Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36

Auteur Topic: Bloksysteem op modulebaan  (gelezen 1612 keer)

ernstcramer

• Offline Offline
    • de Schappenbaan
Bloksysteem op modulebaan
« Gepost op: 27 December 2012, 14:29:27 »
Hulp gevraagd:

We zijn met een club bezig om een modulebaan te bouwen. We rijden digitaal.
Wat is nu een goede keus als je een bloksysteem wilt inbouwen (het liefst automatisch werkend) wat je digitale systeem niet in de weg zit.

Wie heeft een goed advies?

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Bloksysteem op modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2012, 17:40:48 »
Simpel: bekijk de encyclopedie hier is en mocht ja daarna nog vragen hebben dan horen we het wel  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re:Re: Bloksysteem op modulebaan
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2012, 17:59:22 »
Als je de modulebakken onderling wilt kunnen uitwisselen zonder het bloksysteem 'in de war' te laten raken, is dat mogelijk. Heb daar een vrij simpel systeem voor bedacht. Ik gebruik het systeem zelf voor aansluiting op terugmelddecoder, maar is volgens mij ook prima bruikbaar in een bloksysteem:

In het kort: de melding van het 'huidige' blok zet je (op de foto rechterkant van een bak) aan "verbinding 1". Bij de volgende bak laat je m van "verbinding 1" naar "verbinding 2" gaan en zet je de nieuwe melding op "verbinding 1". Enzovoort. Hierdoor kun je iedere bak uitwisselen. Ik leg de terugmelding dubbel aan, zodat ik de bak ook nog 180 graden kan draaien, met behoud van juiste terugmelding!

Het is wat lastig uit te leggen, hoop dat je t snapt, anders zeggen, dan teken ik het even netjes in paint!

Groeten,

Rauke
« Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 18:48:32 door memen »
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2012, 18:42:57 »
Hulp gevraagd:

We zijn met een club bezig om een modulebaan te bouwen. We rijden digitaal.
Wat is nu een goede keus als je een bloksysteem wilt inbouwen (het liefst automatisch werkend) wat je digitale systeem niet in de weg zit.

Wie heeft een goed advies?

Je moet afvragen of je wel een bloksysteem wil maken. Je maakt het ontzettend moeilijk. Je hebt een aantal mogelijkheden:

a) Als vanouds met echte blokken zoals een analoge baan (rem en stopsecties stroomloos). Je rijdt digitaal dus dat wil je echt niet.

b) Met een programma alla koploper / itrain / rocrail waarbij het station bediend word vanaf een tableau en de treinen "automatisch" tussen de stations rijden. Dat kan dan moet je bezetmelding e.d. regelen. Met standaard bakken en afstanden moet dat lukken. Het mooiste is dan loconet met iedere bak zijn eigen bezetmelder.

c) Alleen digitaal rijden. Dus handmatig bedienen van de treinen en wissel. Dat is voor een clubbaan wel een van de leukere mogelijkheden. Dan heb je ook nog wat te doen en sta je niet dom te koekeloeren naar de baan. Je hebt dan geen 100 treinen op je baan rijden maar in ieder geval genoeg om je niet te vervelen als je een beetje leuk baanplan maakt.

Een laatste tip: Denk niet te moeilijk. Ga eerst voor een goed werkende baan. Bijvoorbeeld alleen digitaal rijden. Niet voor alle gadgets en mogelijkheden als je nog geen kaas gegeten hebt van de techniek. Want bij storingen moet je het ook kunnen oplossen. Je kan het wel voorbereiden op een bloksysteem door bijvoorbeeld de bak in de juiste secties te verdelen maar deze onderling te verbinden. Dan kan je later nog altijd het een en ander aanpassen.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Daniels

• Offline Offline
Re:Re: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2012, 19:00:11 »
Dankjulliewel voor de reacties!

Een schaduw station wil ik wel maar groter dan dit gaat gewoon echt niet. Ik hou rekening met ooit een eventuele uitbreiding maar in dit huis is ruimte op de logeerkamer beperkt. Dus helaas. Vandaar dat ik ook computergestuurd wil rijden, dan kun je een pendel baan heel interessant maken.

Groetjes,

Daniel

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2012, 19:19:30 »
Optie b genoemd door Ronald met als hardware Dinamo. Dat is een echt bloksysteem waar je zowel met analoge treinen als digitale kunt rijden. Aan te sturen o.a. door koploper. Ik heb dat ook, maar rij alleen maar met analoge loks.
Zie ook Dieselstadt.

ernstcramer

• Offline Offline
    • de Schappenbaan
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2012, 21:30:10 »
...Een laatste tip: Denk niet te moeilijk. Ga eerst voor een goed werkende baan. Bijvoorbeeld alleen digitaal rijden...

Dank voor alle tips. Vooral deze van Ronald spreekt erg aan. Maar je wilt op een gegeven moment wel verder kijken: goed voorbereid is het halve werk tenslotte.

Simpel: bekijk de encyclopedie hier is en mocht ja daarna nog vragen hebben dan horen we het wel  ;)

Dank voor de "terechtwijzing"  ::) maar als ik eerlijk ben: waar begin je dan te zoeken. Er zijn zoveel mogelijkheden; het gaat er mij om dat je, zoals Ronald dat ook schrijft, een simpel maar wel betrouwbaar systeem hebt.
Bij de analoge modulebanen zie je dat men vaak een door middel van schakelaars een inrijmogelijkheid creeert. Dus als men het ene bereik verlaat moet een andere beheerder dat accepteren door een schakelaar om te zetten. Maar stroomloss zetten met digitaal is dus niet handig. Vandaar de vraag naar de oplossing...en die vindt je volgens mij niet zomaar in de encyclopie... :P

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2012, 13:13:12 »
Methode a is digitaal ook mogelijk. Zie dit stuk. Vooral met een asymmetrisch DCC-signaal is eigenlijk net zo simpel als het analoog. Je moet wel opletten dat je decoders deze methode snappen. De meeste moderne decoders snappen dat gelukkig wel.

Doordat de loc nu gaat remmen ipv gelijk stoppen moeten de stop stukken wel langer zijn (of misschien makkelijker, op het juiste moment het hele blok van rem signaal voorzien). Ook moeten de decoders goed ingesteld worden dat ze niet te lang over doen om te stoppen en daardoor toch het volgende blok in rijden.

Let wel op, dit is alleen om de locs te laten remmen en optrekken. Hoe je de blokbeveiliging zelf doet is nog vrij. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij een mooie manier van handmatig rijden. Met behulp van een goed blokbeveiligingssysteem is het dan goed mogelijk bots vrij te rijden. Je kan dan bijvoorbeeld op een hoofdspoor gewoon ICs laten rijden en zelf met een boemel rijden. Hoe slim (en daarmeenook vaak hoe complex) het systeem is daarbij aan jou.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox