Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 10:04:20
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen door sneek
Vandaag om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door 008200
Vandaag om 09:51:38
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:25:15
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:13:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58

Auteur Topic: CV's lezen met Multimaus  (gelezen 6681 keer)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
Re:CV's lezen met Multimaus
« Reactie #15 Gepost op: 23 June 2012, 19:39:03 »
44

Citaat
Wie het beter weet mag het zeggen. Ik laat me graag verbeteren en zodoende wat bijleren.

Het eerste daar heb ik gen zin in, je kunt daar zelf een goede studie van maken door eerst alle info eens goed door te lezen, en het tweede, ik ben nu met pensioen en sta niet meer voor de klas, dus ook zul je zelf met zelfstudie moeten doen.

Wel een kleine aanvulling: bijna alle roco componenten zijn met andere uitwisselbaar en omgekeerd ook behalve de terugmelder 10787 van roco die kun je alleen in combinatie met roco versterker gebruiken.

Een tip, de al eerder genoemde Z21 centrale van Roco komt pas volgende maand uit maar als ik voor de keuze zou staan om een nieuwe centarle aan te schaffen dan zou ik mij hier een zeer goed in verdiepen, deze heeft veel mogelijkheden.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 June 2012, 20:47:47 »
Heb ik al gedaan, maar loopt bij mij vast op het maximum van 3A stroom waar andere nieuwe centrales richting 5A gaan. Dat is op mijn baan, en heel veel banen, net het verschil tussen wel of geen booster moeten aanschaffen. Jammer wat mij betreft. Maar eens direct bij Zimo kijken.

Jan, de software die Roco levert is een uitgeklede versie van Traincontroller en laat zich tegen betaling upgraden. Verder zijn er inmiddels nog wel wat programma's die met het protocol overweg kunnen. Het grootste bezwaar van de Roco interfaces vind ik dat ze alleen met die peperdure terugmelders van Roco zelf willen samenwerken. Een reden waarom Rocomotion nooit een heel groot succes is geworden.
De MM beschikt over een standaard XPressnetbus. Daarvan gebruik maken vind ik eigenlijk ook niet heel exotisch.
Blijft het feit dat veel mensen met een MM die serieus willen gaan automatiseren toch maar overstappen op een dikkere centrale. Die groep probeert Roco nu af te vangen met de nieuwe centrale. Helaas maken ze daarbij wat mij betreft dus weer een foutje, zoals het geen cv's kunnen lezen met de standaard versterker bij de MM een foutje was. Maar misschien laat de nieuwe centrale zich eenvoudig upgraden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 June 2012, 21:10:21 »
@Piet: hoe dan ook, bedankt voor je input!
@Henk: jij ook bedankt, ik ben niet zozeer van plan om te gaan automatiseren (ik zie niet goed wat voor zin dat heeft als je "baan" eigenlijk niet veel meer dan een Bw (depot op z'n Nederlands) is). Misschien later, als ik mijn "Bw-baan" ga uitbreiden met wat rijmogelijkheden. Tot die tijd probeer ik me te oriënteren op mogelijkheden. Vooralsnog is voor mij het probleem van het uitlezen met de MM het voornaamste. En dat was dacht ik ook de vraag waar het in dit draadje aanvankelijk om draaide.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 24 June 2012, 00:52:44 door 44. Reden: tikfout verwijderd »

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 June 2012, 21:22:03 »
Hallo,

Roco multimuis + interface van Wim Ros (Rosoft) + terugmelders S88 werkt perfect met oa Koploper. Spijkspoor-lid het het werkend met Lenz, is zelfde protocol.

groeten,

Bernhard

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #19 Gepost op: 23 June 2012, 21:49:45 »
Henk,

Citaat
Die groep probeert Roco nu af te vangen met de nieuwe centrale. Helaas maken ze daarbij wat mij betreft dus weer een foutje, zoals het geen cv's kunnen lezen met de standaard versterker bij de MM een foutje was.

