Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 70976 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #180 Gepost op: 05 augustus 2020, 20:43:19 »
@ Hendrik Jan :

Mijn werk bestaat eruit dat mensen die ziek zijn mij bezoeken of dat ik hen thuis bezoek.De verwachting is dan dat ik ze beter maak.Dus mijn reactie op ziek is : beter maken tot het niet beter kan.

@ jowi :
Deze foto bedoelde ik inderdaad.Ik denk overigens dat dit gebouw, waar nu een café / restaurant zit, is blijven staan omdat achter het muurtje, op de foto links van het gebouw, een Joodse begraafplaats was en nog steeds is.Deze locatie is daardoor niet geschikt om een groot gebouw neer te zetten zoals op de andere hoek van de Oostzeedijk en Infirmeriestraat.

Voor het afbouwen van de RTM locomotief had ik even geen tijd (volgende week wel).

Het verhaal over de Vrolikstraat komt nog als ik wat meer te tonen heb.Ik zou nu hooguit  een inleiding kunnen schrijven.Jaap laat al één en ander zien op zijn blog.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #181 Gepost op: 24 november 2020, 21:56:47 »
Door drukte in de huisartsenpraktijk en veel regel in verband met de overdracht van de praktijk aan mijn opvolger had ik de laatste maanden weinig tijd om aan de hobby te besteden.Bovendien is mijn vriend Jaap Dekker verhuisd naar Tilburg, waar hij ook druk bezig is ( http://www.jnmjdekker.nl/437117995 ).Tussendoor vonden we nog wel enige  gelegenheid om de modelbouw weer op te pakken:

Jaap spuit huis Vrolikstraat by Jan den Haan, on Flickr

Jaap spuit hier een onderdeel van de gevel van het huis aan de Vrolikstraat 102 en 104 in Amsterdam.

Dit bood de gelegenheid om de verschillende onderdelen van dit pand de bedoelde plaatsen te leggen.De onderdelen liggen los en moeten nog verder bewerkt worden.De vensterbanken moeten nog afgeschuind worden en de balkonhekjes geverfd.Dit geeft echter wel een indruk van wat het gaat worden :

Vrolikstraat 102 en 104 by Jan den Haan, on Flickr

Het huis links is Vrolikstraat 104 en rechts nummer 102.Deze panden zijn afgebroken.De nummers 100 en lager staan er nog.Ik vond het wel leuk om dit huis te nemen omdat mijn schoonmoeder Fia Polak geboren is op nummer 104 3 hoog.

Morgen krijg ik van Snijlab weer onderdelen van de achtergevel die er zo uit zag:

Vrolikstraat  102 en 104 vanaf Tugelaweg by Jan den Haan, on Flickr

Dit is een uitsnede van deze foto uit het Amsterdamse Stadsarchief :

huizen aan Vrolikstraat vanaf Tugelaweg by Jan den Haan, on Flickr

De huizen in aanbouw op de voorgrond staan aan de Tugelaweg.Deze werden destijds gebouwd in opdracht van de Handwerkers Vriendenkring.Ik ga in eerste instantie de huizen rechts op de foto (Vrolikstraat 76 t/m 116) en het seinhuis (seinhuis B) bouwen.Achter het seinhuis liggen twee hoofdsporen in de verbinding tussen station Muiderpoort (naar rechts) en Weesperpoort (naar links).Tussen deze twee hoofdsporen en de tuinen van de huizen ligt nog een spoor van de Gooische Stoomtram.Voor het seinhuis liggen enkele opstelsporen en de sporen tussen station Muiderpoort en de plaats waar nu  het Amstelstation staat.

Helaas is tussen alle drukte door bij onderzoek gebleken dat ik zelf prostaatkanker heb.Daaraan ga ik aanstaande vrijdag in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis geopereerd worden.Het zal dan wel weer enige tijd duren voordat ik in staat zal zijn naar Jaap te gaan.Ik zal hopelijk ergens eind januari als ik dan hersteld ben een draadje starten over het project Vrolikstraat.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: RTM in 0m
« Reactie #182 Gepost op: 24 november 2020, 22:16:32 »
Sterkte met en na de operatie, Jan.
Ik neem aan dat project Vrolikstraat geen deel uitmaakt van de RTM: Zover reikte de Rotterdams Zwarte Hand toch niet...... ;-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: RTM in 0m
« Reactie #183 Gepost op: 24 november 2020, 22:28:55 »
Even dit topic doorgelezen, wat een details Jan. Echt geweldig mooi om te zien.  (y)

Sterkte met de operatie en het herstel erna.
Groeten Joop, machinist Lls

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: RTM in 0m
« Reactie #184 Gepost op: 25 november 2020, 08:58:39 »
Goed weer wat van je te lezen Jan.  (y)
Project ziet er al weer fraai uit, mooi gedetailleerd.
Sterkte met de operatie en de gezondheid, we kunnen jouw bouwinspiratie in het tramwereldje nog wel een tijdje gebruiken. Uiteindelijk wil ik jouw Backertje nog wel een keer op mijn Rosestraat zien rondtuffen. En met je aanstaande pensionering gaat jouw bouwtempo alleen maar omhoog.
Hopelijk kunnen we elkaar volgend jaar weer eens 'in het echt' spreken.

Hartelijke groet,

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #185 Gepost op: 25 november 2020, 15:42:29 »
Iedereen bedankt voor de goede wensen voor mijn gezondheid.Na de operatie is de 10-jaarsoverleving 90%.Bij die 90% die na 10 jaar nog leeft zitten uiteraard ook mannen die dan hormoon- of chemotherapie hebben.Echter de vooruitzichten zijn goed en bij dit soort ziekten is het belangrijk om de moed er in te houden.

Komend jaar gaan we verhuizen naar Leiden en dan zou het leuk zijn wanneer in september weer de smalspoormodelbouwdagen in Valkenburg gehouden gaan worden.Ik heb al twee bouwpakketten voor modules om het baantje van Brouwershaven te maken.Daar heb ik dan 9 maanden de tijd voor.De Backer & Rueb locomotief is bijna klaar.

Het project Vrolikstraat ben ik begonnen om een demonstratiebaantje te hebben voor de NS locomotieven die ik wil gaan maken.Ik heb de wielen daarvoor laten maken door Mark Wood (zie http://www.markwoodwheels.co.uk/wheels/gauge0locosets.htm ).Het gaat dus om ongeveer 10 locomotieven. Als ik 90% kans heb om over 10 jaar nog te leven is er derhalve 90% kans dat ik deze locomotieven nog kan bouwen.Zoals op de foto uit het Stadsarchief te zien is vormen de huizen aan de Vrolikstraat een mooie achtergrond voor een modelbaan.Ik wil mij beperken tot een stuk van 2,5 meter.Het hele huizenblok op de foto zou in 1:45 een lengte vergen van ruim 6,8 meter.Voor het hele station Weesperpoort vanaf de brug over de Ringvaart tot de Mauritskade en dit stuk langs de Vrolikstraat zou in 1:45 een oppervlakte van 39 bij 10 meter nodig zijn.Het zou een fantastische modelbaan zijn.Echter ik heb die ruimte niet en verwacht ook niet om deze te gaan krijgen.Bovendien zou het bij Snijlab laten laseren van alle gebouwen om dit oppervlak te vullen ongeveer een half miljoen Euro kosten en dan nog eens enige tientalen jaren om dit alles te bouwen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: RTM in 0m
« Reactie #186 Gepost op: 25 november 2020, 18:16:42 »
...en bij dit soort ziekten is het belangrijk om de moed er in te houden.
Wellicht ben je bekend met Jeroen van Merwijk zijn recente boek "kanker voor beginners". Ik kan erg van zijn werk genieten.

Citaat
Komend jaar gaan we verhuizen naar Leiden en dan zou het leuk zijn wanneer in september weer de smalspoormodelbouwdagen in Valkenburg gehouden gaan worden.
Daar ben ik aanwezig met mijn "Trambaantje", bekend van internet, diverse bladen en cassetterecorder.  8)
Spreken we elkaar daar!
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #187 Gepost op: 25 november 2020, 21:04:34 »
Dat boek zal ik aanschaffen.Lijkt mij interessant te lezen wat hij erover te vertellen heeft.Ik heb onlangs nog een interview met hem gelezen.Aan de rol van kankerpatiënt ben ik nog niet gewend.In de ziekenhuizen begrijpen ze het ook nog niet.Ik kreeg verslagen van de MRI- en PET-scan en biopsie gericht aan de weledelgeleerde heer J.H. den Haan , huisarts betreffende patiënt Jan den Haan.Als het er om gaat dat ik kanker heb ben ik kennelijk gewoon Jan.De rest van die verslagen vond ik minder grappig.Het verslag van de PSMA PET-CT scan was wel positiever.Daarbij werd ik met een vloeistof ingespoten waarin een stof zat die zich specifiek bindt aan prostaatkankercellen.Deze stof is gekoppeld aan een radioactieve isotoop die positronen, positief geladen deeltjes uitstraalt, die dan weer gedetecteerd worden door de scanner.Dus de kanker krijgt dan een positieve uitstraling.Gelukkig kwam die straling alleen uit de prostaat en waren er geen metastasen.De kwaadaardigheid zit dus alleen in mijn onderbuik.Ik voel er verder niets van.Ik heb dus geen kwaadaardige onderbuikgevoelens.Als die prostaat er vrijdag uitgehaald is hoop ik weer helemaal goed en aardig te zijn.

Het lijkt mij leuk je te zien in Valkenburg.Ga je nog verder met het stationsgebouw aan de Rosestraat?

Vriendelijke groeten,

Jan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: RTM in 0m
« Reactie #188 Gepost op: 26 november 2020, 08:31:43 »
Voortgang aan de Rosestraat is langzaam maar gestaag. Het gebouw is vrij ingewikkeld met zijn driehoekige vorm, hoogteverschillen, siermetselwerk, dakvlakken op diverse niveau's e.d.
De uitwerking daarvan in te laseren geveldelen die als een bouwdoos in elkaar passen is nogal een klus en vraagt redelijk wat uurtjes computertijd.
Omdat mijn werk grotendeels bestaat uit overleggen, afstemmen en beeldschermwerk heb ik 's avonds niet altijd zin om weer achter voor beeldscherm te kruipen. Voor mijn fysieke en mentale gezondheid lijkt mij dat ook niet optimaal. En nu sinds maart mijn hobby- en werkplek zijn samengesmolten is de motivatie om in de avonduren weer vóór het beeldscherm plaatst te nemen verder gedaald.
Waarschijnlijk biedt de kerstperiode wat hobbytijd. Ik heb plannen om binnen afzienbare tijd een proefmodel te laten laseren maar daar zet ik ten zijner tijd wel iets over in mijn Rosestraat-topic.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 08:33:15 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RTM in 0m
« Reactie #189 Gepost op: 26 november 2020, 21:26:52 »
Jan, van harte beterschap, en ja ik hoop ook op Valkenburg.
Overigens die Vrolikstraat ziet er gaaf uit,  (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: RTM in 0m
« Reactie #190 Gepost op: 26 november 2020, 23:21:26 »
Jan van harte beterschap

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4098
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: RTM in 0m
« Reactie #191 Gepost op: 27 november 2020, 12:15:27 »
Heftig Jan, ik hoop dat het meevalt. Beterschap gewenst!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: RTM in 0m
« Reactie #192 Gepost op: 27 november 2020, 21:29:05 »
Jan, beterschap en een voorspoedig herstel gewenst. Je bent van harte welkom straks op de Smalspoormodelbouwdagen. Wil je zelf ook meedoen? Stuur dan een PB naar mij dan krijg je van mij een mooie plek bij Joke, Marc en Sven.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #193 Gepost op: 28 november 2020, 20:55:13 »
Iedereen hartelijk bedankt voor de goede wensen wat mijn gezondheid betreft.Inmiddels ben ik weer thuis met nog wat buikpijn en ik plas door een slangetje.Behandeling van kanker gaat bijna altijd met ongemakken gepaard, maar het alternatief is om er aan dood te gaan.Daar heb ik nog geen zin in.

@Peter Sonius:Ik zal mijn best doen om de twee BNLS-Modules met daarop het RTM raccordement aan de havenkade van Brouwershaven klaar te krijgen voor september.Als ik er zicht op heb dat dit gaat lukken laat ik het weten.Wanneer wil je dit uiterlijk weten?

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: RTM in 0m
« Reactie #194 Gepost op: 28 november 2020, 21:00:28 »
Ha Jan,

Succes met het verdere, naar ik hoop voorspoedige, herstel.
Begrijp ik goed dat je FO plannen toch wat naar de achtergrond geschoven zijn?

Groet!  Frans
Groet!  Frans