Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
Mijn-bouw Indonesie door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:03:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14

Auteur Topic: Beginner ...  (gelezen 4790 keer)

Scorpion

• Gast
Beginner ...
« Gepost op: 02 May 2007, 10:58:33 »
Hallo allemaal,
Ik wil gaan beginnen met modelspoor (n-spoor). Ik heb er al heel veel over nagedacht wat ik wil, en ben aan het nadenken/ontwerpen over een banenplan (in 4 fases).

Mijn hoofddoel zal (als de baan klaar is e.d.) zijn het verzamelen/showen van wagons, goederenwagons wel te verstaan. Ik wil dan ook in mijn baan veel 'rangeer' ruimte hebben die ik vol kan zetten met wagons :D

Maar het begin is lastig ..... Ik zal waarschijnlijk tot een stuk of 6 tot 8 loc's komen. Dus een super digitaal systeem is niet nodig. Ik wil wel digitaal omdat ik met een rangeerloc wagons wil klaar zetten om een rondje te rijden met een mooie loc. Er zal ook vast een NS passagierstrein op me station komen, maar dat is verderop in het plan.

Ik heb al veel gelezen en roco en peco spoor/wissels zijn het mooist. Nu is mijn grootste 'zorg' nu wat voor digitaal systeem te nemen. Een Roco LokMaus 2 zou prima voldoen, echter zie ik die alleen te koop in combinatie met h0. Nu kan ik op marktplaats een hele lokmaus2 set kopen, maar daar zit een H0 aansluitrail bij. Kan ik die zomaar en makkelijk op een N-spoor solderen? Wat voor andere alterantieven heb ik? BV Lokkboss van fleischmann is 4 loc's. Ik weet bv niet of je 2 van die dingen op 1 baan kunt aansluiten of dat je dan 2 aparte banen moet maken (wat ik niet wil). Bij minitrix zie ik wel startsets, maar zit geen digitaal aanstuur systeem bij. Ik wil niet te duur beginnen omdat ik eerst het hele banenplan wil maken en dit dan langzaam in de praktijk wil gaan brengen door te bouwen e.d., maar ondertussen toch af en toe een stukje rijden.

Ik hoop wat reaktie te krijgen.

Groetjes Marc

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Beginner ...
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2007, 11:06:36 »
Dag naamgenoot,

De locmuis werk natuurlijk ook prima op N spoor. De spoorbreedte maakt namelijk helemaal niets uit voor een digitaal systeem.
Het omsolderen van de aansluitrails volstaat dan ook prima.
Peco (vind ik zelf ook een prachtige railsoort b.v. Peco 55) heeft geen clips voor het aansluiten van draad op de rails, dus het word echt solderen. Afgezien van het feit je op moet letten dat je je bielsen niet smelt is er verder niet zoveel moeilijks aan.

Hoewel ik zelf geen Locmuis heb, (intellibox rijder) hoor ik er alleen maar positive dingen over, dus ook daarop kan je wel vertrouwen.

Veel succes,

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2007, 11:44:46 »
Ik heb en een LocMaus2, en N-spoor, en Pecorails en dat gaat prima samen. De Pecorails laat zich heel goed solderen.
Als voeding gebruik ik de wisselaansluiting van een Fleischmanntrafo. Voor N-spoor kun je daar elke 12V trafo voor gebruiken die ong. 2,5A kan leveren, bijv. een halogeen trafo.

De locmaus2 is voor een prikkie te koop tegenwoordig, wil je iets meer bijvoorbeeld wissels besturen, dan is de Multimaus ook niet duur.

Meerdere digitale systemen tegelijk gebruiken (bijvoorbeeld Locmaus en locboss) is volgens mij vragen om moeilijkheden.

Dus je kunt op pecorail met een Locmaus2 prima een minitrix startset laten rijden. Mits de loc uit deze set zich leent voor het ombouwen (voorbereid op) naar digitaal. Het digitaliseren van een loc is niet moeilijk, zelfs ik kan het 8) . Alleen de ruimte is soms een beetje puzzelen.

Succes,

Erik

Scorpion

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2007, 12:01:55 »
Kun je met de multimaus ook wissels aansturen?
Dan ga ik daar nog eens naar kijken .....

Bedankt.

Euh, wat betreft de travo, die zit er toch gewoon bij?