Henk, ik weet niet wat je precies bedoeld met de nieuwe centrale maar de oude is niet meer leverbaar en de multizentrale pro kan alle cv uitlezen en wegschrijven, wat de nieuwe Z21 (komt pas op 12 juli in de handel) doet weet ik nog niet helemaal maar volgens de gegevens van roco kun je daar mee programmeren en uitlzen via het hoofdspoor.
Als je deze nieuwe (pro en z21) gebruikt dan heb je geen standaard versterker meer nodig, deze centrale en versterker zit in een kastje ingebouwd.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 June 2012, 23:52:59 »
Ik bedoel dat ze bij die z21 een ander foutje maken Piet. Vrijwel alle volwassen centrales van het laatste jaar ofzo - ESU, Zimo, zelfs het laatste CS van Märklin - hebben een versterker aan boord die minstens 4 of 5 A stroom kan leveren. Dat is voor veel banen het verschil tussen  wel of geen booster nodig hebben. Dan valt die 3A van de z21 een beetje uit de toon.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 24 June 2012, 10:31:05 »
Beste Jan,

Klinkt net alsof ik er verstand van heb en dat is niet zo, maar ik heb wel hier en daar rondgesnuffeld en gevraagd, en daar heb ik uit begrepen dat dat zo is.

Graag door blijven snuffelen en onderzoeken. Een keer de vragen bij de juiste personen stellen :)

dat heb je niet helemaal goed gelezen, de digitale componenten van Roco zijn zodanig gefabriceerd dat ze alleen met de software van Roco zelf samenwerken. Dat heet dan protocol.

Een protocol is niet meer dan een stel afspraken hoe iets overgebracht wordt of hoe iets geregeld moet worden. Deze afspraken kunnen openbaar zijn of juist niet (dat heet dan een gesloten protocol).

Jouw algemene zin van digitale componenten zou betekenen dat je geen Roco-locomotieven met een digitale DCC-decoder niet op een baan zonder Roco-centrale zou kunnen rijden.

Roco wil het zgn protocol niet vrijgeven, vandaar dat het niet met oa Koploper samengaat. Dus nog een keer kort: Roco-componenten zoals die door Roco worden geleverd, kun je alleen met Roco-software combineren.

Roco maakt gebruik van het netwerkprotocol "xpressnet" ontwikkelt door de firma Lenz. Dit protocol is compleet vrijgegeven. Je mag het zo gebruiken in je eigen digitale componenten.

Wel kun je de Multimaus combineren met bijvoorbeeld een Lenz-versterker/centrale (al moet je dan volgens mij wel iets aan de stekker veranderen) en op die manier met bijvoorbeeld Koploper aansturen.

Dit is trouwens in tegenspraak met je eerste zin over digitale componenten. Je hoeft niets aan de stekker te veranderen. Lenz heeft twee soorten stekkers voor haar systemen. Deze kunnen allebeide gebruikt worden.

Maar nogmaals: niet zonder meer met de combi Roco-versterker/centrale en MM. De gewone centrale/versterker die met de MM in de meeste startsets geleverd wordt heeft sowieso geen interface.

Ik neem aan dat je een aansluiting voor het aansluiten op de computer bedoeld? Dat klopt met de hulp van een extra print, zoals het genoemde S88Xpressnetli kan de MM gewoon via het XpressNet-protocol communiceren met de computersoftware

Vooralsnog is voor mij het probleem van het uitlezen met de MM het voornaamste. En dat was dacht ik ook de vraag waar het in dit draadje aanvankelijk om draaide.

De standaard versterkers van Roco hebben geen schakeling ingebouwd om de DCC-signalen van de baan ook naar de centrale terug te zenden. Daardoor kan een multimaus met een standaard versterker geen CV's lezen. De standaard versterkers van bijvoorbeeld Lenz LZV100 en de Roco Multizentrale met Multimaus Pro hebben die schakeling wel en daardoor kan de multimaus wel de CV-waarden uitlezen van de decoders.

