Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstad door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:43:09
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 19:28:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:31:47
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 15:56:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25

Auteur Topic: Rails roestig uiterlijk geven  (gelezen 5143 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Rails roestig uiterlijk geven
« Gepost op: 20 May 2012, 13:14:40 »
Hallo allemaal

Wie kan mij op weg helpen, een jaar geleden heb ik een airbrusch + compressor aangeschaft in Almere nu pas ben ik er aan toe om dit ding te gaan gebruiken.
Een deze dagen wil ik beginnen met mijn rails roestig te gaan kleuren etc.
Tevens hier en daar de bedding de grootste deel van het railplan komt in een deklaag van kasseien en andere bestrating dit om dat het merendeel zich afspeelt in een kleine haven gebied.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik ga airbruschen dus graag zou ik van iemand horen waar ik speciaal op moet letten, de grond principe van de airbrusch is mij wel bekend maar toch het is even door de begin bariere heen.
De verf die ik wil gebruiken is een set van het merk pro-color Hansa hoogwaardige lichtechte accrylverf deze set bestaat uit 9 kleuren verf, twee lege flesjes en een cleaner.
Met welke mengverhouding en kleuren krijg ik de beste kleur voor de spoorstaven.
Ik heb al in de encyclopedie gekeken maar kon daar niks vinden over airbruschen.
Een volgende vraag is bestaat er een nederlands beschreven boek over airbrusch technieken en het schoonmaken en behandelen van je airbrusch pistool.
Ik vraag misschien heel wat in ieder geval bedankt voor degene die hier een antwoord op hebben.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re:Rails roestig uiterlijk geven
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2012, 13:25:44 »
Hoi Herwim,
voordat je je gaat bezighouden met de vraag hoe je welke kleuren moet mengen en zo, is het wellicht verstandig je eerst eens vertrouwd te maken met het voor jou nog nieuwe stuk gereedschap. Scharrel een groot vel stevig papier op, stop wat oostindische inkt in je luchtkwast en ga daar eens mee spelen. Probeer je naam te schrijven in regelmatige letters, probeer een vlak dekkend te spuiten, daarna idem maar vloeiend van dekkend naar transparant, probeer eens een punt te zetten en nog één en nog één, trek lijnen egaal van dikte, van dun naar breed en... kortom, oefenen, oefenen, oefenen. Daarna idem met verf, probeer eens uit wat er gebeurt als je je verf niet verdunt, of teveel, probeer eens druipers te krijgen (nee, niet die) en vervolgens om ze níét te krijgen, enz, enz, enz. Kom daarna nog maar eens met je vraag omtrent kleur.

Succes!
Jan

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2012, 13:32:33 »
Lijkt me een zeeeer nuttig advies.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2012, 13:35:12 »
Hallo Jan

Wat je daar aangeeft is mij bekend ik heb toen ik deze spullen aanschafte al een kleine cursus gehad van een paar uur in Almere en je hebt gelijk ik ga dat zeker nog eens een paar dagen oefenen maar dan komt toch mijn verdere vraag in beeld en vooral waar moet ik op letten bij het bruschen van mijn railstaven, maak je de railstaaf aan de bovenkant direct schoon of doe je dat later met een railgum etc.
Nogmaals denk niet ik pak de spullen uit en ga direct stoeien met de railstaven nee natuurlijk gaat daar een training aan vooraf.
Ook een vraag van mij is maak je bij elke kleurverandering de spuit eerst schoon of hoeft dat niet ?

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2012, 13:42:31 »
Herwim een tip , er zijn nog al wat draadjes over dit onderwerp.

Kijk eens bij "zoeken" en toets daar maar "spuiten rails of spuiten" , er is zeker veer info hier over.

wil.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 May 2012, 13:54:08 »
Hallo Wil

daar heb ik wat aan, in eerste instantie kon ik niks vinden bij encyclopedie en ik moest nog wennen aan een andere manier van linken op deze site ik dacht dat dit links waren naar sites buiten dit forum.
O ke in ieder geval ga ik dit allemaal lezen zijn er dan nog vragen dan hoop ik dat ik ze jou mag voorleggen.

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2012, 15:07:52 »
Hoi Herwim,

gelukkig dat je eerst wat gaat oefenen. Eerst even een stukje rails opofferen voor een proefje is ook niet verkeerd, dan kun je wat verschillende combinaties uittesten (ballast pas aanbrengen na het kleuren van de rails, of juist daarvoor? Geeft de kleur die ik gekozen heb wel een goeie indruk?).
Wat de kleur voor de rails betreft, daar is (in werkelijkheid) nogal wat variatie in. Veel bereden rails zijn vaak wat lichter van kleur dan de rails waar minder vaak een trein overheen gaat. Verder speelt het nauurlijk ook een rol welk merk verf je kiest, ze hebben elk hun eigen kleuren (roest)bruin in hun gamma.
De soort verf kan ook van belang zijn, persoonlijk werk ik alleen met acrylverf (Tamiya, Vallejo) in m'n airbrush. Revell, Humbrol (de enamels dus) stinken me te veel.
Schoonmaken is dan makkelijk, beetje verdunner erdoor en klaar, dwz tussen twee kleuren in. Echt grondig schoonmaken doe ik alleen als het ding dicht zit (dat is zo ongeveer om de 10 spuitsessies), dan ga ik in de weer met pijperagers, tissue, van die flosborsteltjes die je bij Trekvat en zo kunt kopen, en Revell Airbrush Clean, dat stinkt ook, maar vooruit maar. Het maakt de boel wel grondig schoon. De naald smeer ik tenslotte nog in met absoluut zuurvrije vaseline (hééél dun), daarmee voorkom je drytip voor een groot deel.

