Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
Mijn-bouw Indonesie door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:03:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14

Auteur Topic: Stroomvoorziening op een grotere modelbaan  (gelezen 8196 keer)

Hox

• Offline Offline
Stroomvoorziening op een grotere modelbaan
« Gepost op: 09 May 2007, 12:06:16 »
Hallo allemaal

Dit is mijn aller allereerste bericht hier en daar heb ik meteen maar een vraag van gemaakt.

Ik ben sinds een maand aan een nieuwe modelbaan begonnen. Daarvoor ben ik al een tijd met een ander project bezig geweest maar door een slecht (eigenlijk geen) banenplan ben ik daar maar mee gestopt en opnieuw begonnen.

Nu is dit mijn banenplan:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_1.png

Nu lijkt mij dat deze baan te groot is voor 1 trafo dus zullen er waarschijnlijk meerdere aangesloten moeten worden. Maar kan dit gewoon door een paar meter verder dan het eerste aansluitpunt een ander aansluit punt te maken voor de andere trafo of moet ik een soort blokken systeem maken met elk blok een eigen trafo??

ik rijdt met marklin en de treinen zullen digitaal gaan rijden

Ik denk dat ik alle informatie wel gegeven heb die nodig is. Wil je meer weten vraag het en ik zal het erbij zetten.

mvg. Dennis

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
Re: Stroomvoorziening op een grotere modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2007, 12:14:47 »
Een trafo kun je de baan op meerdere plaatsen laten voeden, bijvoorbeeld om de een of twee meter. Meerdere trafo's onderling moet je scheiden, door beide railstaven te isoleren.

Zoek ook eens op ringleiding.

Groet Erik

Hox

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2007, 12:46:54 »
Zoiets was ik al is tegen gekomen. Maar is er een manier om te kunnen bereken hoeveel trafo's ik dan nodig heb. Of is het gewoon aansluiten en als je ziet dat je tekort komt er 1 bij zetten?

bedankt voor de snelle reactie trouwens :)

gr. Dennis

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2007, 13:58:04 »
Het aantal trafo's hangt af van de hoeveelheid loc's, rijtuigen en/of accesoires die gevoed moeten worden. Als je meerdere trafo's gaat toepassen dan bepaal je per trafo-gebied, wat de maximale stroom afname gaat worden. Zo kan het zijn dat je voor een stationsgebeid met opstelterreinen, een zwaardere trafo of zelfs meerdere trafo's toepast.

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2007, 14:33:29 »
Je hebt het over digitaal. Welke centrale heb je?
Bij digitaal gaat het niet over het bijplaatsen van alleen trafo's maar van zogenaamde boosters, ieder met hun eigen trafo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hox

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2007, 14:37:24 »
Ik zal waarschijnlijk de mobile station gaan gebruiken.  Ook al heb ik de intellibox of het oude marklin digitaal ook nog in mijn hoofd zitten.  Ik ben er nog niet echt helemaal uit welke het gaat worden.

Maar bij elk digitaal systeem voor marklin heeft toch boosters nodig ipv van alleen een trafo. Momenteel heb alleen nog een witte analoge van marklin en die zal ik waarschijnlijk alleen gebruiken voor de verlichting.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2007, 14:40:13 »
Oké Henk,

Ik had niet goed gelezen, dus het isoleren van 2 railstaven moet ook uitgebreid worden ;)

Dennis,

In principe kun je je baan met 1 trafo en een booster voeden. Als je bijvoorbeeld maar met 1 trein rijd. Maar, met meerdere treinen, vooral als zijn voorzien van rijtuigen met lampjes als binnenverlichting, dan neemt de stroomafname gauw toe.

De verlichting buiten de rijtuigen en de baan (wissel- en straatverlichting e.d.) kun je rechtstreeks voeden uit een aparte trafo. Wisseldecoder hebben vaak een aparte aansluiting voor de "motorstroom", zodat deze niet uit de digitale spanning hoeft te worden gehaald.

Groet,

Erik

Hox

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2007, 14:51:39 »
Erik,

Een booster is een versterker van de trafo of zorgt de booster ervoor dat het digitale signaal op de baan komt??

Nog een tweede vraag over het digitale rijden.  ik weet niet of ik dat in de digitale stuk van forum moet vragen en ik weet eigenlijk bijna wel zeker dat het al vaker gevraagd is. Maar ik doe het toch.  ::)

Mobilestation

Bij de mobilestation krijg ik een game gevoel, maar toch kan je meer functies mee aansturen van je locomotief. Hoe en wat ik er verder mee kan weet ik niet.

