Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
  

Auteur Topic: ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet  (gelezen 19530 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2012, 19:04:37 »
Hallo heren,
Ik las dit draadje net door, en heb best wel interesse in deze oplossing met de IRF7103.......

Beste

Ik heb ze ook kant en klaar liggen als het u wat makkelijker lijkt.

Gr Roy

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2012, 19:39:24 »
zo iets:

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2012, 20:02:41 »
Beste

Ik heb ze ook kant en klaar liggen als het u wat makkelijker lijkt.

Gr Roy

Hallo Roy,

Wat bedoel je precies met kant en klaar?
Ik dacht dat dit al een complete oplossing was, maar als ik me vergis hoor ik het graag.
Ik wil eigenlijk de printbanen naar de topseinen doorkrassen, en de kabeltjes aan de bestaande weerstanden solderen.
En zoals ik begrepen had van een post van Karst Drenth, hoef ik geen aparte weerstanden te gebruiken tenzij ik problemen krijg bij inschakelen.
Maar zoals gezegd, als ik me vergis hoor ik het graag.

zo iets:



Bedankt Ruud,

Als ik het schema goed lees, kan die 2K2 weerstand worden vervangen door de originele weerstand in de lok, en de D1 en D2 aansluitingen ipv de printbanen, toch?

Bedankt voor de opheldering

Vriendelijke groet
Joey

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #18 Gepost op: 30 December 2012, 20:30:48 »
Beste

Ik heb hier de foto en inleiding geplaatst

http://members.home.nl/r.post/aux%2034%20versterker/

Gr Roy

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #19 Gepost op: 30 December 2012, 20:54:29 »
Ook ff aan de decoder zitten pielen onder een loep ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2013, 20:34:58 »
De S, G en D staan voor Source, Gate en Drain: de Drain is wat bij een transistor de collector is, de Source wat bij een transistor de emitter is, en de Gate voor de basis bij een transistor.

Door de Source aan massa te hangen, tussen + (of eender welke veilige positieve spanning) en Drain de belasting te plaatsen en de Gate op de Aux-aansluiting te hangen, kun je schakelen wat je wilt.

De nummers in jouw voorbeeld geven gewoon aan tot welke FET de pinnen behoren.

Wat Karst met die weerstand bedoelt: dat is een zogenaamde pull-down weerstand: een FET die niet 'duidelijk' in- of uitgeschakeld wordt, gaat in een zogenaamd lineair gebied 'zweven' en wordt daar enorm warm van (en kan daar binnen de korste keren aan overlijden)
Daarom is het beter om de gate bij een wat onzekere aansturing laag te trekken en zo schade te voorkomen. Door van gate naar source een weerstand van 10-20 k te plaatsen, wordt de gate met zekerheid laag gehouden totdat er een 'duidelijk' stuursignaal is.

EDIT: oh... er was nog een pagina ;)

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2013, 21:10:29 »
Menno, bedankt voor je opheldering.

Dan ook meteen nog een vraagje voor Roy1986:
Zit de weerstand waar Menno het over had ook op jouw kant en klare oplossing?

Dank voor de antwoorden.

Groet
Joey

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2013, 21:27:19 »
[...]
Ik heb hier de foto en inleiding geplaatst

http://members.home.nl/r.post/aux%2034%20versterker/
Je zal mij niet horen zeggen dat ik initiatieven niet waardeer, maar over het algemeen geldt nog steeds dat docx documenten door velen niet in dank afgenomen worden: ik kan ze openen, maar iedereen die geen Office 2007 of later heeft, kan het schudden. Dat zijn er, gezien het aantal klachten over deze documenten, nog steeds een hele hoop.

Met een .doc extensie hou je het document bereikbaar voor iedereen ;)

Rudy0907

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2013, 21:44:10 »
Hoi

Citaat
maar iedereen die geen Office 2007 of later heeft, kan het schudden

Nee hoor er zijn ook nog gratis alternatieven zoals openoffice en libreoffice die een docx file kunnen openen.

Groetjes Rudy

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2013, 23:32:26 »
Citaat
...Nee hoor er zijn ook nog gratis alternatieven zoals openoffice en libreoffice die een docx file kunnen openen.
Nog makkelijker, gewoon het Compatibiliteitspakket voor Word-, Excel- en PowerPoint-bestandsindelingen van Microsoft Office downloaden en installeren, dan kan zelfs office 2003 de docx openen ;D (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2013, 23:57:19 »
Of als je helemaal geen Office(-achtige) pakketten kunt/wilt gebruiken:

De "Word Viewer" waarmee je Word-dokumenten kunt bekijken
http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=4
werkt met .doc en .docx bestanden.

Freek.

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2013, 16:27:54 »
.....Zit de weerstand waar Menno het over had ook op jouw kant en klare oplossing?.....
hier is alleen de weerstand nodig als u een led aan sluit verder niet deze kunt u zo aan sluiten.

Ik ben bezig met een kleine pagina in html te maken

M.v.g Roy

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2013, 17:15:38 »
@ roy1986: dat bedoelt joey niet. Hij bedoelt de pull-down weerstand voor de gate.

Aan de anderen. Die alternatieven (wat betreft OpenOffice) was ik vergeten terwijl ik het zelf gebruik. Maar juist die alternatieven moeten downloaden maakt de betreffende documenten niet geliefd ;)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2013, 18:30:59 »
Er komt geen weerstand of andere onderdelen in voor

Teminste niet bij deze component die er in zit de vervanger moet ik nog naar gaan kijken.

M.v.g Roy

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re:ESU locpilot 54611DCC versterker voor aux3 en aux4 bouwen met mosfet
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2013, 19:46:58 »

Oké, dank je voor het antwoord.

Groet Joey
« Laatst bewerkt op: 11 October 2016, 07:52:31 door Bert van Gelder »