Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013  (gelezen 8341 keer)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Gepost op: 25 maart 2013, 17:44:10 »
INLEIDING

Beste medetrammers,

in mijn vrije tijd (en op school als ik me verveel) ben ik bezig met wat spoorse projectjes. Dat was voorheen een spoorwegmaatschappij die de treindienst over de gereanimeerde IJzeren Rijn moet hervatten d.m.v. een Intercitydienst tussen Antwerpen en Keulen. Sinds vorige zomer houd ik me bezig met de Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013.

Anno 2013? Wat als de OSM / NBM níet was opgeheven in 1949, maar was blijven bestaan en nu als een soort lokaalspoorweg reed?

Het voorbeeld was de BDWM uit Zwitserland, vooral qua materieelkeuze. Zo wordt het merendeel van de tramdienst door de DIAMANT’en van Stadler uitgevoerd, in totaal 8. Het andere deel wordt uitgevoerd door 5 tramstellen van SGP en SIG. Er is ook nog een motorrijtuig, ex-“Benzo”, dat na de oorlog verbouwd is in de vorm van een Crossley-bus. Vanwege te hoge kosten zijn er, zoals wél het plan was, geen andere motorrijtuigen verbouwd. Deze motorwagen en deze tramstellen doen dienst samen met 5 stammen rijtuigen en 5 stuurstandrijtuigen. Voor het nog bestaande, maar wel schaarse goederenvervoer zijn er twee locomotieven. Voor de goederen- resp. passagiersrangeerdienst zijn er twee locs. Al dit materieel is geschikt voor Kaapspoor en voor 1200 VDC en 750 VDC.
De minimum boogstraal is 30 meter op de tramlijn en 12 meter op de aansluitingen. Al het materieel is hier ook voor geschikt, op de tramstellen van SGP en SIG na, die hebben een minimum boogstraal van 60 meter. Daardoor kunnen zij noch in Amersfoort, noch in Nijmegen rijden, waar respectievelijk bogen van 40 en 32 meter worden toegepast.

De dienstregeling is erg simpel. Normaal is er een halfuursdienst, bestaande uit een doorgaande sneltram die om het uur rijdt en drie diensten die ook om het uur rijden. Die drie diensten zijn eigenlijk een doorgaande dienst, maar dan gesplitst in Amersfoort – Doorn, Doorn – Arnhem en Arnhem – Nijmegen.
Dan zijn er nog ’s ochtends en ’s avonds spitsdiensten tussen Arnhem en Nijmegen, en overdag zijn er extra diensten tussen Rhenen Station en Ouwehands Dierenpark (en Wageningen Universiteit).

De remise en de werkplaats zijn in Doorn. In Amersfoort, Rhenen, Arnhem en Nijmegen zijn stelplaatsen.
Bij de remise in Doorn is ook een museum, met alle voormalige series.

In Arnhem, Nijmegen en tussen Utrecht en Zeist zijn de tramlijnen opgeheven in dit scenario, maar in Nijmegen keert hij terug, evenals tussen Utrecht en Zeist, met hoogmodern trammaterieel, in Nijmegen de Zuurstok 1 (lees: de Variobahn met Breng-kleurstelling) en in Utrecht de Flexity Utrecht in de bekende GVU-kleurstelling. In Arnhem is de trolleybus behouden en zelfs uitgebreid.
De Nijmeegse tram rijdt samen met de OSM op straat, met dus dezelfde spoorwijdte. De Utrechtse tram rijdt op normaalspoor en daar is dus geen samengerij.

Een paar plaatjes:

Het tracé:



De Grote Markt te Nijmegen met tracéverloop; blauw is Gemeente Tram Nijmegen, rood is de OSM; naar boven is naar de Stadsbrouwerij, naar links naar de goederenoverslag ten westen van het station (maar, zoals in een ander draadje door Gert Arkema al opgemerkt, is dat onmogelijk  >:() en naar beneden naar het station zelf. Naar rechts gaat het naar de Waalbrug:

Ik ben van plan ooit het blauw omlijnde gedeelte na te bouwen, bij ooit moet je denken aan minstens 2014. Als dat gebeurd wordt dat hier beschreven.

