Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 16:06:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 16:00:38
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 15:45:32
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 15:30:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28

Auteur Topic: Verlichte Pijlwagen Herpa  (gelezen 4766 keer)

re-465

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Verlichte Pijlwagen Herpa
« Gepost op: 24 May 2012, 20:39:28 »
Je ziet ze vaak op de snelwegen: die karretjes met zo’n pijl erop dat je naar de andere rijbaan moet. Hoewel men zich er meestal aan ergert(je komt weer later op je bestemming) is het wel leuk voor op de modelbaan. Herpa heeft een model van een dergelijke wagen (art.nr. 052368 en ten tijde van schrijve is de catalogus prijs E11,00 maar op sommige plekken goedkoper dan dit).

Het doel is zoals in het echt een soort van waarschuwingsflits te geven en dan de pijl. Op dit moment vind ik het goed genoeg om alleen de pijl naar links weer te geven maar er is al stiekem rekening mee gehouden dat dit wordt uitgebreid met een pijl naar rechts.
Het model heeft aan elkaar gegoten lensjes. Hierachter plaats ik per lamp 1 led (kleur geel).

Ik heb een led (0805smd) gesoldeerd aan 2 draadjes 0,1mm. Dit heb ik gedaan door klein beetje lak van de draad af te schrapen en daarna met soldeertin (wel gesmolten:P) De draad wordt dan beetje zilverkleurig waarna je ze heel makkelijk kunt solderen aan de leds.
De leds daarna aan de achterkant vastlijmen met secondelijm op de plekken van de pijl en waarschuwingslichten.

Daarna het denkende gedeelte: de microcontroller. Dit was redelijk makkelijk te programmeren waardoor de flits gevolgd door pijl binnen 10minuten klaar was. Aan de microcontroller weerstanden solderen gevolgd door de andere kant van de koperlakdraden weer vastsolderen aan de weerstanden.
Gevolg van deze turnover is dat het beesie licht geeft op een manier die best wel lijkt op het echte werk.
De benodigdheden zijn voor dit model:  15xsmd 0805 Led GEEL
               15x weerstand
               1 microcontroller
Let er wel op dat microcontrollers niet van 16V wisselspanning houden. Microcontrollers zijn er in verschillende typen al is het naar mijn weten altijd zo dat ze gelijkspanning nodig hebben  (gestabiliseerd) als je niet echt weet wat dit is kun je ook bijv. op circuitsonline kijken naar een analoge schakeling is dus niet programmeerbaar.

link naar youtube: http://youtu.be/5WNfLOBXWeA

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:Verlichte Pijlwagen Herpa
« Reactie #1 Gepost op: 24 May 2012, 20:45:12 »
Gaaf zeg! :D Maar ik heb een vraagje, zou je het ook zo kunnen programeren dat de leds als het ware wat meer opgloeien, want dat valt me vaker op bij die dingen (rij er ook vaak genoeg langs)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2012, 21:33:26 »
Zelf zou ik de flitslampen achterwege laten als je echt een Nederlands model wil hebben: in Nederland heb ik die nog nooit gezien bij zo'n verdrijvingspijl (wat niet wil zeggen dat ze in Nederland niet toegepast worden)

De Duitsers zijn wat dat betreft wel helemaal gek van die dingen: daarvoor kun je het beste de LEDs aan de bovenkant een fractie van een seconde op laten flitsen alsof het een stroboscoop-lamp is en daarna de pijl.

Tipje in het algemeen: ik vind de pauze na de uitschakeling van de pijl wat aan de lange kant.

Verder is dit gewoon knap gemaakt. Ik heb er ook wel eens aan zitten denken, maar heb er tot nu toe nooit de tijd voor genomen (ik had dan in ieder geval wel m'n 0402 SMD'tjes eens kunnen gebruiken)

@ Erwin: ik denk dat je het vertraagde gloeien van de oude gloeilampen bedoelt? De LEDs van tegenwoordig doen dat niet.

r.bles

• Offline Offline
  • 1:87 modelletjes
« Reactie #3 Gepost op: 24 May 2012, 23:44:15 »
Wat leuk gemaakt zeg!!

Ik ben erg geïnteresseerd in de micro controler.......
Je zegt dat het programmeren niet veel tijd in beslag neemt.....
kun je hier een korte omschrijving van geven en ook wat je er voor nodig hebt??
mag evt ook via mail op pb

Robert

Tim89

• Offline Offline
  • ***** ***** * 11
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2012, 23:50:18 »
Echt super leuk gemaakt dit! Mooie aanvulling voor op een modelbaan(snelweg/weg)!