Nou vooruit: een suggestie nog: momenteel ben ik wat aan het experimenteren met rails verven, van Vallejo geven Leather Brown en Chocolat Brown (resp. 70871 en 70872) leuke resultaten.

Hopelijk heb je wat aan dit eindeloze epistel.
Groet,
Jan

PS rails bovenkant weer schoonmaken, met acrylverf kun je dat direct na het spuiten doen of een week later, maakt niet uit, doekje met wat spiritus en het vliegt er harder af dan het erop kwam ;D

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2012, 15:32:01 »
Hallo Jan  (44)

Hier zat ik op te wachten een heel duidelijk verhaal waar ik zeker wat aan heb, je geeft aan dat je vooral accryl verf gebruikt van Vallejo of Tamiya
Ik lees dat meer mensen Vallejo gebruiken.
Nu heb ik dus bij de aankoop in Almere een set pro-color Hansa gekocht maar daar zie ik niet echt een flesje roest kleur bij.
Weet jij of Vallejo beter is dan pro-color Hansa of maakt dat niets uit alleen de kleur verschillen misschien ?
Nogmaals hartelijk dank voor je uit eenzetting.
Herwim

« Laatst bewerkt op: 20 May 2012, 15:34:13 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 May 2012, 16:09:02 »
Nou, nog een dag of wat en ik ben (54) ;)

Pro-Hansa-Color ken ik niet, maar als je dat bij ASA aanbevolen hebt gekregen kan het haast niet verkeerd zijn. Rood en groen mengen geeft ook bruin, met wat zwart er bij kun je ook variëren.
Verschil in acrylverf is er wel degelijk, dat hangt van de "drager" af. Tamiya en Vallejo mengen gaat lastig, of überhaupt niet (nooit geprobeerd).
Overigens verf ik m'n rails met een kwastje, dan kun je gerichter werken (probeer maar eens een fietswiel te spuiten, incl. de spaken, moet je zien hoeveel verf dat neemt). Uiteindelijk neemt het net zoveel tijd, als je airbrush laden, afplakken etc ook meerekent. Maar probeer gewoon maar eens en kijk wat je het beste bevalt.
Hopelijk zien we de resultaten hier ook!

Groet,
Jan

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 May 2012, 16:35:10 »
Hoi Jan (44)

44 sloeg ook niet op je leeftijd hoor maar dat zag ik in de kop staan.
Ben zelf net 65 geworden en geniet nu van pensioen en AOW nog wel maar als het aan de politiek ligt ?

He ik heb nog een vraag, jij geeft aan dat de ene acryl niet de andere is.
Nu heb ikzelf ook veel acryl potjes (die blauwe) van Revell
Visite is weer weg dus kan weer verder met mijn vragen en die verdiepen zich niet in deze materie vinden het wel leuk zeker mijn kleinzoon van 2½ maar verder geen inhoudelijke interesse.

Zijn deze ook geschikt om te airbruschen.
Dan heb ik ook nog twee flesjes Acryl roestkleur van het merk Lyra daarbij dezelfde vraag.
Alvast bedankt weer.

Herwim

« Laatst bewerkt op: 20 May 2012, 17:33:45 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2012, 16:40:09 »
Misschien weet de visite het antwoord ;D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2012, 17:37:09 »

Nu heb ikzelf ook veel acryl potjes (die blauwe) van Revell

Zijn deze ook geschikt om te airbruschen.

Meer als... deze zgn Aqua verf is uitstekend geschikt om te airbrushen. Ofschoon water als verdunningsmedium aanbevolen wordt door Revell is de eigen Aqua verdunner uitermate geschikt daarvoor. Mengt goed, vloeit goed en spuit uitstekend. Wel opletten met aankoop er van; de flesjes voor de enamels en Aqua's lijken erg op elkaar.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 May 2012, 17:52:20 »
En wat de verf van Lyra betreft, ook die ken ik niet, althans, ik heb er geen ervaring mee.
Revell Aqua leent zich inderdaad wel goed om te airbrushen. En verdunnen met water.... wel, er zijn er die er bij zweren, maar mijn gevoel zegt me dat dat haast niet goed kàn gaan: water en kunststof (want meestal is dat wat we met verf bespuiten kunststof) gaan niet samen, lijkt me 8)
Maar ook hier geldt: ik heb het nooit geprobeerd. En dat is toch dè manier om te weten te komen of iets werkt of niet: uitproberen.
(maar misschien ben ik zelf wel te behoudend, à la never change a winning horse)

Groet,
Jan

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 May 2012, 17:58:56 »
Jan en Ronald

Heel hartelijk dank voor jullie tips etc.
Ik ga hiermee aan de gang en zal met de tijd een paar foto's van tonen.
Maar dat kan een paar weken duren daar behalve airbruschen er meer met het eerste deel van mijn moduulbaan gaat gebeuren op rail gebied.
Maar ik denk dat ik half Juni wel zo ver ben om het een en ander te laten zien.
Bedankt nogmaals.

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Rubedino

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2012, 19:00:57 »
Naast tips in de vorm van tekst zeggen plaatjes ook veel.

De railstaven zijn met de airbrush gespoten waarna de ballast gestrooid is:

spoor 1 by Smeer-Kees, on Flickr

De verf was deze keer van Revell (enamel) verdund met thinner  ;D. Maar de waterverf heb ik nu ook en gebruik ik met hetzelfde resultaat ook voor de rails.

Daarna wat bijwerken met een dry-brush techniek (in dit geval zwart en dust van Anita-decor):

Detail spoor by Smeer-Kees, on Flickr

Dus gewoon een ker proberen wat je zelf het beste vind en dan krijg je vanzelf het gevoel (tis niet moeilijk dus gewoon doen).

Succes!