Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 17:27:28
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 17:13:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 664062 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3060 Gepost op: 02 December 2014, 08:52:10 »
Vroeger was een trein op tijd als hij maximaal 3 minuten vertraging had.
Tegenwoordig is hij met 5 minuten vertraging op tijd.

Ik kan dus makkelijk mijn aansluiting missen als mijn trein op tijd is.
Dit gebeurt mij vrijwel altijd, wanneer ik in Zwolle moet overstappen.

In gewoon Nederlands:
ze belazeren de kluit.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3061 Gepost op: 02 December 2014, 11:05:51 »
Verder beschouw ik het als een zeer slimme zet om de regionale overheden verantwoordelijk te maken voor de regionale spoorlijnen, die zonder exploitatiebijdrage niet winstgevend zijn te exploiteren. Door eenmansbediening en het op elkaar afstemmen van bus en trein zijn de kosten gedaald en de inkomsten gestegen. Allicht, eerder waren bus en trein elkaars concurrenten... De busmaatschappij had geen baat bij het opheffen van een paralelle busverbinding, terwijl er te weinig reizigers waren voor zowel een bus als trein.

Zowel die bus als die trein rijden in opdracht van de overheid. Als er parallele verbindingen zijn, dan is dat alleen maar te danken aan incompetentie van de bestuurders. Met een goede opracht aan de staats spoorwegmaatschappij en staatsbusmaatschappij had dit probleem ook opgelost kunnen worden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3062 Gepost op: 02 December 2014, 11:18:21 »
Vroeger was een trein op tijd als hij maximaal 3 minuten vertraging had.
Tegenwoordig is hij met 5 minuten vertraging op tijd.

Ik kan dus makkelijk mijn aansluiting missen als mijn trein op tijd is.
Dit gebeurt mij vrijwel altijd, wanneer ik in Zwolle moet overstappen.

In gewoon Nederlands:
ze belazeren de kluit.

Hendrik Jan
Volgens de Europese regels is +5 inderdaad op tijd. NS hanteert gewoon nog steeds +3 als zijnde op tijd. Niks verandert dus, en geen belazeren der kluiten.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3063 Gepost op: 02 December 2014, 11:23:01 »
Dat de minister heeft gezegd dat onderhands aanbesteden niet mag is wel zeker. Dit stond destijds gewoon in de krant
Nieuwsuur gezien? Daarin kwam een brief naar boven vanuit Brussel dat aanbesteden helemaal niet nodig was, terwijl de toenmalige ministers het gewoon bleven volhouden.
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3064 Gepost op: 02 December 2014, 11:28:22 »
Even advocaat voor de duivel spelend: De minister kan heel goed niet van die brief geweten hebben als een van de ambtenaren die brief terzijde gelegd had om wat voor reden dan ook.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3065 Gepost op: 02 December 2014, 11:36:57 »
Dat is wat tegenwoordig ook nog zomaar voor kan komen.  ;D En zo kan een minister zich er mooi met een Jantje van leiden vanaf maken. Wel krijgt hij/zij dan van de 2e kamer te horen dat het departement op orde gebracht dient te worden  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3066 Gepost op: 02 December 2014, 11:39:53 »
Nouja, dat is precies het punt. Ministers komen en gaan, maar het ambtenarenapparaat blijft bestaan. Het is nauwelijks de moeite om een minister volledig op de hoogte te brengen als die na vier jaar weer de deur uit gaat.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3067 Gepost op: 02 December 2014, 11:48:51 »
Privatisering van het spoor is de grootste miskleun wat men zich bedacht heeft,het vele male duurder en de dupe zijn de reizigers..

