Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Dat overkomt mij niet.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
Volgende
- [
1
]
2
3
...
149
Omlaag
Auteur
Topic: Dat overkomt mij niet. (gelezen 544229 keer)
Joto
Offline
Berichten: 174
Dat overkomt mij niet.
«
Gepost op:
17 juni 2007, 22:04:51 »
Zo, forumgangers,
herkennen jullie, bij jezelf, de titel ?
In vele draadjes worden zeer mooie, zelfs prachtige, resultaten geplaatst,
maar gebeurt dat zonder schade ?
Vaak las ik artikelen en dacht bij mezelf, hoe is het mogelijk !
In dit draadje kunnen we onze ervaringen kwijt, hoe het
niet
moet.
Met onderstaand relaas zal ik de spits afbijten, het blijft tenslotte gevoelig.
Zelf ben ik ook als leek begonnen met het digitaliseren van locs.
Niet de locs die voorbereid waren, nee zelf de draden, verlichting en een stekkerverbinding maken in locs. Ook ombouw van 3-rail naar 2-rail.
Soms met hulp van medeforumleden, waarvoor nogmaals mijn dank.
Als je na die ervaringen enkele vragen op het forum las, dacht ik, hoe kan je nou zo ..... zijn ?
Doch, nu was ik bezig een Roco 290 om te bouwen. En met de op dit forum opgedane kennis, meet ik eerst alles door en maak ik na elke fase een test. In dit geval had ik de de + en - en de motoraansluiting aangelegd en de decoder provisorisch eraan gekoppeld om te kijken of hij rijdt. Idd hij reed en ik fixeerde me op de wentelingen van motor en vergat dat de lok onder het schuine gedeelte van het dak kwam. Hierdoor werden de losse draden opelkaar gedrukt met, kortsluiting tot gevolg.
Dat bleef niet lang onopgemerkt, de vonken schoten er vanaf en de rookontwikkeling was heftig, gevolgd door een behoorlijke stank.
Snel de stroom eraf en de schade bekijken. (Ik hoopte dat de decoder het nog zou doen
, maar ja dat is gevoelsmatig. (het was maar een Hornby)
Huisgenoten die anders nooit komen kijken naar die tr...tjes, waren er als de kippen bij en hadden hun vermaak en verwijt.
De clou van dit verhaal: vermeld ook je mindere ervaring in dit draadje, het is goed voor je verwerking.
John
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #1 Gepost op:
17 juni 2007, 22:36:23 »
Zo heb ik er ook nog eentje. Maar wel zonder foto's
Zoals vele van ons heb ik een baan op zolder. Om zo optimaal mogelijk te kunnen bouwen heb ik een U vorm baan gebouwd (enkel onder baan is ver klaar) Nu is het zo da die U vorm met 1 kopse kant op het trapgat uit komt. De treinen draaien de 180 graden vlak langs het trapgat....
Iedereen die wel eens een modeltrein heeft gehad weet nu al waar ik heen ga denk ik.....
Ik had dus een stammetje ICK achter een 1800 loc hangen en in de bocht waar ik ook nog eens fors doorheen reed zat op dat moment geen plexiglas omdat ik er net klaar was met de bedrading en ik dat stuk nog niet terug had gedaan.
Daar heb ik nog spijt van want prompt ontspoorde enkele van de relatief lichte ICK rijtuigen.... 1 er van maakte de weg naar beneden terwijl de rest gelukkig bleef hangen of staan op de baan.
Na een val van ongeveer 3 meter was er van het rijtuig niet veel meer over zo dacht ik toen ik door het trapgat naar beneden keek.
Met een brok in mijn keel ben ik naar beneden gegaan en heb ik heel voorzichtig bekeken of ik alle onderdelen terug kon vinden....
Wonder boven wonder vond ik alles terug. Zelfs die piep kleine veertjes die de koppelingen laten veren. En na een uurtje puzzelen (Ik had nog nooit een rijtuig zelf zo ver uit elkaar gezien of gehaald) had ik het hele ding al weer in elkaar zitten.