De DIAMANT:


De SGP / SIG – treinstellen:


De stuurstandrijtuigen:


De Crossley-bus:

met dank aan Nico Spilt.

De volgende keer geef ik een beschrijving van de periode 1949 tot 1984.

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2013, 17:46:51 »
Klinkt leuk, ben benieuwd!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2013, 18:01:31 »
Hallo Matthijs,
Interessant verhaal.Ik verveelde mij op school ook nogal en heb heel wat modelbanen ontworpen.Ook deed ik met een klasgenoot die later naar Delft gegaan is wedstrijdjes wie het kleinste vliegtuigje uit een snipper papier kon vouwen.Later hoorde ik op een reünie van onze leraar scheikunde dat hij daar helemaal nerveus van werd.Wij waren ons van geen kwaad bewust.Wij waren toch rustig?Maar die OSM/NBM is zeker een leuk trambedrijf ook in de tijd dat het echt bestond.Met mooi belijnde motorwagens.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2013, 23:50:47 »
De Grote Markt te Nijmegen met tracéverloop; blauw is Gemeente Tram Nijmegen, rood is de OSM; naar boven is naar de Stadsbrouwerij, naar links naar de goederenoverslag ten westen van het station (maar, zoals in een ander draadje door Gert Arkema al opgemerkt, is dat onmogelijk  >:() en naar beneden naar het station zelf.

Ehhhh... Gert en Matthijs,

De Stikke Hezelstraat heeft van 1911 tot 1952 tramverkeer gekend !!!
Lijn 1 reed, met bijwagen, de helling 1:11 op; weliswaar langzaam, maar toch...
Dit is de reden, dat alle GTN motorwagens vanaf het begin 2 motoren van 60 pk hadden en er veiligheidskettingen tussen motorwagen en bijwagen gebruikt werden.

De NBM motorrijtuigen 71 - 84 (4 maal 55 pk) en 91 - 94 (4 maal 80 pk) zouden met de Stikke Hezelstraat geen enkel probleem gehad hebben.

Bijgaand een foto als bewijs van een tram in de Stikke Hezelstraat. De foto is in 1947 genomen en de helling is hierop goed te zien, omdat alle bebouwing in 1944 is weggebombardeerd.



Overigens, Matthijs: heel erg leuk, dat er weer een 'wat zou er gebeurd zijn, als' -plan bijgekomen is  (y)
Ik ben daar dol op !!
Je hebt er goed over nagedacht.
Alleen het tracé van de OSM via de Grote Markt achter de Waag om naar de Waalkade gaat echt niet lukken. De straten zijn daar veel te smal en veel te steil voor dat grote en brede materieel.
Als je verder vragen over Nijmegen hebt, dan hoor ik het wel.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2013, 08:07:10 »
Geweldig! Ik houd gelijk m'n mond  :-X
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2013, 20:15:31 »
Heel erg bedankt voor alle reacties!  (y)

Jan, ik heb het plan voor onze Slowaakse modelbaan ook op school gemaakt  ;).

Wat betreft de Stikke Hezelstraat, Rob, geldt dat ook voor goederentrams van zo'n 10 wagens lang (maar wel met 2 locs)?  :)
En naar die brouwerij gaat slechts 2x per dag een rangeerlocje

met een of twee wagens. Dat moet toch wel kunnen?
En Rob, ik ben een Rotterdammer, maar vanwege kennissen kom ik vrij vaak (lees: zo'n 4x per jaar) in Nijmegen. Dan nog is jouw extra info welkom  (y).

En ja, de volgende keer dat ik hier post komt er echt een vervolg.  ;D

Mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2013, 10:06:28 door MTV. Reden: Tekst aangepast »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2013, 17:41:20 »
1949 tot 1984

Sinds 1939 rijden er slechts trams tussen Amersfoort en Rhenen, en een paar goederentrams naar Renkum t.b.v. de papierfabrieken. Tussen Rhenen en Arnhem rijden bussen. Hierdoor, door de crisisjaren en door de aanzienlijke oorlogsschade worden de resterende Benzo’s, de rijtuigen 1, 2, 21-24, 92 en 101-103, de postbagagewagens 2, 4 en 5-8, de goederenwagens 21-24, 27-30, 71-75, 111-128 en 171 en de werkwagen 19 buiten dienst gesteld. Daarnaast werden de motorrijtuigen 71 en 78 gesloopt.
In 1943 worden verschillende rijtuigen, een paar Benzo’s en 20 goederenwagens gevorderd. Na de oorlog worden 7 rijtuigen aan de RTM verkocht. Ook wordt materieel afgestaan voor de bouw van noodwoningen.

