Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen  (gelezen 3972 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Gepost op: 05 December 2012, 20:35:10 »
Ik krijg nog wel eens vragen hoe je nu eigenlijk al die informatie van een treinsamenstelling moet lezen.
Hier volgt wat info waarmee je de eerste stappen kunt zetten.
Over het algemeen zijn treinsamenstellingen die hier worden getoond uit meerdere soorten wagens samengesteld. Elk type wagen heeft zijn kenmerken, codes en herkenningstekens. Dat wordt zelfs lastiger als er wagens van meerdere maatschappijen in 1 trein zitten. Ook is er een verschil in tijdperken, na de invoering van de UIC nummering is er veel gestandaardiseerd, daarvoor was het nog veel uitgebreider en afwisselender. Bovendien zijn en waren er nog vele verschillende rijtuigtypen in gebruik, die soms op elkaar lijken of juist sterk van elkaar afwijken. Hoe te herkennen en te onderscheiden.

Deze eerste post gaat over tijdperk IV en verder, dus vanaf 1968, de invoering van de UIC codering. Deze bestaat uit 12 cijfers waarin veel van de eigenschappen van de wagen al in zijn versleuteld. Een artikel in wikipedia erover vind je hier.
Belangrijke kenmerken staan in de eerste 6 cijfers. Dat zijn:
1-2: type wagen (bijv: 50 is een personenwagen voor binnenlandse dienst)
3-4: landcode van de eigenaar (bijv: 84 is NL)
5-6: kenmerken (1e klas, 2e klas, couchette, restauratie, slaaprijtuig etc)
De overige 5 cijfers zijn voor de maatschappijen zelf om de wagens te nummeren, die deden dat meestal door daarin nummerseries per type te gebruiken. Het laatste getal is een controlecijfer net zoals bij een bankrekeningnummer of je BSN.

De UIC codering bepaalt internationaal de eigenschappen, de landen zelf drukken de eigenschappen van de wagen en de serie waartoe ze behoren vaak nog uit in codes die (vaak) onder het UIC nummer op de wagenbak worden geplaatst. een voorbeeld zie je hier:

bron: www.andreas-nothaft.de

Voor de Deutsche Bundesbahn stopte in die code veel info. Codes als Büm 234 en Brbümz 282 vertellen veel over de wagen en zn eigenschappen. Een eerste blik over een dergelijk veelvoud aan codes kun je hier vinden over de grootste rijtuigserie die je in Tijdperk II, IV en V tegenkwam in internationale treinen, de UIC-X serie.

In een volgende post zal ik de verschillende codes van de rijtuigen behandelen en hoe ze in de treinsamenstellingen te interpreteren.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 06 December 2012, 11:59:59 door Jan Beelen »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Wat achtergrond voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2012, 11:02:19 »
Interessant draadje is dit / belooft dit te worden Dirkjan!

Alvast een vraagje, komt misschien nog wel aan de orde ook: kun je aan het maatschappijdeel van mn DB de UIC-cijfercombi ook zien bijvoorbeeld welke kleur of welk treintype (IC / stoptrein etc) het betreft?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2012, 13:23:10 »
Dirkjan nog hartelijk dank voor de info, wil niet zeggen dat ik het in 1 keer begrijp,want het is erg complex.
Maar achter de schermen was ik al een tijd bezig met het samenstellen van diverse treinen zowel DB als internationale trein naar nederland.

Heb gisteren mijn laatste nieuwe aanwinst op laten halen door Bas (hij was in de buurt),normaal toon ik geen nieuwtjes meer op beneluxspoor, maar kon het niet laten deze ARüm 216 van piko ziet er zeer fraai uit, weet dat interieur wat sober is bv geen lampjes op de tafels, maar dat kan ook niet voor deze prijs.

de rijeigenschappen zijn zeergoed en dat maakt bij mij veel goed, verder had ik al diverse rijtuigen van rivarossi nl A4ümg.
Samen met de piko en 3 rivarossi heb ik de zogeheten portawestfalica express in model.
voor de tractie had ik mij al een BR110 aangeschaft, die straks ook goed bij de ICR van MTE past.
Maar mijn vraag is dus heeft deze Fzug ook in Nederland gereden in de samenstelling zoals op de foto's.

het piko rijtuig hulde aan piko  (y).





hier de trein in volle lengte met 4 rijtuigen met Br 221.
De 3 rivarossi's hebben nog geen computernummer, maar de info die ik tot nu toe heb laat zien dat dit mogelijk is.
Maar heeft deze trein ook in nederland gereden? zoja met welke trectie.

