Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren  (gelezen 15932 keer)

FreekH

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 Lima digitaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 25 December 2012, 22:21:00 »
stekkertjes ... van de Ledbaron

Ziet er goed uit op de foto. Maar waar zitten die stekkertjes precies? Misschien helpen een paar close-ups?

Bvd,
Freek.

Railpassie

• Offline Offline
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
« Reactie #31 Gepost op: 25 December 2012, 22:32:53 »
Hallo ledstrip inbouwers,
Is de digirails ledstrip niet een dure oplossing?
Ik gebruik ledstrip aan de rol: 5 meter voor 31 Euries. Moet ik zelf wel wat met de elektronica prutsen natuurlijk. Komt er nog 1,50 per wagen bij.

Voor de niet-digitaal rijders: bij 7 Volt heb ik al licht in de tent.
Of is dat allemaal al achterhaald.

Groeten Henk

Beste Henk ,
zou je mij kunnen vertellen welke eletronika ik nodig heb om zon led strip van de rol aan de praat te krijgen?,ik rij nl ook digitaal.
Mvg Tino

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #32 Gepost op: 25 December 2012, 22:41:45 »
Hallo Freek,

de draden komen uit de kap en daaronder zit een vierkantje, dat is de stekker. (op de foto dus verbonden).

groet Marc (zodra ik weer bij de treinen ben zal ik kijken of meer closeup mogelijk is)

directe link naar de foto: http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/IMG_0536_zps21dc4943.jpg
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Station W

• Offline Offline
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
« Reactie #33 Gepost op: 25 December 2012, 23:18:53 »
Aan Tino:
Ja natuurlijk wil ik je dat wel vertellen. Maar misschien is het mooier om daar even apart over te forummen, anders vervuilt dit draadje zo.
Mag het na kerst?

Groeten Henk

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 December 2012, 23:21:35 »
zal ik kijken of meer closeup mogelijk is

Als je dat wilt doen, graag! Zo te zien zijn het erg platte stekkertjes, juist daarom ziet het er mooi uit. Maar waar zitten dan de contra-stekkertjes? Afijn, benieuwd naar een paar detail-foto's.

Freek.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 25 December 2012, 23:26:10 »
@Marc: heb je het bestelnummer van de door jouw gebruikte connectoren van de ledbaron?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #36 Gepost op: 25 December 2012, 23:35:39 »
Ruud,

Objectnummer: 370702548141 (winkel op ebay)

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 25 December 2012, 23:42:52 »
@Marc: (y) gevonden, evenals de 3 polige. Gaan die stekkers een beetje handelbaar goed los, of is het zo'n stekker verbinding die er goed in gaat maar moeilijk uit?
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Railpassie

• Offline Offline
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
« Reactie #38 Gepost op: 26 December 2012, 00:33:16 »
@Henk
Natuurlijk kan het wachten tot na de kerst  :)
Alvast bedankt.
Mvg Tino

RolfKeijzer

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 26 December 2012, 13:47:35 »
Ik zet de binnenverlichting op de decoder, omdat ik deze wil kunnen uitschakelen als het treinstel in de tuin staat of in het schaduwstation. Dat is realistisch en spaart dure digitale stroom.

De kleine stekkertjes zien er beter uit dan mijn printconnectoren. Deze zien er op de foto direct op de kop van de bank erg grof uit; als de bakken aan elkaar geschakeld zijn is het wat beter. Ik maak de hele zaak (kabels en soldeerverbindingen) nog zwart zodra alles goed werkt, dan vallen ze minder op. De kabels maken een lus naar beneden, net zoals bij het voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2012, 14:19:29 door RolfKeijzer »

RolfKeijzer

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 07 January 2013, 23:15:37 »
Verslag van de vorderingen in de kerstvakantie.

Inmiddels doorgegaan met de onderkant van de bakken. eerst de stroomafname aangepakt. Het jacobsdraaistel en het loopstel van de niet-moterbak zijn al van stroomafname op beide zijden aangesloten. Echter het moterdraaistel niet, aan omdat dit aan het uiteinde van het stel zit, is dat wel zeer wenselijk. Ik rijdt namelijk met stroomdetectie. Als het moterdraaistel voorop loopt, wordt het treinstel nu pas gedetecteerd als het jacodbdraaistel op de stroomdetectie sectie komt. Vooral bij seinen en opstelsporen schiet de stel dan te ver door

Het moterdraaistel is aan één zijde eenvoudig van stroomafname te voorzien. Dat is de linker zijde als dit draaistel voorop rijdt. De assen zijn namelijk electrisch verbonden met de wielen tegenover de tandkransen. Als je de scheenplaten lost door de beide schroeven los te halen, zie je ruimte waar je via de beproefde methode een stroomafnemer op de assen kunt plaatsen.

Een stroomafname op de wielen aan de zijde van de tandkransen is een stuk lastiger. Bovendien hebben deze wielen antislip-bandjes, zodat stroomafname van de rails alleen tegen de flens plaats kan vinden en daarmee niet betrouwbaar is. Ik heb echter de detectie meestal op de rechter spoorstaaf zitten, maar soms (bijv. bij 2-richting verkeer) ook op de linker spoorstaaf. Dus ik wil de betrouwbaarste stroomafnemers aan de rechterkant hebben. Gelukkig kan het moterwielstel 180 graden worden gedraaid, zodat de tandwielen links komen te zitten.

