Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:41:24
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door Suchet
Vandaag om 08:14:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 07:51:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 07:44:01
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20

Auteur Topic: NRC drijft de spot met ons!  (gelezen 21862 keer)

obb70

• Offline Offline
Re:NRC drijft de spot met ons!
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2013, 15:16:35 »
Mijn bezwaar is dat je hetzelfde idd over andere hobbymagazins zou kunnen schrijven, behalve dat er weinig kans is dat bijv met de autogekkehobby of de vliegtuighobby de spot gedreven zal worden. Of speelgoed of antiekverzamelaars, laat staan moderne kunstfetischjisten... Treintjes, dat is raar.
Gelukkig blijkt het vaak mee te vallen, zo hoor ik regelmatig van vriendinnen van mn vriendin dat ze het leuk en bijzonder vinden, zo alles uit het groot in het heel klein en zo compleet, minimadurodam etc. Misschien denken ze ook een man met een treintje is niet een man in de kroeg of erger  (y)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2013, 15:17:34 »
 ;) Auww weia, heb ik nou verkeerde dingen geroepen of gevoelige tenen geraakt...

Even een aantal mensen af:
@RuddK:  (y) (y) (y)

@IvotB:  ;) Ook zo'n liefhebber van "Babe"? En snap jij inmiddels iets van Cricket ???

@Martijn de Kuiper: Voor een deel heb je gelijk, maar naar mijn mening is deze mijnheer in zijn verhaal tever doorgeschoten: Als hij had vastgesteld en neergeschreven, dat deze bladen vooral voor "ingewijden of adepten" zijn, was daarmee de kous af geweest, maar de snierende opmerkingen die hij toevoegt, geven aan, dat hij (1.) geen empathie, (oftewel invoelingsvermogen) heeft en verder absoluut elk respect voor zijn medemens ontbeert! Je hebt gelijk: ik koop geen fotografie-hobby-bladen, geen postzegel-vakliteratuur, maar ik laat die mensen wél in hun waarde! Zij beschikken over kennis, die niet de mijne is, die ik ook beslist niet ambieer, maar die ik absoluut NIET zal ridiculiseren! En dat is het enige, dat ik van "derden' heel ontzettend erg zou kunnen waarderen!!!

@NS8714: Ik vind van mijzelf, dat ik dit soort dingen nog heel best "in perspectief" zie. Ik heb hooguit het gevoel, dat het verschil tussen het door jou genoemde en ook door mij best gewaardeerde "de draak steken" en het grove "bashen" ernstig is verdwenen  :-\ :'(

@henk: Dat weet ik; Horen ze nou bij die Perscombinatie? Aanpassen aan het Niveau-Van-De-Hoofdstad zal echter nog een lange moeizame weg blijken... ( ;) )

Kort en goed:
Ik irriteer mij niet zozeer aan het feit, dat ik als spoor- en tramwegliefhebber word weggezet als "een beetje zonderling", dat zijn we waarschijnlijk ook wel, maar het stoort mij wel degelijk, dat er niet of nauwelijks wordt geluisterd, als wij vanuit ons historisch besef dingen roepen "omdat we maar tramgeiten zijn"...
Jazeker, ook ik kan lachen om de ENECO-reclame (maar vraag mij wel af, wat die kerel allemaal heeft draaien...

En het zou die zelfbenoemde kwaliteitskrant sieren om ALLE gelederen van onze samenleving in hun waarde te laten...

Frans

Niels B en obb70:  volgens mij zitten wij helemaal op dezelfde lijn.
@besselspoor: Dank je, jij verwoordt béter dan ik, wat ik inderdaad wilde zeggen...
« Laatst bewerkt op: 28 January 2013, 15:24:34 door Frans van Meerwijk. Reden: toevoegingen! »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2013, 15:25:20 »
Ben ik blij da'k nix met treintjes heb.....

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 28 January 2013, 15:26:40 »
Ik drijf juist de spot met het NRC....
Mvh Steef

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #34 Gepost op: 28 January 2013, 15:28:15 »
Ben ik blij da'k nix met treintjes heb.....

;D ;D

Waar maken we ons druk om? ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #35 Gepost op: 28 January 2013, 15:41:51 »
Ik zie het al, ik ga een krultang kopen ;D ;D

En wacht met smart op de volgende uitgave van "De Krultang" , het toonaangevend magazine..
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #36 Gepost op: 28 January 2013, 15:50:23 »
Ach, waar ik me vooral aan stoor is dat de man niet zo goed het verschil weet tussen een feit en een mening.

Dit heeft niets te maken met het verschil weten tussen feit en mening, dit heeft te maken met wat voor soort artikel dit is. Dit lezende moet dit een rubriek met een columnistische ondertoon zijn en een columnist kan, mag en zal zich grotere vrijheden toestaan dan een journalist (die zich in het ideale geval alleen aan de feiten houdt).

Als oud-student van de School voor Journalistiek (ik kom er rond voor uit  ;D ) weet ik dat dit soort artikeltjes niet bedoeld is om een feit te presenteren, maar om gewoon lekker wat vrijheid te hebben en wat lol te maken. Al dan niet ten koste van iets of iemand. En daar is niks mis mee.