BVD en vgr Evert


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2012, 13:47:59 »
hier de trein in volle lengte met 4 rijtuigen met Br 221.
De 3 rivarossi's hebben nog geen computernummer, maar de info die ik tot nu toe heb laat zien dat dit mogelijk is.
Maar heeft deze trein ook in nederland gereden? zoja met welke trectie.
Hallo Evert,

Dat er wagens met en zonder UIC opschriften door elkaar reden was misschien in 2 maanden in 1968 mogelijk. VDe omnummering is niet echt geleidelijk gegaan. Deze trein is een typische F-zug. Die kwamen niet in Nederland, was eerder een trein over de grootste hoofdlijnen in de BRD.

dirkjan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2012, 14:22:09 »
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 14:53:12 door mass am see. Reden: extra link toegevoegd »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 07 December 2012, 15:24:04 »
Evert,
Heb jij wel het goede rijtuig: Als je een Kakado zoekt dan zijn dat twee typen (volgens mij  ::) ), de ARmh en ARmz. Wikipedia
Beide hebben rechte dakranden.

Bron: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/490880/kategorie/Deutschland~Wagen~Historische.html

Ik kan hier fout zitten maar dan mag iemand het tegendeel aantonen.
Allie
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 16:02:41 door Railroadtycoon. Reden: tekstueel aangepast »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

lokpaint

  • Gast
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2012, 16:32:39 »

Beide hebben rechte dakranden.

Ik kan hier fout zitten maar dan mag iemand het tegendeel aantonen.
Allie

Hoi

Nou, hup dan..

http://www.bahnarchiv.net/gall/var/albums/Wagen/ARm-216-51-80-84-43-008-2-uelzen-110903-001.jpg?m=1338897757

Bart

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2012, 16:42:12 »
Bedankt Bart,

Zat ik fout  :-\ (en Wiki ook  :P)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2012, 17:33:01 »
Hoi,
Volgens de opschriften was het rijtuig wel in nederland toegelaten,maar heeft het wel in nederland gereden zoja met welke trein/samenstelling.


bvd en vgr Evert

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2012, 19:40:44 »
Zowel de ARm216 als de ARmh217 (pas veel later werd het deels de ARmz218) reden in de F treinen, de ARmh217 pas vanaf 1966. De ARm216 minder en minder want die kon maar 140, terwijl de F treinen steeds meer 160 gingen rijden. Alleen de 217 (die niet die van Piko) kwam regelmatig in NL, de 216 is niet uit te sluiten, maar niet volgens plan. Qua kleurstelling kloppen de blauwe A4ümg van Rivarossi en de ARm216 Kakadu bij elkaar, maar los van het tijdperk zijn de wagens van Rivarossi niet op maat (te breed) en gebaseerd op de FS variant, niet die van de DB.

dirkjan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2012, 07:41:39 »
Hallo dirkjan,

Wat de breedte betreft was het mijn nog niet opgevallen, want rij met roco en piko wagons door elkaar en zie zo op het oog geen verschil, maar we zijn rijders en wat minder (vitrine) verzamelaars, en heb in totaal 5 rivarossi rijtuigen voor de zelfde prijs had ik 2 roco's.

Maar heb de laatste keer in Houten LS wagons gezien die weinig duurder zijn dan roco en 10 mooier, ja dan is roco erg duur vergelken met LS.

Maar ben wel bij met mijn F zug uit 1968, dat zit hem in de mix van wel en niet met computernummers, overgens de link die jij mee zond hier boven over de UIC heeft mij meer vragen gegeven dan antwoorden, dat wil niet zeggen dat ik er niet aan heb,maar ontdek steeds meer zoals de code HAN of KÖl, dat zijn dus de standplaatsen van de wagons in TP3.

Verder hartelijk dank, ga de komende tijd dit draadje goed in de gaten houden voor meer info.

mvgr Evert.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2012, 13:59:55 »
Stapje verder met het identificeren van wagens. Nu de SNCF wagens, specifiek genomen tijdperk 4. De SNCF kenmerkt zijn wagens, net als veel andere maatschappijen met een aantal hoofdcodes en subcodes. De hoofdcodes zijn:
A = eerste klas
B = tweede klas
D = bagageruimte
Vr = Voiture Restaurant
Een wagen met meerdere hoofdcodes krijgt deze aan elkaar (AB, BD etc)
De subcodes geven extra informatie over de wagen. Enkele mogelijkheden zijn:
c = couchette
t = centrale gang
u = airconditioning
r = restauratievoorzieningen
d = afsluitbaar voor douane doeleinden
s = zijgang voor bagageruimte
x = speciale voorzieningen
Bovendien geeft de SNCF het aantal compartimenten per hoofdcode aan.

Een paar voorbeelden:
A4c4B5c5x = couchette met 4 compartimenten 1e klasse, 5 2e klassen met speciale voorzieningen
Dd2s = Bagagewagen met 2 douane compartimenten en een zijgang
B10rtu = 2e klassen wagen met middengang en 10 (virtuele) compartimenten, airconditioning en voorzieningen voor de maaltijf op de plaats.

Dirkjan
« Laatst bewerkt op: 09 December 2012, 14:17:13 door Falkenberg. Reden: kleine correcties »