Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:52:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
Vandaag om 17:12:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 17:09:17
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
  

Auteur Topic: D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962  (gelezen 2627 keer)

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
« Gepost op: 15 December 2012, 17:37:14 »
Vorige week kwam in een ander draadje de vraag op of Duitse tijdperk III F-Züge met blauwe A4ümg rijtuigen (later aangeduid als Am202) ook naar Nederland reden. Van de winterdienst van 1956/57 tot en met de winterdienst van 1961/62 reed D10 Rheingold van Hoek van Holland naar Basel SBB. In Duitsland werd deze trein als F10 aangeduid, en ze was samengesteld uit (situatie 1961/62):

NS E-loc tot Venlo (daarna DB BR 23 tot Keulen)
DB A4ümg-54 Hld-München
DSG WR4ü-39 Hld-Basel Bad.
DB Pw4ü-37 Hld-Basel SBB
DB A4ümg-54 Hld-Basel-Chur
DB A4ümg-54 Hld-Basel-Milano

Deze eerste klas trein was de verbindende schakel tussen de "Schürzenwagen Rheingold" van de jaren vijftig en de "Panorama-wagen Rheingold" van de jaren zestig en krijgt daarom wellicht wat minder aandacht dan ze eigenlijk verdient.

links
http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=3371
http://www.heinrich-hanke.de/eisenbahn/reisezuege/rheingold.htm
mvg, Heinz

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2012, 18:26:59 »
Waar nodig werden vaker blauwe 1e klas rijtuigen ingezet. Ook toen de Rheingold in TEE kleurstelling reed kwam dit voor.

Rob

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2012, 16:58:47 »
Blauwe rijtuigen (A4üm-54/Am202 en A4üm-61/Am203) werden inderdaad als versterkingsrijtuigen gebruikt als er geen goede rijtuigen meer beschikbaar waren. In de tijd dat de band onder de ramen werd overgeschilderd van blauw naar (TEE)-rood, konden dus 3 kleurstellingen in een trein voorkomen (of zelfs 4 als er een rood restauratierijtuig meereed). Overigens waren deze blauwe rijtuigen onder reizigers redelijk populair, omdat dan (een deel van) de toeslag vergoed werd.

Ook leuk voor op de modelbaan, maar geen idee of dat ook naar Nederland reed: als een F-zug teveel vertraging (30 minuten?) had, werden er Ersatzzüge gereden op de normale tijden. Normaal bestonden deze treinen uit slechts een loc en 2 blauwe Am-rijtuigen. De oorspronkelijke trein bleef trouwens gewoon rijden en volgde dus op enige afstand.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2012, 23:49:58 »
Rudolfph, er waren zelfs 5 varianten mogelijk. Er is een foto van een TEE naar Amsterdam met een WR132 in popfarben. Dit rijtuig, wat tot op heden alleen ADE correct in model heeft uitgebracht, is vrij snel daarna in Brussel uitgebrand.

Dit is mede de reden dat mijn voorkeur - heel ruim gezien overigens - naar een Epoche 3 tijdperk met alle tractie vormen uitgaat.
Echter, ik vind sommige modellen buiten dit spectrum ook heel leuk. Dit komt vaker voor heb ik begrepen...

Gr, Rob



Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2012, 10:31:49 »
Dat klopt, maar ik bedoelde rijtuigen in 4 kleurstellingen in één en dezelfde trein. Een restauratierijtuig in POP-kleuren kan niet in één trein met een rood restauratierijtuig, en ook niet in een trein met rijtuigen in de kleurstelling van 1962, dus dan blijft het maximum 4. Daarnaast denk ik dat in de jaren '70 rijtuigen in een andere kleur minder vaak voorkwamen, omdat door de instroom van de 1e klasse TEE/IC-rijtuigen de totale hoeveelheid passende rijtuigen groter werd en er dus minder vaak op andere rijtuigen moest worden teruggevallen. In de jaren '60 was dit nog anders, omdat de Rheingold-rijtuigen van 1962 slechts een kleine serie was.

Voor de volledigheid: in de jaren '70 is het in theorie mogelijk om bontere treinen te rijden, omdat er toen meer kleurstellingen waren: behalve de TEE/IC-kleuren reden er in die tijd ook 1e klasserijtuigen rond in blauw, blauwbeige, POP-oranje, POP-blauw en POP-groen en restauratierijtuigen in het rood, blauwbeige en POP-rood. Echter: de POP-blauwe, de POP-groene en POP-rode rijtuigen waren unieke exemplaren, dus de kans dat alle 3 die rijtuigen in één trein rijden waar eigenlijk ander materieel in zou moeten rijden is zeer klein, zeker in combinatie met blauwe en blauwbeige rijtuigen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271