Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
Show je werkplek door Biessendorf
Vandaag om 11:47:47
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 11:40:21
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:37:11
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 11:35:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:28:29
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 11:05:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:37:35
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23

Auteur Topic: beginnersvragen digitale besturing Piko Digi1  (gelezen 6547 keer)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
beginnersvragen digitale besturing Piko Digi1
« Gepost op: 18 June 2012, 01:19:27 »
Msw handiger om hier te vragen.

Ik heb vandaag mijn Piko ICE-3 digitale startset met digi-1 en digifern aangesloten en ik zit meteen met 2 problemen/vragen. Ik snap niet goed hoe de digitale aansturing met de afstandsbediening werkt. Ik moet iets met een adrescode van de loc doen op de afstandsbediening ofzo, de handleiding is hier niet duidelijk in en heb geen uitleg in de winkel gekregen. Nou kan ik bij de modelspoorwinkel hier in Apeldoorn wel uitleg krijgen (ondanks dat ik hem daar niet gekocht heb), maar die is pas dinsdag weer open. Kan iemand me simpel uitleggen hoe de basis werkt?

Het is me op de een of andere manier wel gelukt om de ICE rijdend te krijgen, hij staat op de C-knop, maar de trein rijdt, vooral op lage snelheid, heel erg schokkerig. Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen? De wielen van de bistrowagen staan ook heel strak en stroef, maar dat hoort misschien zo? Toen wilde ik een andere digitale loc gaan besturen om te kijken of het daar ook mee was, maar hoe moet ik die dan instellen op de afstandsbediening? Daar staat geen code op.

Zou fijn zijn als jullie me hiermee op weg kunnen helpen. Ik hoop dat dat met de ICE een foutje is in de instelling ofzo en geen technisch mankement. De baan past niet helemaal goed op de plaat, dus de rails liggen niet helemaal netjes, mss dat het circuit onderbroken is doordat de rails niet helemaal goed aansluit overal ofzo? Of moet dat niks uitmaken?
« Laatst bewerkt op: 18 June 2012, 22:21:13 door Sparrow »

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
Re:beginnersvragen digitale besturing
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2012, 20:02:08 »
Niemand die me hier bij kan helpen? :)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2012, 20:10:42 »
Hallo Sparrow,

Ik ken de set die je hebt niet, maar kan wel at kleinigheden noemen die het iets eenvoudiger zouden kunnen maken.
In de eerste plaats herkennen van locs: Iedere loc heeft een adres, een loc-nummer. Op basis van dat nummer worden de commando's naar de loc gestuurd. Je zult in je handregelaar ergens aan moeten geven met welke locnummers je werkt.

Als de trein heel erg schokkerig rijdt, is de eerste stap kijken of de rails schoon is, en alle aansluitingen perfect vast zitten.

Kun je precies aangeven welke st je hebt? Heb je een link naar de gebruiksaanwijzing? Daar staat meestal wel eea in.

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2012, 20:18:28 »
Ik heb die Digi niet vaak in handen gehad. Maar bij de set die ik heb gezien, zat er onder de lok uit de set een stickertje met daarop een getal en een letter. Het getal gaf het adres aan, de letter gaf aan welke van de letters A, B, C, of D onderaan de afstandbediening je moest indrukken. Had je die letter een keer ingedrukt, dan viel de lok met de rest van de afstandbediening aan te sturen. Wil je in plaats daarvan een tweede lok bedienen, dan de bijbehorende letter indrukken en dan kan je die lok aansturen.

Een tweede lok moet dan eerst ook een adres en een letter krijgen. Geen flauw idee hoe. Dat staat neem ik aan in de gebruiksaanwijzing.

