Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:32:18
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)  (gelezen 10527 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:15:17 »
Ik heb gedurende de dienstregeling 1985/86 een paar keer een buurlandtrein Asd-BS met een Dm902 vastgelegd.

Zoals elders al eerder opgemerkt was trein 2249 vanaf de zomerdienstregeling 1982 voorzien van zo'n rijtuig. Samenstelling:  1600+Dm+Bn+ABn+Bn (tegentrein 2242 uiteraard ook).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:20:36 »
Dank je 'Poes. Je bijdrage wordt gewaardeerd!  (y) Ik bedoel eigenlijk meer: waar kan ik die Am kwijt met gebruikmaking van rijtuigen die ik al heb, zonder gebruik van een Dm, want die heb ik (voorlopig nog) niet. Bij voorkeur is de periode tot 1982.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2012, 20:22:14 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:31:17 »
Ik denk dat je moet accepteren dat er een paar rijtuigen zijn waar je niet direct een trein voor hebt. Ik weet niet of er echt een beleid zat in de aankopen maar van al die rijtuigen (en locs) kun je het leeuwedeel gebruiken voor realistische samenstellingen. Die rijtuigen die overschieten kunnen het begin zijn van (een) nieuw(e) trein(en) of je kunt ze gebruiken om de standaardsamenstellingen mee af te wisselen door uit te wisselen. Ik heb alle getrokken treinen van tabel 75 uit het spoorboekje van 1975/76 nagebootst (tot een max. van 6 rijtuigen) maar beschik daarnaast over wat extra wagens om de samenstellingen mee te kunnen af te wisselen. Realistisch of wat minder realistisch...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:50:44 »
Daarmee ben ik het helemaal eens! Er zit zeker een beleid achter de aankopen. Ik koop zelden iets dat ik niet blijk te kunnen gebruiken. Die Am heb ik gekocht zodat ik wat meer mogelijkheden zou hebben met de andere UIC-X rijtuigen. Ik moet het alleen hebben van wat anderen weten of van foto's op het www voor realistische samenstellingen, want zelf heb ik maar beperkte kennis van realistische samenstellingen. De Plan E A heb ik gekocht omdat ik dacht een stammetje te kunnen maken met de beide Plan W's. Dan moet er alleen nog wel een RD bij, en naar nu blijkt ook nog een B. Die RD had ik nog over van de aanbieding van Roco (setje van 4x Plan D: B+B+A+RD), maar die is uiteindelijk in de Noordzee-express terechtgekomen omdat ik 'm gewoon niet mooi vond staan tussen de Plan E's en W's. Bovendien blijkt het ook geen realistische samenstelling te zijn.

Zoals de plannen nu zijn (er is nog niets vanwege de recentste verhuizing) ga ik een aantal treinen van ca. 8 rijtuigen kwijt kunnen, waarbij het de bedoeling is ook een ertstrein van 3x2200+30x4assers (moet eigenlijk zijn 4x2200+40x4assers, maar proportioneel teruggebracht vanwege praktische en technische problemen) kwijt te kunnen op een apart schaduwspoor.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2012, 22:10:26 »
Niemand meer suggesties? Momenteel heb ik het volgende materieel in 1:87:

1. Bad Harzburg Express: 1134(of 1206)+Stalen D+Plan D(B+A+B+B+B+RD)
2. Noordzee Express: 1113+Plan D RD+UIC-X(B+AB+B+AB+B+B)
3. A'dam E'de: 1103(of 1135/1139/1144/1145/1211)+Plan E(P+A+RD+B+B+B), evt 2x Plan W
4. Den Haag Keulen: 1206(of 1134)+Stalen D+2xPlan K AB+ 2xPlan N B, evt. Plan D A+B

Als dit op de baan staat, dan heb ik het volgende over:
evt. Plan D 1xA en 1xB
Plan E 1xA
evt. Plan W 2xB
UIC-X 1xA

Naar aanleiding van de eerdere reacties overweeg ik de aanschaf van een extra Plan W of Plan E B en een Plan E RD. Daarmee zou ik een extra stammetje Asd-E'de kunnen maken: RD+A+B+B+B, waarbij de B's Plan E of W zijn. Die Rd zou evt. de plaats van de Plan D RD in de Noordzee-Express kunnen innemen, omdat dat mogelijkheden geeft modernere tractie in te zetten zoals een 1100 met neus of een 1200 postrenovatie.

Wat kan ik nog meer maken? Ik weet dat er hier veel enthousiaste puzzelaars voor realistische samenstellingen zijn, dus verras me!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2012, 22:31:53 »
Ik had hem al eens genoemd maar je zou al je plan E's (inclusief de P) en 2 plan W's kunnen formeren tot één grote trein Zvt-Mt uit de jaren '70. In stijl past daar een 1200 voor (liefst blauw).

