Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 15:03:28
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 15:02:48
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 14:57:36
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen?
door
008200
Vandaag
om 14:56:09
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 14:30:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:25:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 14:17:50
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 14:04:57
EX-CSB1 DCC Centrale
door
henk
Vandaag
om 14:04:24
losse onderdelen
door
Eric B
Vandaag
om 14:03:33
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:53:08
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87
door
dretsome
Vandaag
om 13:50:27
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 13:39:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:30:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 13:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:38
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 12:32:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 12:13:01
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start
door
Peter J K
Vandaag
om 11:58:08
Nieuwe (=oude) VAM wagens zijn uit
door
Luc2000
Vandaag
om 11:56:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
V200-G2000
Vandaag
om 11:36:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:31:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
RetroJack
Vandaag
om 11:31:02
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:29:39
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 11:29:17
Roco model 63138
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:21:28
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:12:23
Piko blauwe 1000: de decoderzaken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 09:50:21
Minibaan Visserskaai H0
door
DJV
Vandaag
om 00:24:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
DJV
29 November 2025, 22:58:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Opbouw Cottage Railways 2013
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Opbouw Cottage Railways 2013 (gelezen 8766 keer)
Afgelopen
Opbouw Cottage Railways 2013
«
Gepost op:
29 December 2012, 15:45:39 »
Nadat ik 2 jaar terug letterlijk de zaag in mijn oude baan had gezet is deze nu weer geheel opgebouwd in modules. Geen standaard maten, maar delen die via het raam uit de ruimte zijn te halen als we gaan verhuizen en elders weer zijn op te bouwen. Wel met enkele "lucht" delen die men kan weglaten mocht de ruimte kleiner zijn, maar als we het geluk hebben nog iets groters te vinden is het daar ook makkelijk uit te breiden. De baan staat nu in een ruimte van 65M2 en de tafels zijn 45M2, dus voorlopig hoef ik mij niet te vervelen.
Een overzicht van het hoofddeel. De treinen rijden gezien vanaf de bedienigs-kast het station uit, rechtsaf richting bergen, via de schaduwsporen achter de bergen naar de bergmodule rechts vooraan, via een lager gelegen deel naar de spiraal, omhoog en via diverse bruggen over de berg, weer met de spiraal naar beneden en dan weer in tegengestelde richting terug naar het station. Daar via een keerlus onder het circus weer naar het beginpunt.
Achteraan de in- en uitgangen van de keerlus. De treinen halteren hier, daardoor lijkt de route langer.
Via deze bochten rijden de treinen naar de bergmodule die hen naar de schaduwsporen brengt.
De spiraal brengt de treinen naar grotere hoogte, de Flying Scotsman van Hornby heeft hier een eigen traject.
Via een wisselstraat kunnen de treinen in dit kopstation terecht komen....
De komende tijd zal ik mij hoofdzakelijk bezighouden met het rangeer- en haventerrein. Deze krijgt zijn eigen bedieningstafel en dmv. diverse schakelingen kan ik de sporen stroomloos maken. De grootste uitdaging is de combinatie van pendelautomaat en handbediening. Er gaat een Regioliner heen en weer naar het dalstation van de tandradtrein, maar ook moeten er gewone treinen over dit stuk kunnen rijden, dus dan moeten beide systemen volledig van elkaar gescheiden zijn. Waarschijnlijk iets met dubbelpolige schakelaars. Inderdaad, de baan is en blijft analoog - dus ik moet ouderwetse schakelingen bedenken maar dat vind ik juist een uitdaging.
Een beetje wazige foto van een 40 jaar oud Fleischmann lokje uit een startset die nu dienst doet als test- meetlok. 2 wielen zorgen voor de stroomopname (sleepkontaktjes afgeknipt) dus elke kleine storing zorgt voor stilstand en is eenvoudig op te sporen en te verhelpen. Op het dak een stripje met kleurcodes voor de juiste aansluitingen en omdat het lokje net iets breder is dan de rest weet je ook zeker dat perrons, palen en seinen niet te dicht langs de baan staan, voor het bochtenwerk hang ik een wagon met de grootste wielbasis erachter - hierop zit weer een hulpstukje voor het uitlijnen van de bovenleding, maar zover ben ik voorlopig nog niet.
mijnspoor
Re:Opbouw Cottage Railways 2013
«
Reactie #1 Gepost op:
29 December 2012, 16:02:40 »
Dat is wel een hele mooie ruimte.
zuylen
«
Reactie #2 Gepost op:
29 December 2012, 16:02:52 »
Aan de Fleischmann transformators te zien heb je weinig stroomtekorten.
Ziet er allemaal mooi uit.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
stationsplein Baden-Baden
«
Reactie #3 Gepost op:
29 December 2012, 17:00:48 »
Indrukwekkend geheel.
groetjes Dion
Ruud K
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
«
Reactie #4 Gepost op:
29 December 2012, 17:08:29 »
Wat een gigantisch spul, zeg
.
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Afgelopen
«
Reactie #5 Gepost op:
29 December 2012, 17:31:35 »
Het grootste deel heb ik in 2006 overgenomen van mijn vader en in de loop van de laatste jaren uitgebreid met wat eigen aankopen. Omdat mijn vader ook alle nationaliteiten en tijdperken door elkaar had, is ook mijn baan een fantasiebaan. Er rijden stoom, diesel en elektrische treinen, Duits, Frans, Nederlands en Engels en een Zwitserse tandradtrein en ook de bebouwing is een allegaartje. Dat zal niet het ideaal zijn van veel modelspoorders, maar eigenlijk vind ik het wel leuk, hoewel ik moet zeggen dat de richting toch wel wat naar het Engelse gebeuren neigt.
Voor nog meer foto's kan je kijken op mijn site:
www.modelspoorbaan-cottagerailways.nl
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #6 Gepost op:
29 December 2012, 18:29:48 »
Zohee, je bent lekker bezig zeg!
Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Afgelopen
«
Reactie #7 Gepost op:
13 January 2013, 11:39:47 »
Onder de brug van de tandradbaan bleek ik voldoende ruimte te hebben voor een lokloods en inderdaad, zoiets bestaat in het echt ook. De loods moet nog worden voorzien van een werkvloer, putten en een hefbrug en natuurlijk diverse monteurs met lasapparatuur. Voor de verlichting gebruik ik ledjes en misschien nog een voorziening om de deuren te kunnen bedienen, maar dat is van later zorg. Nu is het zaak om te zorgen dat alle wissels en aansluitingen op dit deel van de baan naar behoren werken en er storingvrij gerangeerd kan worden.
Vanwege het koude weer zet ik de bruggen tbv. de tandradbaan in de keuken in elkaar, want de vorstbeveiliging houdt mijn hobbyruimte op + 6C en warm stoken kost nu gewoon teveel stroom = geld. Zelf kan ik me daar op kleden, maar plastic heeft de neiging om te breken en ook de lijm hard niet lekker uit, dus binnen bij de kachel.
Afgelopen
«
Reactie #8 Gepost op:
15 January 2013, 19:35:01 »
Omdat de brug van de tandradbaan een lange pijlerlose overspanning krijgt moest er een versteviging worden aangebracht om doorbuigen te voorkomen, hiervoor een aluminium L profiel gebruikt. Onder de brug eerst een dunne houten lat gelijmd wat al een hele verbetering was, maar de zware tandradtrein zorgde er toch voor dat deze een beetje inzakte bij het passeren. Een heel klein beetje mag, schaalverhoudingsgewijs ± 2mm maar dit was te veel. Met transparant opdrogende montagepasta het profiel aan brug en houten onderframe vastgemaakt en het resultaat is geweldig. Natuurlijk moet alles nog afgewerkt worden, met grijze acrylverf lukt dat prima en het hoeft niet mooi, want de brug krijgt een aantal Preisertjes, steigers en ladders die de hele brug in de verf gaan zetten en anders hebben ze niets te doen.
Chris80
«
Reactie #9 Gepost op:
15 January 2013, 19:41:59 »
Zoooow, dat ziet er indrukwekkend uit! Lekkere lengte ook voor de treinen om te rijden
.
Groet,
Chris
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Afgelopen
«
Reactie #10 Gepost op:
04 March 2013, 21:09:02 »
Vandaag weer verder aan de tandradbaan, de lange brug is geplaatst en vandaag de verlenging daaraan vastgemaakt. Deze baan ligt los op een onderbouw die op zijn beurt weer weggeschoven kan worden om ervoor te zorgen dat er enkele sporen in geval van storing niet geheel onbereikbaar worden. Binnenkort als alles wat meer vorm heeft zal ik foto's plaatsen. Omdat de rails op de brug en de rest van de tandradbaan wat verscholen ligt is het niet zo erg noodzakelijk om de rails zeer precies te detailleren, een snelle methode om de rails roestig te maken is met deze bij de betere hobby winkel verkrijgbare kwast stift.
Zo ziet de rails er nu uit, links de geverfde bestaande rails, rechts de nieuwe aansluiting.
Na een snelle behandeling met de stift is de rails niet meer glimmend en heeft een roestig kleurtje.
De tandradtrein rijdt hier langs de rivier over de versterkte brug bij de kolenbuffer. Op de voorgrond een lok die zijn as staat te dumpen.
En dan mag de Edelweiss over de versterkte lange brug zijn eerste testrit maken, die perfect verloopt.
Afgelopen
«
Reactie #11 Gepost op:
06 March 2013, 18:23:20 »
Om de achter liggende sporen bereikbaar te houden is de tandradbaan vrijdragend gemaakt.
Dan kan ik het onderste deel naar voren schuiven. De naden tussen beide modules worden gecamoufleerd met een Engels stenen muurtje, struiken en bomen.
Het deel kan ook in zijn geheel uitgenomen worden (beide zijden zit een compensatierails) om de sporen nog beter bereikbaar te maken voor evt. reparatie en aanpassingen.
Het is weer droog en lekker weer, dus morgen alle spullen die los liggen, aangebroken dozen en rommel naar buiten. De hele ruimte flink stofzuigen en schoonmaken en dan alle spullen sorteren (weggooien / schoonmaken) en op logische bouwvolgorde weer naar binnen. Volgende week ga ik de tandradbaan dan aansluiten op de Viessmann pendel automaat en kan die zijn route gaan afleggen tussen het dalstation en het wintersportgebied.
Afgelopen
«
Reactie #12 Gepost op:
16 March 2013, 10:59:04 »
Voor mijn werk naar Lille geweest. Er zit daar een mooie treinenwinkel, maar het blijft bij etalage kijken. De winkel is meestal gesloten en de openingstijden staan waarschijnlijk op de deur, waar dus een rolluik voor zit. Wel goedkoop op deze manier, want er staan leuke dingen in de etalage.
Afgelopen
«
Reactie #13 Gepost op:
16 March 2013, 17:26:27 »
Een deel van de tandradbaan weer afgebroken. Ik had Profirails gebruikt met gelijmde tandradrail, dat gaat dus werken bij temperatuurverschillen met gevolg dat de lijmlaag loslaat en de trein doorslipt op de losliggende vertandingen. Gelukkig had ik nog wat standaardrail met oude vertandingen, die je gewoon met schroefjes vastzet tussen de bielzen en dat werkt. Nu staat alles even te drogen, want gelijk afgewerkt met een lik verf en morgen weer verder met de testritten.
Mijn baan staat in een oude ruimte, onderste deel steen, bovendeel hout - alles enkel laags. Later aan de binnenkant glaswol en gipsplaten gemonteerd en het dak afgewerkt met bubbeltjes folie en alluminium. Ondanks dat wordt het er in de winter toch best koud, dankzij enkele voorzieningen die stroom slurpen blijft het altijd wel boven de +4°C. Als ik wil gaan werken aan mijn baan zet ik de kachel uiteraard hoger en in korte tijd stijgt de temperatuur dan naar + 16°C - in de zomer is het soms wel boven de 35°C, grote temperatuur verschillen dus. Soms reageren de rails daarop, er is dan minder goed contact omdat ze krimpen. Krom trekken door de warmte heb ik nog niet meegemaakt, wel is het daarom zaak diverse zaken vast te schroeven of flexibele lijmsoorten te gebruiken. De transparant opdrogende montagepasta werkt goed, voor sommige zaken is Bisonkit ook zacht en flexibel genoeg, maar de zgn. seconde lijmen houden de zaak niet goed vast. Resultaat, loszittende zaken. Ik dacht dit op te lossen door de tandradstroken met bisonkit vast te zetten, maar doordat dit flexibel blijft zitten de stroken niet echt stabiel en duwen soms de lok omhoog, zodat de wielen los komen van de rails en dan stopt de lok uiteraard of liggen ze scheef en glijd het tandwieltje er gewoon overheen. Kortom, met schroefjes gaat het een stuk beter.
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2013, 19:25:05 door Cottage Railways. Reden: Tekst afmaken en foto plaatsen
»
Afgelopen
«
Reactie #14 Gepost op:
21 March 2013, 11:48:40 »
De tandradtrtein heeft alle test probleemloos afgelegd. 50x op en neer en geen doorslippen, ontsporingen, losrakende wagons etc. nee gewoon allemaal perfect. Vol goede moed met het volgende project gestart, het circus en kermisterrein bovenop de keerlus bij het hoofdstation.
Uiteraard moet een keerlus met dit soort onnatuurlijke bochten worden weggewerkt.
Dus een plaat MDF erop met daarop 3 mm multiplex met uitsparingen voor de modules die mijn vader reeds gemaakt had. Het is overgebleven van zijn oude treinbaan en op deze manier is het mooi in te passen.
Zo, de modules hebben hun plek. Het is mooi te combineren met nog wat oude kermis atrakties die ik had liggen en omdat alles los staat kan ik het allemaal aan de keukentafel opknappen en verfraaien.
Uiteraard een ruime toegang voor het geval er iets ontspoort, maar als het echt fataal mis gaat kan ik de hele plaat omhoog klappen.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
« vorige