Het plan is als volgt.
Eerst het moterdraaistel uitbouwen.

Dan de (Digirails, door de helft geknipt) stroomafnemer op de assen plaatsen, voorzien van een rode draad. De stroomafnemer op een rechthoekig plaatje plastickaart lijmen, omdat hier een opening zit. Lijmen met twee-componentenlijm, omdat secondelijm op de Lima kunststop en op het messing moeilijk hecht.

Een tweede stroomafnemer aan de zijkant plaatsen, zie foto. Stroomafname op de buitenzijkant van de wielen, aangezien aan de binnenkanten de tandkransen in de weg zitten. Er is gelukkig hiervoor net genoeg ruimte tussen de wielen en de scheenplaten, die later weer gemonteerd moeten worden. Aan deze stroomafnemer een zwarte draad bevestigen. Via een geboord gaatje de beide draden naar de zijkant van het moterdraaistel leiden, richting de koolborstels. Deze stroomafnemer met een M1,6 boutje vastgezet in een 1,5 mm geboord gaatje, aangezien zelfde de tweecomponentenlijm het hier liet afweten.

RolfKeijzer

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 07 January 2013, 23:21:41 »
Moterdraaistel weer inbouwen, nu met de tandwielen links. Met het terugplaatsen van de scheenplaten toch nog een klein probleem: De scheenplaten kunnen niet 180 graden worden gedraaid, vanwege de ATB spoelen, die aan de voorzijde moeten blijven zitten. De schroefgaten zitten echter niet op gelijke hoogte en zonder aanpassing zouden de scheenplaten 2mm scheef komen te zitten. Dit is echter op te lossen door aan de ATB zijde van de scheenplaten ca. 1mm materiaal weg te frezen, en aan de andere zijde 2 klein sluitringen te plaatsen samen ook 1mm dik.

Na montage blijken de stroomafnemers links achter de scheenplaat hinderlijk zichtbaar te zijn. Een beetje zwarte verf lost dit op.

Nu worden ook de twee andere draaistellen opnieuw bedraad met rood en zwart draad. Tussen de rijtuigvloer en boven het jocobsdraaistel wordt net voldoende ruimte gevonden om een female printconnector te lijmen, ook met rood en zwart draad die via 2 1mm gaatjes naar binnen worden getrokken. In de andere bak tegenover de female connector, 25 mm draad laten uitsteken en van de male connector voorzien. Deze draden leiden naar de stroomafnemers van het draaistel van deze bak. De decoder past makkelijk in de apparatenruimte onder de rijtuigvloer, naast het ijzeren gewicht. De decoder wordt met alle rode en zwarte draden verbonden. De moter wordt aan de orange/grijze draden verbonden, de draden onder het interieur wegwerken.

Nu kan een proefrit plaatsvinden. Beide bakken (nog zonder de kappen) koppelen en op de baan zetten, en rijden maar. In beide richten loopt alles goed door de bogen en wissels. Nu wordt de bedrading voor de verlichting vanuit de decoder aangesloten op een 4-pins female printconnector: blauw, geel, wit en groen. In het interieur boven de decode wordt tussen de toiletten (uit het zicht) een doorvoer voor deze draden gemaakt. Nu is het tijd om de interieurs te plaatsen, nadat deze een kleurtje en passagiers hebben gekregen. De zwart/rode bedrading verdwijnt onder de interieurs.

RolfKeijzer

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 07 January 2013, 23:38:04 »

dan zwarte verf

Voordat de kappen worden geplaats, moet er eerst nog wat materiaal worden weggefreest uit de onderkant ter hoogte van de koplampen (zie foto vorige bericht). In de kap van het moterrijtuig wordt de 4-pins male connector verbonden aan de verlichting in de kap en de doorvoer naar de ander bak. Even testen of ook de verlichting werkt, en dan de kappen plaatsen. Ondanks dat de opening tussen beide bakken klein is en mijn printconnectors groot lijken, rijdt het stel in beide richting goed door alle bogen! (R minimaal = 450mm op mijn baan) De kleuren van de draden zijn wel hinderlijk, maar na ook deze zwart gemaakt te hebben met een weinig verf ziet het er verrassend goed uit.

Nu de decoder goed instellen. De maximale snelheid is out of the box met deze primitieve Lima motor veel te hoog. In CV5 een lage waarde (5) gezet om een schaalsnelheid van 151 km/h te bereiken in de hoogste rijstap. De trein is nu goed te regelen. De binnenverlichting op F4 gezet, een klein beetje gedimd. Nu nog wachten op betere pantografen....

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 08 January 2013, 09:39:02 »
 (y) ziet er goed uit. Vraagje, je hebt al zoveel aangepast aan deze mat46, waarom gooi je er geen cd-speler motor (of Torque motor) in? Dat loopt een stuk mooier.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 08 January 2013, 10:15:22 »
Ik heb er een draaistel met cardan uit een roco BR218 in gezet. Rijdt prima en geruisloos.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.