Ik bespeur wel een steeds meer toenemende trend om snel te willen scoren, waardoor nieuws vaak oppervlakkig en slecht gebracht wordt. Er is geen tijd en geld meer voor goede en gedegen onderzoeksjournalistiek helaas. Iets waar op de SvJ veel aandacht aan besteed werd.

@Frank: bashen is structureel en blijft (zeker op internet) hangen. Dit artikeltje en die Eneco reclame zijn incidenteel en binnen de kortste keren weer vergeten.

Eelco

obb70

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 28 January 2013, 15:52:00 »
Wat vooral stoort aan het stukje is dat het zo makkelijk en gratuit is, de grappen zijn niet eens leuk, het is niet echt spitsvondig of scherp, het is ongeinspireerd opvultekstje - in die zin mogen we verontwaardigd zijn, dat er niet eens behoorlijk geschut in is gezet om ons op ons hobbynummer te zetten. Als Komrij nog leefde zouden we een pot bijeen moeten brengen om hem ons eens flink en goed kwalitatief bij de neus te nemen! Maar wij moeten het met lijerlijk Petertje doen...  :-X

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #38 Gepost op: 28 January 2013, 16:12:37 »
Ik bespeur wel een steeds meer toenemende trend om snel te willen scoren, waardoor nieuws vaak oppervlakkig en slecht gebracht wordt.
Exact. Dat is hier ook gebeurd lijkt het, zo van "ik weet er niets van, dus maak ik het maar belachelijk". Laten we eerlijk zijn: met journalistiek heeft dit helemaal niets te maken vind ik. Iedere onderbouwing ontbreekt. Voor iemand die een opleiding op HBO-niveau heeft gevolgd is dit alleen al daardoor een ondermaats product. Er moest even een paginaatje gevuld worden, dat is wel duidelijk. Nog een geluk dat NRC tegenwoordig tabloid-formaat is, want anders wàs me dat een klus geworden  ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #39 Gepost op: 28 January 2013, 16:15:30 »
Nou, wat hier gebeurt is vooral 'ik doe nu even alsof ik een geslaagde columnist ben'. Maar helaas...

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #40 Gepost op: 28 January 2013, 16:22:14 »
Als oud-student van de School voor Journalistiek (ik kom er rond voor uit  ;D ) weet ik dat dit soort artikeltjes niet bedoeld is om een feit te presenteren, maar om gewoon lekker wat vrijheid te hebben en wat lol te maken. Al dan niet ten koste van iets of iemand. En daar is niks mis mee.

Eelco, dan verschillen wij nu fundamenteel van mening: Vrijheid en Lol? Prima, maar NOOIT ten koste van iets of iemand!!!
Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn, je hoeft je niet met eenieders hobby te kunnen identificeren, maar LAAT ALSJEBLEFT óók die mensen, die je niet direct begrijpt in hun waarde!
Vroeger (toen de trams in Amsterdam nog blauw waren) noemde men dat bij mijn weten FATSOEN!

Frans

@ Eelco:
pas na mijn post zag ik jouw laatste kreet: verschillen wij nou zo veel van mening of zijn we toch wel vriendjes?
Reactie mag ook via pb...
« Laatst bewerkt op: 28 January 2013, 16:25:19 door Frans van Meerwijk. Reden: aanvulling... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #41 Gepost op: 28 January 2013, 16:25:49 »
Frans, uiteraard zijn we vriendjes  ;D Maar ook vrienden kunnen best eens van mening verschillen.

En vroeger maakten Toon Hermans of Wim Sonneveld ook nooit grapjes over anderen....  ;)

Humor gaat vrijwel altijd ten koste van iemand. Belgen, blondjes, schoonmoeders, ***'s, moslims, treinenfanaten. En vrijwel iedereen lacht daar om.

Dat heeft niks met fatsoen of onfatsoen te maken, maar alles met relativeren.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2013, 16:27:29 door NS8714 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 28 January 2013, 16:28:10 »
Precies, en in dat stukje wordt niet eens veel belachelijk gemaakt. Wel wordt met milde spot gewezen op de eigenaardigheden binnen de hobby. Dat kunnen we zo nu en dan best gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 28 January 2013, 16:31:06 »
Een briljante reactie in de beste traditie van Komrij zou dan zijn dat wij ons diep gegriefd voelen door een satire van dit bedenkelijk niveau. Wij hebben ook zo onze trots en hebben dus recht op het in vitriool gedoopte penseel in plaats van deze verdunde vingerverf, op rake spitsvondigheden in plaats van het plukken van laaghangend dor hout, op tempo, pointe, klasse, kortom kwaliteit. Ransel ons op hoog journalistiek niveau, niet dat geprik met satestokjes door een stagair die eigenlijk voor zijn studie ergonomie op de redactie zat....

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 28 January 2013, 16:33:02 »
Dat klopt ook nog ja. Je kunt veel betere satirische stukjes over deze hobby bedenken. In die zin een gemiste kans.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.