Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
Vandaag om 23:19:44
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 23:17:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:16:36
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
Vandaag om 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
Vandaag om 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160  (gelezen 13938 keer)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #15 Gepost op: 15 April 2013, 23:21:50 »
Verdraaid aardig gelukt! Een echte Grote Sik.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2013, 23:30:57 »
Eerder een echt kleine grote sik. ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #17 Gepost op: 16 April 2013, 08:25:34 »
Er fraai tot zo ver  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Bouwe

  • Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Berichten: 983
  • Nitropa
    • 3D prints treinen N-spoor
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2013, 10:01:24 »
Voortreffelijk Fred!

mvg Bouwe

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #19 Gepost op: 19 April 2013, 22:25:41 »
hoi Fred ,ik was even aan het bladeren op shapeways, en vond dat er al een 400 model bestaat http://www.shapeways.com/model/988278/ns-400-schaal-n.html?li=productBox-search
wel minder gedetailleerd :)
gr Hans
« Laatst bewerkt op: 20 April 2013, 08:24:44 door haes »
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #20 Gepost op: 20 April 2013, 10:16:47 »
Yep, ik had hem nog niet gezien maar ik wist wel dat hij ermee bezig was, ziet er goed uit. Ik heb de bouwer geadviseerd om zijn modellen ook hier op BNLS (en andere fora) te laten zien.

Het grote verschil is dat ik een paar stappen verder ga (of probeer te gaan) dan alleen een kap te maken. Mijn Sik maak ik op basis van een bestaand gemotoriseerd onderstel zodat je hem gegarandeerd kunt motoriseren en op je baan laten rijden. Daarnaast ga ik hem ook nog eens proberen te digitaliseren... :)
Mvrgr

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #21 Gepost op: 20 April 2013, 14:28:50 »
ja dat was al duidelijk voor me dat je verder gaat :) jouw aanpak is gericht op een rijdend model
Hij heeft ook een 450 in h0 misschien leuk voor een volgend project in N,(of een Beel)
Ach zo blijft er te wensen over toch?

gr Hans

Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2013, 22:48:26 »
@allen, thx voor de feedback!

Heb het model grotendeels aangepast: de motor past nu onder de huif! Daarnaast nog heel wat kleinere zaken ook aangepakt: scheenplaten ingekort, verjongd, aspotten verplaatst, relingen, klinknagels, bevestigingsgaten in het rooster verplaatst enz. enz. Nu moet ik alleen nog weten wat de afmetingen van een M2 moertje zijn zodat ik de bevestiging van de kap op het chassis kan afmaken.
Status nu:
(klik)
Bijna klaar om (opnieuw) te bestellen  (y).
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #23 Gepost op: 01 May 2013, 21:49:42 »
Ik heb hem opnieuw besteld, ik ben benieuwd!

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #24 Gepost op: 16 May 2013, 22:32:45 »
De nieuwe print is binnengekomen, even in de terpentine, afwassen en dan rap proefpassen op het donorchassis (maar nog zonder motor)...

Het lijkt te passen ??? Straks in de primer.
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #25 Gepost op: 18 May 2013, 17:24:49 »
Ik heb de scheenplaten en de kap in de primer gezet, ook heb ik de kap nu proefgepast met de motor in de donor. Alles lijkt goed te gaan en goed te passen  (y)

Volgende stappen zijn digitaliseren met een Kuehn N25, verven en samenbouwen. Het is toch nog geen lente dus misschien kom ik nog wel ver dit weekend...
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Bouwe

  • Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Berichten: 983
  • Nitropa
    • 3D prints treinen N-spoor
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #26 Gepost op: 18 May 2013, 17:45:25 »
Geweldig Fred  (y)

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #27 Gepost op: 20 May 2013, 16:32:46 »
Thx,

er zijn nog een paar onderwerpen die ik moet behandelen:
- de scheenplaten
- het digitaliseren
- en de kap
Ik begin met de scheenplaten: ik heb bij beide bufferbalken van het Arnold donorchassis de "hoorntjes"weggefreesd, zie foto hieronder: "voor"en "na".

Het donorchassis heeft een nylon onderbouw waarmee de tandwielen op zijn plek worden gehouden en waaraan ook de 2 V45 scheenplaten vastzitten. Die 2 scheenplaten snij ik weg, het stuk om de tandwielen op zijn plek te houden wil ik graag gebruiken  ;D

Daarna kan ik de nieuwe FUD scheenplaten 1 voor 1 met 2-componentenlijm op hun plek lijmen (een druppel bij elke bufferbalk):

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #28 Gepost op: 20 May 2013, 17:01:16 »
Het digitaliseren gaat eigenlijk behoorlijk eenvoudig:
De motor heb ik 180 graden rond zijn as gedraaid (klemmetje los, motor draaien, klemmetje vast) zodat de beide contacten die normaal contact maken met de de stroomafnemers nu aan de bovenzijde zitten en zo geisoleerd zijn van de stroomafnemers. Ik vertin de beide motorcontacten en de beide stroomafnemers:



De rode en de zwarte draad van de Kuehn N45 decoder knip ik op de juiste lengte af en soldeer ik aan de stroomafnemers. De oranje en de grijze draad knip ik ook op lengte af en soldeer ik aan de motorcontacten. De beide functiedraden wit en geel gebruik ik niet maar knip ik op een zodanige lengte af dat ik ze wel opnieuw kan aansluiten mocht ik ooit nog eens wel willen. Bij de koolstofborstels zat nog een kleine condensator die ik eruit heb geknipt. Let op dat de restanten van de pootjes van de condensator geen kortsluiting maken! :-X


(Als ik het nog eens opnieuw moest doen zou ik de "dikke" zijde van de decoder onder ipv boven houden zodat de decoder minder naar beneden wordt gedrukt door de kap)
Fred
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 21:24:20 door 3dbuildr »
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« Reactie #29 Gepost op: 20 May 2013, 17:14:06 »
De kap van de donor V45 wordt op zijn plek op het chassis gehouden door 2 puntjes op de motorsteun die door de kap heensteken (bij de V45 aan de achterzijde, bij de grote Sik aan de voorzijde) en een schroef die vanaf de onderzijde in de kap schroeft. Dezelfde manier van monteren gebruik ik ook voor mijn kap van de grote Sik...
Hier zie je de 2 puntjes (linksonder en rechtsonder het motorlager). ik heb ze al groen geverfd zodat ze minder opvallen als de FUD kap er dadelijk opzit.

Om de FUD kap wat zwaarder te maken heb ik 2 loden gewichtjes op maat gemaakt die precies links en rechts in het machinistenhuis passen.

De donor M2 schroef laat ik niet in het FUD draaien, maar ik heb een (voorgeprinte) sleuf in de kap waar precies een M2 moertje in past en dan kan de donorschroef lekker in een messing M2 moertje draaien zonder het risisco op doldraaien! links alleen het sleufje, rechts met het M2 moertje erin geschoven. Je ziet ook mooi de 2 loden gewichtjes zitten.

LET OP! het M2 schroefje is net iets te lang voor de kap van de Sik dus hij moet ~1mm ingekort worden. Ik heb dat gedaan door eerst het moertje op het schroefje te draaien en dan 1mm eraf te frezen met de hobbyboor. Als je het moertje er dan af draait wordt de schroefdraad weer vanzelf hersteld.

En zo schroeft de FUD kap vanonder op het donorchassis:

Het schiet op!
Fred
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 21:31:37 door 3dbuildr. Reden: M2 schroefje inkorten »
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube