Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 12:38:33
Lodewickshaven door cor_b
Vandaag om 12:36:13
Roco 290 digtaliseren door schipcas
Vandaag om 12:23:04
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 12:22:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Hatsune Miku
Vandaag om 12:18:46
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 12:04:02
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Joz
Vandaag om 10:47:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:02:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
  

Auteur Topic: Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte  (gelezen 25563 keer)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Gepost op: 18 February 2013, 16:10:07 »
Na altijd maar korte bochtjes maken op mijn testovaal wil ik ook wel eens treinen met mooie rijtuigen laten rijden.

Evengoed blijft mijn ruimte zeer beperkt en een echt vaste opstelling is niet haalbaar. Ik heb niet eens een extra kamer in mijn appartement. Het idee is nu om een semi vaste opstelling te maken waarbij opstelsporen in een vaste kast staan. En dat daar een ondiep scenerygedeelte voorgehangen kan worden. De mogelijkheden blijven beperkt maar toch denk ik nu een plan te hebben waarbij treinen rondrijden en er ook nog afgewisseld kan worden.



1 vaste kast
2 te bouwen vast meubel voor keerlussen
3 demontabel koppelstuk
4 afneembaar scenerydeel, de showbak zeg maar. Dit wordt gemaakt als een soort van 3D schilderij van 27 cm diep dat integraal aan een wand gehangen kan worden.

Alleen bak 4 krijgt aankleding, de rest is slechts technisch spoor.

Zoals te zien moet ik klimmen. De helling is maximaal 3% en dat alleen op de rechte stukken.
De keerlus in licht blauw had een venijnige keerlus S-bocht maar met toevoeging van een recht deel lijkt dit euvel getackeld.
Door beperkte ruimte ben ik beetje gebonden aan R1. Het is erg krap maar vooralsnog niet onmogelijk. Racen is niet mijn bedoeling. Het achterste opstelspoor in de kast is net genoeg om een trein met 5 rijtuigen te parkeren. Ook de keerlus rechts kan nog net een dergelijke trein herbergen zonder meteen z'n koppie te laten zien als het achterste rijtuig nog aan het verdwijnen is. Langere treinen zijn niet haalbaar binnen de gegeven ruimte.

test met de tegenboog
En jawel, het is mijn bedoeling een Ardennen Express te kunnen laten rijden, dus je kunt wel raden wat voor scenery ik aan denk. Maar dat is lange termijn.

Er zitten technisch gezien twee keerlussen in maar ik heb al de Extreme modules aangeschaft dus dat moet geen probleem zijn. Maar desnoods stap ik over op een tweesporige bocht aan de linkerkant. Maar ik vind het idee van de baanversmalling daar wel een mooi beeld geven. En het wordt wat uitdagender in de techniek om de treinenloop te coördineren.

Nog wat virtuele plaatjes die de niveaus laten zien







In Scarm is nu getekend met Fleischmann profi rails. Maar ik wil in het zicht Peco flexrail gaan gebruiken. Mogelijk dat het schaduwstation en de bochten wel opgebouwd worden uit profi rails.

Alvast de onderbouw voor vak 2, met wat aanpassingen vanwege een hoekje in de muren.


Nou, dit wordt mijn ultieme poging om toch nog eens wat moois te kunnen laten rijden op de beperkte ruimte die ik heb. Groter dan dit kan ik het niet maken. Deze week eens wat plaatmateriaal halen om de onderbouw uit te leggen zodat ik de dingen eens kan gaan opstellen.

« Laatst bewerkt op: 18 February 2013, 16:41:54 door Maarten »
met de groeten van Maarten

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2013, 16:18:50 »
Das wel creatief bezig zijn met de beschikbare ruimte. ben wel benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

Roelco

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2013, 19:36:58 »
Zeker een creatief plan. Je moet toch wat met de beperkte ruimte  8)

Maar je hebt toch wel een behoorlijk aantal overgangen van deel naar deel. En die liggen vrijwel allemaal in de bogen. Niet echt ideaal. Bij een modulebaan zie je vaak al dat het goed aansluiten van de rails tussen de verschillende bakkan al lastig kan zijn. Heb je hier al een goede passing voor bedacht die ook op termijn blijft werken?

Verder valt me op dat vrijwel alle rails op een helling ligt, inclusief je opstelsporen. En je schrijft dat de helling maximaal 3% is op de rechte stukken. Liggen de bochten dan op hetzelfde niveau?
Gezien de beperkte lengte, weet je zeker dat het dan 3% is. Ben je niet in de war met 3 graden (ca. 5.2%) ?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2013, 19:42:58 »
Ha Eric, Scarm rekent het % voor me uit, dus daar vertrouw ik op.

Wat het inpassen betreft, alleen bak 4 en de verbinding 3 moet demontabel zijn. Bakken 1 en 2 zijn vaststaan, dus tussen 1 en 2 ligt de verbinding gewon vast.

Maar fijn als mensen meekijken als er iets gewoon niet zou kunnen.
met de groeten van Maarten

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2013, 23:06:59 »
Kleine aanpassing waardoor ik minder diepte nodig heb. Alle stijgingen nog eens nagelopen en alles is maximaal 2,5% nu op de rechte stukken vooraan, maximaal 2% achteraan. Op de opstelsporen daalt alles met de loc voorop, zodat rijtuigen als ze per ongeluk los zouden koppelen nooit zelfstandig de helling afglijden. De slinger in het achtergedeelte wordt in het werk zelf subtieler uitgevoerd is de bedoeling. Oh, de baknummers eventjes vergeten nu  :)

met de groeten van Maarten

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2013, 01:16:00 »
kleine verlevendiging van het voorgedeelte.



In rode cirkeltje aangegeven dat dat stukje van de schaduwkeerlus in bak 2 blijft. In bak 4 wordt een uitsparing gemaakt zodat daar geen lastige contactissues ontstaan.
Bak 4 heeft nu 3 railstukken die gekoppeld moeten worden bij het plaatsen.
met de groeten van Maarten

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2013, 21:43:46 »
ook deze zal ik volgen
Ik hoor wel van je
en houden contact (y)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2013, 21:45:58 »
doen we Jerry,
en bij mij starten projecten enthousiast en dan krijg ik het weer druk, en dan leeft het weer op, en dan....
 8)
met de groeten van Maarten

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2013, 21:50:24 »
 :o klinkt bekend ;D
je zag waar ik mee bezig ben
1-2 1000 dingen
 ???had je doekjes voor of van ::)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2013, 09:34:17 »
De onderbouw voor de keerlus is bijna klaar. In die bak laat ik de baan al meehellen zodat de hellingbaan die erop aansluit geen rare knik krijgt. Voor een soepelere loop dus.

Onder de keerlusbak moet ik reflectorisolatie aanbrengen omdat hij boven de radiator hangt. Niet ideaal maar ik heb gewoon nergens anders in huis de ruimte om een dergelijk project aan te leggen. Dus het moet maar zo.

Nu eerst de constructie. De bak ligt op een richel in de achterwand en krijgt vooraan twee poten.
Volgende stap is zijwand van de kast uitzagen en de rijvloer op de keerlusbak aansluiten. En dan overal de rijvloer netjes monteren.






met de groeten van Maarten

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2013, 13:53:18 »
maarten
wat je vertelde ,is dat met de keerlus dus de bedoeling om die los te kunnen koppelen en de rail door te slijpen
Ziet er wel netjes uit zo

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2013, 01:06:10 »
De keerlus blijft vast gekoppeld aan de kast er links naast. Tenminste dat is voor nu het idee. Tenzij ik alsnog vind dat het teveel meubel in die hoek is en ik het alsnog afkoppelbaar ga maken. Maar dat vraagt dan een hoop zorgvuldigheid.
met de groeten van Maarten

maartster

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #12 Gepost op: 26 February 2013, 22:19:24 »
ik ben zeer benieuwd naar je vorderingen !
ziet er goed uit zo.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2013, 13:57:07 »
De onderbouw van de zijbak is klaar. Ophanging aan kast en muren, dus zonder poten. Nog een beetje verstevigen maar moet zo wel werken.
Zichtbaar is ook het kleine stukje schuin wat straks achterin de scenerybak doorloopt. Op deze manier scheelt dat een aantal complexe aansluitpunten.



Nu de onderbouw in de kast gaan maken en de aansluitingen verrichten. Dan is het schaduwgedeelte klaar voor het leggen van de rails. En het nadenken en uitvoeren van secties en blokken.
met de groeten van Maarten

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Ardenner baanplan - semi vaste opstelling - rijlengte
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2013, 15:16:28 »
Met een doorkijkje vanuit de kast ernaast met uitgezaagde opening.

met de groeten van Maarten