Het enige dat niet te repareren was, was een trapje dat verbogen was als ik het zou terug buigen zou het afbreken. Dus tot op de dag van vandaag heb ik 1 bijzonder ICK rijtuig. 1 met een verbogen trapje en een verhaal er aan.
Gelukkig is het bij mij dus best goed afgelopen maar ik heb wel geleerd dat een dubbel check niet overbodig is voordat je gaat rijden.
m.v.g.
Mark
«
Laatst bewerkt op: 17 juni 2007, 22:38:46 door mmhajvth
»
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Koos
Gast
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #2 Gepost op:
17 juni 2007, 22:58:24 »
Ik had vroeger ooit een koploper in de serre laten liggen in de volle zon. Kwam de volgende dag uit school, en dacht... "Ohja, de koploper ligt nog in de serre,, (zat in doos)... Fijn, wil ik de koploper pakken, om hem vervolgens op de kast (waar alle treintjes liggen) leggen, verslikte ik me eigen en bleef lang naar de trein kijken.. Het zal toch niet waar zijn dacht ik.. De koploper was helemaal verbogen, vooral het tussenrijtuig was net een banaan.
Hierbij heb ik geleerd dat ik modeltreinen nooit in de zoen moet laten staan/liggen.
De koploper is destijds vervangen door een nieuwe, en rijd nog steeds op mijn baan.
Groet,
Koos
Gelogd
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1138
ÖBB in 1:160
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #3 Gepost op:
17 juni 2007, 23:05:25 »
Een klein schade geval bij mij. Op de terugweg van vakantie in O'rijk (2006) via Aachen terug, zit namelijk een leuke winkel. Daar een nieuwe, Oostenrijkse, loc gekocht.
Thuis gekomen voorzichtig uit de doos gehaald, en op de rails gezet. Toen pakte ik "even" een sprinterbak omdat die in de weg stond. Echter trok ik de andere kan van mn vensterbank af, frontaal op de nieuwe lok. Gelukkig geen schade aan de sprinter, de loc heeft nu een scheur in een van de ramen zitten. Rijd hier nog steeds mee.
Als ik dit soort dingen lees, denk ik altijd, dat overkomt mij toch niet... wel dus
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #4 Gepost op:
17 juni 2007, 23:19:01 »
Zo ongeveer het eerste wat ik deed met mijn splinternieuwe ACTS 6005, toen ik hem uit de doos haalde om verlekkerd er naar te kijken, was het ding uit mijn handen laten vallen. Twee hekjes zijn aan de onderzijde aan één kant gebroken, dus gelukkig zie je er niets van.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
tuurtje
Offline
Berichten: 4495
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #5 Gepost op:
17 juni 2007, 23:40:31 »
John
Ik herken me er in.
Iets minder dramatisch als voorgaande berichten, maar ik had voor de kermis op mijn treinbaan de breakdancer gebouwd, liep perfect.
Echter geen passagiers in de karretjes, dus gekocht in er in gelijmd.
Want met deze centrifugaal vliegende krachten moet je toch wel je veiligheidsgordel om hebben.
In ieder geval al aboard, handjes de lucht in en juichen maar...............
Alleen achterin is het dak lager, en ze deden hun handjes niet omlaag, zelfs Preisertjes kunnen vliegen met de karretjes aan hun broek vast
Arthur
Gelogd
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #6 Gepost op:
18 juni 2007, 00:00:11 »
Ik ben alleen vreselijk voorzichtig met mijn Rhätische stoomlocs (zoals je hier kunt zien...), voor de rest zal het me werkelijk een zorg wezen... De gemiddelde aankoopprijs van al die yanks ligt zo rond de 50$, dus...
Maar door de verfijndheid van die dingen tegenwoordig, is er bij heel wat locs wel iets stuk of weg... So be it...
«
Laatst bewerkt op: 18 juni 2007, 00:02:18 door stig
»
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
Offline
Berichten: 930
M* & bezig te digitaliseren
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #7 Gepost op:
18 juni 2007, 00:20:49 »
Citaat van: VIRM op 17 juni 2007, 23:05:25
Op de terugweg van vakantie in O'rijk (2006) via Aachen terug, zit namelijk een leuke winkel.