Alternatief kan zijn trein Asd-Es: P+A+RD+B+B (3x plan E + 2x plan W). Met de rest aan plan E trein Zl-Vs uit begin jaren '80, ook reeds genoemd: A+B+B, loc 1100 met neus. Begin jaren tachtig ontbrak er wel eens een RD.

Aan de A+B+B kun je ook nog een ICR-BKD toevoegen, wordt het weer een trein Asd-Es uit begin jaren 80, reno 1200 ervoor... Maar misschien is je een ICR net te modern.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2012, 10:03:29 »
Ik heb hier totaal geen kijk op hè... Ik was destijds een jongetje dat op de lagere school zat. Het verschil tussen Plan E en Plan W is me destijds helemaal niet opgevallen. Voor mij waren al die blauwe rijtuigen hetzelfde. Uit m'n eigen geheugen kan ik dus helemaal niet putten, helaas... Ik moet het dus hebben van kennis van anderen en oude foto's (meestal te onduidelijk om er iets van te kunnen maken).

Ik had hem al eens genoemd maar je zou al je plan E's (inclusief de P) en 2 plan W's kunnen formeren tot één grote trein Zvt-Mt uit de jaren '70. In stijl past daar een 1200 voor (liefst blauw).
Mijn 1206 is idd een uitvoering uit begin jaren '70, met bijv. gedeelde roosters en NS-vignet. Volgens Seinarm zou de samenstelling moeten zijn (sneltreindienst Zandvoort-Maastricht 1970 - dagdienst), alles volledig Plan E:
         
loc B9b B9b A8b RD B9b B9b A8b B9b

Volgens jou kan daar dus de P bij en is het geen "probleem" dat er twee Plan E's zijn vervangen door Plan W?


Alternatief kan zijn trein Asd-Es: P+A+RD+B+B (3x plan E + 2x plan W). Met de rest aan plan E trein Zl-Vs uit begin jaren '80, ook reeds genoemd: A+B+B, loc 1100 met neus. Begin jaren tachtig ontbrak er wel eens een RD.
Dus 2xB (plus A+RD) is wel degelijk standaard en niet 3xB (plus A+RD)? Of komt beide voor, wellicht afhankelijk van het jaartal waarover we spreken?
Seinarm zegt hierover (sneltrein Amsterdam - Enschede 1980)
     
loc A8b RD B9b B9b B9b


Maar goed, wat je zegt kan natuurlijk evengoed kloppen. Seinarm is natuurlijk niet uitputtend. Als P+A+RD+B+B (3x plan E + 2x plan W) wordt ingezet, dan houd ik over (Plan E): A+B+B+B.

Seinarm zegt hierover (sneltreindienst Vlissingen-Zwolle   1970  serie 3350):
 
standaard stam   plan E / W       B11-A8b-RDz-B11  versterking
loc B11 A8b RD B11   B11
plan W plan E plan E plan W  plan W

De inzet van Plan W is hier precies omgekeerd aan wat je voorstelt. Dat is interessant. Weet iemand hoe het zit met de inzet van Plan W? Werden Plan E en Plan W min of meer willekeurig door elkaar gebruikt?


Aan de A+B+B kun je ook nog een ICR-BKD toevoegen, wordt het weer een trein Asd-Es uit begin jaren 80, reno 1200 ervoor... Maar misschien is je een ICR net te modern.
Dat is idd vrij modern, maar binnen mijn periode (1968-1982) vind ik het wel passen. Het kan icm met Plan E en W leuke combi's opleveren. Dat is exact de reden waarom ik op zoek ben naar een stammetje LS ICR (BD+A+B+B) pré-reno*. Dat zou ik als standaardstammetje kunnen worden ingezet, maar ook combi's in exotische samenstellingen, zoals je al noemt. Ik heb op de lijn Hengelo-Deventer ook samenstellingen met Stalen D gezien: loc+Stalen D+ICR B+ICR B+Plan E A+Plan W+Plan W. Dat is een tijdje standaard geweest, want ik ben dat meermalen tegengekomen destijds. Kennelijk was de Stalen D vervanging voor de RD of ICR BD, weet iemand dat?

*Ik was te laat voor de advertentie deze week hier op het forum  :'(

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #22 Gepost op: 04 november 2012, 10:40:11 »
Van je restje wat je nog niet hebt ingedeeld kun je in ieder geval een standaard stam ein jaren 70 maken, dus
A (plan E)
RD (plan E)
B (W)
B (W)
Daar heb je dan een RD voor nodig. De DB A kun je in een buurlandstam vanuit Hannover zetten als variatie op de  Noordzee Express: 1113+Plan D RD+UIC-X(B+AB+B+AB+B+B). Deze wordt dan:
1113+Plan E RD+UIC-X(A+B+B+B+BD)
Daarvoor heb je dan een BD + plan E RD nodig

dirkjan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2012, 10:48:45 »
Ik kijk zelf v.w.b. treinsamenstellingen niet op Seinarm, wel voor het stroomlijnmaterieel.

De reden dat ik Seinarm er niet voor raadpleeg is dat ik bepaalde karakteristieke treinen gewoon mis zoals de standaardstam Gvc-Vl-Köln: Stalen D + 2x plan K + 2x plan N en trein 2244/47 (plan D).

Ik haal mijn info uit eigen foto's en waarnemingen, foto's van anderen en publicaties als boeken en materieelomlopen NVBS/HOV.

Plan W heeft altijd een versterkingsfunctie op plan E gehad en later op ICR. De treinen Zvt-Mt en Asd-Es kenmerkten zich tot 1981 resp. 1985 door plan E+W.

Op Asd-Es kwamen 3 B's vaker voor dan 2 B's maar een stam A+RD+B+B was geen uitzondering, de B's kunnen dan ook plan W zijn.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #24 Gepost op: 04 november 2012, 11:05:30 »
De reden, dat je vaak A+RD(Plan E) en 2x B plan W zag, was dat dit samen werkte (vanaf 1969) met de plan W die centrale deursluiting had. De plan D en de plan E-B hadden dit niet. De stam werd daarom vooral versterkt met W en A plan E en als t moest aan de uiteinden met plan E-B.
Zie daar de reden voor de volgorde van de samenstellingen op bijv seinarm.nl na 1969

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 04 november 2012, 12:17:36 door Falkenberg »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #25 Gepost op: 04 november 2012, 11:48:36 »
Plan E heeft zelf nooit centrale deursluiting gehad (behalve de Df'en dan)

Alleen kregen de A's en RD's vanaf 1969 een hoofdreservoirleiding zodat de deursluiting in de W's wel werkte. Overigens werden later een aantal B's ook alsnog voorzien van een hoofdreservoirleiding, hoewel dat zeer inconsequent gebeurd lijkt te zijn (veel 'elektrische' Plan E's hebben dit nooit gehad terwijl er wel de nodige 'D-E' Plan E's waren met hoofreservoirleiding, waaronder de bij de SHD aanwezige 361)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #26 Gepost op: 04 november 2012, 12:18:15 »
je hebt gelijk, t stond er bij mij wat ongelukkig. tekst aangepast

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2012, 15:36:15 »
Hartelijk dank allen! (y) (y)

Waar haal je de kennis vandaan! Natuurlijk gebeurt nooit iets voor niets, dus dat van die Plan W's moest een reden hebben...
Jullie weten ook veel Dirkjan en JAB! (y) Zit er misschien nog meer verstopte kennis?

Van je restje wat je nog niet hebt ingedeeld kun je in ieder geval een standaard stam ein jaren 70 maken, dus
A (plan E)
RD (plan E)
B (W)
B (W)
Daar heb je dan een RD voor nodig. De DB A kun je in een buurlandstam vanuit Hannover zetten als variatie op de  Noordzee Express: 1113+Plan D RD+UIC-X(B+AB+B+AB+B+B). Deze wordt dan:
1113+Plan E RD+UIC-X(A+B+B+B+BD)
Daarvoor heb je dan een BD + plan E RD nodig

dirkjan
Mag die BD evt. ook groen zijn? Volgens mij is LS daarmee iets van plan, of is die er inmiddels al? Dat was idd de samenstelling die ik in een eerdere reactie bedoelde.
Die Plan E RD is bijna een noodzakelijke aanschaf geworden geloof ik  ;)

Ik kijk zelf v.w.b. treinsamenstellingen niet op Seinarm, wel voor het stroomlijnmaterieel.

De reden dat ik Seinarm er niet voor raadpleeg is dat ik bepaalde karakteristieke treinen gewoon mis zoals de standaardstam Gvc-Vl-Köln: Stalen D + 2x plan K + 2x plan N en trein 2244/47 (plan D).

Ik haal mijn info uit eigen foto's en waarnemingen, foto's van anderen en publicaties als boeken en materieelomlopen NVBS/HOV.

Plan W heeft altijd een versterkingsfunctie op plan E gehad en later op ICR. De treinen Zvt-Mt en Asd-Es kenmerkten zich tot 1981 resp. 1985 door plan E+W.

Op Asd-Es kwamen 3 B's vaker voor dan 2 B's maar een stam A+RD+B+B was geen uitzondering, de B's kunnen dan ook plan W zijn.
Ah, dankjewel!

