Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Paulus1201
Vandaag om 23:25:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 23:24:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Welke schaal en meer?  (gelezen 4318 keer)

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Welke schaal en meer?
« Gepost op: 21 June 2007, 10:50:50 »
Ik heb in mijn jeugd altijd in HO gereden. Dat beviel prima en eigenlijk trekt me deze schaal nog steeds het meest. Jullie raden het al: ik ga weer beginnen!

De zolderruimte die ik tot mijn beschikking heb is: 10.50 x 5.50m. Het dak loopt schuin dus ik verlies wat ruimte. Welke hoogte moet ik minimaal aanhouden? Is een hoogte van 1.70m voldoende als achterwand?

Als ik rekening hou met een hoogte van 1.70m hou ik effectief 8.50 x 3.50m over.

Mijn voorkeur gaat uit naar een baan met een natuurlijk spoorverloop, een tweesporige hoofdbaan en een enkelsporige zijlijn. In Ho is dit allemaal wel te realiseren, maar echt ruime boogstralen zijn pas goed in N te maken. Ik sta dus voor een dilemma: Ho of toch N?

Bij een wat kleinere ruimte was de keuze makkelijker geweest, namelijk voor N gaan. Omdat de ruimte toch best groot is, vind ik het moeilijk om een keuze te maken.

Wie helpt me knopen doorhakken?

Bedankt,
Harry

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2007, 11:04:17 »
Harry, ik denk dat je met de effectieve ruimte van 5,5x3,5 voldoende plaats hebt voor Ho. Natuurlijk zullen de N-spoorders wel een andere mening hebben maar daar moet je maar niet naar luisteren ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2007, 11:21:08 »
Pffffffff moeilijke vraag.

Zelf rij ik H0 (baan straks 6x6,5 meter) maar eigenlijk had ik eerst N in gedachten voor die ruimte met jou argumenten (boog van bochten enz enz). Heb voor H0 gekozen omdat de ruimte (mijn schuur) voor N waarschijnlijk te storings gevoelig zou zijn. Ben echter blij met de keuze die ik gemaakt heb hoor.

Kees-Jan

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2007, 13:36:35 »
Bedankt voor jullie snelle reacties  :)

De keus is mischien iets makkelijker te maken als je het volgende bedenkt.
De baan wordt een u-vorm. De lengte is 8.50m en de beide poten 3.50m.
Het station op de zijlijn moet een doorgangsstation worden. Een kopstation is in Ho goed haalbaar, maar volgens mij is een doorgangsstation wat lastiger te maken. Het wordt dan ofwel een kort station, ofwel een minder realistisch spoorverloop.

In N ziet het er natuurlijk heel anders uit, want dan voldoet 3.50 prima denk ik.

Zit ik op het goede spoor?

Oh ja, vergeet de vraag over de hoogte niet te beantwoorden  ;)

Bedankt weer,
Harry

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2007, 13:49:59 »
Hallo Harry,

Wat betreft schaal zou je eens kunnen afvragen wat je wilt gaan rijden daarbij is denk ik belangrijk vooral de heuvels en bergen erin te passen.
Zeker als bv naar Zwitsers/oosterrijks voorbeeld wilt gaan rijden.
Rij je Nederlands voorbeeld heb je minder last van de hoogte voor de aankleding van de baan. Al is nederland nooit echt vlak.

Goed voorbeeld is de Boppardbaan van Jeroni die heeft het schuine dak er goed in verwerkt , door via een spiraal lager te komen en schaduwstation laag te maken veel ruimte gewonnen, trouwens een N-baan.

Nog een aandachtspunt is de makkelijkheid die je wilt met het bouwen denk daarbij aan de houding die je moet innemen  voor de werkzaamheden , diepte van de tafel werk je  van 1 kant of van 2 kanten er aan kunnen werken.

Gr Alexander

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2007, 14:15:07 »


Misschien is een M-baan een idee?
Hoogte van 1.70 mtr lijkt mij voldoende.
In HO is de diameter van een cirkel waarop je redelijk kan rijden algauw 90 cm.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2007, 14:22:06 »
Oh ja, vergeet de vraag over de hoogte niet te beantwoorden  ;)

Zie ook vooral:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4820.msg70688#msg70688
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2007, 15:08:03 »
Ik zou gewoon H0 doen. Heb je ook veel meer keuze aan matrieel. Hoewel er voor n ook genoeg is. Ook vind ik de H0 modellen gedetailerder
Voor grootspoorfoto's zie site

ReesCees

  • Gast
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2007, 15:43:05 »
met 6,5 meter kun je makkelijk een groot station (perron van meer dan 4 meter) wegleggen hoor.

Kees-Jan

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2007, 16:19:35 »
Beste Harry,

Ik denk dat als je in een twijfel geval zit, je even moet kijken naar de andere dingen die belangrijk kunnen zijn.

Kijk bijvoorbeeld of het gewenste materieel in beide schalen verkrijgbaar is.
Dat kan natuurlijk al een doorslag geven.

Kijk ook welke thema's je wilt en hoeveel ruimte die innemen. Groot realistisch station, zeer ruime bochten (met andere woorden realistische bogen) en bijvoorbeeld een stuk grote stad met industrie waar je meerdere vormen van goederen overslag wilt riekt meer naar N spoor.

Wanneer je denkt aan een pittoresk station met bochten die in de alpen meer normaal zijn en een klein schattig dorp zou natuurlijk in beide schalen kunnen.

Wat betreft de hoogte hangt het af wat je wilt. Waar wil je hogere bergen en of hoogbouw hebben? En dan kijken wat er van terecht komt in beide schalen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2007, 17:06:27 »
Of je neemt TT.


Nee, dat is geen echte schaal ;) Die ruimte is mooi groot voor N, kan je lekker veel kwijt. Al kan ik wat bevooroordeeld zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #11 Gepost op: 21 June 2007, 21:49:57 »
Sja, welke schaal je gebruikt ligt ook een beetje aan je wensen. Wil je een realistische baan bouwen met een echt hoofdspoor, kan je beter voor N gaan. Met HO kom je dan eigenlijk ruimte te kort voor een beetje realistische lengte trein op een realistische lengte peron. Wil je een realistisch zijspoortje maken, kan je wel HO nemen. Je kan met N meer op eenzelfde ruimte als met HO, al is HO makkelijker qua zelfbouw en zo.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #12 Gepost op: 21 June 2007, 22:07:47 »
Bedankt weer!
Het is duidelijk dat iedereen natuurlijk zo zijn eigen voorkeuren heeft. Het dilemma waar ik mee zit is in ieder geval duidelijk genoemd.
Het voordeel van N is een meer realistische en natuurgetrouwe sporenverloop (in ieder geval meer dan bij Ho).
De nadelen zijn de beperktere keus in materiaal en de mindere detaillering.

Ik was vandaag nog even bij Rail2000 in Breda (die overigens waarschijnlijk de eerste Fl* shop-in-shop van Ned krijgt vertelde de verkoper). De treinen in Ho zijn dan voor mij toch een stuk aangenamer om naar te kijken.

Jullie hebben me in ieder geval weer stof tot nadenken meegegeven...

Harry

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #13 Gepost op: 21 June 2007, 22:09:34 »
Heb vroeger N gehad en hoewel je inderdaad een fraaie baan kunt aanleggen, vond ik het *te* groots. Liever heb ik iets wat ingezoomd, dus H0. Tevens prettig voor de ogen... Bij N krijg ik altijd dat helicopterview gevoel. Bij H0 heb ik meer het gevoel dat ik er middenin zit.

Maar da's voor een ieder anders.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Welke schaal en meer?
« Reactie #14 Gepost op: 21 June 2007, 22:21:00 »
Als fervente N-rijder ben ik dát wel met Stig eens.

J