Zelf gelukkig nog geen rare dingen meegemaakt alhoewel Murphy ook bewezen heeft dat zijn wet hier ook geldt.
In mijn vrijgezelle jaren deed ik samen met een goede een aantal vrienden bij terugkeer van vacantie door diverse landen ,steevast Aachen aan op de terugweg om het laatste vacantiegeld op te maken aan modelspoorspullen. Ik heb nog diverse dozen met prijssstickers van Modelspielwaren Förster. Het scheelde indertijd best veel soms meer dan 30% in prijs!
Gelogd
De groeten van Rob
marco
Offline
Berichten: 581
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #8 Gepost op:
18 juni 2007, 00:31:46 »
Ik heb ook nog wel een aardige. Ik was ooit aan het rijden met twee 1100's
en nog wat andere locs op mijn baan die nog in aanbouw was. De 1142 had ik
weggezet op een kopspoortje en ik wilde de andere 1132 laten vertrekken.
Ik selecteer een adres en verbaas me dat de 1132 niet wil rijden, dus ik geef een
zetje, maar geen beweging in te krijgen. Nog geen twee tellen later hoor ik een
doffe dreun op de achtergrond. Huh? Oeps, verkeerde decoder adres ingetypt ......
De 1142 is dus gaan rijden, richting einde kopspoor (zonder stootjuk) de afgrond
in en is een goede meter naar beneden gestort. Technisch gezien was alles nog
in orde maar het uiterlijk was er niet fraaier op geworden.
Nahja, mijn oude turquoise 1100 heeft nu een 'nieuw' onderstel en motor
groet,
marco-
Gelogd
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.
Laurens
Offline
Berichten: 411
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #9 Gepost op:
18 juni 2007, 02:43:37 »
Behalve een paar geflambeerde decoders heb ik tot tweemaal toe een "ongelukje" gehad met twee verschillende NS 2200 locs.
Op een rijzondag in 2006 had ik mijn eerste 2200, voorzien van een decoder, rijden op de analoge baan. Normaal zou dit dus wel moeten kunnen, echter niet op onze clubbaan. Toen ik op een gegeven moment naar het schaduwstation moest voor een poetsblok kwam mij een zeer penetrante lucht tegemoet. Bij het naderen van het schaduwstation werd de lucht steeds erger. Daar aangekomen zag ik mijn 2200 nog nawalmen. Er zat letterlijk een gat ter hoogte van de overgang tussen huif en cabine. Dit gat was ongeveer 8mm in diameter. Oorzaak: decoder geflambeerd.
In eerste instantie bleek de rest nog 100% te functioneren, alleen de kap moest hersteld worden. Die avond deed ik de loc in de doos. Op het moment dat ik het deksel op de doos wilde doen schoof de doos, die ik met 1 hand vast had, uit mijn hand. Hierbij schoof de loc zelf ook in de doos (door het onbreken van de kap miste deze zijn "pasvorm". Tot overmaat van ramp viel de 2200 bovenop de printplaat waardoor ook deze afgeschreven kon worden. Ik moest toen al zoveel onderdelen bestellen om een werkende loc te krijgen dat ik besloot om alle bruikbare delen te bewaren voor een volgende 2200.
Dat dit een goed idee is geweest bleek enkele maanden later wel...
Mijn tweede 2200 had ik, na zeer lang wachten, eindelijk op de baan rijden. Nu is mijn baan niet zo heel erg groot en heb ik aan één kant 4 wissels zitten waarmee heen en weer kan woren gereden naar het binnenste spoor. Dit zodat treinstellen en wagons gerangeerd kunnen worden. Helaas is het in het begin weleens misgegaan met de wissels. Hiervan was de tweede 2200 slachtoffer.
Op voornoemde avond had ik de 2200 en de Piko HK zo ingesteld dat ze rustig hun rondjes zouden rijden, ieder op hun eigen aparte spoor. Daarna dacht ik alles onder controle te hebben en ging verder met ander sppors materiaal. Na een paar minuten rijden klonk ineens een harde knal, gevolgd door een nog luidere plof.
