Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Spoorbaan zolder met Digitale Besturing  (gelezen 5719 keer)

Zolderbaan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Gepost op: 05 oktober 2012, 08:46:01 »
Heb een vraag wil niet alles dubbel plaatsen bij beneluxspoor maar het is eigenlijk voor mij meer een digitaal vraag stuk naast een baanplan ontwerp. Plaats het maar toch, waarschijnlijk kijken digi's meer op deze plaats van het forum?

Wil het volgende baanontwerp verder uitwerken maar zoek eerst reacties in het Benelux-forum ter controle om in de toekomst rails te kunnen kopen en aan het project te kunnen beginnen bouwen.

Mijn ontwerp bestaat uit c-rails van Marklin, zes S88 5217 terugmeld decoders van Conrad. Als centrale de esu Ecos 2 50200 en een Booster ECoSBoost 50010. Doel is zowel via de ECoS als via de PC Koploper te sturen.

Ik heb geen enkele digitale ervaring anders dan een zeer oude stoffige berg m-rails in een net zo oude doos waar ik ooit eens een simpel analoog baantje mee had aangelegd.

Heb al het een en ander uitgepuzzeld! Dus corrigeer mij als ik het verkeerd heb. Mijn ontwerp is ook bekend op het 3rail forum maar zoek meer reacties.

In mijn baanontwerp zijn 19 wissels digitaal aangeduid als lila en het digitale decoder symbool van WinTrack. De rest van de wissels zijn handgeschakeld. Eigenlijk blijven deze altijd in een positie staan. De pijltjes geven de rijrichting aan. Wil bij het Station ook de rijrichting aanhouden dus niet niet overal beide richtingen kunnen rijden. Eventuele seinen en of bovenleiding zijn niet functioneel alleen maar sier. Dus daarom ook niet meegenomen in het ontwerp.

Verder plaats ik naast het baanontwerp een aansluitschema voor de Bezetmelder, Stopmelder(groen) secties die via een contact-rail aangesloten zijn op een S88. Elke bloksectie gescheiden dmv een isolatie van een spoorstaaf (‘t rode schoentje). In mijn ontwerp zijn 46 digitale bloksecties. Heb geen behoefte om alle rails te knippen dus geen totale detectie. Om meerdere treinen te kunnen laten rijden is het ontwerp in twee stroom schakelnetdelen verdeeld op de positie van de rode stip bij C en D.

Het geheel wil ik op een totaal open houten constructie skeletframe plaatsen. Alleen waar spoor ligt een houten ondergrond uit zo min mogelijk hout met geluidsisolatie. Landschap, Stad, Industrie Berg plaats ik later in de vrije ruimtes.

Graag jullie mening, advies.

Paul








Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2012, 13:21:40 »
Beetje veel rails , maar wat zijn nu eigenlijk je vragen?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Zolderbaan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2012, 15:33:08 »
Thx, Voor jouw reactie.

Wil het baanontwerp verder uitwerken maar zoek eerst reacties in het Benelux-forum ter controle om in de toekomst rails te kunnen kopen en aan het project te kunnen beginnen bouwen. Heb al het een en ander uitgepuzzeld! Dus corrigeer mij als ik het verkeerd heb.

« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2012, 15:35:07 door RPB »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2012, 16:37:27 »
Inderdaad erg veel rails.

Citaat
Ik heb geen enkele digitale ervaring

Wow, dan zou ik toch eerst maar een eenvoudig proefbaantje aanleggen en kijken of het allemaal lukt voordat je zo'n complexe baan bouwt.

Toch hoop ik dat het je gaat lukken! We zien je vorderingen wel. Succes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Zolderbaan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2012, 08:12:39 »

Heb een testbaantje in gedachten die ongeveer alle elementen in zich heeft van mijn ontwerp.



Moet een S88 decoder die bezetmeldingen ontvangt van een contact rail uit een schakelnetdeel ook stroom krijgen van de Booster die datzelfde schakelnetdeel bedient?

Zie niet zoveel informatie maar werkt de S88 van Conrad (212628 Terugmeldingsdecoder 5217) wel probleemloos met de Ecos 2?

Nog advies of correctie nodig?


Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2012, 15:39:26 »
Als jouw ECoS S88 ondersteund dan zou er geen probleem moeten zijn, dus even in de handleiding kijken. Ga je 1, 2 of 3 melders per blok gebruiken?

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Zolderbaan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2012, 01:43:36 »
Hoi Rob,

De methode is gebaseerd op bezetmelder stopmelder. Een geisoleerde contactrail verbonden met eens88 decoder aangestuurd dmv een centrale ecos 2 verbonden met een pc software koploper.

Waar dacht jij aan?

Groet, Paul

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2012, 07:50:29 »
Ik heb nog nooit gehoord van een contactrail, ik bevestig de bezetmelders gewoon aan een rail segment en stopmelder heb ik nog nooit van gehoord maar dat kan aan mij liggen. Ik gebruik Koploper namelijk niet. Neem mij niet kwalijk als ik iets verkeerds heb gezegd.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2012, 09:31:12 »
Beste Paul,

Ik denk dat je hier al wat antwoorden op je vragen vindt:

http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_2.htm

http://www.floodland.nl/aim/info_digitaal_bloksysteem_1.htm

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Zolderbaan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Spoorbaan zolder met Digitale Besturing
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2012, 10:08:42 »
Beste Rob Huib,

Bedankt voor jullie reacties. Rob, je hebt niks verkeerds gezegd. Je denkt mee en dat waardeer ik zeer en daarom ben ik hier in de eerste plaats. Dat maakt het juist leuk om een hobby te hebben, toch? Huib, bedankt voor de floodland links. Mooie site Avontuur in Miniatuur. 4 projecten! Indrukwekkend. Handig, zal het zeker doorlezen oa de links checken naar andere winkels en voorbeelden.

Mijn vraag is meer of iemand mijn aansluitschema kan controleren. Heb dit concept namelijk op het rail3 forum geleerd. Dingen blijken achteraf niet meer zo ingewikkeld moet alleen nog getest worden om het in de praktijk te ervaren. Het grootste probleem van het internet is dat soortgelijke of vaak dezelfde methodes vaak door een ieder anders uitgelegd worden in hun eigen woorden en manier van uitleg met plaatjes etc. Als je dan gaat zoeken op het internet merk je dat het soms niet meer zo overzichtelijk is. Heb zelf ook mijn eigen manier van dingen aan te duiden vandaar mijn eigenlijke oorspronkelijke vraag om mijn aansluitschema en stelling in de aanhef te controleren dat ik geen dingen over het hoofd zie.

MvGroet, Paul
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2012, 10:24:28 door RPB »