Seinarm ziet de Stalen D inderdaad niet als onderdeel van de standaardstam, dat klopt. De trein komt er wel in diverse varianten voor, oa met Plan D A en B als toevoeging. Dat is voor mij natuurlijk een aardige, omdat ik nog een Plan D A en B over heb. Wat me opvalt is, dat Seinarm de Stalen D vaak halverwege een trein plaatst. Dat zie ik op foto's uit die tijd zelden terug. Daar staat 'ie doorgaans direct na de loc of achteraan (op de terugweg waarschijnlijk).

Meer suggesties wellicht, van andere kenners die zin hebben in puzzelen?

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #28 Gepost op: 04 november 2012, 17:48:12 »
Die BD mag in de jaren '70 zeker nog groen zijn, het blauwbeige werd pas halverwege de jaren '70 geïntroduceerd en groene rijtuigen kwamen tot in de jaren '80 regelmatig voor. De laatste groene (en blauwe) rijtuigen zijn pas begin jaren '90 verdwenen.

Over de stalen D in het midden van treinen: dat kwam regelmatig voor. In veel internationale treinen reden koersrijtuigen mee, die op een station onderweg afgehaakt of bijgeplaatst werden. Uiteraard werden zijn rijtuigen vooraan of achteraan in de trein geplaatst, zodat er zo min mogelijk gerangeerd hoefde te worden. Daardoor kan het dus gebeuren dat de stalen D tussen andere rijtuigen terecht komt. Foto's met een stalen D in het midden van trein zullen zeldzamer zijn omdat veel fotografen de nadruk op de loc leggen en de rijtuigen min of meer "toevallig" in beeld komen. Als de stalen D voorop rijdt, is die natuurlijk nog duidelijk zichtbaar, maar als die verderop in de trein rijdt is het nog maar de vraag of die nog (herkenbaar) in beeld komt.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)
« Reactie #29 Gepost op: 01 december 2012, 13:07:31 »
Inmiddels is er een Artitec Plan W bijgekomen, waardoor het wagenpark is uitgebreid tot:

NS Plan D: 2xRD, 2xA, 5xB
NS Plan E: 1xRD, 2xA, 3xB, 1xP
NS Plan N: 2xB
NS Plan W: 3xB
NS Stalen D: 2xD
(Gepland: 2x Plan K)

DB UIC-X: 1xA, 2xAB, 4xB

Tractie:
1103(Roco)
1113(Roco)
1117(Mä)
1134(Roco)
1135(Mä)
1139(Mä)
1144(Mä)
1145(Roco)
1206(Mä)
1211(Mä)
1215(Mä)

Daarmee kan ik inmiddels de volgende combinaties maken:

1. Bad Harzburg Express: 1134(of 1206)+Stalen D+Plan D(B+A+B+B+B+RD)
2. Noordzee Express: 1113+Plan D RD+UIC-X(B+AB+B+AB+B+B)
3. A'dam E'de: 1103(of 1135/1139/1144/1145)+Plan E(P+A+RD+B+B+B)
4. A'dam E'de: 1211(of 1135/1139/1144/1145)+Plan E A + Plan W (B+B+B)
5. Den Haag Keulen: 1206(of 1134)+Stalen D+2xPlan K AB+ 2xPlan N B, evt. Plan D A+B

Als dit op de baan staat, dan heb ik het volgende over:
evt. Plan D 1xA en 1xB
UIC-X 1xA

Er blijven dus nog een paar aandachtspuntjes over:
- In de Noordzee-express is die Plan D RD iets minder fraai dan een Plan E RD. De DB-rijtuigen zijn allemaal beige-blauw en dan smoelt een Plan E beter (is denk ik ook historisch meer verantwoord);
- Ook A'dam-E'de (nr. 4) kan wel een Plan E RD gebruiken, dus ik ben eigenlijk op zoek naar twee Artitec exemplaren van dit model. Het grappige is dat ik laatst een foto heb gezien van deze trein met een Stalen D erachter. Dat is dus ook een mogelijke combi.
- Voor een upgrade van de Noordzee-express kan ik zoeken naar een LS UIC-X BD. Dan kan ook de UIC-X A worden ingezet.
- Ik had mezelf even rijk gerekend, aangezien de Plan K's nog niet volledig zijn uitgeleverd en ik nog geen exemplaren heb kunnen bemachtigen. Dat is een kwestie van geduld lijkt me. Tot die tijd zijn de versterkingsrijtuigen Plan D even onderdeel van de standaardstam.

Iemand nog meer suggesties? Heb ik iets gemist? Ik ben ook nieuwsgierig naar combinaties die misschien mogelijk zijn met deze rijtuigen, maar nog niet genoemd zijn. Dat je daarmee bestaande stammen verbreekt is geen probleem.