Intellibox

Is heel uitgebreid en kon ook worden aangesloten op de computer dacht ik (wil ik alleen niet gaan doen).  En de prijs is best hoog

Het vorige marklin Digitaal

Dit is het eerste waar ik meegereden heb bij een oude vriend van me flink wat jaren geleden en hier heb ik nog wel een leuk gevoel bij, omdat ik toen mij eigen trein zo rond kon laten rijden. Maar de functies zijn vergeleken met de mobile station minder heb ik gehoord.

Nou is mijn vraag, welke van de drie.  Of een ander als ik een goede over het hoofd heb gezien. Ik weet dat dit ook een persoonlijke vraag kan zijn, want ieder heb zijn eigen voorkeuren over wat hij wel of niet ermee wil doen.
Mijn bedoeling is dat alleen de treinen digitaal gaan rijden en dat ik de seinen en wissels nog met de hand bedien.

Alvast bedankt voor tips of uitleg

gr. Dennis

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2007, 14:52:53 »
Dennis had het zelf over trafo's Erik.  ;)

De mobile is er in verschillende uitvoeringen, de zwaarste kan 1,9 ampère stroom leveren. Daarmee kan je comfortabel 3 tot 4 treinen tegelijk laten rijden. Meer misschien ook nog wel, maar een centrale moet je niet permanent tegen het maximum belasten. Een en ander is uiteindelijk afhankelijk van het stroomverbruik van de loc en van de vraag of er binnenverlichting aanwezig is.
Als ik je baanplan zo zie, dan moet dat wel genoeg zijn. Veel meer dan een stuk of 3 treinen zie ik daar zo gauw niet tegelijk op rijden zonder dat er ongelukken van komen. Sowieso kun je met de hand nooit meer dan 2 of 3 treinen in de gaten houden. Dat is maar goed ook, want voor Märklin Systems is nog altijd geen booster beschikbaar.

Als je gaat automatiseren, dan kunnen er wel meer treinen rijden en zou je een booster voor het schaduwstation kunnen overwegen. Maar volgens mij ben je nog niet in die fase. Voorlopig zou ik het dan maar met de 1,9A mobile proberen. Let wel op, in startsets zit meestal een lichtere versie. Als je later meer wil, dan koop je alsnog een zwaardere centrale eventueel met booster. Die mobile heb je er dan al lang uit.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2007, 14:54:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2007, 15:01:05 »
Een booster is een versterker van de trafo of zorgt de booster ervoor dat het digitale signaal op de baan komt??
Een booster versterkt het digitale signaal. De trafo zorgt voor de spanning en stroomtoevoer.
De eerste booster die je op de baan aansluit is meestal degene die in je centrale zit. In de Mobile zit dus een booster van 1,2 of 1,9A.
De simpele reden hiervoor is dat de microprocessor waar mee de digitale signalen worden opgewekt, geen vermogen genoeg heeft om direct een loc/decoder aan te sturen.

Hox

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2007, 16:09:29 »
Heel erg bedankt voor de reacties.

Ik ga voor een mobile station 1,9A die ik aansluit op een ringleiding zodat ik op verschillende plekken op me baan een aansluiting heb. Tegen de tijd dat ik met meer dan drie treinen rijdt ben ik al een paar jaar verder denk.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2007, 16:13:27 »
Probeer wel alvast te anticiperen op de toekomst. Denk goed na of er geen plekken zijn waar je alvast een scheiding aan wilt brengen. Anders moet je achteraf gaan hakken. 8)

Groet Erik

Hox

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2007, 16:16:59 »
haha ja dat is waar.  Ik zou eventuele scheidingen in baanvakken al kunnen maken en die dan nu aansluiten op de mobile station.

Ik kijk nog een keer naar mijn ontwerp en kijk naar de indeling nu en hoe het later zou kunnen zijn. Bedankt voor de herinnering want dat was ik eigenlijk al bijna vergeten.

gr. Dennis

Hox

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2007, 17:11:23 »
Dat is maar goed ook, want voor Märklin Systems is nog altijd geen booster beschikbaar.

Ik zat nog is op de website van totaltrain te kijken en toen kwam ik dit tegen:

http://www.totaltrain.nl/product_detail.php?id=6938&cat=463&mcat=1&pagenum=7

Maar dit is dan toch de booster voor marklin systems?

gr. Dennis

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2007, 18:26:43 »
Kijk maar op pagina 3 van deze Marklin Systems brochure.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2007, 21:46:54 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia