Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 11:00:30
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41

Auteur Topic: Baanplan Zuidlaren ( laren zuid , laren noord , laren west en schaduwstation )  (gelezen 7897 keer)

Ronald Tolner

• Offline Offline
    • Mijn eigen online MORPG
Ik ga nu eerst beginnen met het ontwerpen van een baanplan voor ik de onderbouw ga maken .

hier een voorproefje van hoe ik mijn schaduwstation wil hebben de trein verdwijnt achter in een bos of tunneltje en begint zo de afdaling te maken naar het schaduwstation hier wordt het vervolgens opgewacht door een wisselstraat door zou naar zijn plek te kunnen rijden . Het zijn ong 50 railstukken want meer kan je niet met drail demo versie maar ik zei al dat ik hem binnenkort ga aanschaffen voor mij schoolrapport .

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/schaduwstationbaanplan.png

Vinden jullie het een beetje goed voor mijn 1e baanplan met drail zelfgemaakt ?

kritiek er verbetering is welkom aangezien ik nog niet echt een zich heb of dit haalbaar is met de treinen
Ga naar mijn site hij is echt te gek

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Wat word precies het deel dat boven ligt, en wat het schaduwstation word?

Verder hoeveel cm zou je daar willen dalen? want in zo'n krappe bocht zou ik persoonlijk niet meer dan 2 procent aanraden.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Ronald Tolner

• Offline Offline
het wordt ook 2 procent mark ik heb 3 meter om te zaken en ong 10 cm naar beneden zal wel goed zijn toch .  Hoe is die berekening ook weer hoe je kunt zien hoeveel meter je nodig bent ik kan er er ook 5 meter van maken om te dalen wat je net zag is het schaduw station er boven komt een gewoon station aan de andere kant van de baan komt het lokdepot met draaischijf vandaar dat ik gekozen heb daar geen schaduwstation te maken

Ronald Tolner

• Offline Offline
Is het geen idee om de daling/stijging in het rechte stuk te doen dan kan het ongeveer 2,6 meter dalen . anders doen we dat 2,5 procent en de bochten 1,5 procent om geen risico te lopen want veiligheid voor alles ook voor de machinisten . hier een tekening van de het linker L gedeelte hier komt het schaduwstation heb een andere wending aan het schaduwstation gegeven nu heb ik 8 opstelsporen en en 4 doorijsporen waarvan er 2 eventueel als stalling kunnen dienen als er geen treinen rijden dus in totaal lopen er 10 sporen als ik het goed heb

kijkt u zelf

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/schaduwstationbaanplan1.png

rail4marcel

• Online Online
    • grootspoorfoto's
Ziet er goed uit.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ronald Tolner

• Offline Offline
Ik denk dat ik het in het linker L gedeelte een railspiraal naar beneden maak en dan daar een groot schaduwstation dat dan met 2 sporen naar de andere kant van de baan laat rijden en daar een railspiraal omhoog

vraagje ?

als je een plankje hebt die geen kant op kan als je hem tussen beide verbindingen legt en er is mischien 1á2 mm tussen de rails ontspoort je trein hierdoor dan ?

Ronald Tolner

• Offline Offline
Vandaag drail sleutel mogen ontvangen .

gelijk aan het ontwerpen geslagen

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan.png
Toelichting baanplan

Lokdepot

als je binnenkomt op spoor 1 en de linkse wissel neemt ga je naar de waterkranen , rij je rechtdoor staat aan je rechterkant een waterkraan en aan . neem je de rechtse wissel dan kom je bij een kolenbunker met kraantje .  Kom je aan bij spoor 2 kun je gelijk rechtdoor rijden en bevind aan de rechterkant een plein met bunker met kolen en ga je rechtsaf ga je naar de tankplaat voor de dieseltreinen eenmaal aangekomen bij de draaischijf kun je in 1 van de 13 loodsen gaan parkeren .

Rangeerterrein

Breedt rangeerterrein van 1,5 m tot 2 m  ( in het echt zo'n 165m ong ) hier kunnen leuke treinen rangeren en er is voldoende rangeer mogelijkheid onderin zie je een spoortje aftakken hier komt een  veeperron voor veewagens die getrokken wordt door een sikje of bakkie , met 3 of 4 vee wagons aangezien de boer daar ook gaat wonen . daarna komen alle sporen weer samen tot 1 spoor dat naar de haven toegeleid wordt mischien dat dit nog een 2 spoors wordt

Station

boven het rangeerterrein is een kopstation aangezien ik met een IRM en een Plan v of u ga rijden als reizigertrein aan de andere kant komt nog een kopstationnetje .

Schaduwstation

Het schaduwstation moet nog worden ontworpen maar de ingang/uitgang van het schaduwstation aan de linkerkant van de baan is al klaar als je de uitgang/ingang uitkomt dan ga je de wissel links nemen en dat spoor loopt zo als je kunt zien recht door dit spoor wordt voorzien van bovenleiding omdat de reizigerstreinen hier ook langskomen aan het eind van het rangeerterrein wordt het nog aangepast zodat dit spoor ook nog steeds rechtdoorloopt verder wordt het station ook van bovenleiding voorzien.

