Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
tothebeach
Vandaag
om 14:25:35
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:25:30
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:23:34
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Sam
Vandaag
om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 14:01:04
Exact-Train 2025
door
hervé
Vandaag
om 13:56:24
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 13:46:55
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik van den Eijnden
Vandaag
om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bij nul beginnen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
Omlaag
Auteur
Topic: Bij nul beginnen (gelezen 23671 keer)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26779
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #105 Gepost op:
20 May 2013, 12:30:23 »
Citaat van: HJ op 20 May 2013, 12:16:06
Ik zie volgens mij alleen vaste delen.
Het zijn ook delen, en die zitten aan elkaar vast. Tot zover heb je gelijk.
Kijk maar eens goed naar de foto's (eventueel op klikken om te vergroten).
Aan de pootstellen zie ik een balkje dat langs de bakken omhoog steekt. Op die plekken zitten de modulescheidingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bello
Offline
Berichten: 789
Trains are Toys, Toys are trains
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #106 Gepost op:
20 May 2013, 14:59:41 »
Wat een mooi plaatje !!!
Gr. Bert
Gelogd
MB6400
Offline
Berichten: 750
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #107 Gepost op:
20 May 2013, 17:10:11 »
Leuke opzet.
Ik ben benieuwd naar de volgende update.
Even uit nieuwsgierigheid; hoe groot is de de kamer waarin je je baantje bouwt en heb je misschien ook een sporen plan ?
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #108 Gepost op:
20 May 2013, 18:59:03 »
Ik noem het nog modules, het waren namelijk modules die bestemd waren voor het schaduwstation van mijn vorige project 'Ha in H0'. In de huidige baan heb ik die modules gebruikt als basis, maar ze zitten nu wel onderling aan elkaar geschroefd en ook met de verder opbouw hou ik geen rekening meer met de modulaire opzet. De achtergrondschermen lopen ook gewoon door over de modulescheidingen. Het toekomstige kopstationnetje op niveau 1 wordt wel echt modulair, want dat moet makkelijk weg kunnen als ik een keer bij het onderliggende schaduwstation moet zijn. En inderdaad, modules kun je makkelijk ergens anders neerleggen om aan te werken.
De kamer is ongeveer 3,85 x 2,60 meter. Een sporenplan zit alleen nog in m'n kop, om wat meer gevoel bij de schaal te krijgen ben ik 'in het veld' een beetje aan het puzzelen hoe ik alles wil leggen. T.z.t. maak ik nog wel eens een plaatje.
Gelogd
Reinier
FritsT
Offline
Berichten: 11399
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #109 Gepost op:
20 May 2013, 19:06:26 »
Modules zijn ook altijd handig als je naar de Spoor 0 dagen gaat.
Gelogd
HJ
Offline
Berichten: 697
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #110 Gepost op:
20 May 2013, 19:20:37 »
Precies, zoiets meende ik idd gezien te hebben.
Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de voor- en nadelen van modulair werken.
Succes met de afbouw!
gr Hendrik
Gelogd
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #111 Gepost op:
21 May 2013, 22:47:06 »
Weer een klein stukje verder:
De rails zit niet vast, die heb ik er alleen even opgelegd voor het plaatje.
Gelogd
Reinier
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #112 Gepost op:
26 May 2013, 20:50:27 »
Op niveau 1 aangeland:
Gelogd
Reinier
0spoorder
Offline
Berichten: 255
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #113 Gepost op:
07 June 2013, 12:18:43 »
Hoe verander je het hoge loc adres naar bv adres 10 met een M-Maus?
Groet,
Ben.
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #114 Gepost op:
07 June 2013, 14:18:28 »
Geen idee, maar is 't geen beter idee om dat in een digitaaldraadje te vragen? Dit draadje gaat daar helemaal niet over....
Gelogd
Reinier
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re: Bij nul beginnen
«
Reactie #115 Gepost op:
11 October 2014, 18:24:36 »
Zo, dit draadje was al aardig ondergestoft, maar ik hergebruik 'm toch maar even.
Ik ga iets hééél ergs zeggen.... vloeken in de Nul-kerk
..... maar ik heb een streep gezet onder mijn nul-avontuur
Waarom? Niet omdat ik het ineens geen mooie schaal meer vind. Integendeel, het is prachtig. ik heb dit draadje nog eens doorgelezen, en mijn motivatie om in het nul-avontuur te stappen kan ik nog steeds volgen.
Na anderhalf jaar met schaal nul spelen (inmiddels kon ik rond de kamer rijden en waren er wat zijsporen om te rangeren) kwam ik toch tot de conclusie dat ik niet het juiste gevoel voor de verhoudingen kon krijgen. Na 30 jaar H0 heb ik voor H0 eigenlijk wel in mijn kop zitten hoe groot iets moet zijn om geloofwaardig over te komen, maar dat gevoel wilde bij 0 niet erg komen.
Verder kon ik ook niet het juiste gevoel krijgen bij het thema. In 0 ben je voor kant-en-klaar materieel redelijk op Duitse thema's aangewezen en hoewel ik een Köf, een V60, een railbus etc. prachtig materieel vind, ook passend binnen het noodzakelijkerwijs kleinschalige thema, bleef het idee dat ik eigenlijk toch liever iets Nederlands zou bouwen in mijn achterhoofd zitten. En ja, ook in 0 kun je prachtig Nederlands bouwen, maar ik hou niet van materieelzelfbouw dus de mogelijkheden zijn dan toch beperkt.
Als laatste speelt ook wel mee dat 0 mij in sommige opzichten toch ook wel tegenvalt:
De koppeling bijvoorbeeld. Ik wil kunnen rangeren (en dan bedoel ik niet met een pincet), dus een op afstand bedienbare koppeling zoals die van Lenz is ideaal. Echter, wat is dat ding lelijk. Eigenlijk de lelijke oude Fleischmann haakkoppeling in het kwadraat. Na zoveel decennia van ontwikkeling in (H0-)koppelingen zou je denken dat daar toch wel iets beters voor bedacht had kunnen worden, maar nee. Ik kan er niet aan wennen. En dan zou je denken dat zo'n grofstoffelijk ding in ieder geval feilloos werkt, maar helaas. Een klein hoogteverschil is al voldoende om het afkoppelen te frustreren. Het gebeurt zelf dat de haken er in slagen om diagonaal over elkaar heen te vallen (op recht spoor nota bene), waarna ze helemaal niet meer los willen.
Wissels, ook zoiets: Er zijn prachtige wisselbouwpakketten, maar afgezien van een enkel exemplaar voor de leut zou ik daar toch niet voor kiezen; kant-en-klaar zou toch de hoofdmoot worden. Maar ook daar: wat een lelijke krengen eigenlijk. Lenz wissels zijn eigenlijk helemaal niet zo mooi en zitten vrij slordig in elkaar. Hun eigen Köf zie je duidelijk hobbelen over het puntstuk. In deze schaal zou dat toch niet meer hoeven zou je denken. Peco wissels zijn in de basis mooier, maar duidelijk naar Engels voorbeeld en Lenz-koppelingen hebben de neiging om de plastic 'klont' bij de tongbeweging te raken. Dan is er in H0 toch heel wat meer te kiezen: Slanker en fraaier geconstrueerd.
Zoals ik aan het begin zei: Nul is nog steeds prachtig, een loc zien en horen rijden is indrukwekkend, maar ik ga vooral genieten van andermans bouwkunsten in deze schaal en investeer er niet verder in.
En nu? Het spoor is reeds opgebroken, ik heb het meeste materieel alweer verkocht en wel zodanig dat de financiële schade overzichtelijk is gebleven. Ik ga weer 'iets' met H0 doen, maar dat heeft geen haast. Wat ik wel heb overgehouden aan het avontuur is het idee dat, net als in 0, het materieelpark in H0 bescheiden kan blijven. De focus op het bouwen van een baan en slechts mondjesmaat materieel aanschaffen zolang er toch nog niet echt gereden kan worden. Op dit moment heb ik vrijwel niets meer in H0, dus ik ben weer (bijna) blanco met een startset begonnen en daar blijft het, wat rollend materieel betreft, voorlopig wel bij.
Zo da's mijn overpeinzing en keuze. Waarmee ik zeker alle andere nieuwe nullers niet wil ontmoedigen hoor. Je kiest voor een prachtige schaal en als 't bij je past en je er wel het juiste gevoel bij hebt, moet je 't zeker doen
Tenslotte, wat mij wellicht de knoop deed doorhakken is dit H0-diorama. Ik 'moest' dit recent maken voor promotiedoeleinden, en het hoewel het een beetje turbo-modelbouw was, ging het zo lekker dat ik besefte dat H0 me gewoon het beste ligt.
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 19:07:10 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Bij nul beginnen
«
Reactie #116 Gepost op:
11 October 2014, 19:17:41 »
duidelijk en goed overwogen besluit.. dus nu naar het volgende draadje: bij half nul beginnen?
Gelogd
groeten,
Auke
Rienk
Offline
Berichten: 443
Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Bij nul beginnen
«
Reactie #117 Gepost op:
11 October 2014, 19:29:05 »
Sfeervol plaatje zeg, heb je nog meer foto´s van dat ´promotiebaantje´?
Groeten,
Rienk
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re: Bij nul beginnen
«
Reactie #118 Gepost op:
11 October 2014, 19:51:44 »
Overzichtsplaatje moet ik nog wel ergens hebben, maar dat helpt niet echt voor de sfeer
Het is ook echt een mini-baantje, alleen een cirkel met radius 420 mm of zoiets, meer is het niet.
Edit: Deze dus. Staat in het VVV-kantoor in Goes.
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 20:02:06 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
Rienk
Offline
Berichten: 443
Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Bij nul beginnen
«
Reactie #119 Gepost op:
11 October 2014, 20:04:43 »
Bedankt voor de foto, leuk klein baantje.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bij nul beginnen