Wie het beter weet mag het zeggen. Ik laat me graag verbeteren en zodoende wat bijleren.
Die groep probeert Roco nu af te vangen met de nieuwe centrale. Helaas maken ze daarbij wat mij betreft dus weer een foutje, zoals het geen cv's kunnen lezen met de standaard versterker bij de MM een foutje was.
Klinkt net alsof ik er verstand van heb en dat is niet zo, maar ik heb wel hier en daar rondgesnuffeld en gevraagd, en daar heb ik uit begrepen dat dat zo is.
dat heb je niet helemaal goed gelezen, de digitale componenten van Roco zijn zodanig gefabriceerd dat ze alleen met de software van Roco zelf samenwerken. Dat heet dan protocol.
Roco wil het zgn protocol niet vrijgeven, vandaar dat het niet met oa Koploper samengaat. Dus nog een keer kort: Roco-componenten zoals die door Roco worden geleverd, kun je alleen met Roco-software combineren.
Wel kun je de Multimaus combineren met bijvoorbeeld een Lenz-versterker/centrale (al moet je dan volgens mij wel iets aan de stekker veranderen) en op die manier met bijvoorbeeld Koploper aansturen.
Maar nogmaals: niet zonder meer met de combi Roco-versterker/centrale en MM. De gewone centrale/versterker die met de MM in de meeste startsets geleverd wordt heeft sowieso geen interface.
Vooralsnog is voor mij het probleem van het uitlezen met de MM het voornaamste. En dat was dacht ik ook de vraag waar het in dit draadje aanvankelijk om draaide.
Ik bedoel dat ze bij die z21 een ander foutje maken Piet. Vrijwel alle volwassen centrales van het laatste jaar ofzo - ESU, Zimo, zelfs het laatste CS van Märklin - hebben een versterker aan boord die minstens 4 of 5 A stroom kan leveren. Dat is voor veel banen het verschil tussen wel of geen booster nodig hebben. Dan valt die 3A van de z21 een beetje uit de toon.
Wel jammer dat het niet werkt als ik van booster verander en met koploper wil blijven rijden.
En verplicht ben om rocomotion te gebruiken om alleen de cv's te lezen en te schijven.