Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Paulus1201
Vandaag
om 23:25:43
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 23:24:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 23:00:05
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
Vandaag
om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
Vandaag
om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
Vandaag
om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
Vandaag
om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte
door
william_2
Vandaag
om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
Vandaag
om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Welke schaal en meer?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Welke schaal en meer? (gelezen 4318 keer)
hvh
Offline
Berichten: 37
Welke schaal en meer?
«
Gepost op:
21 June 2007, 10:50:50 »
Ik heb in mijn jeugd altijd in HO gereden. Dat beviel prima en eigenlijk trekt me deze schaal nog steeds het meest. Jullie raden het al: ik ga weer beginnen!
De zolderruimte die ik tot mijn beschikking heb is: 10.50 x 5.50m. Het dak loopt schuin dus ik verlies wat ruimte. Welke hoogte moet ik minimaal aanhouden? Is een hoogte van 1.70m voldoende als achterwand?
Als ik rekening hou met een hoogte van 1.70m hou ik effectief 8.50 x 3.50m over.
Mijn voorkeur gaat uit naar een baan met een natuurlijk spoorverloop, een tweesporige hoofdbaan en een enkelsporige zijlijn. In Ho is dit allemaal wel te realiseren, maar echt ruime boogstralen zijn pas goed in N te maken. Ik sta dus voor een dilemma: Ho of toch N?
Bij een wat kleinere ruimte was de keuze makkelijker geweest, namelijk voor N gaan. Omdat de ruimte toch best groot is, vind ik het moeilijk om een keuze te maken.
Wie helpt me knopen doorhakken?
Bedankt,
Harry
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #1 Gepost op:
21 June 2007, 11:04:17 »
Harry, ik denk dat je met de effectieve ruimte van 5,5x3,5 voldoende plaats hebt voor Ho. Natuurlijk zullen de N-spoorders wel een andere mening hebben maar daar moet je maar niet naar luisteren
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
ReesCees
Gast
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #2 Gepost op:
21 June 2007, 11:21:08 »
Pffffffff moeilijke vraag.
Zelf rij ik H0 (baan straks 6x6,5 meter) maar eigenlijk had ik eerst N in gedachten voor die ruimte met jou argumenten (boog van bochten enz enz). Heb voor H0 gekozen omdat de ruimte (mijn schuur) voor N waarschijnlijk te storings gevoelig zou zijn. Ben echter blij met de keuze die ik gemaakt heb hoor.
Kees-Jan
Gelogd
hvh
Offline
Berichten: 37
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #3 Gepost op:
21 June 2007, 13:36:35 »
Bedankt voor jullie snelle reacties
De keus is mischien iets makkelijker te maken als je het volgende bedenkt.
De baan wordt een u-vorm. De lengte is 8.50m en de beide poten 3.50m.
Het station op de zijlijn moet een doorgangsstation worden. Een kopstation is in Ho goed haalbaar, maar volgens mij is een doorgangsstation wat lastiger te maken. Het wordt dan ofwel een kort station, ofwel een minder realistisch spoorverloop.
In N ziet het er natuurlijk heel anders uit, want dan voldoet 3.50 prima denk ik.
Zit ik op het goede spoor?
Oh ja, vergeet de vraag over de hoogte niet te beantwoorden
Bedankt weer,
Harry
Gelogd
Alex_is_lang
Offline
Berichten: 198
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #4 Gepost op:
21 June 2007, 13:49:59 »
Hallo Harry,
Wat betreft schaal zou je eens kunnen afvragen wat je wilt gaan rijden daarbij is denk ik belangrijk vooral de heuvels en bergen erin te passen.
Zeker als bv naar Zwitsers/oosterrijks voorbeeld wilt gaan rijden.
Rij je Nederlands voorbeeld heb je minder last van de hoogte voor de aankleding van de baan. Al is nederland nooit echt vlak.
Goed voorbeeld is de Boppardbaan van Jeroni die heeft het schuine dak er goed in verwerkt , door via een spiraal lager te komen en schaduwstation laag te maken veel ruimte gewonnen, trouwens een N-baan.
Nog een aandachtspunt is de makkelijkheid die je wilt met het bouwen denk daarbij aan de houding die je moet innemen voor de werkzaamheden , diepte van de tafel werk je van 1 kant of van 2 kanten er aan kunnen werken.
Gr Alexander
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #5 Gepost op:
21 June 2007, 14:15:07 »
Misschien is een M-baan een idee?
