van de U vorm.
Dit deel zal vast aan de muur worden gemonteerd, terwijl het dwarsdeel en de korte kant demontabel worden.

De helix wordt echter geen cirkel maar een ovaal.
Dit is ook te zien op de afbeelding van het schaduwstation.


Het aantal opstelsporen zal nog worden uitgebreid naar 7 per kant.


Groeten Marco