Meningen/tips of opmerkingen ten goede van het baanplan zijn welkom

Ronald Tolner

• Offline Offline
Beste bnlsers ,

ik heb een baanplan in elkaar gezet met tot standkoming van het volgende baanplan .
Klik hier voor het baanplan
de gele sporen worden van bovenleiding voorzien

Gelieve al uw meningen reacties tips voor verbetering van het baanplan

tevens als u niet snapt waar iets voor dient hier ook vragen ik zal zsm antwoordt geven

rail4marcel

• Online Online
    • grootspoorfoto's
Dat ziet er bijzonder goed uit Robert.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
Je plan zier er inderdaad netjes verzorgd en duidelijk uit!

Maar inhoudelijk zou ik toch wel wat kleine dingen willen aandragen.
  • Je hebt wel erg veel thema's die allen eigenlijk wat weinig ruimte krijgen
  • Voorbeeld is dat je stations wel erg dicht op elkaar liggen
  • O.a. je haven sporen zijn met zo'n 30 cm wel erg kort. Ook kan je daar maar moeilijk rangeren omdat je meteen op je hoofdbaan terrecht komt.
  • Je vee perron zou ik aansluiten op je rangeer terrein en niet direct op de hoofdbaan, dat maakt daar het rangeren makkelijker.
  • Je locloods staat met z'n rug naar je toe. Het is wel weer wat anders als normaal maar weet je wel zeker dat je het zo wilt hebben?

Al met al zou ik zeggen iets minder thema's iets meer ruimte voor de uitwerking. Maar dat is persoonlijk.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 27 June 2007, 15:19:12 door mmhajvth »

Jo Heuschkiel

• Offline Offline
  • B-1220 (uit 1914) van de ZLSM (foto van 29-5-'05)
Hallo Robert,

Héél mooi plan !
Ik neem aan, dat je loop-ruimte binnen de "U" ligt.
Persoonlijk zou ik dan de loc-loods 90 of zelfs 180 graden draaien, zodat je niet tegen de achterkant aankijkt, maar mooi kunt volgen hoe een loc in- en uitrijdt.
Voor de rest ziet 't er keurig uit !

Groetjes,
Jo
2-rail H0 & IB2+Digikeijs & TrainController-Gold

Ronald Tolner

• Offline Offline
bedankt voor je oplettenheid mark .

veeperron is niet actief maar vervallen dus daar komt geen trein .
station is bedoeling dat ze dicht op elkaar liggen omdat het maar 1 of 2 treinen bedraagt die daar zullen gaan rijden en ik meer aan het goederenvervoer wil doen . Bij de haven worden puur door kleine treintjes 2 of 3 wagonnetjes afgeleverd en een groterere trein haalt die later dan op vandaar dat die wat kleiner zijn.

Locloods blijft wel zo ik ben wat langer en kan zo dus mooi in het midden kijken en zie wel een stuk of 6 hoe ze er uit kunnen komen.

Hoop dat je het nu een beetje beter snapt

overiges worder meer sporen van bovenleiding voorzien zometeen omdat vanaf het reizigerspoor naar het schaduwstation toe moeten .

rail4marcel

• Online Online
    • grootspoorfoto's
Waarom spiegel je de locloods niet. Dan kun je toch tegen alle sporen aankijken en hoef je niet veel te veranderen.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
Citaat van: Robert van den Broeken
veeperron is niet actief maar vervallen dus daar komt geen trein .
Ook vroeger hadden ze liever geen uitmoningen op het hoofdnet als er zo dichbij een rangeer terrein zit.  ;)

station is bedoeling dat ze dicht op elkaar liggen omdat het maar 1 of 2 treinen bedraagt die daar zullen gaan rijden en ik meer aan het goederenvervoer wil doen.
Maar als Preiser zou ik dat stukkie gaan lopen, zeker als er maar zo weinig treinen rijden  ;)  ;D
Kan je dan niet beter 1 station schrappen en de treinen van het schaduw station (dat natuurlijk de rest van Nederland vertegenwoordigt) naar je station laten rijden en terug? Dan heb je ook nog mer ruimte over voor je goederen e.d.

Bij de haven worden puur door kleine treintjes 2 of 3 wagonnetjes afgeleverd en een groterere trein haalt die later dan op vandaar dat die wat kleiner zijn.
Kan ik in komen, maar die kleine delen waar je over spreekt moeten al stekend door je steengroeve naar het rangeer terrein gebracht worden via de hoofdlijn. (Met een rangeerloc?) Want pas op je rangeer terrein heb je plek om van die kleine delen een grote trein te maken.
Het zou een uitkomst zijn als je een plek hebt waar je die grote trein kan samen stellen vlakbij die haven. Of als de haven vlakbij het rangeer terrein ligt.

Locloods blijft wel zo ik ben wat langer en kan zo dus mooi in het midden kijken en zie wel een stuk of 6 hoe ze er uit kunnen komen.
En als je nou een mooie foto wilt maken? dan moet je over die locloods heen gaan hangen.

m.v.g.

Mark

Ronald Tolner

• Offline Offline
al je punten heb je gelijk gekregen het is mijn 1e baanplan dus ik kan ook niet verwachten dat ik het meteen perfect doe .

Ik ga ff weer wat experimenteren en het wat minder druk maken