Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
  

Auteur Topic: NS 175 jaar  (gelezen 8253 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:NS 175 jaar
« Reactie #45 Gepost op: 10 August 2012, 12:17:46 »
Sorry maar dat is onjuist. De HIJSM en de SS hielden in 1921 als rechstpersonen op te bestaan, de NS werd opgericht (enkele jaren daarvoor).


Dat is ook onjuist, de NS is opgericht in  augustus 1937. Wel effe goed naslag verrichten he  ;)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:NS 175 jaar
« Reactie #46 Gepost op: 10 August 2012, 12:31:14 »
Ik snap niet wat er zo moeilijk aan is. Als je ophoudt te bestaan, hou je toch op, te bestaan? Een rechstvoorganger is een rechtsvoorganger, een rechtspersoon is een rechtspersoon. Is... Niet... Het... Zelfde. En de NS, tja. Om voor reclame-doeleinden te beweren dat de NS 175 jaar oud is is, puur en simpel, misleidend. Niet de NS is 175 jaar geleden opgericht, maar de HIJSM. Ik zal eens een briefje schrijven, wie weet. Ze hadden gewoon kunnen schrijven dat een van de fusiepartners waar de NS uit is voorgekomen, 175 jaar geleden is opgericht. Niet meer, niet minder. Goeie dag nog.

@NS8714 oeps ja je hebt helemaal gelijk! Wat gebeurde er dan in 1921? Samenvoeging materieelpark?

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:NS 175 jaar
« Reactie #47 Gepost op: 10 August 2012, 12:43:56 »
Nogmaals, het is gebruikelijk om bij de leeftijd van een bedrijf de rechtsvoorgangers mee te nemen in de beschouwing.
Dat jij dat niet snapt of niet wilt snappen, kan ik helaas weinig aan doen. Maar met misleiding heft het echt helemaal niks te maken. Zeker de manier waarop het hier gecommuniceerd is, valt weinig tot niets op aan te merken.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:NS 175 jaar
« Reactie #48 Gepost op: 10 August 2012, 13:14:05 »
Tuurlijk kan je dat 'meenemen in de beschouwing'. Is heel interessant, geschiedkundig en zo.

Maar dat is wat anders dan zeggen dat "de NS 175 jaar oud is". Dat is namelijk niet zo.

En ik ben benieuwd naar andere voorbeelden van dergelijke misleiding. Over de PC / NYC / PRR wordt iig niet zo gedacht - de NYC en PRR hielden in 1968 op te bestaan, staat in alle boekjes over die maatschappijen - en bijvoorbeeld stellen dat de DB of de SNCF 100-en-zoveel jaar oud zijn, lijkt me ook, eh, raar... op z'n zachtst gezegd.

Want welk bedrijf moet je dan kiezen? De oudste? Of de grootste?

Shell / Koninklijke Olie / Royal Dutch Shell dan? Twijfelachtig. Op z'n minst zijn de oorspronkelijke namen bewaard gebleven ook na de volledige consolidatie van 2004.

Maar een bedrijf is méér dan z'n rechtspersoon, het is een groep mensen die samen iets voor mekaar (proberen te) krijgen, en die groep ontwikkelt omgangsvormen, maniertjes, een bedrijfscultuur. Voor zover ik het heb begrepen hebben de - zeer verschillende - bedrijfsculturen van HIJSM en SS nog vrij lang afzonderlijk doorgeleefd in de NS, maar zijn ze uiteindelijk toch verdwenen. (bij de PC was dat zelfs een van de oorzaken van de ondergang!)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:NS 175 jaar
« Reactie #49 Gepost op: 10 August 2012, 14:10:22 »
Ach, hoe moeilijk wil je het maken... het zal de meesten een zorg zijn of je nou 175 jaar Nederlandse spoorwegen bedoelt in de zin van 175 jaar spoorweg in Nederland, of dat je de huidige NS benoemt als bedrijf. Veel belangrijker is de discussie welke ruimte de huidige NS directie vrijgeeft om het jubileum op het spoor te vieren, tenslotte is er qua toelating nogal wat veranderd sinds 1989.
RETROBAHN A.G.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:NS 175 jaar
« Reactie #50 Gepost op: 10 August 2012, 14:40:10 »
De ns zelf zegt dit:

De Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM, opgericht op 8 augustus 1837) wordt statutair gezien als de voorganger van NS.

van de nswebsite
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:NS 175 jaar
« Reactie #51 Gepost op: 10 August 2012, 14:43:45 »
175 jaar Spoorwegen in Nederland. Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel. Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. ::)
« Laatst bewerkt op: 10 August 2012, 15:22:42 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:NS 175 jaar
« Reactie #52 Gepost op: 10 August 2012, 15:18:36 »
Over het ontstaanvan "de NS":

Zoals iedereen reed in 1839 de eerste trein in Nederland,en dat was bij de HIJSM.
Er ontstonden in de loop van de 19e eeuw nog een aantal exploitatiemaatschappijen (vennootschappen die lijnen in eigendom hadden is weer een ander verhaal).
Door een aantal fusies en overnameswaren er in 1918 in feite nog maar twee over: de HIJSM en de SS.

In augustus 1914 werden door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en de mobilisatie van het Nederlandse leger de spoorwegen in het hele land "op Hoog Bevel" gevorderd door de Staat en onder het gezag van de Oppperbevelhebber der Land-en Zeemacht geplaatst. Na de mobilisatietransporten bleef dat zo, zolang de oorlog duurde, maar kwam er weer civilie verkeer. De maatschappijen waren echter gedwongen om samen te werken. Door de sterk gewijzigde economische en sociale toestanden na het einde van de oorlog in november 1918 bleven ze noodgedwongen samenwerken.
Reeds in de oorlogsperiode kwam geleidelijk de benaming "Nederlandsche Sporwegen" in gebruik, zonder dat dit een bedrijfsnaam was.

Na de oorlogsperiode werd de samenwerking geformaliseerd in wat werd genoemd de "Belangengemeenschap Nederlandsche Spoorwegen" maar de HIJSM en SS bleven als zodanig bestaan.
Dit leidde tot de gemeenschappelijke exploitatie en in de periode 1921/25 tot de invoering van de NS nummering voor alle materieel.
Pas in 1937 werd de maatschappij NV Nederlrndsche Spoorwegen opgericht en verdwenen de oude bedrijven.

Ditrk


Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:NS 175 jaar
« Reactie #53 Gepost op: 10 August 2012, 16:21:09 »
175 jaar Spoorwegen in Nederland. Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel. Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. ::)

verrek :D
helemaal mee eens (y), meteen de arend uit het nsm halen ;D ;D(was toch de eertse al niet ;))
eigenlijk is dat wel zo. hadden we maar niet zo eigenwijs moeten zijn.  ::)

gr

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:NS 175 jaar
« Reactie #54 Gepost op: 10 August 2012, 17:05:31 »
Rechtspersonen komen en rechtspersonen gaan. Het gaat natuurlijk om de activa en passiva; m.a.w. de bedrijfsactiviteiten.

Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat pas vanaf de 19e eeuw. Toch gaat de geschiedenis verder terug.

Terug naar onze treinen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB