Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 12:49:25
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41

Auteur Topic: Baanplan Zuidlaren ( laren zuid , laren noord , laren west en schaduwstation )  (gelezen 7920 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Hey Robert,

Dat je het niet in 1 keer perfect doet is natuuurlijk heel gewoon. Niemand maakt in 1 keer een perfect baanplan. (gaat bij mij ook al 2 jaar overheen voordat ik iets had dat echt helemaal oke was.)

Maar belangrijker nog... Wat is perfect? Wat ik perfect vind kan jij wel saai vinden.  ;) Dus ik geef wel tips en opbouwende kritiek (Dat moet het tenminste voorstellen  ;)) Maar als je het er niet mee eens bent kan je ook gewoon die tips in de wind slaan. Het is immers jouw plan en jouw baan strakjes. Wat mij betreft is het maar dat ik je aan het denken zet van hoe kan het nogmeer. En of je het toepast is uiteraard aan jou.

In ieder geval even goede vrienden, wat je ook doet!  ;)

Groetjes,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Ronald Tolner

• Offline Offline
    • Mijn eigen online MORPG
Je kritiek had je wel gelijk in ik wou gewoon even iets TE veel

Ben bezig gegaan met het volgende plan en dit is eruit gekomen ik heb nu een keermogelijkheid om de locloods heen een mooi lokdepot met mogelijkheid voor tankplaat kolenspoortje en waterspoortje. een kopstation er tussen in en ga nu aan de gang met het rangeerterrein tevens ga ik een ander soort haven maken met kanaal er aan vast omdat ik graag een paar brugger wou bouwen .

Klik hier voor het baanplan

Meningen/kritiek/tips

Mvg
Robert

ps. waarschijnlijk komt er geen schaduwstation maar een uitschuifbare vitrine onder de baan
« Laatst bewerkt op: 30 June 2007, 17:48:27 door Robert van den Broeken »
Ga naar mijn site hij is echt te gek

Ronald Tolner

• Offline Offline
Weer verder gekomen ditmaal met een rangeerterrein met 3 opstelsporen

Klik hier voor het baanplan

zit niet in over in dat de breedte van de baan zo dik is het worden uitneembare secties.

Mvg
Robert

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
Ik zou de locloods nog meer draaien :P dat je inkijk hebt op alle sporen daar heb je later veel plezier van.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ronald Tolner

• Offline Offline
Hier het uiteindelijke resultaat van baanplan V 2

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v5.png

En daarna de vraag over de bovenleiding
hier het gedeelte wat van bovenleiding moet worden voorzien

Ik wil graag gebruik maken van de viessmann bovenleiding heeft iemand van jullie een catalogus en kan uitrekenen hoeveel ik moet bestellen aan bovenleiding dit kan in overleg met mij voor uitgebreide maten of een close up van het gedeelte.

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v4.png

Ik wil graag gebruik maken van de viessmann bovenleiding heeft iemand van jullie een catalogus en kan uitrekenen hoeveel ik moet bestellen aan bovenleiding dit kan in overleg met mij voor uitgebreide maten of een close up van het gedeelte.

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v5.png

En graag meningen en tips over het baanplan

de wissel die bij de opstelsporen is verkeerd dat wordt gewoon een stukje rechte rail

Mvg

@ Marcel dat hoeft niet ik kan er makkelijk in kijken als ik aan het locloodsgedeelte ga staan van de baan
« Laatst bewerkt op: 03 July 2007, 14:15:56 door Robert van den Broeken »

WillemNS

• Gast
God...

Prachtig baanplan, echt mijn complimenten wat een prachtig baanplan.

Willem

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Baanplan Zuidlaren ( laren zuid , laren noord , laren west en schaduwstation
« Reactie #21 Gepost op: 09 July 2007, 01:48:14 »
Twee opmerkingen:
  • De sporen in het station zijn aan de korte kant. "Minder is meer" geldt ook hier.
  • Ben je je er van bewust dat je een keerlus hebt?
- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

WillemNS

• Gast
Hij rijdt Marklin, dus geen probleem.