In 1948 presenteert de NBM een model van karton en hout op een door een botsing vernielde wagenbak, die van de 79. Dit model vertoont grote overeenkomsten met een Crossley-bus. Men is van plan om alle nog aanwezige motorrijtuigen van de serie 71-84 te verbouwen, maar door ernstig geldgebrek blijft het bij de 79. Alle Jumbo’s en de 76, 77, 79-82 blijven in hun eigen jas rondrijden.
Zo blijft het aanmodderen.

De tramlijn Utrecht – Zeist wordt in 1949 gesloten. Al het materieel wordt gesloopt op 2 motorwagens en een bijwagen na die naar Duitsland worden verkocht en zo hun leven weten te slijten. Motorwagen 17 wordt uiteindelijk gesloopt, maar motorwagen 20 en bijwagen 43 belanden via de SHM bij de EMA in Amsterdam.

In 1955 worden er bij Werkspoor 13 rijtuigen besteld, die genummerd worden in de reeks 95-107, waardoor de nog aanwezige rijtuigen 104-110 vernummerd worden in 108-114. Qua goederenmaterieel worden de 1 en 3, de 101-104 en de 141-145 buiten dienst gesteld, aangezien het enige goederenvervoer naar de papierfabrieken in Renkum en Heelsum met de nieuwere 151-160 uit 1912 en de nieuw bestelde 161-164 gedaan kan worden. Ook deze goederenwagens worden bij Werkspoor gebouwd. Het jaar daarop, dus 1956, wordt de 82 verwoest door een brand. Eind jaren vijftig wordt de lijn Doorn – Rhenen voor reizigersverkeer gestaakt. Eind jaren zestig wordt dan ook de lijn naar de papierfabrieken voor goederenvervoer gesloten en vanaf dan kwijnt het goederenmaterieel weg. Uit bezuinigingsoverwegingen wordt de rails en de bovenleiding niet weggehaald. De beveiliging daarentegen wel. In 1965 worden de 76, 77 en de 79-81 gereviseerd. Er gebeurd niets met de buitenkant, alleen de elektrische installatie wordt aangepast aan de eisen der jaren zestig. De installatie voor 600 VDC blijft wel in tact.

In 1973 fuseert de NBM met MK tot Centraal Nederland (CN). Er verandert, op de logo's na, niets. Ook in 1973 wordt met Rijkssubsidie het gedeelte Doorn – Oosterbeek Schelmseweg heropend. Het station Rhenen wordt daarbij verplaatst naar de Herenstraat / Grebbeweg, en vanaf dan gaat de tram óver de Grebbeberg i.pv. onderlangs. Voor deze verlenging is extra materieel nodig en dat wordt gevonden in de KBE ET 58, 59 en 60. Ze worden aangepast voor kaapspoor en de krappere bogen en houden de nummers. Men denkt hiermee ook meteen de motorrijtuigen 76 en 77 buiten dienst te kunnen stellen. Men doet dit niet maar houdt ze als reserve achter de hand. Dit was een goede zet, zo blijkt, als in 1975 de 60 in Oosterbeek onzacht in aanraking komt met een vrachtwagen. In de tijd dat de 60 hersteld wordt onderhouden de 76 en de 77 de tramdienst. 1980 is het jaar dat de 58 uitbrandt te Doorn en daarmee ook de 80 beschadigd. Aangezien de 59 twee jaar daarvoor ook al een brand in de tractie-installatie heeft en de 76, 77, 79, 80 en 81 al 57 jaar oud zijn, wordt besloten 5 tramstellen bij SGP en SIG te bestellen. De ET41-49 van de Salzburger Lokalbahnen worden hiervan afgeleid. In 1983 wordt de eerste afgeleverd. De anderen worden in 1984 afgeleverd. Hiermee verdwijnen de 76, 79, 80 en 81 naar de sloper en de 77 naar het museumbestand.

Aansluitend aan de aflevering van de nieuwe tramstellen wordt een vernummering doorgevoerd:
-De nieuwe tramstellen worden ET80 tot ET84 genummerd.
-De 91-94 worden EM91 tot EM94 genummerd.
-De rijtuigen 95-100, 102-104 en 108-110 krijgen de nummers ABR101 tot ABR112.
-De nog aanwezige 59 krijgt het nummer ET59.
-En om niet te vergeten krijgt het Crossley-motorrijtuig 79 het nummer EM79.

De volgende keer de periode van 1984 tot 1996.

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2013, 11:39:51 door MTV. Reden: tekst aangepast »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2013, 18:01:50 »
Hé, ik had de 79 gespot bij Rhenen, maar dat was nog voor de verbouwing;



 ;)

groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2013, 19:02:15 »
En dit reed al eerder in Wageningen rond...



 ;)
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2013, 19:28:47 »
Ik heb nog iets leuks voor de laatste periode.
Moet ik wel eerst ultrasoon maken. Is wel even iets anders dan een Backertje, Sven!
Wat dacht je van panoramisch over de Grebbeberg. ( Effe verklappen; ik ben een Stadler-fan)
gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2013, 19:55:26 »
Hé, ik had de 79 gespot bij Rhenen, maar dat was nog voor de verbouwing;



Uit welk jaar komt die foto? 1946? Het is wel bijzonder, een kleurenfoto uit de late jaren '40.  ;)
Je hebt ook eloc 50 zo te zien. Ziet er mooi uit  (y).

En dit reed al eerder in Wageningen rond...



Wanneer is díe foto gemaakt? Zo tegen 1930? De elektrificatie rukt op, zo te zien.

Ik heb nog iets leuks voor de laatste periode.
Moet ik wel eerst ultrasoon maken. Is wel even iets anders dan een Backertje, Sven!
Wat dacht je van panoramisch over de Grebbeberg. ( Effe verklappen; ik ben een Stadler-fan)
gr.
Frank

Een DIAMANT? Die heeft geen panoramadeel, hoor  ???. En ultrasoon, hoe bedoel je dat? En panoramisch over de Grebbeberg, dat zou mooi zijn geweest als er niet zoveel bomen stonden, dus, helaas...
Wat volgens mij wel kan is het onderste deel van de Wageningse Berg in Renkum, daar heb je mooi uitzicht op de Nederrijn.
Maar het klinkt wel interessant, hoor. En een andere Stadler-fan is hier gevonden  ;)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2013, 20:40:04 »
Hierbij een snelle pic van het koprijtuig (net schoongemaakt). En panoramarijtuig voor het driewagenstel is er ook nog.
Ik had geen tijd om van aasle wagens twee jaar oxyde te verwijderen.
Gr.
 Frank

fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2013, 23:04:00 »
Bij de Grebbeberg ging de tram onderlangs

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2013, 09:14:23 »
Bij de Grebbeberg ging de tram onderlangs

Klopt, dat was ik vergeten te vermelden. De lacune in het verhaal is weer opgevuld, bedankt  :).

Hierbij een snelle pic van het koprijtuig (net schoongemaakt). En panoramarijtuig voor het driewagenstel is er ook nog.
Ik had geen tijd om van aasle wagens twee jaar oxyde te verwijderen.
Gr.
 Frank



Dat ziet er mooi uit  (y). Maar volgens mij hebben de DIAMANT'en geen panoramadeel. Nu ja, het zou kunnen dat de OSM-DIAMANT'en wél een panoramadeel hebben. Waarom niet?  ;)

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:De Ooster Stoomtram Maatschappij anno 2013
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2013, 09:19:10 »
Klopt. Het zijn "gewone" driewagenstellen met een apart panoramarijtuig. Als ik het stel ooit nog eens af maak dan gaat het panoramarijtuig dienen als "booster" voor de Diamant om op een niet geelectrificeerd traject ter rijden.
Als ik tijd heb zal ik het panoramarijtuig toonbaar maken en een plaatje plaatsen.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens