Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:05:15
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - PB Messing Interfrigo's  (gelezen 10884 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - PB Messing Interfrigo's
« Reactie #15 Gepost op: 13 June 2012, 17:08:15 »
Wil, paperclip-draad is toch 4x te dik? Kan bouwer dezes beter een stel nieuwe scharnierpunten uit messing maken en een staaldraadje van nul-komma-weinig een nieuwe, schaalgetrouwe stang maken. Zelfde principe, maar dan anno 2012.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 June 2012, 17:09:44 »
Hoi Wil,

Tja, feit is wel dat de maker wel gelijk heeft: die ogen zijn wel te groot. Paperclipdraad is in h0 dan breder dan je vuist... wellicht een beetje veel van het goede... :)

Maar... Niet getreurd... Als deze gelukt is heb ik er nog 2, eens kijken of daar dan iets mee te doen is... ;)

Richey

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 June 2012, 17:52:51 »
Zo... weer een stukje verder. Eén van de fronten zit er op. Alle plastic componenten er af gesneden, en er messing voor in de plaats gezet :-):

Groet,

Richey

Richey

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 June 2012, 20:16:08 »
Ondertussen zitten de bufferbalken aan beide zijden op de wagen. Toch begin ik mij nu enigszins zorgen te maken: Vanaf het begin had ik al gezien dat de bodemplaat een beetje krom staat (net een 6400 die een klapper heeft gehad), en de zijwanden allebei een beetje naar buiten staan. Wordt dus nog een hele toer om het goed in elkaar te krijgen, met een hoop kracht.
Hopelijk trekt alles uiteindelijk weer keurig recht :).

Dan zit ik nog met het volgende: als ik van de week de ontbrekende luchtcilinders binnen heb dan kan ik het remwerk af maken. Kan iemand mij dan wat vertellen over het spuiten? Het lijkt mij het simpelste om eerst (voordat hij definitief in elkaar gezet is met de bovenbouw erop) het onderstel inclusief buffers, trekwerk etc zwart te spuiten. Hoef ik het ook niet af te plakken :D.
Ik heb alleen echter nog nooit iets gespoten, behalve het huisnummer op de vuilnisbak :).
Is dit te doen met spuitbussen verf (om mee te beginnen), en wat moet ik dan halen? Autoverf ofzo? Als ik dit dan gedaan heb wil ik ook los het dak zilver spuiten, en vandaar af de hele bak in elkaar zetten. Dan kan ik de zijwanden ook allemaal spuiten, vervolgens aan het dak vastlijmen en daarna de bovenbouw op de onderbouw vastlijmen.
Als hij dan helemaal in elkaar zit dacht ik er aan om de transfers er op te doen, en daarna nog een keer in z'n geheel te spuiten met blanke lak.

Is dit een handige methode, of juist niet?

Groet,

Richey

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 June 2012, 00:08:15 »
Ja, volgens mij kun je het zo doen. Het enige wat wel eens lastig kan zijn is het zilverkleurige dak afplakken als dat nodig is. Metaallak wil nog wel eens korrelig aan tape blijven hangen.

Autolak is prima, maar misschien iets te duur voor een model: 3 bussen nodig, zwart, wit en aluminum of grijs. Er zijn ook wel modelbouwlakken in spuitbusvorm. Wel veel minder inhoud, maar kost ook iets minder dan de standaard bus autolak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

wvdm

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2012, 12:43:11 »
Hallo,

Ja, een paperclip is veel te dik, maar toen ik hem bouwde was er nog geen Beneluxspoor forum en de plastic stangen waren gebroken, dus ik moest toch wat.
Bovendien heb ik hem niet gespoten, maar geverfd met een penseel met Humbrol of Revell.
Als die (heel) snel voorbij rijdt, zie je er niets van. ;D ;D

De spuitvolgorde is prima, alleen moet je luiken op het dak aan de beide kopeinden wel eerst wit spuiten en afplakken voor je grijs of zilver gaat spuiten of zitten die aan de kopse wanden?

Veel succes,

Groetjes
Wil

Richey

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2012, 12:55:05 »
Hoi,

Duidelijk dus. Nu ligt alles nog los, dus de wanden, het dak en de onderbouw.
Ik denk dat ik eerst maar eens begin met het dak. Eerst de ijsluiken wit spuiten, en dan afplakken (of meteen afplakken, in principe zijn ze wit).
Vervolgens het dak los grijs spuiten. en weer lekker laten drogen.
Dan de 4 wanden aan elkaar zetten en spuiten, dit mag ook wit worden.

Vervolgens het gehele losse onderstel pakken, en dit zwart spuiten. De trappetjes, en handremwiel en de zwarte klep op één van de koppen spuit ik ook al zwart voor ik ze monteer.

Daarna wil ik alles gaan monteren. Als de wagen dan helemaal in elkaar zit spuit ik hem eerst een keer met hoogglanslak, om alle oneffenheden weg te halen. Dit laten drogen, en vervolgens de transfers er op plakken.
Als dit helemaal naar tevredenheid zit ga ik het geheel nog eens spuiten, nu geheel met blanke matte vernis.

Goed laten drogen, assen er onder en dan is hij klaar... :).

Groet,

Richey

PS. Ik geniet er echt van dit zelf te bouwen. Het kost hetzelfde/meer als een kant-en-klaar model, maar het is zóóó veel leuker... :). Nu nog een keer een paar GS'jes, kijken of die ook ergens te krijgen zijn.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2012, 13:09:53 »
Nu nog een keer een paar GS'jes, kijken of die ook ergens te krijgen zijn.

