Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:02
Alweer is de Weller soldeerbout defect door hmmglaser
Vandaag om 14:54:04
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 14:26:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:12:18
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door bekie
Vandaag om 14:07:47
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:36:53
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40

Auteur Topic: Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen  (gelezen 14662 keer)

Gert1

• Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #90 Gepost op: 19 March 2013, 15:29:24 »
Die CS3 is inwendig toch nagenoeg hetzelfde als dat apparaat van ESU?
Met het verschil dat dat grijze plastic van Märklin er nogal goedkoop uitziet en je bij ESU voor hetzelfde geld in ieder geval plastic met iets meer uitstraling krijgt!   8)

De Ecos ondersteunt overigens ook S88. En heeft ook flink wat automatisering aan boord. Waaronder een programma voor 8 pendeltrajecten, waarbij de trein ook nog eens op tussenliggende stations kan stoppen. Verder kun je ook wisselstraten programmeren. Het enige waar ik nog mee zit is hoe je treinen exact voor seinen kunt laten stoppen en ervoor kunt zorgen dat tegenseinen die rood staan gewoon gepasseerd worden.

Het alternatief is inderdaad verder gaan met mijn Lenz-spulletjes. Het lullige is alleen dat ik dan twee keer 30 euro mag aftikken voor de software-update van mijn handregelaars als ik alle functies van moderne decoders wil bedienen. En dat is dan nog exclusief de verzendkosten naar Duitsland en de verzendkosten retour ons Kikkerlandje.
Kortom: zowat 100 euro om de boel weer up to date te krijgen. En dan zal je zien dat er in 2014 wéér een update komt...
Waar is de tijd gebleven dat ik gewoon naar Krommenie reed en onder het genot van een bakkie koffie mijn spullen werden geupdate voor 25 gulden? Ja Henk, dat was een tijd dat importeurs wel degelijk meerwaarde boden!

Snap je wat ik bedoel: Lenz maakt degelijke spullen. Maar het is niet bepaald meer state of the art. En updaten kostte je iedere keer aardig wat geld. Terwijl een update bij die 'opgevoerde gameboys' gewoon gratis via het internet gaat.

mvg,
Gert

henk

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 19 March 2013, 15:39:03 »
Ja, maar al die updates zijn dan ook volstrekt overbodig.  ;D

Het CS3 is inmiddels toch wel een andere weg opgegaan dan de Ecos Gert. Als je iets in die categorie zoekt, zou ik in ieder geval de specificaties van het apparaat bestuderen. En persoonlijk vind ik de uitstraling eigenlijk juist luxueuzer en degelijker, maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn.
En voor serieus automatiseren schiet het nu eenmaal al gauw tekort. Als ik jou wensen zo lees, dan toch maar een automatiseringsprogramma. Mijn aanbod om de boel helpen in te stellen van jaaaaaaaaaren geleden staat nog steeds.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 19 March 2013, 15:56:59 »
Inmiddels is het hele plan voor een Nederlandse baan compleet overboord.
De Vikingen winnen bij mij Henk!   :)

Ik zal eens meer gaan lezen over de CS3.

En wat betreft dien overbodige updates: Probeer dan maar eens met de één na laatste update van Lenz een moderne sound decoder alles te laten doen. Daarmee krijg je echt niet alle functies aan de praat.

mvg,
Gert

henk

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 19 March 2013, 16:05:33 »
Nee, maar dat is dan ook het laatste dat ik wil. Ik hoef alleen maar een knop om het geluid uit te kunnen zetten in de gevallen dat een model alleen met sounddecoder wordt geleverd. Al te uitgebreide lichteffecten hoef ik ook niet. Met een MM als handregelaar sowieso geen enkel punt trouwens.
« Laatst bewerkt op: 19 March 2013, 16:22:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 19 March 2013, 16:38:40 »
Gert,
Op marklin.nl zijn seminars voor de CS3 aangekondigd. Iets voor jou? Kun je gelijk moeilijke vragen stellen  ;D
Marius
Marius

NS1100

• Offline Offline
    • Station Enschede in schaal 1:87
« Reactie #95 Gepost op: 20 March 2013, 20:34:24 »
Ik heb na alles op een rijtje te hebben gezet en veel handleidingen te hebben gelezen een keus gemaakt. Het wordt de Ecos 2.

Waarom:

- Een volledig automatische baan gaf mij geen voldoening, dus voor mij geen volledig automatische software meer.
- Mijn huidige systeem is niet voldoende geschikt voor volledige handbediening of ik moet flink investeren, dan maar liever investeren in een moderner systeem.
- Een of meerdere pendeldiensten moet wel kunnen, en is ook leuk.
- De centrale moet gebruiksvriendelijk zijn voor handbediening. Snel kiezen van locomotieven.
- Schakeltableau is ook nooit weg.
- Aanraakscherm lijkt me erg handig.
- Kleurenscherm geeft toch wel een beter overzicht dan bijv. de IB2.
- Het locbeeld moet getoond worden, dit op verzoek van een Zwitserse vriend die wel eens komt rijden. Hij moppert altijd dat hij de locomotieven niet uit elkaar kan houden, en Ned typenummers zeggen hem als zwitser niets.
- Blokmelding met Lissy of Railcom moet mogelijk zijn, je weet maar nooit wat ik later toch weer wil automatiseren.
- Smartphone als handregelaar moet kunnen. Alhoewel de Android app er nog niet uit ziet.

Dat Loconet er nog niet is heb ik nu nog geen last van, dit komt vast wel eens.

