Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door RetroJack
Vandaag om 20:22:29
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: "Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013  (gelezen 51656 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #120 Gepost op: 26 March 2013, 11:13:38 »
Houwitcher L1 komt vanavond met het ms Severine in de Europoort aan. Transport zal vannacht in het donker plaats vinden en morgenvroeg (0700 uur) gelost worden in het museum.

ms. Severine van de Stena line Foto CR de Visser
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
  • save our planet - it's the only one with chocolate
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #121 Gepost op: 26 March 2013, 11:27:09 »
Citaat
... wie weet wat hier fout is??? ...

Toren staat op "12 uur"  ???

gr.
Marinus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #122 Gepost op: 26 March 2013, 12:47:37 »
De loop is niet vast gezet?
groeten,
Auke

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #123 Gepost op: 26 March 2013, 19:52:59 »

Geholpen door de Smit Ebro is de Severine precies op tijd in de mond van de Beneluxhaven
Vol verwachting klopt ons hart, ook bij de mannen van de Stenalijn walploeg.

Als de klep op de ramp ligt, stroomd de pers naar binnen!!!

Het gaat niet zozeer om deze trekkers, maar meer om wat er achter hang.

Beetje moeilijk te zien vanaf dit standpunt.........................

eerst kwam dit brok techniek naar buiten

Na dat dit de ramp verlaten had...............................

kwam dit brok staal naar buiten

Vanavond om half elf te zien bij SBS-6, hart van Nederland
« Laatst bewerkt op: 27 March 2013, 10:19:39 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #124 Gepost op: 26 March 2013, 23:49:10 »
Leuk dat je hem verwelkomd hebt hier, Sobat. Wilde eens kijken wat het precies was, maar Goochel kon niets vinden, maar wel met iets andere schrijfwijze.
Hier was ie nog aan de andere kant v/d plas met wat info: http://www.capitalbay.com/latest-news/322767-rare-200-tonne-railway-gun-to-make-historic-journey-to-utrecht-to-mark-300th-anniversary-of-treaty-that-ended-spanish-war.html

Gr, Marc

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17934
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #125 Gepost op: 27 March 2013, 08:53:36 »
Je stond bij SBS mooi in beeld, kerel ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #126 Gepost op: 27 March 2013, 09:14:33 »
Oh, SBS daar kijkt toch geen hond naar! ;D ;D ;D ;D
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #127 Gepost op: 27 March 2013, 10:40:44 »
Wie had er ook alweer over dat een loop=schietbuis tijdens transport niet met kettingen gezekerd werden ;D

 8) ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #128 Gepost op: 27 March 2013, 20:29:58 »
@ Sobat: Kun je mij misschien vertellen hoe het zit met de camouflage kleuren die toegepast werden op Nederlands materieel tijdens WO II. Ik ken wat voorbeelden uit het HUA van b.v. een NS 5500 te Den Haag van vlak na de bevrijding. Is de kleurstelling net als die van de Pantsertrein zoals die te zien zal zijn?

Groet,

Robert Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #129 Gepost op: 27 March 2013, 20:50:00 »
Nee, dat waren niet het zelfde soort kleuren. Deze manier van 'camoufleren' (ook bekend van foto's van andere locs) bestond bij mijn weten vooral uit strepen witte verf over bestaande kleuren de loc heen. Het zal absoluut de moeite niet geweest zijn NS locs te voorzien van camouflagekleuren.

Eelco

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #130 Gepost op: 27 March 2013, 21:16:34 »
@Eelco: Dan spreken we dus (misschien) van een vorm van Dazzle Painting. Dat was een Engelse vinding uit WO I en werd destijds op schepen toegepast. 'Ik zie een ijsberg, maar het is een schip principe'. Functie is dan desoriëntatie in plaats van camouflage. Snelheid in combinatie met streep patronen heeft een vreemd effect op de perceptie van het gezichtsvermogen , het specifieke waarnemen door herkenning en dus interpretatie gekoppeld aan reactie.
Rare kronkel misschien in dit draadje, maar het hield me al een tijdje bezig. Waarom een rijdend object camoufleren als de omgeving continue veranderd?

Groet,

Robert Jan 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #131 Gepost op: 28 March 2013, 12:50:22 »
Opening tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ in Spoorwegmuseum

Zaterdag 30 maart opent Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’. De tentoonstelling gaat in op de rol van de trein in oorlogstijd en bevat een aantal bijzondere internationale bruiklenen zoals een 195 ton zwaar spoorgeschut en een pantsertrein. Tijdens de openingsdag zijn er tal van activiteiten in het museum. Het Fanfarekorps der Genie speelt en op het buitenterrein is het militair materieel van ‘Keep them rolling’ present. Op het plein voor het Maliebaanstation wordt een Veld6 kanon gedemonstreerd. Om 14.00 uur is een feestelijk openingsmoment. Het Spoorwegmuseum is geopend van 10.00 tot 17.00 uur, de normale entreeprijzen gelden.

Sporen naar het front
‘Sporen naar het front’ wordt georganiseerd in het kader van 300 jaar Vrede van Utrecht. De tentoonstelling laat zien welke invloed de spoorwegen hadden op de manier van oorlogsvoeren en hoe de verschillende treinen werden ingezet bij gewapende conflicten. Over de rol die de spoorwegen speelden bij de ontwikkeling van steden, economie en mobiliteit is veel geschreven. Dat de spoorwegen ook een revolutie in de oorlogsvoering veroorzaakten, is veel minder bekend. Veldslagen tussen vijandelijke legers konden door de aanvoer van manschappen, wapens en voedsel veel langer duren, zich op meerdere fronten tegelijk afspelen en een grootschaliger karakter krijgen.

Bruiklenen
Aan de hand van een aantal thema’s vertelt ‘Sporen naar het front’ het verhaal over de rol die de trein in oorlogstijd heeft gespeeld, van de Amerikaanse burgeroorlog, de Eerste en Tweede Wereldoorlog tot de Koude Oorlog. De tentoonstelling bestaat uit een groot aantal (internationale) bruiklenen, waaronder oorlogslocomotieven, legertreinen en ander oorlogsmaterieel. Uit Engeland komt het grootste kaliber spoorgeschut ter wereld, een L1 Houwitser. Slowakije levert een pantsertrein uit de Tweede Wereldoorlog, uit Belgrado komt een ‘Schienenwolf’, een voertuig dat gebruikt werd door terugtrekkende Duitse troepen om het spoor te vernietigen. Uit de Eerste Wereldoorlog is een ‘Tin Turtle’ te zien, een smalspoorlocomotief die door zijn bepantsering een gelijkenis toont met een schildpad. Het is een bruikleen van de Britse Mosely Railway Trust. De Veluwse Stoomtrein Maatschappij VSM bracht een Duitse oorlogslocomotief, de Stichting NS162 een Britse rangeerlocomotief uit de Tweede Wereldoorlog. De Osnabrücker Dampflockfreunden uit Duitsland leveren een hospitaaltrein. De rekwisietencommissie van het Ministerie van Defensie en de Historische Collectie Cavalerie stelden 5 tanks ter beschikking. Daarnaast zorgen modelbouwers voor verschillende diorama’s met oorlogsthema’s en toont Het Spoorwegmuseum haar oorlogsgerelateerde collectie. De tentoonstelling is ontworpen door Marcel Wouters.

Programma zaterdag 30 maart
Openingstijden 10.00 – 17.00 uur.
Entree: €16,00 (>4 jaar), museumkaart gratis.
Demonstratie Veld 6  kanon: 11.30, 12.30, 13.30, 14.30 en 15.30 uur.
Optreden Fanfarekorps der Genie: 11.30 en 14.00 uur.
Feestelijk openingsmoment: 14.00 uur.


en de CT moet in de transportstand zijn toren nog 180 graden draaien. In deze stand mag hij niet vervoerd worden ;D
« Laatst bewerkt op: 28 March 2013, 12:54:33 door Sobat Kras. Reden: persfoto bijgeplaatst »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #132 Gepost op: 28 March 2013, 23:23:03 »
@ Eelco. Waarschijnlijk dachten ze er toentertijd anders over, want camouflage is veelvuldig toegepast geweest.
@ Allen. Hieronder drie voorbeelden.

(FOTO 1)
Den Haag SS, 13 mei 1945. Op het voorste spoor staan van rechts naar links een 5500 en een 7700, op het middelste spoor van rechts naar links een 7700 en een 3700 en op het achterste spoor de Belgische 8490 (depot Utrecht, een voormalige Pruisische G81).

(FOTO 2)
Den Haag SS, 31 mei 1945. De gepantserde Belgische loc 8629 (een Pruische G81). Links de drieassige tender van NS loc 3717 en rechts de sleeptender van DRB loc 57 1134 (een Pruische G10).

(FOTO 3)
Hanau, herfst 1944. Deze camouflage is aangebracht volgens Munsterblatt IIIb en bestaat uit de kleuren donkergroen, isargroen, licht umberbruin, zandgeel en steengrijs. De strepen hebben verschillende lengtes en zijn circa 20 cm breed.

(1) J. Bonthuis - Het spoorbedrijf in oorlogstijd, blz 394.
(2) A. de Pater - Het spoorbedrijf in oorlogstijd, blz 383.
(3) W. Hollnagel - Eisenbahnraritäten, blz 97.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2013, 00:44:00 door MHS84 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #133 Gepost op: 30 March 2013, 09:41:29 »
Ik was gisterenavond nog in het museum en ben even naar mijn inbreng wezen kijken. Ik wil niet zeggen dat de tranen in mijn ogensprongen, maar het scheelde maar heel weinig. Duidelijk is te zien dat de visie van de projectmakers, en die van een modelbouwer, duidelijk verschillen. Zij liggen niet wakker van omgevallen figuurtjes, verplaatst materieel en ook niet dat een modellocomotief van uiterlijk veranderd! Er staat nu een ander model als dat ik ingelevert hebt.
Jammer voor ons, maar het grote publiek zal er niets van zien cq merken/opvallen. Dus als u er nog heen gaat, .........................het is niet mijn schuld!!!! :-[
« Laatst bewerkt op: 30 March 2013, 10:06:41 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re:"Sporen naar het front"- Spoorwegmuseum 2013
« Reactie #134 Gepost op: 30 March 2013, 10:08:21 »
Sobat,

Dat probleem hebben we vaker gezien. Het ziet er dan al snel slordig uit. Was ook wel zo na een tijdje in het Modelbouwmuseum destijds - waar jullie topbaan stond. Werkt eigenlijk alleen als er binnen een museum een echte modelbouwer verantwoordelijk is voor dit soort dingen. Punt van aandacht dus als je aan zoiets meedoet.

Ik zie er overigens naar uit te gaan kijken naar het geheel!

Guillaume
(die óók goede ervaringen in musea heeft)
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/