Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Prutsert
Vandaag
om 22:15:54
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160 (gelezen 13958 keer)
Huib
Offline
Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #15 Gepost op:
15 April 2013, 23:21:50 »
Verdraaid aardig gelukt! Een echte Grote Sik.
Groeten!
Huib
Gelogd
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website:
www.avontuurinminiatuur.com
| vlog:
www.prutsvlog.nl
|
updates:
https://www.instagram.com/huibmaaskant/
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #16 Gepost op:
15 April 2013, 23:30:57 »
Eerder een echt kleine grote sik.
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #17 Gepost op:
16 April 2013, 08:25:34 »
Er fraai tot zo ver
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Bouwe
Koekiemonster
Offline
Berichten: 983
Nitropa
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #18 Gepost op:
16 April 2013, 10:01:24 »
Voortreffelijk Fred!
mvg Bouwe
Gelogd
haes
Offline
Berichten: 835
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #19 Gepost op:
19 April 2013, 22:25:41 »
hoi Fred ,ik was even aan het bladeren op shapeways, en vond dat er al een 400 model bestaat
http://www.shapeways.com/model/988278/ns-400-schaal-n.html?li=productBox-search
wel minder gedetailleerd
gr Hans
«
Laatst bewerkt op: 20 April 2013, 08:24:44 door haes
»
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #20 Gepost op:
20 April 2013, 10:16:47 »
Yep, ik had hem nog niet gezien maar ik wist wel dat hij ermee bezig was, ziet er goed uit. Ik heb de bouwer geadviseerd om zijn modellen ook hier op BNLS (en andere fora) te laten zien.
Het grote verschil is dat ik een paar stappen verder ga (of probeer te gaan) dan alleen een kap te maken. Mijn Sik maak ik op basis van een bestaand gemotoriseerd onderstel zodat je hem gegarandeerd kunt motoriseren en op je baan laten rijden. Daarnaast ga ik hem ook nog eens proberen te digitaliseren...
Mvrgr
Fred
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
haes
Offline
Berichten: 835
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #21 Gepost op:
20 April 2013, 14:28:50 »
ja dat was al duidelijk voor me dat je verder gaat
jouw aanpak is gericht op een rijdend model
Hij heeft ook een 450 in h0 misschien leuk voor een volgend project in N,(of een Beel)
Ach zo blijft er te wensen over toch?
gr Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #22 Gepost op:
23 April 2013, 22:48:26 »
@allen, thx voor de feedback!
Heb het model grotendeels aangepast: de motor past nu onder de huif! Daarnaast nog heel wat kleinere zaken ook aangepakt: scheenplaten ingekort, verjongd, aspotten verplaatst, relingen, klinknagels, bevestigingsgaten in het rooster verplaatst enz. enz. Nu moet ik alleen nog weten wat de afmetingen van een M2 moertje zijn zodat ik de bevestiging van de kap op het chassis kan afmaken.
Status nu:
(klik)
Bijna klaar om (opnieuw) te bestellen
.
Fred
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #23 Gepost op:
01 May 2013, 21:49:42 »
Ik heb hem opnieuw besteld, ik ben benieuwd!
Fred
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #24 Gepost op:
16 May 2013, 22:32:45 »
De nieuwe print is binnengekomen, even in de terpentine, afwassen en dan rap proefpassen op het donorchassis (maar nog zonder motor)...
Het lijkt te passen
Straks in de primer.
Fred
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #25 Gepost op:
18 May 2013, 17:24:49 »
Ik heb de scheenplaten en de kap in de primer gezet, ook heb ik de kap nu proefgepast met de motor in de donor. Alles lijkt goed te gaan en goed te passen
Volgende stappen zijn digitaliseren met een Kuehn N25, verven en samenbouwen. Het is toch nog geen lente dus misschien kom ik nog wel ver dit weekend...