Z21 viel af vanwege mijn grote aantal Selectrix decoders die niet worden ondersteund. Tevens heb je hier nog niet de beschikking over 2 handregelaars zoals bij de IB2 en Ecos2. De app op Android vindt ik wel erg gebruiksvriendelijk en mooi er uit zien.

Groeten,
Henny

Gert1

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 20 March 2013, 20:59:35 »
Goed dat je je afwegingen met ons deelt.  (y)

Kun je misschien een linkje geven naar een website waar die apps te zien zijn?
Ik ben daar wel benieuwd naar.

mvg,
Gert

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 20 March 2013, 21:12:02 »
https://play.google.com/store/search?q=z21&c=apps

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ecos.train&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5lY29zLnRyYWluIl0.

Dit is de Android uitvoering via Internet maar je kunt ze ook rechtstreeks op je Android toestel installeren vanuit de Play Store.

Groeten,
Henny

Gert1

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 20 March 2013, 21:33:26 »
Dank voor de link. Ja, dat kan grafisch gezien nog een stuk beter. Maar het is wel een interessante ontwikkeling.

mvg,
Gert

PS: Hier heeft iemand een app draaien op zijn smartphone én tablet: http://www.youtube.com/watch?v=7TrKq6GtqWE
« Laatst bewerkt op: 20 March 2013, 21:36:22 door Noordwaarts. Reden: PS toegevoegd »

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 20 March 2013, 21:42:11 »
Tot nu toe bestuurde ik ook TrainController via de Smartphone. Deze had geen App maar werkte gewoon via Internet explorer. Inloggen met een IP adres, dat was alles. Alle functies van de pc waren beschikbaar op de Smartphone. Erg mooi gemaakt. Maar goed ik stap nu over op een ander systeem dus dit is verleden tijd.

Maar dit zijn inderdaad interessante ontwikkelingen.

Groeten,
Henny

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 22 March 2013, 10:51:29 »
De Ecos2 is inmiddels aangeschaft bij Bentink Apeldoorn. Ik kreeg er direct een cursus bij en de Ecos werd gebruiksklaar gemaakt, zoals diverse instellingen en plaatsen van de backup accu's. Ook was er koffie of thee. Dat was een prettige service en thuis kon ik gelijk aan de slag, wel zo prettig.

Mijn ervaringen volgen binnenkort.

Groeten,
Henny

Gert1

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 22 March 2013, 10:55:58 »
Nou dat klinkt erg goed Henny.
Veel plezier met het ontdekken van het apparaat.
En jouw ervaringen zal ik hier zeker volgen!

mvg,
Gert

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #102 Gepost op: 22 March 2013, 10:57:23 »
Citaat van: NS1100
...Ook was er koffie of thee. Dat was een prettige service en thuis kon ik gelijk aan de slag, wel zo prettig.

Idd, top toko daar sinds Marcel de winkel heeft overgenomen  (y) (y) (y)

@Henny, succes met je aanwinst !

Grtzz,

Karst

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 23 March 2013, 21:52:24 »
Even een eerste indruk van de Ecos2. Deze is niet veel anders dan wat ik in dit forum heb gelezen.

Het eerste wat zeker opvalt is de gebruiksvriendelijkheid. Ik zit op zolder en de handleiding ligt beneden. Ik heb hem nauwelijks nodig gehad, het wijst zich allemaal vanzelf. Alleen om de plaatjes van de locomotieven in de Ecos2 te krijgen had ik de handleiding nodig. Ik heb op zolder geen utp aansluiting wel wifi. Ik heb via de pc op zolder daarom een oude router aangesloten en deze als switch gebruikt. De plaatjes haal ik via de pc van het internet en blaas ze vervolgens via de webpagina van de Ecos2 en de router naar de Ecos2. Zelfs mijn smartphone kan nu via deze tweede wifi router de baan besturen. Via de router beneden gaf wat problemen doordat het signaal dan net iets te zwak is.

Het enige wat nog niet wil lukken is om een stabiele baanspanning te krijgen. Deze staat op 18 volt maar de ledverlichting van alle 28 wagons flikkerde behoorlijk, ondanks dat ze allemaal een elco aan boord hebben. Wanneer ik nu het Motorola protocol aanzet met assymetrische spanning dan wordt het een stuk minder. Ik heb er dikker luidsprekerkabel aan gezet maar dat maakte niet uit. Op dit moment dus nog een wazig probleempje.

Verder had ik een keer een hanger en moest hem opnieuw opstarten, net een pc :o

Ook 1 locomotief loopt nu niet meer goed. Deze staat te hakkelen en rijdt niet weg. Opnieuw programmeren heeft niet geholpen. Dit is een DCC decoder met Susi sound decoder. Probleempje voor later.

Het was een hele, overigens leuke, klus om 31 locomotieven met plaatje en soundfuncties in te voeren maar de grootste klus is nu geklaard.

Al met al werkt het allemaal zeer comfortabel en na 2 dagen gebruik ben ik er helemaal mee vertouwd. En startproblemen heb je natuurlijk altijd.

Groeten,
Henny

Gert1

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 23 March 2013, 21:56:18 »
Dat klinkt alvast heel goed Henny. Ander goed nieuws in natuurlijk dat jij nu wél volledig toegang tot het ESU-forum hebt, omdat je het ECOS-nummer kunt gebruiken. Wellicht eens op dat forum kijken wat de oorzaak kan zijn van die niet stabiele spanning?

mvg,
Gert