Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 18:47:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Ronald Halma
Vandaag om 18:36:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:37:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:13:57
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641984 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1770 Gepost op: 16 June 2013, 15:15:10 »
Nederland gedraagt zich bij dit debacle als underdog, terwijl zij eigenlijk moord en brand hadden moeten schreeuwen en zich niet hadden onder moeten laten sneeuwen door die schreeuwers van AB.

Nederland, of het nou NS is, de regering of het parlement, gaat niet geheel vrijuit in deze. Dat zou ondertussen duidelijk moeten zijn geworden.

Daarnaast blijf ik het gek vinden dat een bedrijf zijn afspraken niet na hoeft te komen qua leveringen, zo de NS en de NMBS opzadelt met een vervoers- en concessieprobleem waar ze zich niet aan kunnen houden, treinstellen levert die dus veel te laat bij lange na niet goed genoeg zijn om de dienst uit te voeren en dan maar schreeuwen dat de fouten bij NS liggen.

De specificaties werden tijdens de bouw voortdurend aangepast, zoals bijvoorbeeld het omhoog schroeven van de maximumsnelheid van 220 naar 250 km/u. Want dat wilde Den Haag immers. Dus ook hier gaat Nederland niet geheel vrijuit.

Let wel, ik ben er van overtuigd dat de Italianen een rommelproduct geleverd hebben, maar Nederland heeft boter op zijn hoofd, dat is zonneklaar.

Wat me dan opvalt is dat de opinie en de consensus hier zo is, of in ieder geval zo verdraaid wordt, dat het lijkt alsof het allemaal de schuld van de NS is.

De publieke opinie zit er niet zo heel ver naast. Overigens is mijn perceptie dat de publieke opinie zich ook tegen de Italianen keert.

Maar een vraag die gesteld en beantwoord moet worden is waarom NS met AB in zee gegaan is, omdat op het moment van aanbesteding de reputatie en ervaring van dienst van AB bij NS bekend geweest moet zijn. Sterker nog, aangezien het om grote investeringen ging had de NS de plicht om deze aspecten van AB tegen die van andere leveranciers af te wegen.

Omdat niemand anders die aanbesteding wilde hebben. De grote fabrikanten hadden voldoende orders voor echte hogesnelheidstreinen (>300 km/u) die ze bij wijze van spreken van de plank konden pakken. Ze hadden helemaal geen zin om een geheel nieuw treinstel voor NS te ontwerpen waar ze er maar 19 van konden slijten en de kans klein was dat iemand anders ze wilde hebben, aangezien er niet zo heel veel plekken zijn waar ze met een niet-hogesnelheidstrein op een hogesnelheidslijn rijden. En je kunt niet achteraf je aanbesteding aanpassen omdat de uitkomst je niet bevalt. NS is hier zwaar de mist in gegaan en aangezien de overheid de enige aandeelhouder is, die ook.

Dit is niets nieuws. Dit valt allemaal in dit draadje te lezen en in de diverse links die voorbij zijn gekomen.

Even advocaat voor de duivel spelend: denk er wel aan dat failliet laten gaan betekent dat er honderden, zo niet duizenden mensen hun baan gaan verliezen. Dat levert doorgaans heel veel persoonlijk leed op. Vergeet dat niet...

Niet zozeer de advocaat van de duivel, maar Josef Molkenboer...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1771 Gepost op: 16 June 2013, 15:27:59 »
Dan vind ik 'advocaat van de duivel' een betere term. Want het enige dat ik beoog, is dat het (zeker op een forum) wel heel makkelijk is om te zeggen dat de boel maar failliet moet terwijl de consequenties daarvan behoorlijk zijn.

De publieke opinie zit er niet zo heel ver naast.

En dan is het wachten op het verdwijnen van de dunne scheidslijn tussen 'publieke opinie' en 'gesundes Volksempfinden'.

« Laatst bewerkt op: 16 June 2013, 15:31:27 door NS8714 »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1772 Gepost op: 16 June 2013, 15:39:00 »
Want het enige dat ik beoog, is dat het (zeker op een forum) wel heel makkelijk is om te zeggen dat de boel maar failliet moet terwijl de consequenties daarvan behoorlijk zijn.

Ja, maar dat is ver van ieders bed, hè? Ik ga daar verder niet op in, want anders heb ik meteen weer een klacht aan mijn broek.

Voor diegenen, die de naam "Josef Molkenboer" niet zoveel zegt: dat was een grote naam uit de RSV-affaire. En de daaropvolgende RSV-enquete is de reden dat we nu een Fyra-enquete krijgen. Nederland had toen een slordige 2 tot 3,5 miljoen gulden in het verliesgevende RSV-concern gestoken en dat geld was inderdaad foetsie. De rechtvaardiging was dat er anders zoveel banen verloren zouden gaan en de kennis van scheepsbouw in Nederland. Dus de link met AnsaldoBreda is niet zo vergezocht.

De Volkskrant heeft becijferd dat de hele HSL-Zuid tot nu toe 8 miljard euro heeft gekost en dat alleen het Frans-Belgische Thalys er gebruik van maakt, dus dat wordt nog lachen.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 16 June 2013, 15:40:57 door Peter Korsten »

Focus2

• n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • goederentransport in 1:160
« Reactie #1773 Gepost op: 16 June 2013, 15:45:48 »
hoeveel verstand moet je eigenlijk hebben om zo'n spoorlijn eigenlijk te willen aanleggen voor
zo'n klein tijdwinstje binnen onze landsgrenzen.
wie waren daar destijds verantwoordelijk voor?
....of is dit project ook uitgevoerd in het kader van werkeloosheidsbestrijding(?)

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #1774 Gepost op: 16 June 2013, 16:08:45 »
....of is dit project ook uitgevoerd in het kader van werkeloosheidsbestrijding(?)

De nederlandsche werkeloosheid in iedergeval niet, ik heb een tijdje in de groeneharttunnel mogen werken, de meesten die er liepen waren fransen en portugesen.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1775 Gepost op: 16 June 2013, 16:13:23 »
Even advocaat voor de duivel spelend: denk er wel aan dat failliet laten gaan betekent dat er honderden, zo niet duizenden mensen hun baan gaan verliezen. Dat levert doorgaans heel veel persoonlijk leed op. Vergeet dat niet...

Ik ga kolen op dat vuur gooien.
Vergeet ook effe niet dat wij hier in NL straks een hoop ellende door de strot geduwt zullen krijgen omdat een paar mensen niet instaat waren om iets op papier vorm te geven zodat men een degelijk product zou kopen in plaats van een goedkoop hopeloos product.
Dan gaat AB maar bankroet,liever die als ik,klinkt hard maar het is wel zo.
Hier worden we al langere tijd gedwongen op te draven(lees te dokken) voor andermans mislukking,laat nu de mislukking maar is betaald worden door degene die er "mede" voor verantwoordelijk zijn.
Ga dan gelijk de hier in NL verantwoordelijke maar af en laat ze maar schuiven.
Ik persoonlijk ben t zat om telkens maar door "foutjes" van een ander weer een bezuinigng aan me broek te krijgen terwijl de veroorzakers lachend ermee weg komen met een leuke handruk of wachtgeld regeling.
(laat die klacht maar komen hoor,ik heb als t goed is nog steeds recht op vrijheid van meningsuiting,zo niet dan toch)
Zou haast gaan roepen dat we de verantwoordelijke voor zulke missers maar is moeten gaan opzoeken en laten "bloeden" voor hun fouten,ipv telkens de fout maar op de belastingbetaler te gaan verhalen.
Pensioen en andere sociale zekerheden worden steeds meer weg gehaald van de werkende mens,mede door dit soort stompzinnige figuren met een groot salaris.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tinus

• Offline Offline
« Reactie #1776 Gepost op: 16 June 2013, 16:28:57 »
Floris  (y).

Tinus.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1777 Gepost op: 16 June 2013, 16:30:41 »
Waar je eerder mee te maken hebt is dat Nederlanders gewoon duur zijn. Als je iets gedaan kunt krijgen door een Maltees (om maar wat te noemen...) of door een Nederlander, betaal je in dat laatste geval veel meer. De markt zorgt er vervolgens voor dat de lonen over heel Europa en ook de hele wereld steeds meer gelijk worden getrokken.

Ik gebruik daar de term "hogelonenland" voor, aangezien men het meestal heeft over "lagelonenlanden". Dat is natuurlijk niet leuk als je in zo'n land woont, maar het is niet anders.

hoeveel verstand moet je eigenlijk hebben om zo'n spoorlijn eigenlijk te willen aanleggen voor
zo'n klein tijdwinstje binnen onze landsgrenzen.

Ik snap die focus op landsgrenzen niet zo wanneer het over een internationale hogesnelheidslijn gaat. Hogesnelheidstreinen zijn vooral bedoeld als (schone) concurrent voor korteafstandsvluchten.