Fred
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Bouwe
Koekiemonster
Offline
Berichten: 983
Nitropa
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #26 Gepost op:
18 May 2013, 17:45:25 »
Geweldig Fred
Gelogd
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #27 Gepost op:
20 May 2013, 16:32:46 »
Thx,
er zijn nog een paar onderwerpen die ik moet behandelen:
- de scheenplaten
- het digitaliseren
- en de kap
Ik begin met de scheenplaten: ik heb bij beide bufferbalken van het Arnold donorchassis de "hoorntjes"weggefreesd, zie foto hieronder: "voor"en "na".
Het donorchassis heeft een nylon onderbouw waarmee de tandwielen op zijn plek worden gehouden en waaraan ook de 2 V45 scheenplaten vastzitten. Die 2 scheenplaten snij ik weg, het stuk om de tandwielen op zijn plek te houden wil ik graag gebruiken
Daarna kan ik de nieuwe FUD scheenplaten 1 voor 1 met 2-componentenlijm op hun plek lijmen (een druppel bij elke bufferbalk):
Fred
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #28 Gepost op:
20 May 2013, 17:01:16 »
Het digitaliseren gaat eigenlijk behoorlijk eenvoudig:
De motor heb ik 180 graden rond zijn as gedraaid (klemmetje los, motor draaien, klemmetje vast) zodat de beide contacten die normaal contact maken met de de stroomafnemers nu aan de bovenzijde zitten en zo geisoleerd zijn van de stroomafnemers. Ik vertin de beide motorcontacten en de beide stroomafnemers:
De rode en de zwarte draad van de Kuehn N45 decoder knip ik op de juiste lengte af en soldeer ik aan de stroomafnemers. De oranje en de grijze draad knip ik ook op lengte af en soldeer ik aan de motorcontacten. De beide functiedraden wit en geel gebruik ik niet maar knip ik op een zodanige lengte af dat ik ze wel opnieuw kan aansluiten mocht ik ooit nog eens wel willen. Bij de koolstofborstels zat nog een kleine condensator die ik eruit heb geknipt. Let op dat de restanten van de pootjes van de condensator geen kortsluiting maken!
(Als ik het nog eens opnieuw moest doen zou ik de "dikke" zijde van de decoder onder ipv boven houden zodat de decoder minder naar beneden wordt gedrukt door de kap)
Fred
«
Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 21:24:20 door 3dbuildr
»
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
3Dbuildr
Offline
Berichten: 702
Fred
Re: BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160
«
Reactie #29 Gepost op:
20 May 2013, 17:14:06 »
De kap van de donor V45 wordt op zijn plek op het chassis gehouden door 2 puntjes op de motorsteun die door de kap heensteken (bij de V45 aan de achterzijde, bij de grote Sik aan de voorzijde) en een schroef die vanaf de onderzijde in de kap schroeft. Dezelfde manier van monteren gebruik ik ook voor mijn kap van de grote Sik...
Hier zie je de 2 puntjes (linksonder en rechtsonder het motorlager). ik heb ze al groen geverfd zodat ze minder opvallen als de FUD kap er dadelijk opzit.
Om de FUD kap wat zwaarder te maken heb ik 2 loden gewichtjes op maat gemaakt die precies links en rechts in het machinistenhuis passen.
De donor M2 schroef laat ik niet in het FUD draaien, maar ik heb een (voorgeprinte) sleuf in de kap waar precies een M2 moertje in past en dan kan de donorschroef lekker in een messing M2 moertje draaien zonder het risisco op doldraaien! links alleen het sleufje, rechts met het M2 moertje erin geschoven. Je ziet ook mooi de 2 loden gewichtjes zitten.
LET OP! het M2 schroefje is net iets te lang voor de kap van de Sik dus hij moet ~1mm ingekort worden. Ik heb dat gedaan door eerst het moertje op het schroefje te draaien en dan 1mm eraf te frezen met de hobbyboor. Als je het moertje er dan af draait wordt de schroefdraad weer vanzelf hersteld.
En zo schroeft de FUD kap vanonder op het donorchassis:
Het schiet op!
Fred
«
Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 21:31:37 door 3dbuildr. Reden: M2 schroefje inkorten
»
Gelogd
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - 400 Grote SIK in N 1:160