Willem

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
Ziet er goed uit. Wel heel veel spoor.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Heej Robert

Als ik eerlijk ben vind ik een van de eerste ontwerpen beter dan wat je nu tekent. Het is nu eigenlijk 1 grote wisselstraat met 2 "keerlussen" .  Misschien moet je effe wat gummen hier en daar

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Ronald Tolner

• Offline Offline
sorry jongens weekje op vakantie geweest ;)

Peter ,

De stationsporen kort ? , ik dacht dat ze met 1,30 aan de lange kant waren .
Ik ben het wel beetje met je eens jeroen , ik ga bij de volgende versie proberen er een vis overslag in te maken maar dan wel voor vrachtwagens en niet voor de treinen en voor de treinen alleen het zand en grind gedeelte , dit gaat weer naar een bouwbedrijf die de boel daar in vrachtwagens laat storten of ik ga wat anders bedenken maar dat zie ik nog wel

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Heej Robert

Kijk ook eens op www.sporenplan.nl. Een kijk eens hoe een station is opgebouwt.. Een niet gelijk naar de bekende grote stations kijken want dat is toch niet haalbaar.

1.30m in niet bepaald lang lok met 4 ic rijtuigen en je bent klaar. Of 2 plan V.

Als ik jou was zou ik ook niet kiezen voor een rondje rijden. Het hondebot principe blijft in mijn ogen het leukst. En dan bijde uiteinde in een soort schaduw station of wacht spoor.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Baanplan Zuidlaren ( laren zuid , laren noord , laren west en schaduwstation
« Reactie #27 Gepost op: 13 July 2007, 22:41:32 »
Inderdaad. Een middelgroot station als Weert kan vrij gemakkelijk twee Plan V (105 meter) en twee VIRM6 (320 meter) op hetzelfde perron kwijt. Laten we zeggen dat de perrons 500 meter lang zijn, dan heb je het in H0 over 5,7 meter - meer dan vier keer zo lang als het jouwe.

Je hebt een polygonale locloods met negen sporen; Weert had er drie of vier.

Wat ik probeer te zeggen is dat de lengte van de perronsporen niet overeenkomt met de grootte van het station. Vandaar dat je zou kunnen overwegen om wat dingen weg te laten en niet zoveel mogelijk rails op de ruimte die je hebt willen stoppen.

Uiteraard is het je eigen baan en als je blij bent met wat je gemaakt hebt, dat is het allerbelangrijkste. Want ik zal immers niet met jouw baan gaan rijden. Maar misschien kun je een aantal gezichtspunten in je eindoordeel meenemen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ronald Tolner

• Offline Offline
Ik ga weer aan de slag , bedankt voor het commentaar :D

Ronald Tolner

• Offline Offline
Re: Baanplan Zuidlaren ( laren zuid , laren noord , laren west en schaduwstation )
« Reactie #29 Gepost op: 18 August 2007, 15:14:37 »
Beste beneluxers ,

Nu de vakantietijd ten einde loopt en ik paar tegenslagen heb gehad op privé gebied waardoor ik gedwongen het modelspoor links moest laten liggen . Nu alles weer een beetje op de rit is toch maar stiekem weer wat tekeningetjes gemaakt met inspiratie uit verschillende bladen ( MSM , Miba , Railhobby en de railmagazine )

Onder het motto eerst het plaatje , dan nog vragen , lees de uitleg :

Hier de urrel

Uitleg :

De linker L-poot is meer gebasseerd op een rustig dorpje en meer gekozen voor een soort poldenbaanscenery gedeelte maar modelspoorbaan zonder spoor doe ik niet aan mee dus vandaar is er een dorpsstationetje aanwezig met 2 perronsporen waar een plan v/irm/hondekop kan plaatsnemen . Er komen wat huisjes met tuintjes , 1 boederij met paardestal en werktuig stal . wat landerijen voor de boer 1 voor de paarden/en/of koeien en 1 voor de landbouw ( hooien )
verder zie je onderin de bruine tentakels dat zijn de voetpaden tussen de volkstuintjes . Hier is namelijk gekozen om 1 clubhuisje neer te zetten met een Parkeerplaats en daarnaast een pad tussen de verschillende tuintjes centraal gelegen is er een waterput met gereedschap hokje. Ook is in het dorp een cafeetje te vinden en een speelplaats. Nadat je het station verlaat kom je een autoweg tegen ik heb besloten de autoweg ONDER de spoorbaan door te laten gaan naar aanleiding van een prachtige schets in de miba en ik ben van plan net zo1 daar in te gaan bouwen.

Als je het dorp dan uitrijdt zie je daar groene dikke blokken met daartussen grijze streepjes dit zijn dijken met deuren zoals je ze het vroeger wel zag dat bij wateroverlast het niet de dorpen in dreef ( stond ook in de miba ) het huisje wat je dan ziet is het kantoor van een oudijzer boer waar oude dingen worden gesloopt opgeborgen . tegenover zie je een perronetje vanaf daar wordt het oudijzer naar een andere plek gebracht waar het weer uitgeladen wordt .

Rij je verder zie je 3 bruggen en 1 kanaal . Dit wordt een hoofdkanaal met 2 vrachtschepen en een paar plezierschepen. Zo kan ik toch het water in de modelbaan houden en het past goed bij die dijken want als de rivier overstroomde bla bla bla zo hebben de dijken ook een echte betekenis. het worden 2 spoorbruggen en 1 weg/fietsersbrug . deze brugger ben ik van plan zelf te gaan bouwen en naar een mooi nederlands voorbeeld ook. ( had M-track niet die mooie grote witte bruggen met in het midden een boog ? ze hebben eens in de railhobby gestaan met die foto )

ben je het kanaal over ga je als automobilist weer onder een tunneltje door met spoor er boven op dan kom je op een kruising . rechtdoor gaat naar een landweggetje dat uitkomt bij de voorkant van een boerderij erf wat ik wil nabootsen . ga je richting dat perronetje daar komt een zandstort installatie van volmerr te staan en een grijpkraan om ook oudijzer er uit te halen. en ga je de andere kant op rij je richting het locdepot. Ben je machinist dan rij je rechtdoor richting het locdepot OF richting de hoofdbaan waar de ook wel de reizigers treinen rijden via die optie kun je ook weer bij het oudijzertrein komen. Deze gaat onder een flyover door waar de reizigerstreinen overheen komen. het ziet er allemaal wat hoekig enzo uit maar ik ben geen tekentovenaar (ik zoek eigenlijk nog iemand die het zo mooi uit kan tekenen in potloodweergave zegmaar die je ook wel eens in de railhobby ziet wie wil mag zich aanbieden :-[ )

aangekomen bij het lokdepot wordt je bekoold , daarna waterkranen en nog wat andere frutsel bij een depot het wordt een 7 sporig locdepot met wat opstelspoortjes er naast.

Station B ook een kopstation en ik vind zelf dat ik een zo lang mogelijk weg tussen beide stations er uit heb weten te sleuren . er is ook een Parkeergelegenheid naast het station .

Ik vind dat ik hier niet teveel rails in gepropt heb en het een mooi rustige baan is met mischien wel niet superveel speel mogelijkheden maar wel genoeg mooie kodakplekjes om mooie foto's te schieten en prachtige sfeertjes oplevert .

Verdere vragen wil ik graag beanwoorden
Ook hoor ik graag wat jullie tips zijn om er bij te doen of weg te laten
of andere tips waar ik weer niet aangedacht heb en die jullie wel opvallen ;)

Ik hoop dat ik het wat beter heb gedaan als de vorige keer

Mvg
Roberto

(ps) wat mischien niet in de tekening is te zien is dat er na de flyover en rechtstuk gaat richting het spoor naar de oudijzerboer want anders kun je niet vanaf zandstort/ijzergrijper direct richting het oudijzerperron