Het volgende was gebeurd:
Op hetzelfde moment dat de 2200 de wissel passeerde kwam de kogel, ehh hondekop, van links van het binnenste spoorvak over de wissel naar het buitenste spoor gereden. Hierbij ramde de HK de 2200 van het spoor af op de grond. Dit had tot gevolg dat onderstellen en assen losschoten en over de grond vlogen. Daarnaast waren de achterste buffers afgebroken.
Gelukkig had ik al eerder een 2200 ontleed en kwam ik, met behulp van mijn voorraad buffers en nem schachten, toch tot een 100% functionerende 2200.
Gelogd
Wim Romijn
Offline
Berichten: 297
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #10 Gepost op:
18 juni 2007, 09:50:51 »
Ook ik probeer altijd alles met de nodige zorg te doen.
Echter door toeval was mijn laatste goederenwagon, van een trein met ca. 15 wagons, de roco poetswagen.
Door een kleine storing stond een wissel verkeerd, dan zie je het gebeuren, stopt de trein en wil die een stukje achterwaarts rijden.
Nu moet je dat niet doen met een poetswagen achteraan en als die hele trein in een bocht staat.
Gevolg ik kon heel wat onderdelen oprapen en zit de poetswagon altijd direct achter de lokomotief.
Gelogd
Petertrein81
Offline
Berichten: 2408
Taurus en Vectron fan!!
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #11 Gepost op:
18 juni 2007, 13:35:24 »
Ik heb ook een gevalletje schade gehad.
Ik liet mijn Roco NS 1600+ 3x Roco Plan W zijn rondjes rijden en daarnaast nog een tweede goederentrein op de andere stroomkring terwijl ik aan de baan bezig was. Terwijl ik bezig ben wordt mijn aandacht afgeleid door de passerende goederentrein en op dat moment denk ik even niet aan de eerst trein die aan komt rijden over het spoor waar ik op dat moment even aan bezig ben. Gevolg de NS 1600 lok rijdt tegen mijn hand aan en ontspoort langs de rand van de tafel, echter door stom geluk en een hele snelle reflex kan ik de lok met mijn andere hand vangen op het moment dat hij over de rand valt. Helaas ging het eerst rijtuig ook over de rand en deze viel wel op de grond, schade één kapot draaistel. Dus daar heb ik een vervangend draaistel voor besteld. Wat hebben we hieruit geleerd en welke maatregelen:
- Geen materieel laten rijden in het spoor waar je aan bezig bent.
- Nog wat extra wandjes van plexiglas en hout gemaakt en aangebracht langs de randen van de baan, ook bij de latere baan.
Groet Petertrein81,
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #12 Gepost op:
18 juni 2007, 17:29:43 »
Heel passend in dit topic, ben ik net een kast opnieuw aan het inruimen en heb 2 dozen met 0e treinen(alle zelfbouw) in de kast gezet. Komt het schap naar beneden zetten met als gevolg de nodige schade
:-|
.
En dit had ik aankunnen zien komen want gebeurde regelmatig met die kast
. Dat is met bedde goed niet zo erg maar modeltreinen kunnen er dus niet tegen
.
Echt iets voor mij dit, groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #13 Gepost op:
18 juni 2007, 18:02:32 »
oei michiel...
mij is het gelukkig nog maar 1 keer gebeurt dat er werkelijk iets kapot ging en dat was met een roco sik met kraan die uit de vitrine viel en de halve zoldertrap af stuiterde..
gelukkig kon ik hem tegenhouden en was alleen 1 enkele buffer kapot.. ik boos op mijzelf!!
heb meteen daarna een buffer in bestelling gezet en tegewoordig rijd hij weer gelukkig over de rails op m'n pendelbaantje
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2489.jpg
mvg
bart
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2519
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Dat overkomt mij niet.
«
Reactie #14 Gepost op:
18 juni 2007, 20:20:35 »
Als 8-jarige, beginnende modelspoorder heb ik mijn eerste loc laten vallen
. Het was (en is) een 2-assige Roco-6400 (fantasiemodel). Een jaar of 2 geleden heb ik 'm grotendeels weer opgelapt: 2 andere buffers geplaatst en andere beschadigingen aangetipt met verf.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
Volgende
- [
1
]
2
3
...
149
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Dat overkomt mij niet.