Tja, en die opmerking, dat het tegenwoordig vele malen duurder zou zijn, komt van iemand met als nickname "Miljoenenlijn"...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3068 Gepost op: 02 December 2014, 11:50:00 »
En daar sproeide mijn koffie over het beeldscherm! Heel scherp  ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3069 Gepost op: 02 December 2014, 11:51:06 »
 ;D (y)
Gr.
Eric

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3070 Gepost op: 02 December 2014, 11:51:47 »
Reactie op NS8714

Mja, zo kan je het natuurlijk ook zien. Maar als ik nou weet dat nergens heeft gestaan dat openbaar vervoer per spoor aanbesteed hoeft te worden, dan zou je toch verwachten dat een minister die OV in de portefeuille heeft dat ook weet? Maar we dwalen af.Het hele HSL project is zeer slecht gemanaged en uitgebaat. De verantwoordelijke mensen zijn al lang en breed uit het politieke beeld verdwenen. Op Jorritsma na, maar die hoepelt eerdaags ook op uit de politiek. Er komt een dure en onnodige parlementaire enquête en als die afgerond is gaan we gewoon verder met aanrommelen in OV van Nederland.

Trouwens, nog even een kleine opmerking aangaande de uitzending van Nieuwsuur en een uitspraak van een van de schrijvers van het boek. Siemens en Alstom hadden de orderportefeuille vol zitten i.p.v dat ze niks zagen in een kleine order van 19 HSL treinen.
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3071 Gepost op: 02 December 2014, 11:52:18 »
Toch apart...
Ondenkbaar dat de HSL in Frankrijk of Duitsland destijds openbaar werden aanbesteed.
Daar rijden vanzelfsprekend SNCF en DB met hun flitstreinen.
In ons kikkerlandje zegt de minister dan, dat het wèl moet.
En het parlement laat haar ermee wegkomen.
Toch apart.

Zowel Frankrijk als Duitsland hebben dan ook een fors hogere staatsschuld dan Nederland. Sowieso is men daar met de aanleg begonnen toen er nog niet in de verste verten sprake was van een Europese Unie, laat staan die beruchte richtlijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3072 Gepost op: 02 December 2014, 12:00:59 »
En dat komt doordat DB en SNCF zelf de hogesnelheidslijnen mogen exploiteren?  ???
Staatsschuld is in Duitsland trouwens marginaal hoger dan in Nederland en het begrotingstekort is weg. Europa dringt erop aan dat Duitslamd wel wat meer inspanningen mag leveren, met name wat betreft de infrastructuur, omdat het financieel beleid van Duitsland inmiddels schadelijk wordt geacht.

Even advocaat voor de duivel spelend: De minister kan heel goed niet van die brief geweten hebben als een van de ambtenaren die brief terzijde gelegd had om wat voor reden dan ook.

Tamelijk onwaarschijnlijk bij één van de hoofddossiers van haar regeerperiode. Indien wel, dan heeft ze haar ministerie niet goed geleid. Dat is bijna nog ernstiger.
Het is ook zuiver speculatief. Het doet er verder niet toe, omdat de minister altijd verantwoordelijk is.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2014, 12:03:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3073 Gepost op: 02 December 2014, 12:05:21 »
Maar als ik nou weet dat nergens heeft gestaan dat openbaar vervoer per spoor aanbesteed hoeft te worden, dan zou je toch verwachten dat een minister die OV in de portefeuille heeft dat ook weet?

Het is vrij gebruikelijk om impopulair beleid op Brussel af te schuiven. Of dat hier gebeurd is en zo ja, of dat bewust gebeurd is, kan ik niet zeggen. Wel was de betreffende minister van liberale inslag, dus ook dat kan meegespeeld hebben. En het is ook totaal niet te zeggen of het zoveel beter zou zijn uitgevoerd als men in Nederland de splitsing en privatisering niet zo ver had doorgevoerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3074 Gepost op: 02 December 2014, 12:10:32 »
Ik schuif niks af hoor. Bewust of niet, de brief kwam in Nieuwsuur naar voren, het was dus niet nodig geweest. De afkomst van de Minister(s) waren inderdaad van liberale afkomst. (de Pro-Asfalt partij, anti OV-partij) Beter als dat ze voorgesteld hadden is het er in ieder geval niet op geworden. Zeker niet voor de reizigers.
Groeten Joop, machinist Lls