- Peter

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #1778 Gepost op: 16 June 2013, 16:31:58 »
Ik vind het niet kies om de werknemers van Ansaldo er maar voor op te willen  laten draaien,dit zijn ook maar gewone mensen met families die onderhouden moeten worden. Mensen die ooit een baan zochten en bij Ansaldo terecht zijn gekomen. Ik vind mijn baan geweldig,maar ik denk niet dat ik er verantwoordelijk kan worden gehouden voor eventuele fouten die de directie zou kunnen maken en er daarom voor afgestraft worden,al is de gewone werknemer die de bittere vruchten van mismanagment mag plukken. Ik zeg hiermee overigens niet dat dit op mijn werk speelt,maar is puur hypothetisch
Bij faillisement van Ansaldo is de gewone werknemer degene die de dupe is, de directie (cq verantwoordelijke) zullen er dan waarschijnlijk wel weer mee wegkomen en via "het circuit" wel weer in lucratieve baantjes terechtkomen

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1779 Gepost op: 16 June 2013, 16:49:56 »
laat nu de mislukking maar is betaald worden door degene die er "mede" voor verantwoordelijk zijn.

En wie mogen dat wel zijn? Die paar managers? Of iedereen die ook maar het kleinste schroefje hebben aangedraaid?

Ik persoonlijk ben t zat om telkens maar door "foutjes" van een ander weer een bezuinigng aan me broek te krijgen terwijl de veroorzakers lachend ermee weg komen met een leuke handruk of wachtgeld regeling.

Maak je maar geen zorgen hoor, het Fyra-debacle is niet de oorzaak van de huidige en komende lastenverzwaringen.

(laat die klacht maar komen hoor,ik heb als t goed is nog steeds recht op vrijheid van meningsuiting,zo niet dan toch)

Als er een klacht komt en die wordt beoordeeld als 'terecht' dan heb je dat recht op meningsuiting verkeerd gebruikt.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #1780 Gepost op: 16 June 2013, 17:05:05 »
Ook idd de mensen die het "te kleine schroefje" hebben aangedraaid.
Als monteur zou je moeten weten welke materialen er gebruikt moeten worden.

Dus laat dat AB maar lekker kapot gaan.

Tinus.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1781 Gepost op: 16 June 2013, 17:05:20 »
Ik voel wel enigszins met Floris mee. Grote ellende en veel drama, en het grote geld wordt door een paar lachende grote meneren opgestreken.
Kunne we niet weer gewoon 's gaan mobiliseren? Tenslotte is het nog geen honderd jaar geleden dat het heel normaal was om je geschillen op die manier op te lossen.

Groet,
Jan

PS  ;) ;D niet te vergeten!
« Laatst bewerkt op: 16 June 2013, 17:11:56 door 44 »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1782 Gepost op: 16 June 2013, 17:08:02 »

Schandalige post. Sorry.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1783 Gepost op: 16 June 2013, 17:09:33 »
En wie mogen dat wel zijn? Die paar managers? Of iedereen die ook maar het kleinste schroefje hebben aangedraaid?

Maak je maar geen zorgen hoor, het Fyra-debacle is niet de oorzaak van de huidige en komende lastenverzwaringen.

Als er een klacht komt en die wordt beoordeeld als 'terecht' dan heb je dat recht op meningsuiting verkeerd gebruikt.

De hogere figuren uiteraard.

Het zal niet de spil zijn voor deze crisis,maar t telt wel extra mee

En wie beslist of ik mijn recht op vrije meningsuiting "verkeerd" heb gebruikt ?

Nog even en ander mag uitmaken of ik mag ademhalen ja dan nee.
Recht op vrije meningsuiting is zoals de persoon die t doet het gerechtvaardigd ziet,en niet anders.
Anders is t straks dat pietje bolognese chips lkkr vind en de rest moet t dan ook maar lekker vinden,en das waar WO II mee begon.
Ik behoud t recht om te zeggen wat ik vind,en als iemand er aanstoot aan neemt ,dan laat die z'n lees bril maar lekker liggen,dan kan dr geen aanstoot aan worden genomen ook  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

• Offline Offline
« Reactie #1784 Gepost op: 16 June 2013, 17:13:26 »
Ook idd de mensen die het "te kleine schroefje" hebben aangedraaid.
Als monteur zou je moeten weten welke materialen er gebruikt moeten worden.

Tinus.

Er stond kleinSTE schroefje, da's wat anders dan een te klein schroefje...  ;)

En ik denk ook inderdaad dat de werknemers van AB er maar weinig aan kunnen doen, die doen hun werk wat hun opgedragen is en kunnen echt niet ineens een ander bouwproces aan gaan houden tov wat hun opgedragen wordt.

Net wat hierboven wordt gezegd, ik heb toch ook liever niet dat ik op me werk de dupe wordt van de keuzes die mijn baas maakt. Daar heb ik niks aan in te brengen, en als dat zo was had ik wel ergens anders rond gelopen dan op de werkvloer  ;)