Ik zag een lokmaus2 voor 40 euro, multimaus ga ik nu even naar zoeken

Edit2: Ik zie op ebay multimaus van ongeveer 70-80 en dan nog wat verzendkosten. En dat alleen voor wissels .... hmmm. Ik denk daar nog even over na.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2007, 12:21:34 door Scorpion »

Gripen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2007, 14:22:48 »
Multimaus kan ook wissels aansturen.

Prijs op ebay: 75-80 euro is realistisch, 90 is te duur. Daarvoor heb je een hele set: Multimaus, trafo, booster en aansluitkabels.

Verzendkosten zijn tussen de 10 (onverzekerd) en 17 (verzekerd) euro. Een heleboel verkopers verzenden alleen verzekerd omdat ze geen gezeik willen achteraf dat het niet goed is aangekomen of iets dergelijks.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2007, 15:48:22 »
Hoi,

Wat voor andere alterantieven heb ik? BV Lokkboss van fleischmann is 4 loc's. Ik weet bv niet of je 2 van die dingen op 1 baan kunt aansluiten of dat je dan 2 aparte banen moet maken (wat ik niet wil). Bij minitrix zie ik wel startsets, maar zit geen digitaal aanstuur systeem bij.

Van minitrix bestaan wel degelijk digitale startsets, op dit moment hebben ze een kleinere versie (nr 11124) met een tauruslok (ik geloof met een toeter-geluidje) of de grotere 11120 met twee loks. Beide bevatten een mobile station welke DCC en SX kan.

Op internet maar ook wel in winkels tref je ook nog wel startsets aan met de oude Central control aan van selectrix. Prima apparaat, ik heb er zelf ook een en kan uitgebreid worden met Rautenhaus of Mut als dat later nodig mocht zijn.

Maw
Voldoende keuze

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2007, 16:32:08 »
Als je  ook maar iets wil programmeren, dan zou ik de Lokmaus 2 vergeten. Lastig en gaat maar tot 99. Dus je zit meestal al in de problemen bij instellen van bijv. de maximale snelheid of andere dingen.
De Lokmaus 2 is (totaal) verouderd, dus ik zou ALTIJD gaan voor de Multimaus.
Dus je opmerking "alleen voor de wissels" (je bedoelt: alleen voor de wissels extra) is niet ter zake doend. De Multimaus is een zeer veelzijdiger DCC regelaar en programmeerder dan de Lokmaus 2.
Juist omdat je wil rangeren haal je de extra kosten er dubbel en dwars uit.

Maarten van der Burgt

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2007, 16:40:47 »
Is ook maar subjectief, Maarten.

Ik ben tot nu toe nog niet echt tegen beperkingen aan gelopen. Maar ik heb dan ook geen wissels die ik wil besturen. Bij het instellen van de max. snelheid moet je er rekening mee houden dat dat bij de LM2 een bereik heeft van 0 (min. snelheid)- 15 (max. snelheid), ipv 0-256. De stappen zijn dus groter.

Ik vind het een heerlijk ding en voor die paar centen kan ik me mooi de beginselen van het digitale gebeuren eigen maken.

Wil ik meer dan zit ik al gauw aan een centrale/mrdirect te denken, of juist aan zelfbouw, zoals beschreven op de site van Hans Deloof.

Alternatief is dan de startset van minitrix met  mobile station, maar die ontloopt de multimaus niet zoveel.

Groet,

Erik
« Laatst bewerkt op: 02 May 2007, 16:43:50 door KroKo »

Scorpion

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2007, 17:13:07 »
Dank voor de antwoorden.

Ik wil als eerste niets 'automatisch' laten rijden. Dus ik hoef geen maximale snelheid oid te programeren. Via de pc is voor mij ook geen optie. Het gaat mij alleen om een beetje rangeren en te showen .... De trein die ik dan ga rijden kan ik gewoon besturen en hoeft niet automatisch rond te rijden ofzo .... Ik heb wat dat soort dingen weinig wensen ... het gaat mij uiteindelijk alleen om het verzamelen van wagons. Ik denk dat de lm2 echt voldoende voor me is. Wissels kan ik misschien ook anders doen via een schakelkast (misschien ook handiger om te weten welke wissel het nu is :D)

Heb trouwens wel een hele mooie belgische Loc gezien ... maar volgens mij alleen op H0
« Laatst bewerkt op: 02 May 2007, 17:14:42 door Scorpion »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2007, 17:19:46 »
Uiteraard subjectief.
Maar iemand die zichzelf "beginner" noemt adviseren zelf een systeem te bouwen, hoe heet dat dan ?

De opmerking over snelheidsstappen begrijp ik niet, omdat er volgens mij 2 dingen door elkaar gehaald worden. De in te stellen waarde op de LM2 en de in de decoder te programmeren waarde. Ook dat heeft niks met grotere stappen te maken: als je een decoder op 15 programmeert, zal hij uiterst langzaam blijven rijden (de meeste decoders tenminste).

Tegenwoordig kunnen een aantal decoders ook met LM2 via een truc toch tot 256 geprogrammeerd worden, maar wat als je een andere decoder hebt? Niet dus, alleen de volle snelheid te programmeren of een meestal te lage snelheid (bij 99).
Wat dat dus met die 15 te maken heeft, leg eens uit? Maar dan liefst in een ander draadje of prive, want als beginner zou ik er enigszins tureluurs van worden.
Blijft (objectief) staan: een Multimaus kan meer en eenvoudiger programmeren dan een LM2. Ongeacht gebruik van wisselaansturing.

Maarten van der Burgt.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2007, 17:28:48 »
Ik wil als eerste niets 'automatisch' laten rijden. Dus ik hoef geen maximale snelheid oid te programeren.

Het woord automatisch was nog niet gebruikt, daar doet de LM2 of Multimaus ook niks aan.
Maximale snelheid instellen:dat hoef je niet, maar daar kom je gauw genoeg achter dat dat nou net heel erg handig is. Stel je maar eens 2 locs voor, de ene met een maximumsnelheid van 160 km/h en de andere met 60 km/h.  En dat op een rangeerterrein met 1 regelaar. Draai je hem bij de langzame lok open, rijd die mooi langzaam. Terwijl de snelle lok er als een raket vandoorgaat en veel te hard gaat rijden (oeps, even vergeten, helaas, te laat, wagons vernield, trein door stootblok, afgrond erachter, niet meer te repareren........)   
Dus als je het snelheidsverschil aan elkaar kunt aanpassen, wordt de bediening een stuk rustiger en veiliger.  Een van de vele voordelen van digitaal.

Maarten van der Burgt.

Scorpion

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 02 May 2007, 18:16:08 »
Maar je kunt ze toch onafhankelijk aansturen?
Ik rangeer voorzichtig wat wagons met een rangeerlok. Deze koppel ik los en park ik ergens.
Dan haal ik me mooiediesel loc (ik zeg maar wat :D) en koppel die aan ....
Ik stuur hem naar de 'baan' en zet hem 'aan'.
Dan schakel ik terug naar me rangeerloc en ga weer wat wagons verzamelen en klaar zetten. Dan rijden ze toch niet allemaal even hard? Of ga ik nu ergens helemaal de mist in.

Je kunt toch met de lm2 iedere loc anders instellen?

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #12 Gepost op: 02 May 2007, 18:37:46 »
Hoi Marc,

Zoals je dat zegt heb je volledig gelijk, dat is juist de kernreden waarom modeltreinen digitaal aangestuurd worden.

Wat jij wilt kan inderdaad met een lm2, maar gaat met een multimaus makkelijker, omdat een multimaus gebruiksvriendelijker is. Ik ken je budget niet, maar die 40 euro extra voor een multimaus is zeker de moeite waard. Bij een lm2 moet je van iedere lok het (2-cijferige) nummer kennen, bij een multinmaus kun je iedere lok een naam geven in het display. Dat werkt wel makkelijker. Verder zijn de al genoemde voordelen van de multimaus zeker de meite waard.

Hou het simpel en doe datgene waar jij gelukkig van wordt!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Scorpion

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 02 May 2007, 18:49:43 »
Ok, nu is het duidelijk, ik ga voor een multimaus.
Zal even bij ebay kijken ... zijn die dingen ook gewoon in nederland verkrijgbaar?

Dan even kijken wat ik nodig heb als beginrails en locje.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2007, 22:32:33 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

wschuiteman

• Offline Offline
  • kijk op www.Hofbaan.nl
    • Hofbaan
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2007, 18:59:43 »
In de meeste modelspoor winkel zijn die wel verkrijgbaar dat ik weet.

mvg Wim
Kijk op www.Hofbaan.nl voor mijn baan.