Niet als plastic bouwkit in ieder geval. Dapol heeft een aantal plastic kits overgenomen die ooit door Airfix zijn ontwikkeld. Prakisch allemaal zijn ze op schaal 00 en beelden ze britse modellen uit. De UIC ORE koelwagen is echt een unieke en vreemde eend in de bijt als europees model in 1:87. Zie hier een overzicht:

http://www.cravenmodels.com/DAPOL_files/image011.jpg

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Richey

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2012, 13:15:24 »
Hmm jammer... Ik dacht meer aan zoiets:

(ja dat ben ik, in de zomer van '88...)

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #24 Gepost op: 14 June 2012, 14:53:05 »
Waarom wil je deze Hbis gaan bouwen?, het is een Hbis namelijk en geen Gs
ze zijn gewoon in de handel te koop:
http://www.hobbytrade.de/produkte/wagen/ns_hbis/ns_hbis.shtml

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Richey

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 June 2012, 17:49:14 »
Ah ik dacht dat het een Gs'je was... :).
En bouwen... ? gewoon omdat ik de smaak te pakken heb en het leuk vind? Zoals ik al eerder meldde geeft dat véél meer voldoening dan een treintje uit de doos pakken, op de rails zetten en rondjes laten rijden... :).

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #26 Gepost op: 14 June 2012, 18:38:22 »
Ik ken dat, ik bouw ook van alles.
Bouwkits van Gs of Hbis zijn er zover ik weet niet.
Maar kijk eens op de site's van de kleinserie fabrikanten.
Er zijn meerdere bouwkits in de handel van oudere HSM/SS/NS wagens die nog lang hebben rondgereden.

knutsel ze (y)

groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Richey

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 June 2012, 20:26:11 »
goed... in dubio...

Ik heb dus eens gekeken wat er met de deuren mogelijk zou kunnen zijn. Zoals duidelijk is heb ik de grove ogen weggesneden, zoals in de beschrijving stond. In principe sta ik daar nog steeds achter, want die waren toch vrij groot. Voor het totaalplaatje heb ik de wagen even in elkaar gezet. Nog zonder lijm en zonder druk, dus er zitten nog kieren in...:

Daarnaast heb ik even gekeken naar vergelijkend materiaal, te beginnen bij de heer Kras:

En ook nog een drietal foto's van het internet, van verschillende wagens. Het gaat mij uiteraard puur om de deur in dit geval. Helaas heb ik er geen bronvermelding bij, ik heb ze puur voor eigen gebruik "geplukt":

Mijn probleem is eigenlijk: Het zijn allemaal verschillende deuren, met verschillende openingsmogelijkheden. Te zien is dat mijn wagen eigenlijk gelijk is aan die van Sobat. Bij Sobat komt de deur blijkbaar naar voren, en gaat opzij naar rechts. Hij blijft echter wel met dezelfde kant naar voren.
Dit is ook het geval met de deur van wagen 2 en 3. Hier zit zelfs een geleider (rails) aan het dak om de deur opzij te schuiven.
Dan de laatste, wagen 4. Dit lijkt duidelijk de wagen die ik aan het bouwen ben, maar met een andere deur. Als ik hier goed naar kijk lijkt het me dat dit een zwenkdeur is. Volgens mij gaat deze dus gewoon rechtsom, en draait dan dus de buitenkant naar binnen.

Heb ik dit nou goed? Mij lijkt het in dit geval dan het makkelijkste om de laatste wagen/deur na te maken, met wat messing en fosforbronsdraad (want dat breekt niet zo snel).

Want vinden jullie... ?

Groet,

Richey

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #28 Gepost op: 14 June 2012, 20:41:27 »
Hoi Richey,

De wagen die jij nu aan het bouwen bent, is gelijk aan de wagen op foto 4.
De deur zit hierbij niet aan echte schanieren, maar aan een stang die aan beide einden kan draaien.
Hierdoor komt de deur eerst naar voren, waarna deze rechts van de opening vlak met de bak eindigt.
de voorzijde blijft altijd aan de buitenzijde.

Van dit wagentype zijn er nog twee bewaard in Nederland, zowel de Star als de ZLSM hebben er eentje.
Groeten Arjen

Richey

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 June 2012, 21:46:24 »
Aha... goed. Dat betekent dat er een soort ogen (draaipunten in het midden op de deur) moeten komen, met de opening naar boen en beneden. Vandaar moet een stukje "balk" naar de wand van de wagen lopen. met aan beide kanten een puntje, waar de draaipunten op de wagen en de deur in moeten vallen.
Belangrijk is dus dat deze stangen echt boven en onder de deur zitten, anders kan hij niet zwenken.

Overigens: Dat spuiten is moeilijker dan het in eerste opzicht lijkt... (haha). Uiteraard te dik, dus nu moet het er weer vanaf :P. Ik heb al gekeken, maar we hebben geen Mr. Muscle... Zaterdag dus maar eens kopen, hier is iedereen blijkbaar helaas meer voor de HG Vet Weg... Ik denk alleen dat dit niet gaat werken...

Groet,

Richey

EDIT: HG Vet Weg NIET gebruiken!!! :|. Het hele dak begon ineens zacht te worden, terwijl er op de verpakking van 't spul staat dat het "Volkomen veilig" te gebruiken is met kunststoffen...
« Laatst bewerkt op: 14 June 2012, 22:16:44 door Richey »