Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van station Laarbeek H0 door Dennis94
Vandaag om 13:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:20:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Karben
Vandaag om 13:17:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 13:16:41
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:01:48
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 12:58:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:11
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
  

Auteur Topic: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke  (gelezen 7677 keer)

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Gepost op: 27 June 2007, 11:26:48 »
Gegroet!

as Zondag wil ik graag langs het wandelpad tussen Hohtenn en Ausserberg de Bieschtalbrücke bekijken en "beleven". Nu ben ik met de auto en vraag ik me dus af of ik beter bij Aussenberg of Hohtenn kan beginnen ??? Weet iemand ook hoever het ongeveer lopen is?

Groeten, Tjeerd
(die hoopt dat er nog genoeg treinen rijden over de berg, nu de tunnel net open is...)
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2007, 12:21:02 »
Misschien kun je deze vraag beter stellen bij rolandrail. (www.rolandrail.net) want daar zitten veel meer mensen die veel afweten van grootspoor en heb je meer kans dat ze het antwoord weten.
Voor grootspoorfoto's zie site

HarryS

  • Gast
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2007, 19:26:34 »
Beste Tjeerd,

De wandeling kan ik je van harte aanbevelen. Prachtige route.
Ik heb van Hohtenn naar Ausserberg gewandeld. Waarom niet je auto in Brig zetten en dan met de trein naar Hohtenn? Het is een klein eindje en kost niet veel. Ikzelf heb de tijd genomen voor de wandeling met de nodige foto-pauzes bij o.a. Luogelkin-viaduct, Bietschtal-brug. Het ligt ook een beetje aan de route die je kiest. Bij een restaurant (bij een tunnel-ingang)kun je een "lage route" nemen en een "hoge". Als je de hoge route kiest, dan kijk je op een gegeven moment van boven op de Bietschtal-brug, die je dan heel laag in het dal ligt. Bij de lage route ga je door enkele korte tunneltjes.
Zorg wel voor goede schoenen en loop bij droog weer.
Er rijden voorlopig nog wel treinen over de oude route. De nieuwe tunnel is op 16 juni in gebruik genomen en nog niet volledig gebruikt. Pas met ingang van de nieuwe dienstregeling in december gaat het meeste verkeer door de nieuwe tunnel.

Veel plezier tijdens de wandeling.

Groetjes

Harry Stipkes

Anoniem

  • Gast
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2007, 19:29:54 »
Als je naar de Bietschtalbrücke wilt is het beter om in Hohtenn te beginnen, dan loop je namelijk (per saldo) naar beneden. Volgens de BLS staat er 3 uur voor van Hohtenn naar Ausserberg, ik heb er drie weken geleden een uurtje of 6 over gedaan, ernstig op mijn gemak en af en toe lange spotpauzes (en natuurlijk een pauze bij de Rarnerkumme). Als je uitsluitend voor de Bietschtalbrücke komt, kun je beter je auto bij voornoemde Rarnerkumme neerzetten, of anders in het dorp St. German. Maar dat zou zonde zijn, dan mis je het Luogelkinnviaduct ;D.

Overigens ben je twee weken te laat, de basistunnel is open...nu is er weliswaar nog wel aardig wat verkeer dat nog niet door de tunnel gaat, maar toch.

Edit: Harry was me voor...wat de 'hoge' en 'lage' route betreft...de 'lage' route heeft als voordeel dat je ook over de brug zelf loopt...aparte beleving als er een zware goederentrein langsrijdt (maar minder aan te raden als je hoogtevrees hebt). Dat restaurant is de Rarnerkumme.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2007, 19:32:44 door Wesley »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2007, 20:37:58 »
Hoi Tjeerd

Ik kan je alleen nog succes wensen, en een beetje jaloers zijn :)

Groeten Jeroen

Aan de noordzijde heb je ook zo'n wandelroute, Bahnlehrpfad tussen Bergun en Preda (Gr)  is ook zeer aan te bevelen.

Hohtenn - Ausserberg 2x gelopen
Bergun-Preda zeker 3 x gelopen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

HarryS

  • Gast
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2007, 20:45:25 »
Hello people,

Ik koos toen de hoge route, maar welke je ook kiest, je kunt altijd even de brug oplopen. Een belevenis als er dan een zware goederentrein met (toen) 2x BLS Re 4/4 over komt gereden.
Als je wat last van hoogtevrees hebt, vooral niet naar beneden kijken.
Er hangt ook een groot bord met gegevens over de brug.

@ Jeroen
Bergün Preda heb ik vorig jaar gedaan. Ook een prachtige wandeling.
Veel viaducten en keerlussen. Hoewel ik dit jaar weer naar Graubünden ga,
kom ik nu slechts over de Albula-lijn. Nadruk zal dit jaar liggen op de Bernina-lijn.

Groetjes

Harry Stipkes

Edwin v T

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2007, 22:06:48 »
hallo allemaal,

ik weet niet of jullie het erg vinden maar ik wil ook ff mijn ervaring op de bietschtalbrügge vertellen. ik ga elk bijna elk jaar naar Zwitserland en ga dan altijd een dagje foto's maken met mijn ouders op de bietschtalbrügge. we gingen dan naar dat restaurant en namen eerst de hoge route en daarna over de brug en dan de lage route. ik stond op de brug toen er twee keer re 4/4 voorbij kwam met een goederen trein. ik deed net als bij een vrachtwagen met mijn arm zwaaien. het gevolg: een toeterende trein midden op de bietschtalbrügge. als je echt voor de bietschtalbrügge gaat kan je dus ook dit rondje doen. de hele wandeling wil ik ook nog eens gaan doen lijkt me erg mooi.

groetjes edwin.
De ACTS 1251 bouwen in schaal 1:25.

