Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Roodeschool
door
Casmir
Vandaag
om 21:59:14
Tams app
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:44:37
booster vraag
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:26:30
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Bjor
Vandaag
om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:29:37
Edelweisz in model
door
Martijnstein
Vandaag
om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pommie
Vandaag
om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
wob
Vandaag
om 19:24:13
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
perronlengte (eind)station zijlijn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: perronlengte (eind)station zijlijn (gelezen 3694 keer)
Kassenbarg
Offline
Berichten: 211
perronlengte (eind)station zijlijn
«
Gepost op:
21 May 2007, 17:33:59 »
Wat is een realistische perronlengte in HO voor een (eind)station aan een zijlijn?
Voor een module lijkt mij namelijk 2 meter perronlengte niet haalbaar om de boel hanteerbaar te houden.
Gelogd
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #1 Gepost op:
21 May 2007, 17:39:32 »
Hoi Gerrit
Wat wil je er op laten rijden? 2 railbusjes? Of een lint. Of een eindpunt zoals ergens een draadje loop over station Zandvoort aan Zee. zijlijn waar ook een IC eindigt.
Groeten Jeroen
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #2 Gepost op:
21 May 2007, 17:43:19 »
Als ik kijk naar de huidigge zijlijnen zeg ik 160m=6 rijtuigen, als je verder terug in de tijd gaat zou korter ook kunnen maar dat hangt af van het vervoers aanbod op de zijlijn.
Dus ik zou zeggen dicht bevolkt is het gebied waar de zijlijn door heen loopt.
Hoe vaak rijden er treinen.
Hoe druk zijn die treinen maximaal
Welke treinlengtes en materieel inzet past daarbij.
Als je dat weet volgt het antwoord vanzelf, groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Anoniem
Gast
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #3 Gepost op:
21 May 2007, 17:55:29 »
Wat belangrijk is is de keuze van je land (in samenhang met het tijdperk). In Nederland is men bijvoorbeeld nogal vlot in het aanpassen van de perronlengte aan de lengte van de treinen die er doorgaans komen, in Duitsland geldt min of meer hetzelfde, maar de Fransen hebben bijvoorbeeld nogal eens de neiging om het eindpunt van hun zijlijn eenmaal per dag te verbinden met Parijs, zodat er eenmaal per dag een relatief lange trein komt en de perrons niet al te kort zijn. Ook in Duitsland vind je wel enkele zijlijnen waar een paar maal per dag een IC komt en waar de perrons dus ook niet erg kort uitvallen.
Verder is - in aanvulling op Michiel - ook nog de afstand tot de grote stad van belang: zijlijnen met een voorstedelijk karakter hebben langere treinen (= langere perrons) dan echte plattelandslijntjes.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #4 Gepost op:
21 May 2007, 18:02:07 »
Wesley dat laatste is dus precies wat ik met m'n eerste punt bedoel
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Kassenbarg
Offline
Berichten: 211
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #5 Gepost op:
21 May 2007, 18:07:50 »
Nee, het moet geen Voorburg of Diemen o.i.d. worden maar zoiets als 'Lochem', 'Goor' o.i.d.
Kneuterigheid is geen bezwaar om het zo maar te zeggen. Jaren vijftig emplacementen hebben nog sporen voor buurtgoederentreinen en dergelijke. Een emplacement wat uit die jaren is blijven liggen lijkt me mooi om in het achterhoofd te houden bij de bouw.
Gelogd
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #6 Gepost op:
21 May 2007, 20:49:10 »
Station Schoorl had een perronlengte van ongeveer 65 cm in HO. Dit is voldoende voor een drieasser met 5 korte wagons. Ik zie op foto's treinen van een stoomloc met 4 korte en zelfs met minder wagons "rijden". In het echt waren het drie sporen: 110 (80) cm, een rangeerspoor van 80 (75) cm De middelste is 90 (65) cm tot het wissel en de totale lengte is 110 cm. De maten tussen haakjes is de lengte die ik voor mijzelf in model heb aangehouden. Er past bij mij langs het perron van 80 cm een 2200 met twee blokkendoosrijtuigen of een 2200 met 5 goederenwagons: prima lengte.
Groeten
Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Kassenbarg
Offline
Berichten: 211
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #7 Gepost op:
21 May 2007, 22:24:31 »
Over welke periode van station Schoorl spreken we dan, voor de tweede wereldoorlog of ook daarna?
Gelogd
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
«
Reactie #8 Gepost op:
21 May 2007, 23:30:31 »
De maten die ik opgaf zijn van 1928 (zie mijn
www
). Het stationsgebouw is ongeveer 15 cm lang. Hier heb je houvast aan. Station Schoorl was voor personen en goederenvervoer in gebruik van 7 juni 1913 tot 17 sep 1944 en van 7 okt 1946 tot 4 okt 1947, daarna formeel tot 31 dec 1968 alleen voor goederenvervoer.
Ik heb ook nog info gevonden over halte Bergen een eindstation met een totale lengte van 260 m en een perronlengte van ongeveer 180 m. Dan praten we al over een lengte in model van 3 resp. 2 m (als ik het juist uitreken), maar ik zie hier ook foto's met drieassers met 10 wagons. Ik moet er wel bijzeggen dat er het spoor voor omlopen van de loc al bij in zit. Ik hoop dat je het kunt volgen zo zonder plaatje.
Groeten
Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
perronlengte (eind)station zijlijn