Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tapatalk
door
AlbertW
Vandaag
om 15:41:06
Roco 2025
door
Luc2000
Vandaag
om 15:33:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 15:25:12
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
Freddy
Vandaag
om 15:23:34
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
AB 7216
Vandaag
om 15:03:30
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:51:33
Da's Daz 2
door
Alewijn
Vandaag
om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Alewijn
Vandaag
om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5
door
ruudns
Vandaag
om 14:32:24
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:07:10
Sankt Georgen.
door
william_2
Vandaag
om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:44:35
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:38:44
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 13:18:21
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:06:15
Pendelbetrieb
door
Peter Schiffelers
Vandaag
om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG
door
Teoalessandro
Vandaag
om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Frits C
Vandaag
om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan
door
Syb030
Vandaag
om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:45:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962 (gelezen 2743 keer)
E94
Offline
Berichten: 63
D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Gepost op:
15 December 2012, 17:37:14 »
Vorige week kwam in een ander draadje de vraag op of Duitse tijdperk III F-Züge met blauwe A4ümg rijtuigen (later aangeduid als Am
202
) ook naar Nederland reden. Van de winterdienst van 1956/57 tot en met de winterdienst van 1961/62 reed D10 Rheingold van Hoek van Holland naar Basel SBB. In Duitsland werd deze trein als F10 aangeduid, en ze was samengesteld uit (situatie 1961/62):
NS E-loc tot Venlo (daarna DB BR 23 tot Keulen)
DB A4ümg-54 Hld-München
DSG WR4ü-39 Hld-Basel Bad.
DB Pw4ü-37 Hld-Basel SBB
DB A4ümg-54 Hld-Basel-Chur
DB A4ümg-54 Hld-Basel-Milano
Deze eerste klas trein was de verbindende schakel tussen de "Schürzenwagen Rheingold" van de jaren vijftig en de "Panorama-wagen Rheingold" van de jaren zestig en krijgt daarom wellicht wat minder aandacht dan ze eigenlijk verdient.
links
http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=3371
http://www.heinrich-hanke.de/eisenbahn/reisezuege/rheingold.htm
Gelogd
mvg, Heinz
Silvolde
Offline
Berichten: 1597
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #1 Gepost op:
15 December 2012, 18:26:59 »
Waar nodig werden vaker blauwe 1e klas rijtuigen ingezet. Ook toen de Rheingold in TEE kleurstelling reed kwam dit voor.
Rob
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #2 Gepost op:
16 December 2012, 16:58:47 »
Blauwe rijtuigen (A4üm-54/Am202 en A4üm-61/Am203) werden inderdaad als versterkingsrijtuigen gebruikt als er geen goede rijtuigen meer beschikbaar waren. In de tijd dat de band onder de ramen werd overgeschilderd van blauw naar (TEE)-rood, konden dus 3 kleurstellingen in een trein voorkomen (of zelfs 4 als er een rood restauratierijtuig meereed). Overigens waren deze blauwe rijtuigen onder reizigers redelijk populair, omdat dan (een deel van) de toeslag vergoed werd.
Ook leuk voor op de modelbaan, maar geen idee of dat ook naar Nederland reed: als een F-zug teveel vertraging (30 minuten?) had, werden er Ersatzzüge gereden op de normale tijden. Normaal bestonden deze treinen uit slechts een loc en 2 blauwe Am-rijtuigen. De oorspronkelijke trein bleef trouwens gewoon rijden en volgde dus op enige afstand.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Silvolde
Offline
Berichten: 1597
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #3 Gepost op:
17 December 2012, 23:49:58 »
Rudolfph, er waren zelfs 5 varianten mogelijk. Er is een foto van een TEE naar Amsterdam met een WR132 in popfarben. Dit rijtuig, wat tot op heden alleen ADE correct in model heeft uitgebracht, is vrij snel daarna in Brussel uitgebrand.
Dit is mede de reden dat mijn voorkeur - heel ruim gezien overigens - naar een Epoche 3 tijdperk met alle tractie vormen uitgaat.
Echter, ik vind sommige modellen buiten dit spectrum ook heel leuk. Dit komt vaker voor heb ik begrepen...
Gr, Rob
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #4 Gepost op:
18 December 2012, 10:31:49 »
Dat klopt, maar ik bedoelde rijtuigen in 4 kleurstellingen in één en dezelfde trein. Een restauratierijtuig in POP-kleuren kan niet in één trein met een rood restauratierijtuig, en ook niet in een trein met rijtuigen in de kleurstelling van 1962, dus dan blijft het maximum 4. Daarnaast denk ik dat in de jaren '70 rijtuigen in een andere kleur minder vaak voorkwamen, omdat door de instroom van de 1e klasse TEE/IC-rijtuigen de totale hoeveelheid passende rijtuigen groter werd en er dus minder vaak op andere rijtuigen moest worden teruggevallen. In de jaren '60 was dit nog anders, omdat de Rheingold-rijtuigen van 1962 slechts een kleine serie was.
Voor de volledigheid: in de jaren '70 is het in theorie mogelijk om bontere treinen te rijden, omdat er toen meer kleurstellingen waren: behalve de TEE/IC-kleuren reden er in die tijd ook 1e klasserijtuigen rond in blauw, blauwbeige, POP-oranje, POP-blauw en POP-groen en restauratierijtuigen in het rood, blauwbeige en POP-rood. Echter: de POP-blauwe, de POP-groene en POP-rode rijtuigen waren unieke exemplaren, dus de kans dat alle 3 die rijtuigen in één trein rijden waar eigenlijk ander materieel in zou moeten rijden is zeer klein, zeker in combinatie met blauwe en blauwbeige rijtuigen.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962