Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: De volgende Hanomag  (gelezen 11902 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
De volgende Hanomag
« Gepost op: 18 februari 2013, 09:27:06 »
Na de Hanomag zoals Johan hem gebouwd heeft, heb ik mij ook op het kitje mogen storten.
Ik heb een paar GM&S spudjes op de kop getikt en één ervan gebruikt om mijn Moors trammetje te motoriseren. Het wordt dus een conversie naar normaalspoor.
Zo zijn we begonnen (foto van een medebouwer):

Dan een eerste verflaagje en even proefpassen. Wel 2 extra nokjes op de aandrijfunit geplakt om hem te centreren, maar het gaat prima: mits je wat extra ruimte rond de wielen creërt door de beplating dunner te vijlen.

Het lijkt al een trammetje zo:

Inmiddels traditie: een blikken buitenkant van een penlight in vorm kloppen als ketel met vuurkist:

Dan zwart spuiten en vullen met lood, spudje in het chassis bevestigen (na het spuiten van de wielen) en een aansluitprintje maken om wat lampjes te kunnen aansluiten, maar ook om eventueel later een kleine decoder te kunnen inbouwen.

Bij de eerste proefrit blijkt meteen de zwakte van de spuds: een erg korte basis en ook nog geen compensatie. Dus op elke wissel en stofplek hikt het apparaat, mede door het ontbreken van een vliegwiel. Nu heb ik met mijn "Arend" goede ervaringen opgedaan door in het korte aangedreven rijtuigje extra slepertjes aan te brengen in het midden tussen de assen. Dezelfde constructie heb ik ook bij dit spudje toegepast: de contacten komen uit een Marklin sleper, die hebben immers ervaring met skieën  ;D Vanaf de zijkant nauwelijks zichtbaar, alleen schuin zijn ze min of meer te zien onder de bak.

En voila: zo wordt het als de boel in elkaar zit, en het rijdt ook eens verdienstelijk met de extra contactpunten (y)

Nu de boel afwerken met schildjes, koppelingen en een laagje matte vernis. Overigens zit de kap hier nog los, die sluit straks beter aan.
Wordt vervolgd..

Heb ik een vraagje aan de experts: wat is een realistische dakbedekking, is donkergrijs bitumenlook met fijne zandkorreltjes aanvaardbaar?

« Laatst bewerkt op: 18 februari 2013, 09:30:22 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2013, 09:57:12 »
gewoon je dak slecht spuiten. lijkt het ook al op bitumen :)
ik heb het grijs gespoten, fijn anita decor poeder erin met een zeeteefje, en gedroogborsteld met dessert yellow en zwarte roet vegen bij de schoorsteen.
Het kan aan mij liggen, maar staat ie niet wat hoog op zijn peutjes ?? volgens mij mag ie nog wel wat zakken zodat je de wielen wat minder ziet, of blijft ie dan ook net zoals bij het ons op het straatspoor hangen  :-[ :-[  :).
Mvg Marty,

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2013, 10:05:49 »
Prachtig locje! Complimenten  (y)
Ben het wel met Marty eens, hij/zij lijkt wat hoog op de pootjes te staan. Als je naar deze foto van een identieke loc van de Probolinggo Stoomtram Mij, dan zijn de wielen niet te zien:


(repro van fabrieksfoto, eigen collectie)

Eelco

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2013, 10:19:39 »
Deze foto heb ik inderdaad ook in het 'archief', voordeel wat deze versie heeft is dat er een extra deel plaatwerk onder de luiken zit, bij de kit zijn de bufferplaten langer dan de zijschorten. Maar in totaal kan hij best nog wel wat zakken denk ik.
Moet ik wel ff een kleinere dom opscharrelen maar de ketel heeft toch nog geen zandkist en leidingen, dus 't is nog aan te passen allemaal.
En het dak wordt dan grijsbruin met rookaanslag ;D ik heb de waarheid toch al wat geweld aangedaan met de normaalspoor conversie.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2013, 10:21:20 »
Ik zou 't locje ook wel willen bouwen, maar hij past niet tussen mijn andere Nederlands Indische modellen. Die zijn gebouwd in 1:66,6.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2013, 11:04:19 »
Bes, kijk ff naar mijn foto's die ik ergens geplempt heb, daar zit niet die extra strip onderaan, en zie je de wielen ook bijna niet.
Eelco, ik denk dat de schaal zo is aangepast voor Johan :), paar van die getinte preisertjes erin met een grote hoed op en karre maar door indoland  :)
Mvg Marty,

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2013, 12:17:12 »
Kleinere wielekes wil ook nog wel es helpen Bessel, zo op de foto zien die er overbemeten uit. Niet raar, de meeste spuds zijn bedoeld om treinstellen mee aan te drijven.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2013, 12:31:05 »
De wielen horen natuurlijk kleiner te zijn, maar vooral dichter bij elkaar te staan, het zal in deze versie toch een kwestie worden van het compromis. Overigens moet de lok zeker nog een stuk zakken, de bufferbalk hoort ongeveer op de grond te liggen. Op de Duitse site Buntbahn.de staat een duidelijke aanwijzing: foto uit Aardenburg anno vroegâh.