Ik zou in de titel aan geven dat je iets wil weten over de Piko Digi1. Nu weten de gebruikers van dat ding niet dat ze wat wordt gevraagd.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2012, 20:27:05 »
Ik snap niet goed hoe de digitale aansturing met de afstandsbediening werkt. Ik moet iets met een adrescode van de loc doen op de afstandsbediening ofzo, de handleiding is hier niet duidelijk in en heb geen uitleg in de winkel gekregen.
Heb even de handleiding gedownload om te kijken.
Standaard zijn de adressen 1 t/m 4 aan de knoppen A t/ D gekoppeld.
Blijkbaar heeft de ICE adres 3 want hij reageert op knop C schrijf je. Dit zou dan ook op de onderkant moeten staan.
Wil je een andere loc gebruiken dan moet je zorgen dat die een uniek adres heeft. Zie de handleiding hoe je dat doet (blz 14).
Met een nieuwe decoder zou een andere loc ook op knop C moeten reageren omdat de default waarde van een DCC decoder adres 3 is.
Dat nieuwe adres koppel je dan aan 1 van de toetsen.
Dan zou het moeten werken.
Staat allemaal in de handleiding. Zou wel wat duidelijker kunnen maar ala.
Verder weet ik ook niets van de Digi 1.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
Re:beginnersvragen digitale besturing Piko Digi1
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2012, 22:30:59 »
Bedankt voor jullie reacties. Onder de bijgeleverde Loc zit een sticker idd met 2 nummers, 9694303 en 0082. Wat zijn dit voor nummers? Er staat geen letter op. Op de afstandsbediening moet ik iets met de loc toets, die nummers doen en met de letters a,b,c en d. Ik heb wat verschillende dingen geprobeerd en toen reageerde die op C, maar weet niet of ik het programmeren op de juiste manier heb gedaan, maar als hij rijdt zal dat wel.

Bij de andere locs die ik tweedehands heb gekocht zit geen sticker onderop, hoe programmeer ik die op de afstandsbediening? Vind de handleiding hier ook niet echt duidelijk in.

Zo ziet de afstandsbediening eruit:

En dit is de handleiding: http://www.piko.de/media/Handbuch_digital-NL.pdf

Ik zal de baan zo even opnieuw opzetten en zorgen dat alle rails goed in elkaar geschoven is en hopelijk rijdt hij dan niet meer schokkerig.

henk

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2012, 22:46:23 »
Vergeet die sticker maar. De decoder staat op adres 3 en dan reageert de lok nadat C is ingedrukt. Om een andere lok op bijvoorbeeld A te laten reageren, moet je de decoder in die lok adres 1 zien te geven. Ik heb het nu doorgelezen en snap er weinig van. Gewoon de stappen volgen denk ik dan. Op pagina 15 staat onder de voorbeelden als eerste exact aangegeven hoe je een loc adres 1 kan geven. Zorg er wel voor dat de te programmeren lok als enige op de rails staat.

Dat ik het niet snap komt, omdat Piko een afwijkende manier van werken heeft bedacht. Vermoedelijk om het gemakkelijker te maken.  ;D

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2012, 23:01:58 »
Ik snap er ook niks van, maar dat zal komen doordat ik een beginner ben :P Ik ga het eens proberen, kijken of het lukt. Maar moet ik dan niet een adrescode hebben van die loc? Want die heb ik dus niet.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 19:32:04 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijderd »

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2012, 23:05:37 »
hier een tevreden gebruiker van de digi1:

voor het programmeren van een adres gebruik je de toets naast de stopknop.

stap 1: druk de toets 2x in, zodat het (linker)lampje in de "centrale" gaat knipperen.

stap 2: toets het gewenste adres. zorg ervoor dat alleen de loc die je een adres wilt geven op je baan staat, anders krijgt elke loc dit adres. Zelf koppel ik altijd even een stukje rail af waardoor er op de rest van mijn baan gegarandeerd geen spanning staat.

stap 3: druk nu de toets naast de stopknop weer in, zodat de loc geprogrammeerd word. wanneer het programmeren klaar is merk je doordat het (linker)lampje weer stopt met (snel) knipperen.

stap 4: druk nu op de gewenste letter en daarna op het locomotiefje (linksboven) en toets weer hetzelfde adres in. Nu kun je kijken of je hem goed hebt geprogrammeerd en test ook de verlichting met f0 en off.

succes en groet

Johan

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2012, 23:13:36 »
Hoi Johan, heel erg bedankt voor je uitleg!! 1 vraagje (mss een domme), maar dat adres van de loc, bedenk ik dat zelf? Of heeft elke loc een uniek adres en heb ik dat nodig? Hoe kan ik dat achterhalen bij mijn tweedehands locs zonder sticker eronder?
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 19:32:36 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijderd »

hannes62

• N-Spoor, Era III / IV, DR5000, DR4018, DR4088CS, ITrain
  • Offline Offline
  • Bouwt Hochenstadt
    • Modelspoorbaan Hochenstadt
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2012, 00:36:32 »
Hoi hoi
Ik gebruik zelf de intellibox, maar ik bedenk de locadressen zelf. Ik ga ervanuit dat dat ook bij jou het geval is!

Groet
Hans
Spoorse groeten,

Hans

henk

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2012, 07:39:41 »
Dat lokadres bedenk je inderdaad zelf Sparrow. Door twee keer die knop in te drukken, dan een 1 in te drukken en dan nog een keer die knop, heb je de decoder in de lok het adres 1 gegeven. Er is dus iets in de decoder veranderd. Op deze manier kan je de decoder naar eigen keuze een adres tussen 1 en 127 geven (bij uitgebreidere centrales zijn er zelfs iets van 16.000 lokadressen beschikbaar).
Als je decoder adres 1 hebt gegeven, dan zal de lok reageren als je op de regelaar A hebt ingedrukt. Dat is standaard in de Digi zo ingesteld, A is gekoppeld aan lokadres 1. Maar je kan in de Digi dus ook een ander lokadres aan een letter koppelen. Dan verander je iets in de Digi. Dat heeft Johan bij stap 4 beschreven.

Het adres in de lokdecoder en het adres dat in de Digi aan een letter is gekoppeld, moeten hetzelfde zijn. Dat is het wezenlijke van het digitale rijden. Als je op de regelaar voor een adres kiest, zal slechts de lok met hetzelfde adres op de regelaar reageren. Ziedaar de onafhankelijke treinbesturing.

Piko heeft iets slims willen bedenken, maar het leidt ertoe dat mensen de basis van het digitale rijden niet eens doorkrijgen. Die vier toetsen aan de onderkant maken het heel gemakkelijk om van de besturing van de ene lok naar de besturing van de andere lok over te gaan en dat is een pluspunt. Maar dat daar letters opstaan wekt verwarring.
Nou zal je dat een zorg zijn. Veel plezier ermee.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 12:03:01 door henk »

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2012, 17:46:55 »
Het programmeren van een loc is gelukt! Heel erg bedankt!! Het stotterend rijden is nog niet weg helaas, terwijl de rails nu goed ligt. Ik ga de winkel maar eens bellen. Mn andere loc doet het in de allerlaagste snelheid ook een heel klein beetje.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #13 Gepost op: 19 June 2012, 17:59:35 »
Schone rails en schone wielen ? Anders de Vstart wat bijstellen, wil ook wel 's helpen...

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2012, 17:59:43 »
Zijn je rails niet gewoon vies? Als je andere materieel ook last heeft van schokkerig rijden, lijkt het er op of er iets van aanslag op de rails zit. Koop eens een railgummetje van Roco bij de plaatselijke modelspoorboer en maak daar je rails eens mee schoon. Graag horen we of je treinen dan nog steeds schokkerig rijden.

Vergeet ook niet om de wielen van je treinen eens na te kijken. Even een lapje er langs halen kan nooit kwaad.

Groeten, Geoffrey