Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: Rijtjeshuizen in jaren '30 stijl met Kibri 8321  (gelezen 88948 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Rijtjeshuizen in jaren '30 stijl met Kibri 8321
« Reactie #120 Gepost op: 21 August 2012, 10:24:49 »
Mooi voorbeeld Jakop.En de uitleg van Henk is ook helder.Moet ik toch verder kijken dan mijn straatje lang is.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #121 Gepost op: 21 August 2012, 10:44:57 »
Het is soms hoogst verbazend wat er na een rondje zandstralen onderuit komt.
Momenteel is het in de mode om copie jaren '30 huizen als nieuwbouw weg te zetten.
Die worden dan meestal in een erg donkere baksteen gebouwd. Terwijl de originele huizen inderdaad juist helemaal niet zo donker waren.

Wij hebben indertijd ons eigen huis gebouwd in de stijl ca. 1870, met een relatief lichte bont-rode baksteen uit het rivierengebied (Rossums Bont, voor kenners). Nu, na 15 jaar, zijn die stenen al merkbaar donkerder geworden.
De garage hebben we een paar jaar later gebouwd, met officieel dezelfde steen (ook uit dezelfde fabriek). Maar die was beslist toch wel iets anders van tint, subtiel iets meer naar geel/oranje.
Dat soort verschillen zijn helemaal niet erg en geven juist karakter aan een gebouw. Baksteen is immers net als hout gewoon een natuurprodukt.

Tegenwoordig brengen ze baksteen wel vaak op kleur met pigmenten.
Zo zie je in nieuwbouwwijken wel gitzwarte baksteen. Net of je huis is afgebrand. Tja, je moet er van houden...
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 16:20:50 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Luit

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 21 August 2012, 11:06:13 »
Zelfs de voeg maakt al een verschil. Onlangs was ik bij een nieuwbouw woning waarvan bij de bouw, bleek later, dezelfde steen was gebruikt als die van de buren. Alleen had de een een iets donkerder voeg van het metselwerk en leken het 2 verschillende soorten steen.
Zo wordt je oog bedot.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #123 Gepost op: 21 August 2012, 11:13:38 »
Momenteel is het in de mode om copie jaren '30 huizen als nieuwbouw weg te zetten.
Die worden dan meestal in een erg donkere baksteen gebouwd. Terwijl de originele huizen inderdaad juist helemaal niet zo donker waren.

Dat hangt er maar van af. Amsterdamse School is uitermate donkere baksteen. Mijn oude Gymnasium is er een mooi voorbeeld van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Murmellius_Gymnasium Oorspronkelijk misschien iets lichter en verkleurd door de decennia heen. Maar daar wil de moderne consument natuurlijk geen jaren op wachten..  ;)

Erg fraai (maar tikje off topic, sorry Jeroen) is de Nederlandse koloniale bouwstijl. BBeetje Amsterdamse School (verwant aan Art deco) met witte en grijze pleister, waardoor het geheel superstrak wordt.

Tof trouwens, je eigen huis bouwen. Zou ik ook nog wel eens willen doen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 21 August 2012, 11:17:55 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #125 Gepost op: 21 August 2012, 11:21:38 »
Henk, daarom zei ik:

Oorspronkelijk misschien iets lichter en verkleurd door de decennia heen. Maar daar wil de moderne consument natuurlijk geen jaren op wachten..  ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 21 August 2012, 12:05:06 »
Niet 'iets' lichter. De laag vuil is echt donker en dergelijke chocoladebruine panden kunnen na schoonmaak een scala aan kleuren vertonen, inclusief de kleur van de foto die ik liet zien. Er werd in de jaren twintig en dertig met allelei dingen geëxperimenteerd en dus ook met de baksteenkleur. Alleen chocoladebruin is bijna altijd het resultaat van vervuiling. Fraai voorbeeld is natuurlijk de inktpot in Utrecht die absoluut niet zo somber van kleur bleek te zijn. In deze buurt komt vrij veel gele baksteen voor.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 12:11:15 door henk »

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #127 Gepost op: 21 August 2012, 12:09:48 »
Als je de rij huizen neer zou zetten in Oog en Al in Utrecht zijn ze zelfs nog veel te donker, daar zijn de stenen haast piesgeel.
Het is meer hoe je de modelhuisjes kleurt als waarmee die het uiterlijk bepalen denk ik.
Ik had ze persoonlijk per deel geschilderd met onderling een miniem verschil in tintkleur, en er ook 1 hele eigenwijze familie in laten wonen die persee een andere kleur wilde voor de kozijnen en voordeur :)
Of n aplaatsen alle tuintjes mooi aangeharkt op 1 na, die is verhuurd aan een paar studenten, paar krantjes Heineken in de voortuin, kapote fiets tegen de muur en kranten voor de ramen  :)
Mvg Marty,

henk

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 21 August 2012, 12:14:35 »
Jaha, of zo'n gesplitst pand met vier brievenbussen en een scheef hangend bordje 'te koop'. Oh nee, dat is niet 1974.  ;D

jakop

• Gast
« Reactie #129 Gepost op: 21 August 2012, 13:14:26 »

Ik woon in zo'n wijk en daar komt zowel donker als licht voor.
De stijl speelde wel een rol in onze keuze, maar zo ook de redelijk ruime zolder  ;)

en nee.....in bovenstaande woon ik niet  ;D

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #130 Gepost op: 21 August 2012, 13:18:03 »
Hahahaha, ja dat zijn inderdaad allemaal leuke voorbeelden! In het rijtje van vier die er nog aan vast komen, komt in ieder geval zo'n trutje te wonen die van die truttige garaniumbakken onder het raam heeft hangen en die ze natuurlijk ook braaf elke dag water geeft, met zo'n lekker opvallende rode gieter. Maar ook de tuintjes moeten ooit nog wat verschil gaan maken inderdaad. Bij dat ene huis staat de voordeur natuurlijk niet voor niets open.....

