Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Overet
Vandaag om 15:10:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:10:06
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door VictorPM
Vandaag om 15:00:03
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
  

Auteur Topic: Nieuw en vernieuwd NS materieel  (gelezen 8351 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Gepost op: 29 May 2012, 18:17:13 »
Recent zat ik een paar keer in een verbouwde dubbeldekker, die nu wordt ingezet als intercity materieel. Het ziet er perfect uit en ook het interieur is verrassend.

Een ding valt me wel heel erg op aan deze trein en ook aan het inmiddels massaal aanwezige SLT materieel dat de plan V / T in de stoptreindienst vervangt:

Ik heb het gevoel dat de reiziger die comfortabel wil zitten gewoon wordt genegeerd en dan gaat het me met name over de plaatsing van de stoelen ten opzichte van de ramen. Vroeger betekende een raam dat aan weerszijden een bank werd geplaatst. Oorspronkelijk waren dat allemaal afgesloten coupe's en later werd dezelfde indeling gekozen voor de grotere compartimenten. In de 2e helft van de jaren '60 werd dat doorbroken door ineens treinen met stoelen in coach opstelling te plaatsen in mat '54. Ik vind en vond dat een veel geslotener opstelling, maar vooral de stoel met het halve raam en daarna een balk stoort mij in die zin dat als ik naar buiten kijk er hoofdpijn van krijg (mijn afwijking  ;) ). Bij de DB kwamen toen ook de IC rijtuigen met de vele ramen, die als bijzonder aardige feature hadden dat je een bank met twee zittingen kom omdraaien in de rijrichting.

Nu met de SLT en de omgebouwde dubbeldekkers krijg ik het idee dat de plaatsing van stoelen en de positie van de ramen inmiddels volkomen onafhankelijke zaken zijn. Het lukt me in elk geval in beide treintypes nauwelijks om een normale positie te vinden, nog afgezien van het feit dat ik in een SLT altijd struikel over de verschillende hoogtes in de vloer. Fijn een lage instap, maar het positieve affect wordt in de rest van de trein teniet gedaan door al die niveauverschillen.

Het kan nog erger. Ik zit nog wel eens in regionale treinen in Duitsland en daar hebben ze inmiddels ramen met diagonale balken erin, waardoor je ook niet meer naar buiten kunt kijken en in sommige belgische dubbeldekkers zitten horizontale balken in de ramen precies op ooghoogte.

Kortom: een reiziger die naar buiten wil kijken is hopeloos ouderwets  ;D  De spoorwegen vinden dat in elk geval totaal onbelangrijk.

Ik mis de plan V.....  Dan maar wachten op die van Roco  ;D ;D

mvg,
Ivo

P.S.
mvg,
Ivo

*

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2012, 18:36:44 »
Erg onderschat materieeltype, plan V. Wat betreft instapsnelheid en capaciteit onovertroffen, bij SLT zijn de deuren gewoon slecht over de treinlengte verdeeld.
De instaphoogte is bij SLT ook lang niet altijd goed. In Barendrecht moet je soms 15 cm vanuit de trein omhóóg stappen..
« Laatst bewerkt op: 29 May 2012, 18:57:56 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2012, 18:45:21 »
De SLT is sowieso niet geweldig, In de winter heeft hij een grote nederlaag geleden tegenover de Plan V en de oude sprinter (de naam weet ik niet) :P. Ik zit op school naast het spoor en ik heb de hele winter geen SLT gezien. Alleen Plan V's en oude sprinters in dubbeltractie :D. Ze hebben voor de rest goede eigenschappen behalve dat ze niet goed tegen winterse temperaturen kunnen en inderdaad de rare indeling van de ramen tegenover de stoelen. >:(

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2012, 19:01:25 »
...en de oude sprinter (de naam weet ik niet).

SGM(m) (Stadsgewestelijk Materieel) of Plan Y.

Gr. Rick

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2012, 19:17:48 »
Dankje.  ;D

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2012, 19:46:53 »
Graag gedaan. :)

Gr. Rick

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2012, 19:49:16 »
Nu met de SLT en de omgebouwde dubbeldekkers krijg ik het idee dat de plaatsing van stoelen en de positie van de ramen inmiddels volkomen onafhankelijke zaken zijn.
Volgens mij is dat al zo sinds de renovatie van het ICR. Op deze manier kon er een extra rij stoelen in een rijtuig.

De SLT is sowieso niet geweldig, In de winter heeft hij een grote nederlaag geleden tegenover de Plan V en de oude sprinter (de naam weet ik niet)
. Of zoals je zegt, Sprinter. In de eerste winter van plan V zal het trouwens niet anders zijn gegaan dan nu met SLT.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2012, 20:26:54 »
Ja maar dit was al de 2e winter en ze deden het nog steeds niet geweldig.  :-X

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2012, 20:28:51 »
Nou.. ze deden het beter dan vorig jaar volgens mij :P
(Nou was er ook echt veel sneeuw deze keer... ::) )

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2012, 20:33:30 »
Ramen zijn zowiezo niet meer nodig in het OV, iedereen kijkt alleen nog naar zijn eigen elektronisch raampje.

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2012, 20:37:29 »
@Viktor,
Daar heb je gelijk in.

@ Prutser,
Je vergeet de koptelefoon.

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2012, 20:45:43 »
Je vergeet de koptelefoon.

Maar daar zie je zo weinig aan...

Erikvd14

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2012, 20:46:30 »
Tja, onze generatie vindt dat schijnbaar interessant. Ik kijk altijd graag naar buiten, maar mijn gedachten zitten vaak altijd die bovenleidingsportalen te tellen..

Verder is Plan V echt aan zijn einde.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2012, 21:10:25 »
Vind het ook erg storend dat je in al het verbouwde en nieuwe materieel regelmatig tegen een blinde muur of spleetje raam zit aan te kijken. Het geprop met banken begon al in de jaren 90 al met de renovatie van wadlopers (waar Noordned vervolgens nog een schepje bovenop deed door nog een paar extra banken in een coupe te knallen). En vervolgens hetzelfde liedje bij de renovatie van ICM, overigens het laatste materieel dat nog fatsoenlijke banken had. Kennelijk wordt de trend doorgezet bij DDZ/NID (of hoe het tegenwoordig ook heten mag). Jammer.
met vriendelijke groet, Jesse

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #14 Gepost op: 29 May 2012, 21:32:21 »
@Jes,
Dat is het zeker.

@Erikvd14,
Ik zit ook altijd bovenleidingsportalen te tellen in ik probeer iedere trein te "identificeren" die ik zie.
Ja jammer dat de Plan V aan zijn einde is, worden er ook een paar bewaard?

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/