Timm
Nederlands Tijdperk IV

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 25 May 2012, 10:37:18 »
Allereerst: Welkom op het forum. Een leuke binnenkomer zo als eerste post. Dit ziet er leuk uit.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2012, 10:54:42 »
Is inderdaad een leuk bouwwerkje.
Ik heb er nog wel een vraag over. Stuur je de leds direct vanuit de microcontroller? En hangen die 13 leds van de pijl dan parallel aan 1 uitgang?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2012, 13:37:30 »
 (y) :o
WOW, doe ik je ff niet na (al was het maar omdat ik daar het geduld niet voor heb... :-[

Kijk je wel meteen op een heel andere manier naar die "pijlwagens"... en zit ik vreselijk te twijfelen, ook door de reacties van anderen:

"Flitslampen" op deze dingen zijn in mijn beleving inderdaad nauwelijks Nederlands, maar volgens mij hebben deze wagentjes knipperende lichten overeenkomend met de alom bekende Matrixborden: twee boven, twee onder en daartussen die pijl...
Inmiddels reis ik al ruim een jaar vooral per trein ( 8) :-X :) ) maar twijfel ik steeds meer aan die pijl: die brandt toch continu???
Nu kan ik mij in de huidige EU-wereld-met-aanbestedingen wel voorstellen, dat er een buitenlandse firma iets komt doen, die haar eigen signalering meebrengt en die (dus) eerder conform Belgische of Duitse normen is...
Oftewel NOGMAALS: ik twijfel... ??? :o

En jouw product blijft "Hartstikke Mooi"!!!

Daarbij nog: Herpa levert waarschijnlijk een DUITSE "pijlwagen"... (met flitslicht dus...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2012, 13:50:21 »
Er zijn veel verschillende variaties op de pijlwagens. Al dan niet met knipperlampen.
Maar over het algemeen knipperen de pijlen wel.

http://www.jdnederland.com/jdnederland/producten/pijlwagen_actiewagens
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2012, 13:58:22 »
"Flitslampen" op deze dingen zijn in mijn beleving inderdaad nauwelijks Nederlands,

maar twijfel ik steeds meer aan die pijl: die brandt toch continu???

Er zijn natuurlijk vele uitvoeringen. Maar het is precies wat je aangeeft. Goed de meest gebruikte vorm is nog altijd degene zonder "flitslampen". De flitslampen wordt inderdaad veel in Duitsland gebruikt. Om de attentiewaarde van de pijlwagen / actiewagen te vergroten knippert de pijl. Het knipperen hoeft niet altijd.

Nu kan ik mij in de huidige EU-wereld-met-aanbestedingen wel voorstellen, dat er een buitenlandse firma iets komt doen, die haar eigen signalering meebrengt en die (dus) eerder conform Belgische of Duitse normen is...

Bij wegafzettingen dient men zich te houden aan de eisen en wensen van de wegbeheerder. Dat is nog niet echt europees afgestemd. Tegenwoordig zijn er wel richtlijnen in Nederland die het meest gebruikt worden, bijna alle wegbeheerders schrijven deze richtlijnen dwingend voor. De CROW Richtlijn 96 (CROW publicatie 96a is voor autosnelwegen en CROW publicatie 96b voor niet autosnelwegen).

En jouw product blijft "Hartstikke Mooi"!!!

Inderdaad het blijft een hele mooie pijlwagen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 May 2012, 13:58:41 »
Een filmpje met 2 varianten:
http://www.youtube.com/watch?v=esPOnEnYMYM
Jeroen

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 May 2012, 14:29:32 »
 (y) :D
Dank je Ronald: het is wel eens prettig om bij twijfels te horen te krijgen, dat je inderdaad nog niet "gek" bent...
(Maar je hebt wél een pb-tje...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #12 Gepost op: 25 May 2012, 15:11:04 »

@ Erwin: ik denk dat je het vertraagde gloeien van de oude gloeilampen bedoelt? De LEDs van tegenwoordig doen dat niet.

Als je het youtube filmpje van JJHS bekijkt. Dan zie je bij de achterste pijlwagen het effect wat ik bedoel.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 May 2012, 15:20:20 »
Oké:
Er zijn dus heel veel varianten  ::) Als ik het goed zie op het filmpje heeft de voorop rijdende wagen nog gloeilampen, maar de achterste al LED's in de pijl... Net zoals dus tegenwoordig bij de seinen...

;) GVD, heb ik net veel geld uitgegeven om gloeilampen te simuleren, mag het inmiddels gewoon met LED's... ;) :-X

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 May 2012, 16:23:09 »
Volgens de richtlijnen bestaat er in Nederland geen situatie waarin de "flitslichten" samen met andere lichten mogen voorkomen. De flitslichten in Nederland zijn (vrijwel?) altijd relatief "soft" en geen felle flitsen, zoals sommige oranje of blauwe "zwaai"-lichten. Ze mogen niet verblinden en moeten de aandacht op het bord er tussen vestigen. De lampen zijn er altijd vier die afwisselend onder en boven branden. In alle gevallen waar een verlichte pijl (of pijlen) of verlichte tekst getoond wordt, moeten de lampen uit zijn.
Dus nog twee ledjes er bij aan de onderzijde en dan pijl en lampen apart te schakelen en het is helemaal perfect.
Maar ook zonder dat: ik doe het je niet na!

Jan