Maar wat was er eigenlijk nog meer zo typisch jaren '70? Ik ben zelf van eind '77, dus zoveel heb ik er niet van meegekregen....

Wat er in ieder geval nog wel gaat komen ,maar dan in een huis wat meer aan de voorkant van mijn baan (anders zie ik er met mijn -12 geen biet meer van), is een huismoeder die uit het raam hangt en de dekens aan het uitslaan is. Van die duffe groene, of zo'n fel oranje, of strontbruin met wit in een truttig motiefje......

Kom vooral met suggesties om de jaren '70 sfeer tot leven te brengen. Maar dan niet op straat, nee even puur aan de huizen zelf.

Welke soorten antennes had met toentertijd eigenlijk op het dak staan?  Bestonden er toen bijvoorbeeld oo kal schotels?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #131 Gepost op: 21 August 2012, 13:30:33 »
Wat er in ieder geval nog wel gaat komen ,maar dan in een huis wat meer aan de voorkant van mijn baan (anders zie ik er met mijn -12 geen biet meer van), is een huismoeder die uit het raam hangt en de dekens aan het uitslaan is. Van die duffe groene, of zo'n fel oranje, of strontbruin met wit in een truttig motiefje......

Heb ik nog wel een leuk alternatief voor je. In het dichtgetikte stadje waar ik in 1977 geboren ben (en waar mijn ouders hun eerste baan konden krijgen), hing een buurvrouw 's ochtends altijd een handdoek uit het slaapkamerraam. Als teken dat haar man van huis was en dat haar minnaar veilig langs kon komen...  ;D

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #132 Gepost op: 21 August 2012, 13:31:01 »
Hoi Jeroen,

Om met het laatste te beginnen, schotelantennes waren er nog niet, de gewone antenne was gewoon een hark, er was al wel centrale antenne,maar je kan het bijna niet meer voorstellen ned1 en 2 de dld 1,2en ndr3 dat was alleen langs de grens van oost nederland, en dan ook nog zwart wit tv.

Wat de tuinen betreft gewoon gras met een heg van ongeveer een meter of lager, dus niet zoals nu. veel mensen zaten in de jaren 60 en 70 gewoon op de vuilnisemmer een praatje te maken met de buren en hier en daar een auto,zelf heb ik de jaren 60 en 70 wel mee gemaakt gewoon in een nieuwbouwwijk van die tijd, maar wil is kijken naar oude foto's die des tijds gemaakt zijn.

Denk ook maar eens aan de melkman (bij ons melkboer)die met zijn karretje en door de straten kwam of een groente man en  hb model maakt hele mooie bussen in H0 voor die tijd

ps het zijn wel straatbeelden maar mogen niet ontbreken voor die jaren.

mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 13:52:50 door mass am see »

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #133 Gepost op: 21 August 2012, 14:01:17 »

Kom vooral met suggesties om de jaren '70 sfeer tot leven te brengen. Maar dan niet op straat, nee even puur aan de huizen zelf.

Bij veel eengezinswoningen werden de raamkozijnen donkerbruin geschilderd. Met de openslaande delen fel oranje. Of olijfgroen.

Wij zelf hadden in de keuken de kastdeurtjes fel oranje.
De vitrage in mijn kamer was baksteen-oranje. Een muur was ook baksteen-oranje, de andere lichtgeel. mijn ouders hadden een olijfgroene muur in hun slaapkamer.
In veel huizen ook houten betimmeringen (schrootjes).

In de tuinen heel veel coniferen, en hagen; minder schuttingen dan tegenwoordig.

Auto's oranje, olijfgroen, etc. Maar de straten lang niet zo vol geparkeerd als tegenwoordig.

Ik ga nog nostalgisch worden.
Het lijkt nu allemaal erg oubollig. Maar in die tijd vond ik het zelf nog mooi ook...  :)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Henk H.

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 21 August 2012, 14:27:34 »
Tja, het is altijd lastig als je het onderscheid niet kan maken tussen kritiek en door Jeroen zelf gevraagde suggesties en ideëen.  ???

Dat klopt, maar tussen knutseltips geven en zeggen dat het niet goed genoeg is zit een groot verschil.
Zeggen wat er niet goed aan is en vervolgens niet met een alternatief of oplossing komen zie ik niet als een gevraagde suggestie... Of ben ik nu gek?

Ziet het liever positief, Henk

PS nu maar weer terug on topic: Nogmaals een prachtig knutselwerk! (y)
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...