Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
booster vraag door JoopSpoort
Vandaag om 21:26:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
  

Auteur Topic: perronlengte (eind)station zijlijn  (gelezen 3694 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
perronlengte (eind)station zijlijn
« Gepost op: 21 May 2007, 17:33:59 »
Wat is een realistische perronlengte in HO voor een (eind)station aan een zijlijn?
Voor een module lijkt mij namelijk 2 meter perronlengte niet haalbaar om de boel hanteerbaar te houden.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2007, 17:39:32 »
Hoi Gerrit

Wat wil je er op laten rijden? 2 railbusjes? Of een lint. Of een eindpunt zoals ergens een draadje loop over station Zandvoort aan Zee. zijlijn waar ook een IC eindigt.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2007, 17:43:19 »
Als ik kijk naar de huidigge zijlijnen zeg ik 160m=6 rijtuigen, als je verder terug in de tijd gaat zou korter ook kunnen maar dat hangt af van het vervoers aanbod op de zijlijn.

Dus ik zou zeggen dicht bevolkt is het gebied waar de zijlijn door heen loopt.
Hoe vaak rijden er treinen.
Hoe druk zijn die treinen maximaal
Welke treinlengtes en materieel inzet past daarbij.

Als je dat weet volgt het antwoord vanzelf, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

  • Gast
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2007, 17:55:29 »
Wat belangrijk is is de keuze van je land (in samenhang met het tijdperk). In Nederland is men bijvoorbeeld nogal vlot in het aanpassen van de perronlengte aan de lengte van de treinen die er doorgaans komen, in Duitsland geldt min of meer hetzelfde, maar de Fransen hebben bijvoorbeeld nogal eens de neiging om het eindpunt van hun zijlijn eenmaal per dag te verbinden met Parijs, zodat er eenmaal per dag een relatief lange trein komt en de perrons niet al te kort zijn. Ook in Duitsland vind je wel enkele zijlijnen waar een paar maal per dag een IC komt en waar de perrons dus ook niet erg kort uitvallen.

Verder is - in aanvulling op Michiel - ook nog de afstand tot de grote stad van belang: zijlijnen met een voorstedelijk karakter hebben langere treinen (= langere perrons) dan echte plattelandslijntjes.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2007, 18:02:07 »
Wesley dat laatste is dus precies wat ik met m'n eerste punt bedoel ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2007, 18:07:50 »
Nee, het moet geen Voorburg of Diemen o.i.d. worden maar zoiets als 'Lochem', 'Goor' o.i.d.
Kneuterigheid is geen bezwaar om het zo maar te zeggen. Jaren vijftig emplacementen hebben nog sporen voor buurtgoederentreinen en dergelijke. Een emplacement wat uit die jaren is blijven liggen lijkt me mooi om in het achterhoofd te houden bij de bouw.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #6 Gepost op: 21 May 2007, 20:49:10 »
Station Schoorl had een perronlengte van ongeveer 65 cm in HO. Dit is voldoende voor een drieasser met 5 korte wagons. Ik zie op foto's treinen van  een stoomloc met 4 korte en zelfs met minder wagons "rijden". In het echt waren het drie sporen: 110 (80) cm, een rangeerspoor van 80 (75) cm De middelste is 90 (65) cm tot het wissel en de totale lengte is 110 cm. De maten tussen haakjes is de lengte die ik voor mijzelf in model heb aangehouden. Er past bij mij langs het perron van 80 cm een 2200 met twee blokkendoosrijtuigen of een 2200 met 5 goederenwagons: prima lengte.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #7 Gepost op: 21 May 2007, 22:24:31 »
Over welke periode van station Schoorl spreken we dan, voor de tweede wereldoorlog of ook daarna?

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: perronlengte (eind)station zijlijn
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2007, 23:30:31 »
De maten die ik opgaf zijn van 1928 (zie mijn www). Het stationsgebouw is ongeveer 15 cm lang. Hier heb je houvast aan. Station Schoorl was voor personen en goederenvervoer in gebruik van 7 juni 1913 tot 17 sep 1944 en van 7 okt 1946 tot 4 okt 1947, daarna formeel tot 31 dec 1968 alleen voor goederenvervoer.

Ik heb ook nog info gevonden over halte Bergen een eindstation met een totale lengte van 260 m en een perronlengte van ongeveer 180 m. Dan praten we al over een lengte in model van 3 resp. 2 m (als ik het juist uitreken), maar ik zie hier ook foto's met drieassers met 10 wagons. Ik moet er wel bijzeggen dat er het spoor voor omlopen van de loc al bij in zit. Ik hoop dat je het kunt volgen zo zonder plaatje.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)