Ook is een ploegje (Poolse?) techneuten eens zo aardig geweest van zo'n apparaat wat overtollig plaatwerk af te slopen. Dat geeft een heel aardig zicht op de technische kant van het locje (bron: eveneens buntbahn.de) :

« Laatst bewerkt op: 18 februari 2013, 12:33:00 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2013, 12:34:17 »
Pools? Indonesiërs bedoel je  ;)


Zelfde type loc, PNKA C2505, ook zonder de schortplaten. Foto uit eigen collectie.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2013, 12:38:45 door NS8714 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2013, 12:38:06 »
 ;D ;D Ach, de heren helpen ons in elk geval aan wat meer inzicht mbt de bouwwijze van het apparaat. Dat de rookkastdeur aan de buitenkant zit is al apart, nu zien we ook het drijfwerk en cylinders (y)
RETROBAHN A.G.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2013, 16:38:14 »
 :-X Um, Jammie, HELLUPPP,
Wat leuk en wat mooi gebouwd...
Hooggewaardeerde Echte Kenners: sorry, maar ik zie bij die (O zo mooie en leuke) "Kastenloks" nooit het verschil tussen een Backertje, een Breda [toen ze nog niks met Ansaldo te maken hadden ;) ) of een Hanomag: ongetwijfeld Mea Culpa, maar bedenk dan wel: ik vind ze allemaal even lief... :-*

Dit soort lokjes is inderdaad wat menigeen associeert met 'stoomtram' en JA, dan heb ik mij ook even verbaasd over die hoeveelheid techniek die onder die beplating verborgen is...

Ik blijf lekker meegenieten; heb als "goed voornemen", dat ik dit niet óók nog ga bouwen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2013, 21:25:19 »
Hooggewaardeerde Echte Kenners: sorry, maar ik zie bij die (O zo mooie en leuke) "Kastenloks" nooit het verschil tussen een Backertje, een Breda [toen ze nog niks met Ansaldo te maken hadden ;) ) of een Hanomag: ongetwijfeld Mea Culpa, maar bedenk dan wel: ik vind ze allemaal even lief... :-*
Ik kan dat nu helemaal niet meer begrijpen hoe dat in godsnaam mogelijk is, maar voordat ik me erin verdiept had zat ik een beetje in hetzelfde schuitje. Ongelooflijk, want de verschillende fabrikaten hebben erg veel verschillen. Hoewel er ook wel lokjes zijn die duidelijk dingen "geleend" hebben. Net zoals Backer en Rueb ook goed gekeken hebben hoe anderen hun locomotieven bouwden.

Mooi werk, Bessel. Ben benieuwd naar de nummerschildjes.  ;)

@Marty: jij hebt ook al een model rijden? Heb je daar hier al foto's van gepost?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2013, 22:03:59 »
klopt, ik heb nog een van de eerste modellen gemaakt, die nog iets te groot was, ik geloof 1:76 ofzo
Ik heb er een halling onderstel onder, en die blijft op het straatspoor in het stadje hangen  :-[
Hij is nog niet helemaal afgewerkt, omdat ik er nog niet geheel uit ben hoe ik alles vast kan zetten, maar ook weer los kan ahlen als dat moet
Hij is al wel gespoten in mat zwart, vondt ik ook wel een geinige kleur, en Het tuinpad is toch al fantasie.
In Walferdange kon ik er wel leuk mee spelen, als ik op een bepaalde plek genoeg gas gaf kon ik het kapje van het onderstel afkiepen, en probeerde ik het kapje in de sloot te mikken , soms moet je wat als treintje spelen je eigenlijk binnen 4 minuten verveelt  ;D
Er zijn dus nog geen foto's van moet nog een keteltje is en wat detaisl erop, en ik heb nog 1 setje liggen die gebouwd moet worden, maar ook de iets te grote maat dus
De nieuwe setjes zijn nu wel 1:87 en is makkelijker te bouwen nu, ik denk dat je in een uurtje of 2 de hele kit in elkaar blaft
Mvg Marty,

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 984
    • J.M.Models
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2013, 01:57:08 »
Hé, da's leuk. Ik had dit draadje gemist doordat ik nu driftig bezig ben met de LTM rijtuig. Aangezien ik nu even toch niet kon slapen, zie ik het verhaal nu pas voor het eerst.

De schaalgrootte: tja, mijn allereerste tekening was een misbruikte fotokopie die vervolgens in PDF was omgezet zonder ook maar 1 enkele afmeting weergave.
Dat was inschatten dus.
De vraag kwam van een mede-hobbyist of ik wou proberen om er een modelkapje van te maken. Dat was nog een heel gepuzzel omdat ik toen nog geen goede afbeeldingen van de lok had (en ook niet wist, waar te zoeken).

Door de bouwer van het model steeds weer wat wijzer geworden en daarom later aangepast.

Zo zie je maar, dat er uit heel weinig informatie toch best een leuk modelletje uit ontstaat. Ik ben geen proffesionele modelbouwer en ik probeer toch mijn best te doen.
Zo kunnen wij modelbouwers elkaar ook helpen toch?

Groet, J, Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De volgende Hanomag
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2013, 06:40:44 »
Ik moet er ook nog aan beginnen, ik heb de kleinste uitvoering. Het is een mooi lokje.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.