Hoogte van 1.70 mtr lijkt mij voldoende.
In HO is de diameter van een cirkel waarop je redelijk kan rijden algauw 90 cm.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #6 Gepost op:
21 June 2007, 14:22:06 »
Citaat van: hvh op 21 June 2007, 13:36:35
Oh ja, vergeet de vraag over de hoogte niet te beantwoorden
Zie ook vooral:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4820.msg70688#msg70688
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
rail4marcel
Offline
Berichten: 5278
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #7 Gepost op:
21 June 2007, 15:08:03 »
Ik zou gewoon H0 doen. Heb je ook veel meer keuze aan matrieel. Hoewel er voor n ook genoeg is. Ook vind ik de H0 modellen gedetailerder
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
ReesCees
Gast
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #8 Gepost op:
21 June 2007, 15:43:05 »
met 6,5 meter kun je makkelijk een groot station (perron van meer dan 4 meter) wegleggen hoor.
Kees-Jan
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #9 Gepost op:
21 June 2007, 16:19:35 »
Beste Harry,
Ik denk dat als je in een twijfel geval zit, je even moet kijken naar de andere dingen die belangrijk kunnen zijn.
Kijk bijvoorbeeld of het gewenste materieel in beide schalen verkrijgbaar is.
Dat kan natuurlijk al een doorslag geven.
Kijk ook welke thema's je wilt en hoeveel ruimte die innemen. Groot realistisch station, zeer ruime bochten (met andere woorden realistische bogen) en bijvoorbeeld een stuk grote stad met industrie waar je meerdere vormen van goederen overslag wilt riekt meer naar N spoor.
Wanneer je denkt aan een pittoresk station met bochten die in de alpen meer normaal zijn en een klein schattig dorp zou natuurlijk in beide schalen kunnen.
Wat betreft de hoogte hangt het af wat je wilt. Waar wil je hogere bergen en of hoogbouw hebben? En dan kijken wat er van terecht komt in beide schalen.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8531
Spoor N
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #10 Gepost op:
21 June 2007, 17:06:27 »
Of je neemt TT.
Nee, dat is geen echte schaal
Die ruimte is mooi groot voor N, kan je lekker veel kwijt. Al kan ik wat bevooroordeeld zijn.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
amber
Offline
Berichten: 651
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #11 Gepost op:
21 June 2007, 21:49:57 »
Sja, welke schaal je gebruikt ligt ook een beetje aan je wensen. Wil je een realistische baan bouwen met een echt hoofdspoor, kan je beter voor N gaan. Met HO kom je dan eigenlijk ruimte te kort voor een beetje realistische lengte trein op een realistische lengte peron. Wil je een realistisch zijspoortje maken, kan je wel HO nemen. Je kan met N meer op eenzelfde ruimte als met HO, al is HO makkelijker qua zelfbouw en zo.
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
hvh
Offline
Berichten: 37
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #12 Gepost op:
21 June 2007, 22:07:47 »
Bedankt weer!
Het is duidelijk dat iedereen natuurlijk zo zijn eigen voorkeuren heeft. Het dilemma waar ik mee zit is in ieder geval duidelijk genoemd.
Het voordeel van N is een meer realistische en natuurgetrouwe sporenverloop (in ieder geval meer dan bij Ho).
De nadelen zijn de beperktere keus in materiaal en de mindere detaillering.
Ik was vandaag nog even bij Rail2000 in Breda (die overigens waarschijnlijk de eerste Fl* shop-in-shop van Ned krijgt vertelde de verkoper). De treinen in Ho zijn dan voor mij toch een stuk aangenamer om naar te kijken.
Jullie hebben me in ieder geval weer stof tot nadenken meegegeven...
Harry
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #13 Gepost op:
21 June 2007, 22:09:34 »
Heb vroeger N gehad en hoewel je inderdaad een fraaie baan kunt aanleggen, vond ik het *te* groots. Liever heb ik iets wat ingezoomd, dus H0. Tevens prettig voor de ogen... Bij N krijg ik altijd dat helicopterview gevoel. Bij H0 heb ik meer het gevoel dat ik er middenin zit.
Maar da's voor een ieder anders.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re: Welke schaal en meer?
«
Reactie #14 Gepost op:
21 June 2007, 22:21:00 »
Als fervente N-rijder ben ik dát wel met Stig eens.
J
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Welke schaal en meer?