Anoniem

  • Gast
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2007, 22:17:41 »
@ Harry: das ook weer waar, maar dan moet je wel een stukje teruglopen.

In het algemeen: De Bietschtalbrücke is niet het beste fotopunt van de Südrampe, zo ingeklemd tussen twee tunnels. Dus als je voor de plaatjes gaat, zou ik méér wandelen dan alleen een rondje om de brug ;D. En oh ja: neem zonnebrand mee, er is op bepaalde plaatsen nauwelijks beschutting  8).

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2007, 22:44:14 »
Veel plezier en geniet er nog van nu het nog enigzins kan.    Voorm ij is er een groot stuk nostalgie verloren gegaan met die  basistunnel.  Ben er helaas niet meer tijdig geraakt.    dit jaar doe ik de Gotthard maar  ;D

Hierbij enig sfeerfoto's door mij genomen van wat was....en hopelijk nog steeds een beetje is  :-[






Zijn wel geen fototechnische hoogstandjes...had toen trouwens nog een zeer oude digtiale camera met diskette....ondertussen ook al vergane  glorie  ;D

Peter
Petdig1

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2007, 23:06:36 »

Edit: Harry was me voor...wat de 'hoge' en 'lage' route betreft...de 'lage' route heeft als voordeel dat je ook over de brug zelf loopt...aparte beleving als er een zware goederentrein langsrijdt (maar minder aan te raden als je hoogtevrees hebt). Dat restaurant is de Rarnerkumme.

Die uitspraak heb ik vaker gehoord maar de hoge route is ook niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Toch is hij zeker de moeite waard.
Met de auto naar Hohtenn is geen aanrader. De weg is smal, je komt de bus tegen en met een beetje pech zijn de parkeerplaatsen allemaal al vlot bezet. In ausserberg is iet s meer plaats.
Begin vroeg, neem er de tijd voor en neem vooral water mee. Het kan erg warm zijn op de zuidhelling.
 

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2007, 09:20:24 »
ik stond op de brug toen er twee keer re 4/4 voorbij kwam met een goederen trein. ik deed net als bij een vrachtwagen met mijn arm zwaaien. het gevolg: een toeterende trein midden op de bietschtalbrügge. als

Wanneer was je daar? Ik toeter/fluit haast altijd als er iemand staat te zwaaien. Ik probeer altijd met langzame snelheid over de brug te rijden voor de fotograven. Lukt weliswaar niet altijd, maar 8 van de 10 keer komt het wel zo uit. Zet je de foto anders ff online?

Groeten uit Zwitserland

Bas

Anoniem

  • Gast
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #11 Gepost op: 28 June 2007, 13:01:27 »
Die uitspraak heb ik vaker gehoord maar de hoge route is ook niet geschikt voor mensen met hoogtevrees.

Daar heb ik nooit uitspraak over gedaan, want ik ben altijd te lui geweest om de hoge route te doen ;D. Daar heb ik dus geen ervaring mee.
Ook heb ik nooit gezegd dat je je auto in Hohtenn moest zetten, alleen dat je daar beter kunt beginnen met wandelen ;).

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2007, 13:09:12 »
Hallo Bas,

Hoe staat het verlopig met het verkeer op de zuidhelling? Word dit alleen het lokale stoppertje en een IC naar Goppenstein en Kandersteg. Of blijft er meer te beleven?

Gr Arnout.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #13 Gepost op: 28 June 2007, 13:44:10 »
Word dit alleen het lokale stoppertje en een IC naar Goppenstein en Kandersteg. Of blijft er meer te beleven?

Gr Arnout.

Hallo Arnout

Hoewel een flink stuk minder, zal er toch nog wel goederenverkeer blijven. Met name de treinen Zuid Noord zullen over de berg gaan, ivm beperkte capaciteit van de tunnel. Per uur kunnen drie goederentreinen van Frutigen naar Visp rijden. De rest zal over de berg moeten gaan.

Groeten

Bas

Edwin v T

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Wandelpad langs BLS zuidhelling en Bieschtalbrücke
« Reactie #14 Gepost op: 28 June 2007, 13:48:37 »
hier een foto. bij de tweede wagon sta ik. en sorry het was er maar een :-[
http://img150.imageshack.us/img150/3425/bietschtal006ll0.jpg

en deze toeterde ook.

http://img181.imageshack.us/img181/8046/bietschtal010zw4.jpg
http://img181.imageshack.us/img181/7195/bietschtal011mw2.jpg

zo'n re 4/4 en re 6/6 samen en je staat er twee meter vanaf is wel een gaaf gevoel. 8) het was afgelopen zomer (2006 dus ;))

ps die laatste trein rijd voor Zwitserland aan de verkeerde kant. hoe kan dat ??? arnout weet jij het misschien.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2007, 13:51:16 door Edwin v T »
De ACTS 1251 bouwen in schaal 1:25.