Ik bedoel dat ze bij die z21 een ander foutje maken Piet. Vrijwel alle volwassen centrales van het laatste jaar ofzo - ESU, Zimo, zelfs het laatste CS van Märklin - hebben een versterker aan boord die minstens 4 of 5 A stroom kan leveren. Dat is voor veel banen het verschil tussen  wel of geen booster nodig hebben. Dan valt die 3A van de z21 een beetje uit de toon.

Ik zou dan als ik jou was overstappen op zimo. De Zimo MX10 is het broertje van de Z21 van Roco. Zo te lezen maar iets van maximaal 12A voor op de baan. Zimo heeft namelijk de Z21 voor Roco ontwikkelt.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 24 June 2012, 10:39:02 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 24 June 2012, 11:24:40 »
Ja, zover was ik al Ronald. Eens kijken of de nieuwe gadgets interessant genoeg zijn. Het zou trouwens kunnen dat het vermogen van de z21 nog vrij gemakkelijk is op te krikken, zoals Märklin met het cs heeft gedaan.
Anders wordt het zo'n dikke Digitrax.  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 June 2012, 11:26:51 door henk »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 24 June 2012, 11:33:38 »
Henk, wat zie jij als het grote voordeel van zo'n dikke versterker met 5A ? Ik begrijp dat je dan geen booster nodig hebt, of in ieder geval minder snel. Dat grote vermogen maakt de centrale natuurlijk evenredig duurder. Juist omdat trafo's en versterkers uit Roco startsets zo overvloedig en goedkoop verkrijgbaar zijn, zie ik minder nadeel om gewoon een extra 3A versterker erbij te plaatsen. Voor 20-25 euro koop je ze al (met trafo). Waarom dan toch kiezen voor een 5A vermogen ?

Sander

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 24 June 2012, 12:00:46 »
Dat weet ik wel Sander, ik heb de hele Rocoboel ook thuis liggen inclusief meerdere versterkers, maar ik ben gewoon niet dol op aparte boosters met boosterovergangen. Ik heb liever één ringleiding voor de rijstroom met één rijstroomaansluiting.
Was ook al bezig mijn Editsbooster (10A) geschikt te maken voor het MM systeem, maar ben toch ook wel gevoelig voor leuke gadgets in de nieuwe centrales.
Een mens probeert eens wat. Maar als ik dus eindelijk een keuze heb gemaakt voor de vervanging van mijn tien jaar oude Editspro zelfbouwsysteem, dan komt er wel wat op Vraag&Aanbod.  ;D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 June 2012, 12:31:26 »
Aha! Een heleboel op- en aanmerkingen op mijn verhaal! Dat is mooi, want daar kan iedereen van leren, ook ikzelf. Ben weer een heleboel wijzer geworden,  en niet alleen op het gebied van Roco-spullen :D
Ronald, bedankt (y)

Groet,
Jan

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #26 Gepost op: 24 June 2012, 12:36:49 »
Wel jammer dat het niet werkt als ik van booster verander en met koploper wil blijven rijden.

En verplicht ben om rocomotion te gebruiken om alleen de cv's te lezen en te schijven.

Erik-Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 June 2012, 13:20:17 »
Erik-Jan,

Je kunt best met Koploper blijven rijden en daarnaast Rocomotion even opstarten om 'n keer CV's te lezen. Zo vaak heb je die functie niet nodig. CV's schrijven is nooit een knelpunt.

En je hebt natuurlijk ook alternatieven om CV's te lezen, denk aan programmers.

Sander

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #28 Gepost op: 24 June 2012, 13:25:33 »
Daar had ik nog niet aan gedacht sander.

mvg
Erik-Jan

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #29 Gepost op: 24 June 2012, 14:01:36 »
Wel jammer dat het niet werkt als ik van booster verander en met koploper wil blijven rijden.

Nee, dat ben je niet. Je kan gewoon met koploper blijven rijden.

En verplicht ben om rocomotion te gebruiken om alleen de cv's te lezen en te schijven.

Nee dat ben je ook niet. Je kan met een multimaus op een andere versterker gewoon de cv's lezen en schrijven. Dat heeft niets te maken met je software

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!